Hiilijalanjälkitesti! Mikä on sinun hiilijalanjälkesi tämän testin mukaan?
http://elamantapatesti.sitra.fi/
Oma tulokseni 5100
Vähän köppänen testi, mutta mielenkiinnosta tekemään :)
Kommentit (206)
10500. Työmatkat ja vanha omakotitalo yksin asuvalle tuhosi pisteet. Ja juusto vei loputkin. Lihaa ei juuri mene, mutta se ei auta.
6000
Sain muista osioista aika ekologiset tulokset, mutta käytän siksi liikaa energiaa, että asun yksin ja kämppäni lämpötila on enemmän kuin 21 astetta. Jotenkin hassua, että menin kategoriaan 20-50 neliötä, kun asun 22 neliön yksiössä... Mielestäni aika iso haarukka.
Olen kasvissyöjä, mutta täydestä veganismista olen taas lipsunut käyttämään juustoa liian usein. :/ Se oli laitettu samaan kysymykseen punaisen lihan kanssa, mikä toki on ihan oikein. Tämä herätti taas miettimään tuotakin asiaa...
Sentään liikkumisen suhteen olen aika puhtoinen, en aja autolla lainkaan ja bussillakin liikun harvemmin kuin päivittäin, yleensä kuljen kävellen tai pyörällä.
23 000.
Hiukan on tullut matkusteltua jne.
8200, minulla ei tosin esim. autolla tai julkisilla kulkuneuvoilla kulkeminen nostanut tulosta, koska menen melkein aina joka paikkaan kävellen. Se on pienen kaupungin etuja, koska melkein kaikki paikat löytyvät kävelymatkan päästä.
Vierailija kirjoitti:
9100
Kauheat pisteet tuli työmatkoista (140km/pv), jotka kuljen junalla ja bussilla. Toinen moitteen aihe on ennen vuotta 1990 valmistunut kerrostaloasunto.
Mitenköhän se kerrostalon vaihtaminen uudenpaan auttaisi?
Pitäähän se kalliisti rakentaa ensin betonista ympäristö ajattelematta.
Sitra kusettaa.
asuu keskikokoisessa asunnossa asujien määrään nähden (kaksin kaksiossa, yksin yksiössä jne.), joka on uusi (rak. 2010), ei liiku oikeastaan mihinkään (olen työtön) ja ostaa kirppareilta, niin saa päälle 3000 tulokseksi.
5700. Oli kyllä niin normikuluttajan vinkkelistä tehty kysely, että ei oikein ollut vastausvaihtoehtoja tällaiselle vedettömässä ja sähköttömässä töllissä asuvalle mökin muorille.
5500. Ruokaosiossa olisi parannettavaa, se oli yli keskiarvon reilusti muut osiot reilusti alle.
Ajan välillä moottoriradalla isomoottorisella autollani ja helikopterillakin on tullut lenneltyä.
Sähkönkulutusta ei kyselty eikä montaa muutakaan juttua, minusta sai ihan liian viherpiipertäjämäisen kuvan.
2500. Ilmeisesti suurperhe laskee tulosta, ruoka painottuu kasvisruokaan jne.
6100. Aika keskiverroksi itseni koenkin
3900.
Kasviksia kuulemma pitäisi enemmän syödä
5400
Muuten elän aika vihreesti mutta jokapäiväinen 15-20 min suihku on paheeni.
2800, 1/3 keskivertokuluttajasta. N 45 v.
Olen laatutietoinen hemmottelija :-) Tulos 11100.