Hiilijalanjälkitesti! Mikä on sinun hiilijalanjälkesi tämän testin mukaan?
http://elamantapatesti.sitra.fi/
Oma tulokseni 5100
Vähän köppänen testi, mutta mielenkiinnosta tekemään :)
Kommentit (206)
Tuossa on jo iso virhe asumisen kuluissa, oletetaan joku kulutus, mutta sitä ei kysytä
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista että asumiskohdassa ei kysytty millä omakotitalo lämpiää. Hieman eroa onko käytössä maalämpö vai öljy.
Samaa mietin. Testi oli muutenkin hieman ympäripyöreä.
Matkustan niin paljon, että koko testi meni vituiks heti lentämisen kohdalla :( tulos oli 8900
Muutoin kyllä elän varsin "hyvin" siinä mielessä, että pääkulkuvälineeni on pyörä, syön kotimaista ja kasvispainotteisesti, lajittelen kaikki jätteet tunnollisesti enkä melkein koskaan heitä ruokaa pois, kierrätän kaiken minkä voin, en osta uusia vaatteita juuri koskaan (90% vaatteistani on kirpparilta), pidän kämppääni normaalia viileämpänä ja olen hyvin tarkka muutenkin sähkön/veden haaskaamisen suhteen.
3300
Jäin miettimään tuota asumista ja autoilua, koska niihin vaikuttaa todella paljon asuinpaikka. Tuosta puuttuu talon lämmitysmuoto, joka varmasti vaikuttaa paljon, öljy, aurinkopaneelit, maalämpö, sähkö tms. Olisiko pahempaa ekologinen talo maalla ja kaksi autoa vai avaraa tilaa huonolla energialla autottomana kaupungissa. Noin karrikoidusti ajateltuna.
Ja vaikka syön paljon lihaa, niin se on pääosin itse kalastettua tai metsästettyä. Kasvikset lähinnä kaupasta tällä hetkellä, joten niitä kuljetetaan polttoaineen voimin.
9100. Olen laatutietoinen hemmottelija, mikä pitää todellakin paikkansa.
3500.
Kehoitettiin syömään lihaa vähemmän ja kasviksia enemmän.
Muuten olen kuulemma loistoäijä. Tässä asiassa.
3500
Isossa, vanhassa talossa asuminen nosti pisteitä aika reilusti. Mutta eipä kysytty talon eristysremontista eikä lämmitysmuotoa... Näillä olisi päässyt tälle vuosituhannelle.
Sain tulokseksi 10900, kiitos matkustamisen. Lentämisen rinnalla ei paljoa edes tämä kasvissyönti ja minimalisteilu paina.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan niin paljon, että koko testi meni vituiks heti lentämisen kohdalla :( tulos oli 8900
Muutoin kyllä elän varsin "hyvin" siinä mielessä, että pääkulkuvälineeni on pyörä, syön kotimaista ja kasvispainotteisesti, lajittelen kaikki jätteet tunnollisesti enkä melkein koskaan heitä ruokaa pois, kierrätän kaiken minkä voin, en osta uusia vaatteita juuri koskaan (90% vaatteistani on kirpparilta), pidän kämppääni normaalia viileämpänä ja olen hyvin tarkka muutenkin sähkön/veden haaskaamisen suhteen.
Sama! Ja tuossa testissä lentotunnit loppuu "yli 30 tuntia", naurahdin ääneen ja laskin, että viimeisen vuoden aikana olen lentänyt yli 150 tuntia. Että luulen että tulokseni olisi vielä aika paljon pahempi, jos testissä huomioitaisiin oikeasti paljon matkustavat ihmiset.
21600 lentomatkailusta ja asumisesta
8200 eli iso hiilijalanjälki. Näin velana kyllä vähän nyppii, että jalanjälki tulee lähinnä yksinasumisesta 52-neliöisessä vanhassa kerrostaloasunnossa, ikään kuin suurperheessä eläminen olisi ekologista. Lentomatkoja 0, ei autoa, ei lemmikkejä, ei shoppailua.
Vierailija kirjoitti:
aika omituinen testi, jos asuu metsässä eikä käy suihkussa syöden sieniä ja marjoja ku joku röllipeikko tuottaa sitä edelleen 3500 tonnia hiilidioksiidia....
Ilman nollatasoa tuo ei vain ole uskottava.
Ystävä sai tuon tuloksen, ajaa työmatkat autolla ja asuu rivitalossa.
6500
Asun yksin ennen 90-lukua rakennetussa talossa. Anteeksi nyt, kun ei ollut varaa ostaa uutta kämppää ja erokin tuli...
6300. Pisteitä nosti kaksi viime kesän lentomatkaa Keski-Eurooppaan.
Sain 7100. Vähän jäi kaihertamaan kysymys lemmikkeihin kuluvasta rahamäärästä, että miten se voi nostaa niin paljon hiilijalanjälkeä?
Pakostihan noihin rahaa kuluu, kun toisella on säännöllistä lääkitystä vaativa pitkäaikaissairaus ja molemmilla erikoisruoka.
Myös asunnon ja työpaikan väliset matkat julkisella kulkuneuvolla noin 40 km päivässä nostaa hiilijala jälkeä yllättävästi. Pitäisi kai muuttaa kävelymatkan päähän työpaikasta.
Onneksi meillä ei ole enää lemmikkejä.
4200.