Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (671)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa lukee "lapissa" eikä tuon sanan käyttö ole vakava rikos - siis vakava rikos!
Aloituksessa lukee "Lapissa".
-86 -87 talvella oli etelässäkin n.viisi viikkoa yli kolmea kymppiä pakkasta, muistan hyvin kun olin armeijassa.
Muista, että '99 oli kylmä talvi täällä etelässäkin tehdä hommia pihalla. Opiskeluaikana oli myös kylmä uusi vuosi, olikohan 2002-2003.
Inarin ja Ivalon puolivälista
ä katkesi Sähkälinja erämaassa. Kesti jonkin aikaa kun linja korjattiin ,saattoi tulla jollakin kylmä.
Oppia otettiin että tulisja pitää olla asunnossa ainakin varalla.
Vierailija kirjoitti:
Inarin ja Ivalon puolivälista
ä katkesi Sähkälinja erämaassa. Kesti jonkin aikaa kun linja korjattiin ,saattoi tulla jollakin kylmä.
Oppia otettiin että tulisja pitää olla asunnossa ainakin varalla.
54 asteen pakkasessa ei kannata lähteä moottorikelkalla maastoon.
Ennen oli talvet kylmiä. Jonnet eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
-86 -87 talvella oli etelässäkin n.viisi viikkoa yli kolmea kymppiä pakkasta, muistan hyvin kun olin armeijassa.
Myös -85 talvi oli ankaran kylmä.
Miepä olin intissä niihin aikoihin ja oli aikoihin eletty. ei toiminut suomen rynkky niissä oloissa. sekunin liipaisun jälkeen tuli tauko ja ase laukesi vasta sekunnin jälkeen. olipa onni etten kohmeisena alkanut ihmetellä ja pyöriä aseen kanssa notta mikä tuli. meni täysi luotto niihin vehkeisiin sen jälkeen. poikien naamoja paleltui poskiin ilmestyi isoja valkoisia palovamman kaltaisia pahkoja, otka myöhemmin puhkesi ja jätti kamalan arven ennen niin suloisille poikmaisille kasvoille.
heistä tuli kertaheitolla rumistuksia. osa ei uskaltanut tai tajunut ottaa kotioloista mummon virkkaamia kaulaliinoja ja muita tuoteita, koska yleisellä tasolla ne kiellettiin epäsotilaallisina varustuksina.
minä anarkistina totta kai vastustin tätä käskyä ja otin hetkeksi pois ja heti takaisin naamaa suojaamaan. vasemmistolainen käy aina intin.
olen veteraanin kasvattama, koska isäni menehtyi jo nuorena, niin toki suojasin kasvoni yli kolmenkymmenen asteen pakkasella, vaikka se kiellettiin epäsotilaallisena pukeutumisena. vastustan myös monisas muissa asioissa ja varsinkin tätä kahden sukupuolen politiikkaa vastustan ihan asenteelliselta kannalta.
puolustan aina vähemmistöä koska ne vuodet intissä kasvatti minut näkmään totuuden ja sääntöpolitiikan kurjuuden!!!
Jos sukupuolia vähennetään kuten vuonna 99 vähennettiin talvivarustusta, niin pian meillä ei ole sukupuolia edes sen kahden vertaa...
Vierailija kirjoitti:
Muistan. -41 oli täällä ja piti kävellä kouluun.
Aika pientä tuo. Itse kun kävin koulua, piti mennä 50 km suuntaansa pitkoispuita pitkin mahdollisimman kovaa jotta perässä tuleva karhu ei saavuttaisi. Ympäri vuoden oli pimeää ja kumpaankin suuntaan pelkkää ylämäkeä.
Se oli silloin, kun talvet olivat vielä pitkiä ja kylmiä.
Älä horise Lapista! 1985 Stadissakin oli yli-30 pakkasta.
Lapissa on aika usein paljon kylmempää kuin muualla maassa. Varmaan joku lappilainen muistaa näitä lämpötiloja. Eihän siellä päiväkään valkene moneen kuukauteen
Itse muistan paremmin talven 1986-87. Turussakin oli -36.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa on aika usein paljon kylmempää kuin muualla maassa. Varmaan joku lappilainen muistaa näitä lämpötiloja. Eihän siellä päiväkään valkene moneen kuukauteen
Siellä on silti lämpimämpää kuin tuulisessa etelässä.
Asuin silloin Lahdessa, Liipolassa Pihtikatu 7:ssä. Lahdessa oli silloin "vain" 35 astetta pakkasta. Sekin oli ihan tarpeeksi kylmää ja paremmin pärjättiin ilman yli 50 asteen pakkasia. Onneksi ei valunut kylmimmät ilmat Etelä-Suomeen asti. Liikuin kävellen ja mulla oli silloin Tieteen Kuvalehden kautta tullut rannekello ranteessa, joka laski aikaa, kauanko on aikaa siihen hetkeen kun vuosituhat vaihtuu. Nyt siitä hetkestä on vierähtänyt jo yli 25 vuotta, neljännesvuosisata. Hitto miten tää aika on mennyt, oikein siivillä.
Oli -38 pakkasta. Pokasin ravintolasta mimmin:)
Himoissamme kun oltiin niin suoritin ns.puskapanon.
Mimmin hanuri jäätyi ja mun kasseja puraisi pakkanen kovasti.
Kiire siinä oli polkea mimmiä jotta natsa palaisi ja sais housut takasin jalkaan.
Jurrissa ei yleensä tuu koviä äkkiä valmista mutta silloin tuli kun oli pakko.
Ps. Meidän romanssi ei jatkunut
T.Maukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa lukee "lapissa" eikä tuon sanan käyttö ole vakava rikos - siis vakava rikos!
Aloituksessa lukee "Lapissa".
No, kaatuko maailmas? Kuinka paljon yhä omaa persettä kutittelee se kun joku tuntematon henkilö kirjoitti "lapissa" sen sijaan että olisi kirjoittanut "Lapissa"?
Eräs maailmanlopun skenaario: ihmisten tekemät kirjoitus- ja kielioppivirheet.