Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieno alku ohjelmointikurssille: "Mikä v-tun p-skapaperi toi on?"

Vierailija
08.01.2018 |

Tänään piti aloittaa ohjelmointikurssi ja tiedän etukäteen että kaikki pitäisi tehdä parityöskentelynä. Minulla on mielenkiintoinen projekti mielessä, joten tein siitä kunnollisen suunnitelman valmiiksi.
Luentosalissa etsin papereideni kanssa sitten paria yli 80 osallistujien joukosta mutta heti ensimmäisen vastaus oli otsikon mukainen. Luovutin ja lähdin omalle paikalle. Vajaan tunnin pitäisi vielä istua täällä ja voin vaikka lyödä vetoa että hyvin pian sen jälkeen kaikki ryntää kotiin.
Onko muilla ohjelmointikursseilla pariohjelmointi ehdoton pakko? Jos on niin voiko pariutua jonkun reppanan kanssa ja tehdä kaiken itse?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä kauppakorkean softalinjan kurssi?

Kauppiksessa tulee vastaan näitä oman elämänsä jeesuksia joilla ei aika ja kärsivällisyys riitä muiden ajatuksille ja suunnitelmille, varsinkaan tavisten näköisten.

Tietojenkäsittelytieteilijöille tarkoitettu ohjelmointikurssi. Muut ottaa sitten vieraille tarkoitetun, vastaavan kurssin vaikkei olekaan pannassa täältä. Oletettavasti taso on sitten hiukan matalampi koska sitä ei voi laskea meidän opintoihin.

Vierailija
22/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kurssi, missä, mitä kieltä?

Yliopiston aineopintoihin kuuluva projektikurssi. Opetus on Suomeksi. Yliopistoa en kerro.

Jos kysyy ohjelmointikurssin kieltä ja vastaus on Suomeksi niin ei voi muuta kuin huokaista todella syvään otsaläpsyn aikana.

Jos olet käynyt yliopiston niin tiedät varsin hyvin että perus- ja aineopinnoissa opetetaan lähinnä Javaa. Jossain paikoissa voi olla joku kurssi Pythonia lähinnä sivuaineopiskelijoita varten.

Olen käynyt Otaniemen silloin kun se ei vielä ollut aalto yliopistoa ja silloin peruskurssi oli Schemeä.

Minä olen aloittanut yliopistossa Pascalilla. :)

samoin t. vanha pieru

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston aineopintoihin kuuluva projektikurssi. Opetus on Suomeksi. Yliopistoa en kerro.

Jos kysyy ohjelmointikurssin kieltä ja vastaus on Suomeksi niin ei voi muuta kuin huokaista todella syvään otsaläpsyn aikana.

Jos olet käynyt yliopiston niin tiedät varsin hyvin että perus- ja aineopinnoissa opetetaan lähinnä Javaa. Jossain paikoissa voi olla joku kurssi Pythonia lähinnä sivuaineopiskelijoita varten.

Olen käynyt Otaniemen silloin kun se ei vielä ollut aalto yliopistoa ja silloin peruskurssi oli Schemeä.

No enemmän siitä varmaan oli käytännön hyötyä kuin Schemestä. Ohjelmointikokemusta oli lapsuudesta asti mutta ennen Schemeä vain konekielistä ja C:stä. Kun sitten tutustui rekursiivisiin Fibonacci-rutiineihin jotka hyvin pian olisivat kestäneet koko universumin iän laskea seuraavaa lukua niin tuli sellainen WTFmitäjärkeätässäon-fiilis.

Vierailija
24/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assemblerista puhumattakaan!

Vierailija
25/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käyttänyt tuntikausia suunnitelman tekemiseen, niin on hyvin mahdollista, että läjäyttäessäsi sen noin vain jonkun asiasta täysin tietämättömänä eteen, vastaanotto on kuvatun kaltainen. Täysin ulkopuolisena voi olla hankalaa saada toisen pitkälle mietityistä aivoituksista kiinni.

Vierailija
26/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enemmän siitä varmaan oli käytännön hyötyä kuin Schemestä. Ohjelmointikokemusta oli lapsuudesta asti mutta ennen Schemeä vain konekielistä ja C:stä. Kun sitten tutustui rekursiivisiin Fibonacci-rutiineihin jotka hyvin pian olisivat kestäneet koko universumin iän laskea seuraavaa lukua niin tuli sellainen WTFmitäjärkeätässäon-fiilis.

Noita fibonacceja käytetään edelleenkin esimerkkinä siitä miten yksinkertaisen jutun saa tehtyä helposti ja täysin väärin. Yhtä helposti sen saa tehtyä oikeinkin toisella tavalla eli opetus on se että kannattaa miettiä miten tekee.

