ei ymmärrä,kaverin lapsella reikiä hampaissa...
miten on mahdollista että vanhemmat on niin vastuuntunnottomia etteivät huolehdi lastensa hammaspesuista. kaverini lapsella paikattiin kaksi hammasta ja ikää on kuus vuotta. ja kaveri ilmoitti asian ihan " luonnollisesti" ,niinku esim että meillä syödään tänään perunasoppaa...
no ehkei reijät hampaissa oo maailmanloppu,mutta ite pidän erittäin tarkeenä että lapseni hampaat pysyy ehjinä ja huolehdin että ne myös perstään aamuin illoin.
Kommentit (37)
Toki vanhemmat saattavat tartuttaa kariesbakteerin lapsilleen, mutta sen voi saada myös esim. kavereilta.
Ap taitaa olla porvoosta, kun noin junttimaisesti hölöttää asioita, joista ei tunnu tietävän tuon taivaallista.
Miettikääpä kuinka montaa yhteistä lelua lapset syö kerhoissa ym., juovat samasta pullosta ym.
Neljä lasta. Kaikilta hampaat pestään joka päivä, sama ruokavalio. Karkkia ja imelää ei syödä jatkuvasti. Vain tällä yhdellä tulee reikiä. Te tietävät kertokaa missä vika?
Vierailija:
kyllä muakin vituttais jos omilla lapsillani olis reikiä,mutta en mä todellakaan keksisi mitään verukkeita vaan myöntäisin laiminlyöntini...
Helpottaako kun saa rähjätä täällä anonyymisti :) Käyttäydytte kuin pienet lapset väsyneenä! Nyt hammaspesulle ja nukkumaan! Älkääkä unohtako suuvettä, hammaslankaa ja tikkuja. Kauniita unia!
ap:n lapsella astma,ei reikiä...
mutta ap:lla itsellään paikkoja suu täynnä. ja ihan sen tähden että napostelen pitkinpäivää ja jopa hammaspesujen jälkeen. samoja virheitä en tee lasteni kanssa,koska haluan että päinvastoin kun itselläni,lapsillani on hyvät hampaat.
olen edelleen sitä mieltä että sen sijaan että haukutte minua,menette itseenne ja myönnätte että vikaa on jossain muuallakin kun lapsen hammaslaadussa mikäli niitä reikiä pukkaa.
Aina ollaan syyllistämässä vanhempia. Eihän nyt hyvänen aika kukaan enää nykyään ole tietämätön näistä samalla lusikalla syönneistä ym.
Vierailija:
ap:n lapsella astma,ei reikiä...
mutta ap:lla itsellään paikkoja suu täynnä. ja ihan sen tähden että napostelen pitkinpäivää ja jopa hammaspesujen jälkeen. samoja virheitä en tee lasteni kanssa,koska haluan että päinvastoin kun itselläni,lapsillani on hyvät hampaat.
olen edelleen sitä mieltä että sen sijaan että haukutte minua,menette itseenne ja myönnätte että vikaa on jossain muuallakin kun lapsen hammaslaadussa mikäli niitä reikiä pukkaa.
Minä olen edelleen sitä mieltä, että ei oikein voi myöntää olevansa väärässä asiassa, jonka lääketiede todistaa oikeaksi.
Et muuten edelleenkään ole kertonut, miksi samassa perheessä on niin erilaisia hampaita lapsilla...
onko jotain vikaa luetunymmärryksessä?!
eli itse pesen hampaani,mutta napostelen pitkin päivää,lapseni ei
itse syön myös illalla hammaspesun jälkeen,lapseni ei jne.
Kuule, mä puputan kans namuja ym. ihan milloin sattuu ja pesen hampaitani milloin sattuu. Ei ole yhtään reikää, eikä paikkaa suussa. Lapseni olen kuitenkin opettanut säännöllisempään ruokailurytmiin ja säännölliseen hampaiden pesuun. Saa nähdä, miten heidän käy. Yritän kuitenkin vältää tuollaista mustavalkoista katsontakantaa, minkä sinä näytät omaavan.
Kannattaisko sun lukea vähän enemmän, että tietäisit asioista vähän enemmän.
Taidat täällä vaan huudattaa porukkaa tai sitten olet tosi ääliö.
