Miksi ihmiset tekevät edelleen käsitöitä vaikka kaupasta saa nykyään valmiina ties mitä?
Kommentit (30)
Itse vaatteiden tekeminen on nykyään vain harrastus. Ennen sillä säästi rahaa.
Käsityöt on ihan ok, mun ymmärryksen raja menee palapeleissä. Mitä järkeä on että valmis kuva laitetaan palasiksi, jotta joku urpo voi taas koota sen? Parempi käyttää sama aika johonkin luovempaan, kuten käsitöihin.
Kyllä esim. Pelastakaa lapset ry:n kirppiksiltä saa ostaa ihan jonkun käsin kutomia, ainakin villalapasia, sukkia ja patalappuja (ja sanoisin jopa erittäin edullisesti esim. lapaseni sieltä maksoivat vain 4 euroa) mutta hienompihan se tietysti minusta olisi, jos osaisi vielä itse kutoa sellaiset.
Hyvä kuitenkin,että käsitöille on myös markkinat.
Koska itse tekeminen on kivaa. Mulla on monta kaveria, jotka leipovat mielellään. Mä taas en pidä leipomisesta, joten ostan kaikki tarvitsemani leivonnaiset valmiina. Kaverini taas eivät pidä ompelemisesta tai neulomisesta, joten he ostavat kaikki vaatteensa valmiina. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.
Käsityöt varsinkin vaatteiden ompelu on palkitsevaa, turha puhua että löytäisit laadukkaita villasekoitehousuja yhtä halvalla. Vaikka 40 eurolla.
Huvi ja hyöty, kukaan ei harrastaisi hampaat irvessä.
Miksi ei löydä käsitöitä aina myytävänä johtuu siitä ettei sillä elä.
Yhden kerran löytyy halpoja pitkiä housuja, mutta on laskettava säästö pitkältä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt miksi ihmiset tekee ruokaa itse, kun sitä saa ravintoloista valmiina.
Ei voi verrata.
Itse tehty ruoka säästää aikaa ja rahaa. Itse tehty vaate kuluttaa aikaa ja rahaa.
Vaatetta ei ole taloudellisesti järkevää yleensä nykyään tehdä itse, kun halpamaista saa valmiin vaatteen halvemmalla kuin kangaskaupasta kankaan.
Riippuu, mistä vaatteesta kyse. Esim oikeasti villaiset päähineet, sukat, hanskat ja villapaidat kapasta yleensä kalliita. Lankakerä taas maksaa sen 6 € eli kaikki noista tulee kudottuna itse halvemmaksi.
Toki, jos haluaa halpaa akryyliä niin säästää kaupasta ostamalla.
Lisäksi itse en ainakaan kannata sitä halpakauppojen hikipajakamaa huonoista materiaaleista. Itse voin tehdä kestävämmän itse valitsemistani matskuista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin valkoista kangasta, langat, napit ja vetoketjut kangaskaupasta. Aioin tehdä 2 lapselleni valkoiset housut puutiaisten varalle. Hintaa tuli noin 50 euroa. Kotimatkalla poikkesin halpa kaupassa ja siellä oli valkoisia farkkuja eurolla. Ostin niitä.
Turhauduin täysin ja housut edelleen tekemättä, vaikka aikaa tuosta jo 5 vuotta.
Miksi sain alapeukkuja, kun kerroin kokemukseni. Eli kankaiden hinta on kohtuuttoman korkea Suomessa, kun valmiin vaatteen saa huomattavan halvalla. Eli valmiit farkut eurolla, kun itse tehtynä 25 euroa. Ei tässä ole järkeä.
Miksi ihmiset vielä kävelevät itse, kun vaikka millä vempeleellä voisi mennä niin, ettei yhtään askelta tarvitse ottaa? :P
Miksi aina AV-palstalla porukka kyselee tyhmiä, vaikka nykyihmisen pitäisi olla jokseenkin älyllinen olento? Tätäkin voi ja pitää ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. Pelastakaa lapset ry:n kirppiksiltä saa ostaa ihan jonkun käsin kutomia, ainakin villalapasia, sukkia ja patalappuja (ja sanoisin jopa erittäin edullisesti esim. lapaseni sieltä maksoivat vain 4 euroa) mutta hienompihan se tietysti minusta olisi, jos osaisi vielä itse kutoa sellaiset.
Hyvä kuitenkin,että käsitöille on myös markkinat.
Totta ja vielä hienompaa, että joku taho myy tai melkein lahjoittaa niitä puoli-ilmsieksi, tai kuten sanottu myy käsitöitä erittäin edullisesti. Vaikka moni halpavaateketju on tehnyt mahdolliseksi ostaa erittäin edullisesti melkein mitä tahansa vaatteita kaikille tuloryhmille, niin asialla on myös se kääntöpuoli, että osalla on kadonnut kokonaan käsitys siitä, miten paljon oikeasti vaatii työtä yksittäisen vaatekappaleen (housujen, paidan... ) valmistaminen, kaikkine työvaiheineen. - Mitä jäänee käteen slle ompelijalle, joka on osana sitä ketjua, jonka paitoja myydään muutamalla €urolla.
Jos tai kun on pieni käsityöalan kotimainen (suomalainen) yrittäjä saa helposti kokea jupinaa ja tiuskintaa, jos yrittää myydä käsintekemiään tuotteita vähänkään kalliimmalla. Haaste saada näin tuloja itsensä elättämiseksi on Suomessa usein hyvin haastavaa.
On myös luultavasti pelkkää hyvä uskoisuutta ja sinisilmäisyyttä ajatella, että ostamalla vain jotain kalliimpia ja ylikansallisia "the merkkituotteita" ostaisi tai valitsisi näin tehdessään samalla eettsesti ja kestävästi ´valmistetun tuotteen. - Pientä kuluttajaa on tietyti helppo syyllistää vääristä ja kestämättömistä valinnoista. Sen sijaan on vaikeampaa saada vastuuseen ne tahot, jotka halpa tai massatuotannolla tekevät ne suurimmat voitot. Kun pelkästään sen selvittäminen missä se paita, jonka aikoo ostaa on valmistettu on yhä vaikeammin selvitettävissä, kun pienessä lapussa, jossa on kerrottu symblein pesuohje ja (mahd.) valmistusmaaksi esimerkiksi: made in EU.
Lienee pieni ero työolosuhteisssa siinä onko paita valmistettu Ruotsissa, Maltalla vai Romaniassa. Ja kertooko lapussa oleva valmistuttajan merkki, sitten jotain tarkemmin. - En tiedä. Vaan onko sillä mitään väljä, jos on itse sillä puolella, joka ostaa, eikä se, jonka tulisi tulla toimeenkin saamallaan palkalla, jonka valmistusketjun osana saat, jos saat.
Ei voi verrata.
Itse tehty ruoka säästää aikaa ja rahaa. Itse tehty vaate kuluttaa aikaa ja rahaa.
Vaatetta ei ole taloudellisesti järkevää yleensä nykyään tehdä itse, kun halpamaista saa valmiin vaatteen halvemmalla kuin kangaskaupasta kankaan.