Vierailija
27/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet käyttänyt tuntikausia suunnitelman tekemiseen, niin on hyvin mahdollista, että läjäyttäessäsi sen noin vain jonkun asiasta täysin tietämättömänä eteen, vastaanotto on kuvatun kaltainen. Täysin ulkopuolisena voi olla hankalaa saada toisen pitkälle mietityistä aivoituksista kiinni.

Ja mikä mahtaa olla sen ohjelmointitehtävän kokoluokka mitä kyseinen kurssi vaatii?

Jos siihen riittää muutama kymmenen riviä ja ap lyö pöytään jonkun eeppisen satojen luokkien systeemin niin voi olla ettei vastaanotto ole mitä iloisin.

Myös tapa millä asia esitellään vaikuttaa. Jos kerran kyseessä on peruskurssi ja ap esiintyy kuin valmis systeemisuunnittelija etsien lähinnä apinaa toteuttamaan projektinsaniin taaskaan vastaanotto ei välttämättä ole mitä iloisin.

Ja koska on peruskurssi niin mahtaako ap:n projektisuunnitelma olla helposti luettava ammattimainen esitys vai paskapaperi jonka vain ap itse ymmärtää?

Vierailija
28/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita fibonacceja käytetään edelleenkin esimerkkinä siitä miten yksinkertaisen jutun saa tehtyä helposti ja täysin väärin. Yhtä helposti sen saa tehtyä oikeinkin toisella tavalla eli opetus on se että kannattaa miettiä miten tekee.

Ainakaan silloin aikoinaan viesti ei ollut että universumin iän vievä versio olisi "väärin" vaan miten hienoa se on että lispillä sen sai tehtyä niinkin. Muutenkin koko kieli on ihmisille jotka ovat työntäneet tehosekoittimen korvastaan sisään.

Vierailija
29/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku tuota vimmaista halua saada ihmisiä tekemään ohjelmointityötä vaikka eivät halua.

Ette ole ymmärtäneet että ohjelmointityö vaatii aitoa kiinnostusta, jos sitä ei ole, ne aikaasaadut ohjelmat on täysin hyödytöntä roskaa koska niitä ei ole ajatuksella eikä kiinnostuksella tehty.

Menee kaikkien aika ja raha hukkaan.

Voi itku kun kyse on pakollisesta kurssista, eikä siitä voi luistaa. Minulla kuitenkin on hyvin suunniteltu ja toteuttamiskelpoinen projekti valmiina, tosin kun muilla. Sitä tässä ihmettelen mikä saa ihmisen käyttäytymään noin. Meillä on nyt välit peruuttamattomasti pilalla enkä tule tekemään yhteistyötä tuon ihmisen kanssa koko opiskeluaikana enkä työelämässä.

Ongelma 1, oli aloitus totta tai ei. Sinulla ei ole mitään käsitystä ryhmätyötaidoista. Ryhmätyö ei tarkoita sitä, että esitellään muille valmis juttu, koska onhan siihen paljon kuluttanut aikaa ja ollut niin hyvä. Ja nyt voi olla uhri, jos ei käy. Ryhmätyö on sitä, että yhdessä tehdään ja toistenkin pölvästeille ideoille annetaan tilaa. Ei minäminää.

Eli ei, idea ei ole sekään, että etsit jonkun reppanan, jonka voit tyrannisoida.

Tervetuloa yliopistoon. 

Vierailija
30/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku tuota vimmaista halua saada ihmisiä tekemään ohjelmointityötä vaikka eivät halua.

Ette ole ymmärtäneet että ohjelmointityö vaatii aitoa kiinnostusta, jos sitä ei ole, ne aikaasaadut ohjelmat on täysin hyödytöntä roskaa koska niitä ei ole ajatuksella eikä kiinnostuksella tehty.

Voi itku kun kyse on pakollisesta kurssista, eikä siitä voi luistaa. Minulla kuitenkin on hyvin suunniteltu ja toteuttamiskelpoinen projekti valmiina, tosin kun muilla. Sitä tässä ihmettelen mikä saa ihmisen käyttäytymään noin. Meillä on nyt välit peruuttamattomasti pilalla enkä tule tekemään yhteistyötä tuon ihmisen kanssa koko opiskeluaikana enkä työelämässä.

Ongelma 1, oli aloitus totta tai ei. Sinulla ei ole mitään käsitystä ryhmätyötaidoista. Ryhmätyö ei tarkoita sitä, että esitellään muille valmis juttu, koska onhan siihen paljon kuluttanut aikaa ja ollut niin hyvä. Ja nyt voi olla uhri, jos ei käy. Ryhmätyö on sitä, että yhdessä tehdään ja toistenkin pölvästeille ideoille annetaan tilaa. Ei minäminää.