Vierailija:
onko jotain vikaa luetunymmärryksessä?!
eli itse pesen hampaani,mutta napostelen pitkin päivää,lapseni ei
itse syön myös illalla hammaspesun jälkeen,lapseni ei jne.
Miksi samassa perheessä on toisilla lapsilla reikiä, toisilla ei?
Toisekseen: ainakin meillä se hammaspesu on vielä 8v sellaista taistoa, että kyllä siinä se oikea pesu aika usein jää. Hammashoitajan opit pysyy hetken mielessä, mutta sitten taas äidin käskyt...
Ja ainakin meidän hammashoitaja kehui lapsen hoitaneen hyvin hampaansa. Saldo oli 1 reikä / 8v ja se ei ollut katastrofi, vaikka johtuu kyllä vaikeudesta pestä takahampaat sisäpuoleta oikein.
Ei edes pussattu suulle. Että sitä kautta ei ole kyllä kariesbakteeri lapselle siirtynyt. Ja meilläkin on 2 muuta lasta, joiden hampaat on hoidettu samalla tavalla, eikä ole yhtään reikää. Niin että selityksiä nyt vaan.
Sivuhuomautuksena kerrottakoon, että mulla on itellä hyvästä hampaiden hoidosta huolimatta varmaan 15 paikkaa suussa, miehelläni, siis lasten isällä 1. Molemmat ollaan yli 3-kymppisiä.
olen tutustunut perheeseen jossa syödään karkkia päivittäin ja hampaat on risat sivusta seurannut olen sitä touhua joka kauppareissulta lapsi palaa karkkipussin kanssa ja äitinsä ei suostu paikkauttamaan hampaita ilman että lapsi on nukutettu koska lapsi ei anna paikata käääääääk
mutta on niitäkin jotka mussuttelee karkkeja hampaiden siitä kärsimättä toki pesuista huolehditaan
mutta mutta hammasluun kesto on aikalailla henkilökohtainen ominaisuus jolle ei voi mitään
setäni meni hautaan lähes kuuskymppisenä ilman että olis yhtään reikää ollut koskaan eikä ollut ahkerin hampaiden pesijä
omassa sisarussarjassa löytyy (3) yksi jolla huippuhyvät hampaat, minä jolla suht hyvät toki joitakin reikiä on tullut mutta on paikattu sitten yksi jolla ihan surkeat hampaat ja erottui muista jo lapsena hampaiden väri tummempi kuin muilla ja sellainen hapero on nastoja yms. ja ei taida olla yhtään paikkaamatonta hammasta ja implantteja suunnittelee. Hampaiden hoito ei poikennut lapsuudessa eikä nyt.
Perimä leikkii meillä ihmispoloilla.
vaikka hampaista huolehdittiin hyvin ja ei todellakaan ollut mikään napostelija. Minä taas olen ollut aina napostelija ja makean syöjä ja ikää 35 vuotta ja reikiä nolla!
Reikiä EI tule jos KARIESBAKTEERIA EI OLE!! Lapset eivät tartuta kariesbakteeria toisilleen, koska vaikka lapsella olis kariesbakteerikanta suussaan se on niin heikko, ettei se voi tarttua toiseen lapseen!
Lisäksi lapsella on suurin vaara saada kariesbakteeri ENNEN kuin täyttää 2 vuotta. Tämän jälkeen riski saada se on aika olematon ja yli 4 vuotiaalla lähes täysin mahdotonta saada enää ko. bakteeria suuhunsa. Jos kuitenkin lapsella on joku yleiskuntoon ja vastutuskykyyn vaikuttava sairaus esim. syöpä, voi kariesbakteeri tarttua vielä vanhemmalla iällä.
Lasten karies tartunnan aiheuttaa lähes 90% OMAT VANHEMMAT!!!
Ja toi 10% tulee yleensä isovanhemmilta.
Että ottakaas asioista selvää, ennekuin rupeatte kiistelemään asioista, joista ette sitten kuitenkaan tiedä mitään.
Terveisin Hammaslääkäri
En ole ap, mutta voin vastata. Olette käyttäneet lasten lusikkaa omassa suussa. Niin se bakteeri tarttuu. Hampaita harjaamalla voi viivästyttää ja vähentää reikien syntymistä, mutta ei kokonaan estää. Vastasyntyneellä ei tuota bakteeria ole, vaan se tarttuu vanhemmilta.