Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika tahtoisi harrastaa ammuskelua

Ninni86
08.01.2018 |

Olen 14 vuotiaan yh-äiti, ja poikani on innostunut ampumispeleistä ja puhelee tahtovansa harrastaa ampumista. Minkä ikäisenä pojat voivat päästä mukaan metsästysporukoihin? Toivoisin, että metsästäminen opettaisi pojalle myös luonnon kunnioitusta.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea mikä liikkuu kirjoitti:

Ammuskelu on hyvä ja kehittävä tapa purkaa aggressioita niin kuin esim. nyrkkeily ja itsepuolustuslajit. Se on vaan aika kallista kylvää lyijyä pitkin metsiä.

Hä? Vertaisin ammuskelua enemmänkin vaikkapa joogaan. Keskittymistä ja tarkkuutta vaativaa toimintaa, ei todellakaan mitää agressionpurkua, vaan mielen ja kehon hallintaa.

Vierailija
22/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammuskelu on hyvä ja kehittävä tapa purkaa aggressioita niin kuin esim. nyrkkeily ja itsepuolustuslajit. Se on vaan aika kallista kylvää lyijyä pitkin metsiä.

No en nyt kyllä ihan heti mihinkään nyrkkeilyyn vertaisi lajia, jossa täytyy olla täysin liikkumatta paikoillaan, hengistyskin tulee olla täysin tasainen ja pidättää siksi aikaa että voi tehdä etusormella tasaisen parin millin vedon, nykäisemättä tai muuten hätäilemättä. Vasta tämän hallittuaan on edes edellytyksiä osua tarkasti esim 300 metriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites paintball? On enemmän "ammuskelua" pelityyliin kuin metsästys tai ampumaratailu.

Samaa mieltä. Jos peleistä innostuneena haluaa päästä ammuskelemaan niin paintball olisi sopivampaa.  Metsästys tai tarkkuusammunta olisi todennäköisesti pojan mielestä tylsää.

Sori, mutta paintball ja vastaavat, joissa ammutaan toista ihmistä kohti, eivät ole sellaista, mitä tahtoisin poikani harrastavan. Poika on pelannut ystävänsä luona myös tarkkuusammuntaa ja muita olympialajeja simuloivia pelejä, ja on kertonut olevansa kiinnostunut myös metsästyksestä. ap

Vierailija
24/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ihan oma nuoruus mieleen kun sain aikoinaan 15 vuotiaana pienoispistoolin vanhemmilta. Sen läpi tuli laskettua ties kuinka monta tuhatta laukausta vanhempien tontilla, maalla kun asuttiin. Lähinnä tuota "ammuskelua" kuin mitään oikeaa ampumaurheilua.

Sittemmin tuli muutto kaupunkiin opiskelujen ja töiden perässä, eikä tuota harrastetta ole ollut oikein aikaa jatkaa, vaikka nyt kiinnostaisi vakavamielisempikin harrastetoiminta. Ehkäpä vielä joku päivä....

Toivottavasti joku on säilyttänyt luvat tuohon pistooliin. Käsiaseiden lupien saanti on tehty hyvin vaikeaksi. Haulikon tai kiväärin saat kun suoritat metsästystutkinnon ja mielellään liityt metsästysseuraan, pikku tentti ja siinä se. Piekkaripistoolia jos haet niin pitää todistaa että on kaksi vuotta jollain lailla harrastanut ammuntaa laina-aseella.

Kyllä mulla luvat vielä on hyvässä tallessa, vaikka tässä vähän on katkoa tullutkin.

Ennen wanhaan tosiaan luvat sai kun lähetti vain paperit asemalle. Ei tarvinnut kikkailla minkään jäsenyyksien tai todisteluiden kanssa.

Toki itse olin ennen tuota lainannut isältä jo vuosikausia, mutta mahtaisiko mennä nykyisestä 2v harrastuspakosta läpi?

Vierailija
25/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://harjoittelu.riista.fi/

Tuosta voi kokeilla miten hyvin on perillä metästykseen liittyvistä asioista.

Vierailija
26/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästysporukat ovat ukkoutumassa; mielellään ottavat mukaan nuorta polvea.

Ukkoontumisesta valitetaan julkisuuteen, mutta ovet pidetään silti tiukasti säpissä, eikä uusia jäseniä oteta. Itse olen pari vuotta yrittänyt päästä metässtysseuroihin, mutta maattomalle ihmiselle se ei ole helppoa. Seuroilla on vuosia kestäviä koejäsenyyksiä, jonka ainaka et saa metsästää omatoimisesti. Jäsenmäärät on usein myös rajoitettu ja uusia jäseniä otetaan, vain kun vanhoja jäseniä luopuu jäsenyydestä ja yleisimmin tuo luopuminen tapahtuu kuoleman kautta. Joku papparainen voi olla vuosikausia jäsenä ilman että on lainkaan aktiivisesti toiminnassa mukana.

Turun seudun ampujat ainakin on kuulemma erityisen sisäänpäin lämpiävää väkeä. Eikö heitä kiinnosta lajin tulevaisuus tippaakaan?

Vierailija
27/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on ampua kilpaa ja aloitella vaikka tarkkuusilmapistooleilla. Ampuminen oikeasti on sellainen laji, jossa joutuu tekemään valtavasti töitä pitääkseen pään sisäisen rauhan. Kaikki kilpaa ampuvat tietää, että hyvä osuma tulee kun ei ajattele mitään, mutta heti jos pohtii tekniikkaa tai miten kisassa menee alkaa räiskimään minne sattuu.

Vierailija
28/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Jorma-Valtteri ilmoitti, että tahtoo ruveta harrastamaan paneskelua.

Vierailija
29/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Pekka-Eric Auvinenkin harrasti ammuntaa,mietippä sitä Ap

Adolf Hitler harrasti vesivärimaalausta, joten vesivärimaalaus johtaa joukkotuhontaan? Mietippä sitä.

Vierailija
30/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ihan oma nuoruus mieleen kun sain aikoinaan 15 vuotiaana pienoispistoolin vanhemmilta. Sen läpi tuli laskettua ties kuinka monta tuhatta laukausta vanhempien tontilla, maalla kun asuttiin. Lähinnä tuota "ammuskelua" kuin mitään oikeaa ampumaurheilua.

Sittemmin tuli muutto kaupunkiin opiskelujen ja töiden perässä, eikä tuota harrastetta ole ollut oikein aikaa jatkaa, vaikka nyt kiinnostaisi vakavamielisempikin harrastetoiminta. Ehkäpä vielä joku päivä....

Toivottavasti joku on säilyttänyt luvat tuohon pistooliin. Käsiaseiden lupien saanti on tehty hyvin vaikeaksi. Haulikon tai kiväärin saat kun suoritat metsästystutkinnon ja mielellään liityt metsästysseuraan, pikku tentti ja siinä se. Piekkaripistoolia jos haet niin pitää todistaa että on kaksi vuotta jollain lailla harrastanut ammuntaa laina-aseella.

Kyllä mulla luvat vielä on hyvässä tallessa, vaikka tässä vähän on katkoa tullutkin.

Ennen wanhaan tosiaan luvat sai kun lähetti vain paperit asemalle. Ei tarvinnut kikkailla minkään jäsenyyksien tai todisteluiden kanssa.

Toki itse olin ennen tuota lainannut isältä jo vuosikausia, mutta mahtaisiko mennä nykyisestä 2v harrastuspakosta läpi?

16 vuotiaana 1986 kun hain pienoispistooliiin lupaa, niin piti käydä nimismiehen kanssa keskustelemassa ja hän arvioi olenko sopiva kyseisen aseen hankintaan. Ei se ihan itsetään selvyys ollut nuorelle henkilölle tuolloinkaan. Tuota ennen olin jo hakenut pienoiskiväärin ja haulikon luvan ja ne sai ilman keskustelua.

Vierailija
31/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukkoontumisesta valitetaan julkisuuteen, mutta ovet pidetään silti tiukasti säpissä, eikä uusia jäseniä oteta. Itse olen pari vuotta yrittänyt päästä metässtysseuroihin, mutta maattomalle ihmiselle se ei ole helppoa. Seuroilla on vuosia kestäviä koejäsenyyksiä, jonka ainaka et saa metsästää omatoimisesti. Jäsenmäärät on usein myös rajoitettu ja uusia jäseniä otetaan, vain kun vanhoja jäseniä luopuu jäsenyydestä ja yleisimmin tuo luopuminen tapahtuu kuoleman kautta. Joku papparainen voi olla vuosikausia jäsenä ilman että on lainkaan aktiivisesti toiminnassa mukana.

Turun seudun ampujat ainakin on kuulemma erityisen sisäänpäin lämpiävää väkeä. Eikö heitä kiinnosta lajin tulevaisuus tippaakaan?

Turussa myös lupaviranomaisena toimiva poliisi vetää ihan omaa linjaasa ja harjoittaa lakiin perustumattomia rajoituksia lupien myöntämisissä.

Vierailija
32/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika aikalailla ihan lapsesta asti ollu mukana metsästyksestä. Nykyään 13veenä ammuskelee pihalla tölkkejä pienarilla.