Eli ei, idea ei ole sekään, että etsit jonkun reppanan, jonka voit tyrannisoida.

Tervetuloa yliopistoon. 

Mutta kun minä olin siellä Takahikiän lukio-putkimies-koululla aina atk-tuntien paras...

*kyynel*

Vierailija
31/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pikemminkin joltain amikselta kuin yliopistolta, oletko ihan varma että olet oikeassa talossa. Meillä (yliopistossa) nuo laiskemmatkin tajuavat että sehän on vaan bonusta jos kaveri tekee (melkein) kaiken kurssilla ja tuskin rupeavat valittamaan jos jollakulla on suunnitelma valmiina.

Yleensä noita grouppeja voi muodostella joko itsekseen jos tuntee jonkun tai sitten kurssin foorumeilla tai myöhemmin tunneilla laitetaan ilman ryhmää olevat ryhmiksi. 

Kyllä noita aloittajan kuvailemia tyyppejä tulee yliopistossakin vastaan, mutta tarkoitan kylläkin nyt henkilöitä uhrimaisine suunnitelmineen. Ideana on oppia ja tehdä yhdessä, ei se, että ai hei sulla on suunnitelma valmiina, praise the lord, päästäänkin helpolla. On pikkasen veemäistä koittaa työskennellä henkilön kanssa, joka päättää ja tekee kaiken. 

Vierailija
32/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niiden ekojen ohjelmointitöiden tarkoitus ole olla mitään Hienoja Projekteja! joku matopeli on riittävä. tai joku ohjelma kokonaan ilman graafista käyttöliittymää,

Vierailija
33/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yliopistoon. 

Mutta kun minä olin siellä Takahikiän lukio-putkimies-koululla aina atk-tuntien paras...

*kyynel*

Mihinköhän tämä kommentti liittyy? Idea kai nimenomaan on se, että eihän ryhmätöissä ole ideana mittailla, kuka on paras ja kuka ei. 

Itse en ole käynyt Takahikiän lukio-putkimies-koulua enkä sen atk-tunteja. 

Vierailija
34/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli Pascalia ja Fortrania...

Vierailija
35/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloin lukea aloitustasi, sympatiani olivat ensin puolellasi. Mutta kun pääsin kohtaan, jossa kerroit ensimmäisen ihmisen olleen sulle töykeä etkä sen vuoksi kysynyt enää keneltäkään muulta, mun alkoi käydä sua suorastaan sääliksi. Sulla tulee olemaan vaikeaa työelämässä, jos oletat jokaisen olevan mukava ja kohtelias. Ikävä kyllä kaikenlaisia mulkeroita tulee olemaan niin työkavereissasi, esimiehissäsi kuin asiakkaissasikin. Kannattaa opetella laittamaan ikävät kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska valmistumisesi jälkeen tulee todennäköisesti menemään vuosia ennenkuin voit itse valita, kenen kanssa olet tekemisissä ja kenen kanssa et. 

Voi näitä nykyajan punpulissa eläneitä pinperoita. Työpaikka ei sopeudu pinperon vaateisiin, vaan pinpero sopeutuu työpaikan vaateisiin. 

Niitä ikäviä ihmisiä kohtaa aina työelämässä, mutta ne voi ohittaa olan kohautuksella sekunnissa. Ei niillä ole mitään arvoa, ja jatkaa eteenpäin. Jos meinaa vuosikausia velloa raivoa sisällään, kun _yksi_ ihminen sanoi pahasti, niin huonosti tulee työelämässä käymään.

Sinkkumies

Vierailija
36/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

/:

Vierailija
37/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paria varmaan voi hakea kurssialustalta, kuten yleensä...

Vierailija
38/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstä on parityössä tarjota omaa valmista suunnitelmaa, kaikki muutkin haluavat ajatella ja suunnitella itse. Mutta kiroilu on silti huonompaa käytöstä.

Vierailija
39/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa käytöstä on parityössä tarjota omaa valmista suunnitelmaa, kaikki muutkin haluavat ajatella ja suunnitella itse. Mutta kiroilu on silti huonompaa käytöstä.

Voihan Wittu sentään.

Vierailija
40/47 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:lla oli tähän henkilöön nähden ylimielinen asenne ja luuli, että hän suostuu tossuksi, ja kaikkeen mitä ap esittää ;)

Kjäh kjäh.. kun naurattaa.

Asioissa kun kuuntelee vain yhtä osapuolta, niin ei voi koskaan tietää totuutta.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän