Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitusasunnon myyminen jossa vuokralainen

Vierailija
08.01.2018 |

Kuinka paljon ennen pitää ilmoittaa vuokralaiselle että pitää lähteä jos asunto saadaan myytyä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun olet laittamassa asuntoa myyntiin.

Vierailija
2/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se irtisanomisaika vuokranantajan puolelta ole puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni vuokralaisella on oikeus asua vielä 6kk myymisen jälkeen.

Vierailija
4/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon voi myydä myös vuokrattuna

Vierailija
5/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ostaa sijoitusasunnon niin vamis vuokralainen on hyvä

Vierailija
6/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorasopimuksessa on laissa määritelty irtisanomisaika, joka koskee myös tilannetta, jossa asunto myydään. Ei sun ole pakko irtisanoa vuokralaista ennen myyntiä, vaan voit jättää uuden omistajan asiaksi. Ps. Sijoitusasunnosta valmiilla vuokralaisella saattaa olla kysyntää.

Vierailija
7/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö uusi omistaja irtisano sitten vuokrasopimuksen mukaisesti?

Vierailija
8/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sellaista myy jossa vuokralainen, olet mulkku vuokraisäntä!

Vierailija
9/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen voi myydä siinä samassa vuokratyöfirmaan.

Vierailija
10/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tarjota asuntoa vuokralaiselle. Säästyy välityspalkkio.

Vierailija
11/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen voi myydä siinä samassa vuokratyöfirmaan.

Ahhaaahhh .....repesin tälle 😂😂😂. Onkohan tuo seuraava kokoomuksen ehdottama aktivointimalli? Kaksi yhden hinnalla! 😃

Vierailija
12/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisella on 3kk tai 6kk irtisanomisaika (pituus riippuu kauanko on asunut), vaikka omistaja vaihtuisi. Tähän kannattaa myydessä varautua. Eli jos ostaja etsii asuntoa omaan asumiskäyttöön, niin tuo saattaa olla myydessä sinulle tappiollinen tekijä. Jos ostaja hakee sijoitusmielessä, niin tilanteessa tuskin tulee ongelmia.

Itse olin kerran vuokralaisena juuri muuttamassa yhteen asuntoon, kun omistaja päättikin myydä kämpän ja vielä sellaiselle ostajalle, joka osti sen tyttärelleen opiskelijaluukuksi. Vuokrasoppari oli jo tehty ja olin irtisanonut vanhan asuntoni, muuttopäivä pian käsillä. Vuokrasopparin ansiosta minulla olisi ollut 3kk oikeus asua siinä uudessa, mutta siinä ei olisi yhtään järkeä. Tuohon vuodenaikaan uuden kämpän löytäminen oli myös tosi hankalaa, ja muuttojärjestelyt yleensäkin on stressaavia. Asunto oli vielä hintaansa nähden tosi upea, olin ollut siitä tosi innoissani. Vanha omistaja vakuutti ja varmisteli näytössä etsivänsä pitkäaikaista, luotettavaa vuokralaista.

Pitkäaikainen ja luotettava my ass. Ärsytti niin rankasti, että meinasin ihan vittuillakseni muuttaa siihen siksi 3 kuukaudeksi hankaloittaen ihan kaikkien osapuolten elämää. Itsellä oli tuolloin muutenkin monin tavoin rankat ajat, eli ei juurikaan pinnaa tällaiselle ylimääräiselle turbulenssille. Tunsin myös lapsekkaan pikku kateuden piston: oma perhetaustani on sellainen, että ajatus vanhempien kustantamasta kämpästä on täyttä fantasiaa. Joku vaan vie unelmakämppäni nenäni alta, että heidän mussukkansa olisi leppoisaa opiskella. Juuri menehtynyt isäni oli juuri lähiaikoina todettu kyvyttömäksi kustantamaan edes omia hautajaisiaan.

No, vanha omistaja tarjosi minulle vaivan vuoksi tonnin korvausta, että vuokrasopimus purettaisiin. Se oli minulle tuossa hetkessä iso raha. Lisäksi löysin lopulta uuden, ihan kivan kämpän. Hyvin kaikki kääntyi, niin kuin nyt yleensä käy.

Pointtina tässä on kai se, että toivoakseni sijoitusasunnon omistajat noudattaisivat lain kirjaimen lisäksi myös reiluuden ja inhimillisyyden periaatteita. Vuokraajana asunnon vaihtaminen on isommassa kaupungissa mikäkin viidakko, jossa 20 hakijaa taistelee kämäisestä luukusta kuin koirat luunpalasesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi