Voiko aikuisille "määrätä" älypuhelinparkin? Tapaamme ystäväporukalla pitkästä aikaa
Tuli mieleen tuosta toisesta samanmoisesta keskustelusta.
Eli me kuusi naista tapaisimme kaikki yli 3 vuoden tauon jälkeen (niin että olisimme kaikki kerralla koolla)
Tiedän että muutama ystävä on sellainen, että tekstaa/soittaa kultsilleen 2-3 kertaa tunnissa, muutama selaa instaa/muuta somea, yksi ottaa kaikesta ja kaikista kuvaa puhelimellaan. Yksi on minun lisäkseni sellainen joka ei roiku puhelimessaan. Hänen kanssaan olen pääasiassa järjestänyt tämän tapaamisen.
Olisiko kamalaa, jos vaikka tapahtumapaikan ovella lukisi "pidäthän puhelimesi äänettömällä ja laukussa kiitos"
Haluaisin kerrankin oikeasti keskustella kunnolla kuten aikaan ennen älypuhelimia.
Miten reagoisit itse tuollaiseen?
Kommentit (42)
Ihminen joka on niin liimautunut puhelimeensa että se on jo kuin vartalon jatke, on tollo.
Äänet päällä nyt jokaisella on oikeus puhelimessaan pitää epävirallisessa tilaisuudessa. Tämä nyt ainakin niille ihmisille on tärkeää, joilla on lapsia. Muuten kyllä ei tule itsellä koskaan somea selattua seurassa tai ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomattomia vastauksia täällä. Ettekö te pysty oleen muutamaa tuntia ilman kännykkää?
Mä voin olla vaikka kuukauden ilman kännykkää, kunhan tiedän asiasta etukäteen. Mulla on 92- vuotias yksin asuva äiti ja jos en ole puhelimella tavoitettavissa, mun on huolehdittava ensin, että joku muu on.
t. Nro 13
Tainnutat jokaisen vieraan ensin kloroformilla, kädet selän taakse nippusiteillä kiinni, sammutat ja piilotat puhelimet. Sitten voitte keskustella rauhassa. Hieman epäkohteliaita tuollaiset käskylaput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat arvokkaan viinipullon (tai pari) pistät sen pöydälle pienen tarjottimen viereen ja siihen lapun jossa viinin hinta. Tarjottimelle laitetaan puhelimet väärinpäin tai koteloissaan äänettömälle ja se joka katsoo puhelintaan ekaksi joutuu maksamaan viinitarjoilun.
Toki joudut itse järjestäjä kaverisi kanssa maksumieheksi jos kukaan ei katso puhelintaan. Mutta ehkä se on sen arvoista?
Tuossa vaiheessa minä kysyisin pullojen hinnan, maksaisin sen kutsujalle ja poistuisin pullojen kanssa. Kivaa iltaa teillekin. .-)
Ja ne riemastuisivat kun pääsisivät sinusta eroon niin helpolla. Mukavia hetkiä vaan yksin kännykkäsi parissa. Ja onhan sulla viiniäkin siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomattomia vastauksia täällä. Ettekö te pysty oleen muutamaa tuntia ilman kännykkää?
Mä voin olla vaikka kuukauden ilman kännykkää, kunhan tiedän asiasta etukäteen. Mulla on 92- vuotias yksin asuva äiti ja jos en ole puhelimella tavoitettavissa, mun on huolehdittava ensin, että joku muu on.
t. Nro 13
Ihan ymmärrettävää. Näissä tapauksissa pitääkin olla puhelin aina saatavilla ja pitää vastata tarvittaessa. Samoin jos lapsilla on joku hätä. Turhat puhelimen selailut on seurassa ehdoton ei.
Itse kiusaantuisin suorasta käskystä. En myöskään kieltäisi. Aikuinen osaa normaalit käytöstavat ilman asian allevivaamistakin.
Puhelimen näpräys ilman pätevää syytä etenkin tavatessa harvoin on huonoa käytöstä, mutta jotenkin suora kieltokin hieman tökeröä. Jos joku haluaa ottaa kuvan, näyttää läsnäolijoille kuvia tai joutuu esim. vastaamaan johonkin puheluun, sen ymmärrän.
Mikäli puhelin ja yhteydet muualle kiinnostavammat enemmän, kuin yhteinen tapaamisenne pitkästä aikaa kaveriporukalla, niin tulkitsisin ettei seura oikeasti kiinnosta. Jättäisin sen henkisesti poissaolevan vain jatkossa kutsumatta.
N46
Älä sitten loukkaannu, jos joku kutsuu sinua kaksoisleuka-akaksi.
Miksi tuommoisia pitää kutsua johonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nro 13
Edellyttääkö se tavoitettavissa oleminen jatkuvaa facebookin tms näpräämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nro 13
Ei, mutta aloittajan mainitsemaa kehotusta ""pidäthän puhelimesi äänettömällä ja laukussa kiitos" ei voi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nro 13
Ei, mutta aloittajan mainitsemaa kehotusta ""pidäthän puhelimesi äänettömällä ja laukussa kiitos" ei voi noudattaa.
Ehkä tuohon riittää useimmilla ymmärrystä. Se jatkuva kännykän räplääminen taas on aika rasittavaa
Vierailija kirjoitti:
Varmaan reagoisin, että aha, nyt sitten puhutaan oikeasti. Ja joka kerta kun mainitaan lapset tai mies tai työ, niin muistuttaisin kaihoisasti, että ei me ennenkään juteltu näin tylsiä juttuja, kertokaa teidän unelmista ja toiveista, ei kukaan halua nyt tylsiä juttuja. Itse kuvailisin matkojani mahdollisimman monisanaisesti huokaillen aina välillä, että "mulla olis ollu tästä aika hyviä kuvia". Ja sitten kun joku lopulta inttää, että kai nyt voidaan yksi kuva katsoa, niin sanoisin, että ei me voida, koska Kati päätti, että nyt jutellaan eikä Kati ole koko iltana sanonut mitään sellaista, millä olisi merkitystä.
Onko sulla kavereita? Facebookia ei lasketa.
Rehellinen kommentti:
Ette ole porukalla nähneet ja viettäneet aikaa yhdessä 3 vuoteen. Nyt tapaatte vihdoin.
Jos joku porukasta soittelee hanipuppulille toistuvasti ja toinen roikkuu suomessa, ehkei kaveruus heidän näkökulmastaan kovin aitoa enään. Kukin keskittyy yleensä siihen mikä itselle tärkeintä.
Puhelinkielto tuskin muuttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat arvokkaan viinipullon (tai pari) pistät sen pöydälle pienen tarjottimen viereen ja siihen lapun jossa viinin hinta. Tarjottimelle laitetaan puhelimet väärinpäin tai koteloissaan äänettömälle ja se joka katsoo puhelintaan ekaksi joutuu maksamaan viinitarjoilun.
Toki joudut itse järjestäjä kaverisi kanssa maksumieheksi jos kukaan ei katso puhelintaan. Mutta ehkä se on sen arvoista?
Tuossa vaiheessa minä kysyisin pullojen hinnan, maksaisin sen kutsujalle ja poistuisin pullojen kanssa. Kivaa iltaa teillekin. .-)
Mikä hapannaama. Onneksi et ole mun tuttavapiiriäni.
Mahtava idea!
Ja tunnustan, että itekki ihan liikaa räpläilen puhelinta.
Ei mitään lappuja. Vaan juttele aiheesta illan aluksi. Jos olette hyviä ystäviä, ei luulis olevan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nro 13
Ehkä tuohon riittää useimmilla ymmärrystä. Se jatkuva kännykän räplääminen taas on aika rasittavaa
Ehkä useimmat myös jättävät puhelimen räpläämisen, jos seura on mielenkiintoisempaa kuin puhelimen räplääminen.
Kyllä asiasta voisi ainakin sanoa! Kaikki kyllä ymmärtävät, että esim. työpuheluihin on pakko vastata, mutta harva on kuitenkaan NIIN korvaamaton että koko ajan joku soittelee. Ja tosiaan siellä facebookissa ei ole mitään tärkeää, eikä sinne ole pakko kesken tapaamisen laittaa kuvaa ruoasta ja viineistä ja "ihanista tytöistä".
Puhelimen plärääminen seurassa on niin hirveän epäkohteliasta. Ihan sama kuin keskittyisi tiiviisti pokkariin. Jo pelkkä apinamainen sormen scrollaava liike raivostuttaa mua.
En kuitenkaan laittaisi mitään lappuja vaan kysyisin kaikilta käykö niin että kokeillaan että kukaan ei käytä puhelintaan, ja joka-katsoo-ensin-maksaa-juomat on hyvä kannustin.