Kotiäidit/-isät! Minkälainen päivärytmi teillä on arkisin?
Ja minkä ikäinen/ikäisiä lapsi/lapsia on seurana?
Kommentit (25)
1-vuotias
10-11 noustaan ylös, lapsen puuro ja äidin kahvi
12 lähdetään perhekerhoon
15 lähdetään kotiin, päikkärit joko ulkona matkalla kotiin tai vasta kotona
Kotona olemista
21 lapsi nukkumaan
Meidän arki on tällä hetkellä oikeasti todella kivaa ja nautin siitä kovasti. Yksi valvomis - ja kiukkuvaihe on takana ja nyt saadaan nauttia (ainakin hetken) tasaisesta vaiheesta.
Mukana menossa on siis lapsi 11k ja töissä käyvä mies. Arki on aika iltapainotteista miehen työn vuoksi, hän ja lapsi saa enemmän yhteistä aikaa tällä järjestelyllä.
8.30 Mies lähtee töihin.
9.30-10 Minä ja lapsi heräillään.
10-11 Heräillään, pötkötellään, syödään aamiaista ja puetaan vaatteet.
11-13 Lähdetään jonnekin (esim kauppaan, kirjastoon, ostoksille, puistoon ja muutaman kerran viikossa uimaan) Lapsi yleensä kotimatkalla torkahtaa.
13-14 Laittelen ruokaa, lapsi on seurana keittiössä, jos on kovin nälissään niin laitan hänet sormiruokailemaan pöydän ääreen. Syödään lounas.
14-16 Lapsen päikkärit. Joskus nukahdan itse myös hetken. Muuten teen käsitöitä ja katselen telkkaria.
16-16.30 Päikkäreiltä heräilyä ja välipalaa.
16.30-18.30 Käydään usein kärrykävelyllä minun isovanhempien tai miehen vanhempien luona. Kotimatkalla lapsi torkahtaa.
18.30-19 Ruoanlaittoa valmiiksi, mies tulee kotiin. Syödään päivällinen.
19-21.30 Ihan vain hengailua yhdessä ja perinteistä sohvan kulutusta. Joskus saatetaan käydä iltauinnilla tai kaupassa.
21.30-22.30 Lapsen iltatoimet ja iltapala.
22.30-23 Lapsi nukahtaa.
00.30-01.30 Minä ja mies mennään nukkumaan.
1v.
Klo 5 herätys. Töihin.
Klo 8 töistä, mies lähtee töihin. Lapselle ja itselle aamupalaa.
Aamupäivällä ulkoilu, asiointeja, kaupassakäyntiä..
Klo 11-12 lounasta, päiväunet.
Klo 14 välipalaa, oleilua, kotitöitä, päivällisen valmistelua.
Klo 16 mies tulee töistä, minä lähden töihin. Mies ja lapsi syövät päivällistä, minä syön sitten kun tulen töistä.
Klo 19 noin töistä kotiin.
Klo 20 iltapalaa, iltapesut ja lapsi nukkumaan.
Klo 23-00 nukkumaan.
Mummo on nyt meillä "evakossa" remontin takia niin pääsen aiemmin illalla töihin ja aiemmin töistä pois. Helpottaa muutenkin arkea.
Kauhean myöhään monen lapset nukkuvat.
Meidän esikoisella jäi yösyötöt kertaheitolla reilu 1v kun iltapuuro alettiin keittää täysmaitoon. Jos olisimme tajunneet lisätä vesipuuroon rasvaa, olisi yösyötöt saattaneet loppua jo aiemmin. Yöheräilyt kesti aina kaksivuotiaaksi asti, kunnes jätimme maidon pois ja puurot keitimme laktoosittomaan täysmaitoon. Lääkäriltä saimme vastikään laktoosi-intoleranssidiagnoosin.
En kokenut, enkä koe vieläkään olevani mikään superäiti vaikka imetinkin yli yksivuotiasta ja hoidin yöheräilyt huudattamatta lasta yksin huoneessaan nukahtamiseen asti. Ei tarvitse sinunkaan minua leimata, ihan ajattelen lasteni parasta tehdessäni heidän elämäänsä vaikuttavia päätöksiä. Sinä saat valita omat yöunesi, jos se sinusta tekee paremman äidin. Toiset jaksavat väsymystä paremmin kuin toiset, ei siinä sen kummallisempaa.