Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (670)
Vierailija kirjoitti:
Muistan ja piti mennä kouluun.
Kulkiko juuri joku kouluauto kaikkina päivänä.
Muistan hyvinkin, kun satuin olemaan levillä työharjoittelussa ja laskemassa. Japanilaiset tulivat yksi aamu kysymään ja ihmettelemään, miksi hiihtohissit ei pyöri. Tuulen vaikutuksesta levin huipulla pakkaset vastas yli kuuttakymmentä astetta, ala-asemalla mittari näytti "parhaimmillaan" -56.
Meillä oli vaan -30, mutta se on jäänyt mieleen. Lehdessä ja koulussa opastettiin pukeutumaan lämpimästi ja varoiteltiin kaikista pakkasen vaaroista. Olin seiskalla ja muistan miten menin kouluun farkuissa, koska en siinä iässä kehdannut käyttää toppahousuja. Nilkat ei sentään ollut paljaana.
-51,5 astetta on virallinen pakkasennätys. Eikä tuo talvi kokonaisuutena ollut mitenkään erityisen kylmä. Koko talven keskilämpötilassa mitattuna on useita asteita lämpimämpi, kuin talvi 1987, vaikka talvella 1999 olikin ne absoluuttiset pakkashuiput kovempia.
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/monthly_maps/…
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/monthly_maps/…
Meillä oli ulkokoira, joka viihtyi pihalla vielä -30 pakkasilla, -40 pakkasilla sekin jo tykkäsi tulla sisälle. Muistan kun puettiin veljen kanssa kahdet toppavaatteet päällekkäin ja käytettiin sitä ulkona tarpeilla niin tuli kaikilla kiire takaisin lämpimään.
Tiesittekös, että tuon jälkeen ollaan käyty kylmimmillään koko Suomessa "vain" -43,6 asteessa? Tapahtui vuonna 2006. Sekin samassa paikassa, kuin pakkasennätys, eli Kittilän Pokassa.
http://ilmatieteenlaitos.fi/lampimin-ja-kylmin-paikka-vuosittain
Viimeisimmästä -45 asteen alituksesta alkaa kohta olla jo 20 vuotta aikaa. Vuodesta 1961 alkaen väli ei ole koskaan ollut näin pitkä.
Muistan. Olin nimittäin Lontoossa juuri tuon pahimman pakkasjakson aikana. Tosin paluu Suomeen +10 asteen lämpötilasta -28 asteeseen oli aika nuivaa...
Täällä myös em. vuonna Lapin yliopistolla opiskellut. Aamulla katsoin pakkasmittaria, eikä elohopeaa näkynyt, se oli pohjassa. Yli 50 oli pakkasta. Luennot pyöri normaalisti, samoin opiskelijabileet Tivolissa :)
Asuin tuolloin Oulun Heinäpäässä ja kuljin bussilla Linnanmaalle yliopistolle. Heinäpäässä bussiin vielä juuri ja juuri sopi, mutta jo keskustan Anttilan pysäkiltä ei enää päässyt kyytiin. Mulla ei ollut kunnon talvitakkia, ja isä siirsi tililleni rahaa, että sain ostettua itselleni untuvatakin. Oli se kylmä silloin.
Heh, tivolissa olen minäkin bailannut tuolloin...keskustaan oli päästävä vaikka tosiaan pakkasta oli se 50 astetta. Kaupunki oli kuin aavekaupunki, kauppakeskuksista sammutettiin valoja, uimahalli meni kiinni, liikennevalot sammutettiin. Sähköä piti säästää. Rovaniemi siis kyseessä.
Muistan, asuin Ivalossa tuolloin ja olin pirteä ekaluokkalainen. Kouluun piti mennä, pakkasta -50 astetta. Pari luokkalaista asui niin kaukana koulusta että heidän ei tarvinnut mennä kouluun, mutta heti kun lauhtui rapiat 10 astetta, eli pakkasta vielä -40 niin piti mennä.
Muistan, ensin piti sulattaa ulko-ovi että pääsi ulos. Linja-auto ei koskaan tullut, onneksi opettaja poimi kyytiin niin pääsin kouluun. Ainakin puolet luokasta oli pois.
Ilma oli tyystin pysähtynyt. Kylän raittia ajavien harvojen autojen äänet kuuluivat joen ja metsän yli meidän kotipysäkille asti kun siinä odottelin. Ääni kantautuu eri tavalla kunnon pakkasilla.
Muistan. Olin ala-asteella silloin ja kouluun piti mennä. Välitunnilla ei ollut pakko mennä ulos mutta mentiin silti. Ulkona oli se -50 astetta.
Muistan kun seisottiin pihalla ja katsoin kun kaverin naamaan alkoin tulla valkoisia pisteitä nenään ja ne suureni ja suureni. Iho siis jäätyi.
Oli ihan hullua katsoa miten se levisi ihan silmissä. Opettaja kielsi koskemasta valkoisiin kohtiin ihossa ettei iho repeä tms. Oli kyllä halvat huvit. Se kylmyys oli ihan lamauttavan kylmää, tuntui ihan tulikuumalta, jotenkin ihan erilaiselta kuin normaali -30 asteen peruspakkanen. Hengittää piti ihan omalla tyylillä ettei keuhkot jäädy, varovaisesti pikku henkäyksin.
Kun tulimme yhdentoista aikaan illalla töistä, rautatieaseman alikulkusillan kohdalla piti juosta, koska siinä oli vielä kylmempää kuin muuten. Se oli järjettömän kylmä talvi.
Muistan. Olin 12vee ja pakkasta meilläpäin -44 astetta. Kouluun todellakin piti mennä, tosin välitunteja ei ollut. Myöhemmin sää lauhtui niin että -20 oli jo lämmintä :)
Joku muisteli, että opiskelijakämpässä oli lämpöä vain jotain 14 astetta. Eli sisälläkään ei aina ollut lämmintä. :O
Hyvää noissa pakkasissa on se, että se desinfioi Suomen luonnon tänne kuulumattomista tuholaisista. :)
Muistan tosi hyvin. Oltiin juuri vaimon kanssa asioilla pohjoisessa omalla, tuolloin suht uudella diesel-autolla. Oulusta kun lähdettiin ajelemaan, niin elohopea laski aina vaan alemmaks. Auton mittari "riitti" silloin -30 asteeseen, joten kylillä seurailimme julkisia ja pysähtyessä huoltsikoiden mittareita.
No anyway, kun lähdimme Oulusta mittarissa näkyi jo pelkkää viivaa, ja pelkäsimme automme hyytyvän jollekin hiljaiselle taipaleelle, koska autossa ei ollut maskisuojaa, ja se siis oli diesel. Rovaniemellä pakkanen huiteli jssain -47:ssä ja Roin ja Sodankylän väliin oli hyytynyt kymmenkunta autoa, joukossa bensakoneitakin, yhden pariskunnan poimimme mukaan jstain Käyrämön kupeesta.
Ei siinä mitään, kaikki meni hyvin vaikka perillä mittarit näyttivät jopa -55 astetta. Auto oli muuten dieseli-Avensis, siinä on kylmää pelkäämätön talvipeli, ja hyrähti tuossakin pakkasessa käyntiin kun vaan hihnan päässä piteli.
Muistan, 7.luokalla olin. Välitunnilla nojattii pattereihin. En voinut laittaa "naisten pitkiä kalsareita" (nyk. Leggingsit ) farkkujen alle koska jalat näytti paksulta :D Joo hirveesti leventää.
Lähdimme luokkakaverin kanssa kävelemään kaupunkiin keskustaan 3km. Oltiin niin jäässä puolivälissä matkaa,että mentiin huoltoaseman vessaan tunkemaan wc paperia farkkuihin. Siis reidet oli edestä ihan jäässä, reisin ja farkkujen väliin tungettii papereita lämmittämään.
Sen jälkeen ei ole niin kylmää talvea ollutkaan.
En muista ko. talvea erityisemmin, olin tuolloin päälle kolmekymppinen. Katsoin netistä päivän, jolloin Kittilän Pokassa oli kylmyysennätys 51.5 astetta, niin meidän paikkakunnalla oli tuolloin 35.7 astetta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000943073.html
.