10v tyttö ei vieläkään osaa maksaa edes pienintä ostosta, eikä hahmota rahasummia
Kaverit käyvät yksin kaupassa, meillä se ei onnistu.
Kommentit (27)
Tyttö erityisopetukseen nyt heti.
Tiedätkö rauhallista kahvilaa tai hiljaista pikkukauppaa, jossa tyttäresi voisi rauhassa harjoitella ja kehittää itseluottamustaan? Uskon että hän ymmärtää mikä on euron kolikko , mikä kympin seteli jne mutta menee tositilanteessa lukkoon. Moni tuon ikäinen liikkuu jo kavereiden kanssa ilman aikuista , tilanne on varmasti nolo tytöllekin!
Mitä tyttö saa arvosanaksi matikankokeista? Millaiset tehtävät takkuavat matikankokeissa perustehtävät vai soveltavat vai lausemuotoiset tehtävät? Jos perustehtävät takkuavat tilanne vaatii tukiopetusta. Jos lausemuotoiset kannattaa panostaa mys lukemisen harjoitteluun enemmän. Soveltavat tehtävät ovat vaikeimpia ja niissä tarvitaan sitä todellista matikantaitoa. Niitä on hyvä osata jonkin verran.
Jos opettaja on sanonut jotain tytön matikasta ja tyttö ei osaa käyttää käteistä pitää nyt heti ottaa yhteyttä erityisopettajaan ja pyytää matikan tukiopetusta opettajalta. Heti, koska tyttö putoaa matikassa sitä enemmän kärryiltä mitä pidemmälle mennään matikassa.
Nyt panokset matikkaan. Iso merkitys on myös sillä, että sinä vanhempana tedostat ongelman ja teet asialle jotain. Ehtiiko tyttö tekemään koulussa koko aukeaman matikantehtäviä ja vain kotitehtävät jää kotiin tehtäväksi? Jollei, on todella syytä harjoitella matikkaa kotona. Meidän lapset tekevät ne tehtävät mitä eivät koulussa ehdi kotona ja jos kaikki koulutehtävät tehty tekevät matikankirjasta seuraavan aukeaman tehtäviä, jotka ovat saman asian kertausta noin vartin verran pari kolme kertaa viikossa. Tällä tavalla esikoiseni on saanut matikan tehtäviin nopeutta. Toinen lapseni on ekalla luokala ja näen hänellä matemaattista vaikeutta. Siksi harjoittelemme kotona. Olen myös itse pyytänyt nuoremmalle lapselleni tukiopetusta matikassa.
Meidän esikoisella takkusi kellotaulu juuri kolmannella. Esim. Kun klo oli 14:15 hän ei tiennut mitä kello on puolentoista tunnin päästä. Vieläkin on kellolaiskuutta. Ajan katsominen kellosta ei kiinnosta ja hän ei muista katsomaansa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko opettanut hänelle rahan käyttöä? Ja laskemista?
Juu treenataan jatkuvasti, mikä voi sivullisista olla todella ärsyttävää. Esim eilen tukittiin kahvilan jono , kun tytöllä meni noin 20 min maksaa kaakaonsa.. ap
No viitsitkin valehdella tuommoista. Heti aamusta trollaamassa?
En trollaa, tyttö oli edessä ja maksoi itse kaakaonsa, minä seisoin takana kahvini kanssa ja seurasin kun tutki kolikoitaan. Lopulta, kun tajusin millainen jono taakse oli kertynyt avustin kuiskaamalla " Anna se vitonen, se seteli!" ap
Annoit lapsen siinä räpeltää rahojen kanssa 20 minuuttia ennen kuin tajusit auttaa?
ps. Mun 3-vuotias osasi maksaa kirppisostoksensa. Toki opastin häntä, miten toimitaan. Ja harjoituksia jatketaan sopivan tilanteen tullessa vastaan. Ja kotona kauppaleikki on pop!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu treenataan jatkuvasti, mikä voi sivullisista olla todella ärsyttävää. Esim eilen tukittiin kahvilan jono , kun tytöllä meni noin 20 min maksaa kaakaonsa.. ap
En trollaa, tyttö oli edessä ja maksoi itse kaakaonsa, minä seisoin takana kahvini kanssa ja seurasin kun tutki kolikoitaan. Lopulta, kun tajusin millainen jono taakse oli kertynyt avustin kuiskaamalla " Anna se vitonen, se seteli!" ap
Siis 20 min? Taitaa heittää arviointikyky aika pahasti. Ei yksikään kassahenkilö katselisi tuollaista edes viittä minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 20 min? Taitaa heittää arviointikyky aika pahasti. Ei yksikään kassahenkilö katselisi tuollaista edes viittä minuuttia.
Tainnut tyttö periä äidiltään hahmotusongelmat
Sinuna pyytäisin erityisopettajaa havainnoimaan tyttöä ja mahdollisesti myös koulupsykologia. Oman lapseni lukivaikeus ilmeni juuri tuollaisena hahmottamisen vaikeutena, raha, aika ja suunnat ihan hukassa. Aluksi minustakin näytti että hankaluus on matematiikassa, mutta pelkillä numeroilla hän operoi ihan sujuvasti. Onneksi oli hyvät yhteistyötahot, joiden avulla hankaluuden alkuperä löytyi ja asiaa päästiin tukemaan ja kuntouttamaan. Erilaiset oppimisvaikeudet voivat näkyä yllättävillä tavoilla, ja niihin saa apua.