ei ymmärrä,kaverin lapsella reikiä hampaissa...
miten on mahdollista että vanhemmat on niin vastuuntunnottomia etteivät huolehdi lastensa hammaspesuista. kaverini lapsella paikattiin kaksi hammasta ja ikää on kuus vuotta. ja kaveri ilmoitti asian ihan " luonnollisesti" ,niinku esim että meillä syödään tänään perunasoppaa...
no ehkei reijät hampaissa oo maailmanloppu,mutta ite pidän erittäin tarkeenä että lapseni hampaat pysyy ehjinä ja huolehdin että ne myös perstään aamuin illoin.
Kommentit (37)
Toisille tulee reikiä helpommin ja toisille ei tas millään vaikka kuinka vetäs namia naamariin.
Syödään ksylitolia ja fludent-tablettejea, reikiä vain tulee. Siskolla samat systeemit, reikiä ei yhtään.
Vierailija:
miten on mahdollista että vanhemmat on niin vastuuntunnottomia etteivät huolehdi lastensa hammaspesuista. kaverini lapsella paikattiin kaksi hammasta ja ikää on kuus vuotta. ja kaveri ilmoitti asian ihan " luonnollisesti" ,niinku esim että meillä syödään tänään perunasoppaa...
no ehkei reijät hampaissa oo maailmanloppu,mutta ite pidän erittäin tarkeenä että lapseni hampaat pysyy ehjinä ja huolehdin että ne myös perstään aamuin illoin.
vaikka hammaslaatu olis kuinka hapera ei ne reikiinny mikäli hampaat hoidetaan asianmukaisesti.
Kenelläkään lapsella ei ole sitä bakteeria suussaan, joka aiheuttaa reikiä, vaan se yleensä tarttuu vanhemmilta. Ja kun tuo bakteeri on tarttunut voi hampaita hoitamalla vähentää reikien syntymistä.
Ompas vastuuttomia vanhempia!!!
ja pesen hampaat aamuin illoin. hammaslankaa illoin. xylitol tuotteita usein päivässä. mun hampaat ei vain pysy ehjinä. sama kierre on ollut jo lapsena. sille hammasluulle ei vain aina voi mitään.
Vierailija:
vaikka hammaslaatu olis kuinka hapera ei ne reikiinny mikäli hampaat hoidetaan asianmukaisesti.
Kannattaisi selvittää ensin vähän asioita ennen kuin tulee tänne itseään nolaamaan.
Lapsi saa kariesbakteerin lähes aina vanhemmiltaan, mitä varhaisemmassa vaiheessa sen pahempi. Joten älkää koskaan käyttäkö omaa lusikkaanne lapsen suussa tai pussailko lasta suulle! Ihan perusasioita, mutta liian paljon silti näkee tätä.
Älä nyt nolaa itseäsi enempää, vaan mene nukkumaan.
Soitat sitten pyhien jälkeen hammaslääkärille ja korjaat väärät olettamuksesi.
Miksihän meidän pojalla oli 2 reikää? Ihan pienestä asti on pesty hampaat aamuin illoin fluorihammastahnalla. Fluoritabletteja on annettu ohjeen mukaan. Karkkipäivä on ollut 3-vuotiaasta asti kerran viikossa ja silloinkin vain kohtuullinen määrä karkkia (sitä ennen ei oikeestaan syöny karkkia). Limsaa meillä on muutaman kerran vuodessa ja mehuakin vain harvoin, keksejä tms saa yleensä kylässä tai jos meillä on vieraita, eli ehkä kerran viikossa. Muutenkin sokeria vältellään ja on säännölliset ruokailuajat, ei harrasteta napostelua. Ksylitolipurkkaa poika puree välipalan ja päivällisen jälkeen. Kerroppa oi kaikkitietävä ap, missä vika?
päinvastoin,useimmat vastaajat ovat sitä...
Toisilla reikiä tulee helposti toisilla taas ei millään. Minä pesin hampaani nuorena aamuin illoin. Reikiä pukkasi. Veljeni pesi kerran viikossa ja ihan ehjät hampaat. Veljeni hampaat olivat keltaiset, mutta kestävät;) Omani olivat valkoiset mutta hepposet.
Sitten on vielä sekin juttu että se hampaiden pesu ei pelkästään riitä. Sanotaan että ihmisen pitäisi syödä vain viisi kertaa päivässä. Jatkuva syöminen aiheuttaa jatkuva happo hyökkäyksen ja se aiheuttaa reijät.
että infektiokierteisellä lapsella saattavat vaikuttaa hampaiden kuntoon.
kyllä muakin vituttais jos omilla lapsillani olis reikiä,mutta en mä todellakaan keksisi mitään verukkeita vaan myöntäisin laiminlyöntini...
Syytä tähän ei tiedetä, mahdollisesti tämä johtui alle vuoden vanhana syödyistä antibioottikuureista. Niinpä hänellä oli 4-vuotiaana kaksi reikää. Tuon jälkeen nämä poskihampaat pinnoitettiin. Uusia reikiä ei ole tullut, vaikka suussa on ollut oikomislaitteetkin jo kolmatta vuotta.
Pikkuveljen hampaita hoidetaan täysin samalla tavalla eikä hänellä ole ollut yhtään reikää.
Mulla oli myös hammasmätää jota oli myös joillakin kavereillani. Siihen aikaan se ei ollut niin harvinaista. Nyt aikuisena hampaani ovat ihan surkeat. Hajoilevat, ovat täynnä reikiä ja aika moni hampaistani onkin tyngän ympärille koottuja tekohampaita. Ikää mulla on 27v. Omilla lapsillani ei ole vielä reikiä ja ovat 5 ja 6.
hampaat pestään aamuin ja illoin, ksylitolipuristeita käytetään ruoan jälkeen ja aterioiden välillä ei yleensä syödä. Karkkia ja mehua ei lapselle tarjoilla juuri koskaan.
Ja silti olen sitä mieltä, että ap on ääliö. Tai sitten hän vain yrittää piristää tätä tylsää iltaa...
Kyllä ap nyt valitettavasti on niin, että kannattaisi ensin miettiä, mitä suustaan päästää.
Ai että ihan perstään :DDD
No ei, ihan oikeessa oot kyllä.