Vierailija
33/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Pekka-Eric Auvinenkin harrasti ammuntaa,mietippä sitä Ap

Adolf Hitler harrasti vesivärimaalausta, joten vesivärimaalaus johtaa joukkotuhontaan? Mietippä sitä.

Olisikohan toinen maailmansota vältetty jos se nuori Adolf olisi (riittämättömistä pisteistään huolimatta)hyväksyttykin sinne Wienin taideakatemiaan aikanaan ?

Vierailija
34/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ainakaan ulospäin niin kauhean sisääpäin lämpiävältä näytä. Ei tosin ole toiminnasta mitään kokemusta.

https://www.turunseudunampujat.fi/tsa-lyhyesti/tutustu-toimintaamme/

TULE TUTUSTUMAAN TOIMINTAAMME

Aseista ja patruunoista ei ensi alkuun tarvitse kantaa huolta. Seuralla on lainattavissa ilma-aseita tutustumisammuntoja varten. Niillä voi ottaa ensi tuntuman urheiluammuntaan. Ota yhteys SINUA kiinnostavan lajin yhteyshenkilöön tai tule suoraan Kupittaan ampumaradalle. Olet tervetullut arki-iltaisin klo 17.00 - 21.00 välisenä aikana. Mikäli sinulla on oma ruutiase, niin maanantaisin ja perjantaisin syyskaudella sekä keväällä myös keskiviikkoisin voi ampua kiväärillä (kal .22), vastaavasti pistoolilla (kal .22-.32) voi ampua tiistaisin ja torstaisin. Ilma-aseilla voi ampua maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Radan ilmoitustaululla ja näillä sivuilla on lisää kiinnostavaa tietoa koko urheiluammunnan laajuudesta.

Vierailija
35/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika aikalailla ihan lapsesta asti ollu mukana metsästyksestä. Nykyään 13veenä ammuskelee pihalla tölkkejä pienarilla.

Asutte ilmeisesti jossain aivan äärimmäisen syrjäisellä seudulla Suomessa ja teidän tilaanne kuuluu  paljon maata ja metsää ja 'lähinaapuritkin' asuvat sentään kilometrien päässä sieltä ?

Vierailija
36/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutte ilmeisesti jossain aivan äärimmäisen syrjäisellä seudulla Suomessa ja teidän tilaanne kuuluu  paljon maata ja metsää ja 'lähinaapuritkin' asuvat sentään kilometrien päässä sieltä ?

No ei siinä nyt ihan äärimmäisen syrjässä tarvi asua. Maalla voi yleensä omalla pihalla harrastaa ammuntaa, kunhan on joku turvallinen suunta johon voi ampua. Ei kukaan ammuskele holtittomasti ympäriinsä.

Vierailija
37/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 vuotiaana 1986 kun hain pienoispistooliiin lupaa, niin piti käydä nimismiehen kanssa keskustelemassa ja hän arvioi olenko sopiva kyseisen aseen hankintaan. Ei se ihan itsetään selvyys ollut nuorelle henkilölle tuolloinkaan. Tuota ennen olin jo hakenut pienoiskiväärin ja haulikon luvan ja ne sai ilman keskustelua.

Itellä ei 2000-luvun alussa ollut mitään haastattelua. Ase piti kyllä käydä näyttämässä poliisiasemalla sen jälkeen kun sen oli ostanut, mutta eipä siinä kovin kauaa ehditty rupatella.

Vierailija
38/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä nyt ihan äärimmäisen syrjässä tarvi asua. Maalla voi yleensä omalla pihalla harrastaa ammuntaa, kunhan on joku turvallinen suunta johon voi ampua. Ei kukaan ammuskele holtittomasti ympäriinsä.

Paitsi valitettavasti, että  joskus jotkut (ikävin seurauksin) niin tekevätkin.

Vierailija
39/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka-Eric "harrasti" nimenomaan ammuskelua, ei ammuntaa.

Itse olen harrastanut esimerkiksi kuvio- ja kouluammuntaa :-) . Kyllä, kouluammunnalla ei ole mitään tekoa kouluammuskelun kanssa. 

Vierailija
40/55 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi valitettavasti, että  joskus jotkut (ikävin seurauksin) niin tekevätkin.

No tuo on kyllä äärimmäisen harvinaista. Ampuma-aseiden kanssa tapahtuu todella harvoin vahinkoja ulkopuolisille.

Metsästys- tai ammuntatilanteessa ei ole tainnut tapahtua yhtään vahinkoa ulkopuolisille muutamaan vuosikymmeneen. Jos jotain on ammuttu, niin se on ollut tahallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä