Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inssi edessä, jännittää! Kokemuksia inssistä ja miten välttää mokaaminen?

Vierailija
09.01.2018 |

Olen nyt hieman kypsemmällä iällä vasta käymässä autokoulua. Ensi viikolla olisi viimein ajokoe ja olen ihan hermona. Miten välttää täysi feilaus?

Myös tarinoita omista inssikokemuksista olisi kiva kuulla :)

N28

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vastauksia, kiitos! Ylidramatisointia siis..

Tällainen muuten tuli myös mieleen. Täällä päin tooodella monet autoilijat eivät tunnu muistavan tasa-arvoisten risteysten väistämissääntöjä. Onko hylsyn paikka, jos joku yrittää ko. tilanteessa esim tulla vasemmalta päälle ja minä himmaan? Tai siis junnaan risteyksessä kun väärin ajava tulee päälle? Tämä ehkä huolestuttaa eniten, kun näitä risteyksiä riittää ja hyvin moni ei väistämissäännöistä tunnu piittaavan.. uskomatonta, mutta totta. 

Ap

Vaikea uskoa että tulisi hylsy ettet tunge itseäsi kolaroitavaksi...

Haha, no joo, tuskin! Tällaisia tilanteita tullut ajotunneilla vaan vastaan, joten olen kai tullut hieman ylireagoivaksi sen vuoksi tasa-arvoisissa. Mietin siis vain sitä, ettei inssi sitten luule, ettenkö minä osaisi liikennesääntöjä jos menen epävarmasti tällaiseen tilanteeseen :D Auttanee varmaan jos mainitsen miten on aiemmin meinannut käydä? 

Vierailija
22/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luota ihtees, A!

Pakko kai se on, kiitos! 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 siis ap :)

Vierailija
24/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aja ylinopeutta. Ei edes "liikenteen mukana".

nimim. reputtanut (kyllä harmitti)

Vierailija
25/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitin todella paljon, mutta ajamaan lähdettäessä sitä jotenkin rentoutui. Jalankulkijoiden huomiointi ja väistäminen tärkeää, toisaalta ei pitäisi tulla hylkyä jos joku muu töppäilee esim. kuvailemassasi tilanteessa. Riippuu varmaan myös tutkinnon vastaanottajasta, mutta itse huomasin, että pari pikkuvirhettä, lievä ylinopeus jota en itse edes huomannut ja ajolinjavirhe, ei haitannut, kun osoitti olevansa varma ja luotettava kuski muuten. Inssinhän ei tarvitse olla virheetön, sillä siitä se harjoittelu usein vasta alkaa. :)

Vierailija
26/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kortin viime kesänä kun täytin 30v. Inssissä ei tullut yhtäkään virhettä :) Koska mieheni opetti minut ajamaan opetusluvalla, olin inssiin mennessä kerennyt ajamaan jo reilusti päälle 50h. Viimeisen ajokerrat harjoiteltiin nimenomaan inssiä varten, eli ajoin aivan supervarovaisesti ja hitaasti.

Oma vinkkini; aja kuin ylivarovainen mummo, eli liioitellun turvallisesti.

Vierailija
27/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ainakaan aja punaisia päin niinkuin minä tein. Hermoilin liikaa. Onneksi meni tokalla kerralla läpi..

Vierailija
28/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma inssini sanoi, ettei haittaa jos tulkitsen ohjeet väärin. Tärkeintä on kuitenkin liikenneturvallisuus. Ekalla meni läpi.

Vierailija
29/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla rauhallinen ja tarkka. Väistä kaikki suojatielle astumassa olevat ihmiset, näin saat myös kätevästi tuhlattua ajoaikaa. Tarkkaile nopeusmittaria, ylinopeus on yksi iso syy hylkäyksiin, samoin kuin punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen, pysähdy siis jo kun vihreä rupeaa vaihtumaan keltaiseksi.  

Liiasta varovaisuudesta ei tule hylkyä, teet sen kaiken liikenneturvallisuuden nimissä. 

Vierailija
30/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeus veks, niin läpi menee. 

Vierailija
31/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Kiva olisi vielä kuulla teidän kokemuksia. 

Ap

Vierailija
32/36 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa ajat inssin? Onko kaupungissa paljon tietöitä tai yksisuuntaisia? Kertaa, kuinka noissa paikoissa ajelet. Älä kaahaa.

Vierailija
33/36 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo vanha ketju, mutta laitan oman kommentin myös keskustelun lisäksi. Kävin tänään ensimmäisessä ajokokeessa ja en päässyt läpi. Tein ajokokeen aikana kolme vakavaa virhettä, joissa tutkinnon vastaanottaja joutui puuttumaan tilanteeseen. Ihan selvä oli, että ajotunteja tarvitaan lisää. Tutkinnon vastaanottaja oli oikein mukava ja rauhallinen, ja ajatti koko reitin läpi, vaikka kaksi virheistä tuli jo heti alussa. Oli hienoq saada kokemus kokonaisesta ajokokeesta. Loppukeskustelussa olimme samaa mieltä suorituksesta ja hän antoi myös hyvää palautetta ja uskoi, että koe kyllä menee vielä läpi kun ajokokemusta tulee lisää.

Toki olen surullinen ja pettynytkin, mutta kokeen jälkeen on selvä, etten vain ollut valmis. Ainoa mitä olisin voinut tehdä eri tavoin olisi ollut siirtää koe, mutta oli ihan hyvä saada kokemus kokeesta.

Vierailija
34/36 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minihame ja handjob tai suikkari.

Kortti on jo taskussasi.

Vierailija
35/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pari vuotta vanha ketju mutta laitampa oman kokemuksen tänne silti. Mulla ei nimittäin mennyt ihan hirveen hyvin. Jännitin ihan kauheesti mutta kun tutvo istu autoon nii jännitys jotenkin vaan yhtäkkiä lakkasi. Tutvo oli mukava vähän vanhempi nainen, mun ajo opettajan vanha työkaveri vielä!

Alku meni oikein sulavasti, kytkimen kanssa tuli vähän kyllä ongelmia alussa mutta muuten meni ihan sulavasti. Puolenvälin jälkeen stressi alko tulla takaisin kun kävi eka moka: pysäytin auton liian myöhään valoihin ja meni ehkä muutama senttiä pääopastimen ohi. Tajusin heti et no nyt mokattiin, oisin voinu pysäyttää nopeammin. Valot vaihtu just ärsyttävästi keltaseksi, että siinä tuli paniikki että mennäkkö vai eikö mennä. Enpä mennyt. Ihan hyvä.

Toinen moka kävi stop merkillä. Mulla tuli ihme oikosulku ja pysäytin auton stop merkin edessä olevan suojatien eteen. Oletin jotenkin, etten saisi pysähtyä suojatien päälle, vaan pakko eteen. TOTTAKAI olisi pitänyt pysähtyä merkille.

Kolmas moka oli ylipäätään se että kaistanvaihdot olivat liian nopeita. Vilkku aikaisemmin päälle

Sain vähän sanomista myös siitä että ajovarman pihaan tullessa olisi pitänyt antaa kuorma autolle vielä vähän tilaa. Sain kuitenkin paljon hyvää palautetta kevyenliikenteen huomioinnista.

Viikon päästä uusinta, en tiiä mitä oottaa…

Vierailija
36/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistan saman minkä moni muukin: jos tulkitset valvojan ohjeet väärin, se ei ole virhe. Jos huomaat kääntyneesi väärälle kaistalle, aja sitä pitkin äläkä yritä hädissään palata oikealle kaistalle. Tärkeintä on ajaa oikein liikennesääntöjen mukaan, ei valvojan mukaan.