Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas nyt sitten rikkaat. Jos koneessa on yksi paikka muistikammalle ja emolevy tukee enintään 8 gigaa muistia niin miten sitä saa lisää?

Vierailija
07.01.2018 |

Tuossa yhdessä ketjussa kun haukuttiin kaikki kahdeksalla gigalla datailevat köyhiksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole rahaa ostaa aina uutta koko konetta uusiksi, me köyhät tehdään monesti niinkin että otetaan vanhasta koneesta muut osat jatkokäyttöön, ja vain emolevy uusitaan. Vaatii siis hiukan rakentelutyötä yms.

Kyllä minä otan asemat, powerin, kotelon, kovot, näytönohjaimen ja uusin emolevyn, prosessorin ja muistin.

Sinkkumies

Huomaa ettet tiedä koneiden rakentelusta tuon taivaallista. Näyttis se on jossa tehot yhä vielä harppoo eteenpäin. Sitä uusitaan jos jostain tehoja lisää haluaa.

Huomaa ettet tiedä mitään millä tahdilla mä uusin omiani. Tyhmä kun olet.

Sinkkumies

Vierailija
22/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan aina parasta mitä markkinoilta saa ja sillä pärjää pitkään. Yleensä kun se on käyttöiän päässä, alkaa käymään hitaaksi, niin muut osat ovat jo paljon parempia ;) 

Että näin.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin tuossa ylempänäkin joku jo mainitsi, eli 8 gigaa on tänä päivänä edelleenkin aivan riittävästi arkikäyttöön. Monesti 4 gigaakin riittää. Itse olen pyöritänyt jopa palvelinta vuosikausia 8 gigan muistilla. Photoshopit yms. ne myös pelaa 8 gigalla ihan riittävästi.

Mutta tämä kaikki edellyttää ainakin joskus sitä, että on edes pikkuisen tajua koneen resurssien käytöstä, esim. miten ohjelmien asetukset laitetaan niin että ne ei tuhlaisi koneen resursseja.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:

Et mitenkään, mikäli koneen emolevyyn ei ole saatavissa BIOS päivitystä joka kasvattaisi sen rajan 8 gigasta esim. 16 gigaan, jonka jälkeen voisi ehkä käyttää 1 kpl 16 gigan muistikampaa.

Luultavasti realistisempi ratkaisu on kuitenkin se, että joko emolevy vaihdetaan suurempaa muistia tukevaan, tai sitten koko kone vaihtoon. Molemmissa tapauksissa tulee kuitenkin asennustyötä jonkin verran, että ihan kuinka vaan parhaiten haluaa tehdä.

Kaikilla ei ole rahaa ostaa aina uutta koko konetta uusiksi, me köyhät tehdään monesti niinkin että otetaan vanhasta koneesta muut osat jatkokäyttöön, ja vain emolevy uusitaan. Vaatii siis hiukan rakentelutyötä yms.

Emolevyä ei ole järkevää lähteä vaihtamaan. Tämä ketju on muutenkin ihan tyhmä. Emon muistimäärän tuki riippuu paljolti ajasta jolloin se on tehty. 

No se järkevyys riippuu kysyjän tarpeesta.

Yleensä, jos itse uusin emolevyn, uusin samalla sitten muutamia muitakin osia, esim. muistikammat ja prosessori saattaa tulla uusittavaksi samalla. Mutta yleensä pyrin hyödyntämään vanhoista koneista osia siinä järjestyksessä, kuin niissä mielestäni on vielä käyttöikää jäljellä.

En esim. samaa virtalähdettä kuitenkaan vuosikymmeniä siirtele koneesta toiseen vaikka olisikin edelleen toimiva, on vain hiukan itse järkeiltävä, minkä laatuisia ne osat on ja mitä kannattaa edelleen käyttää ja mitä ei.

Tietokoneen KOTELO on kuitenkin sellainen että sitä ei tarvitse uusia ainakaan siksi että komponentit olisi vanhoja tai kuluneita. Jos on hyvä kotelo niin se voi olla käytössä vaikka vuosikymmeniä, jos vaan uudet komponentit aina sopii siihen. Itselläni parikin koteloa jotka 15+ vuotta vanhoja, edelleen ne on käytössä, vain sisuskalut vaihdettu useampaan otteeseen.

Jos kysyjä ei ole atk-vehkeistä kovin hyvin perillä, niin sitten ainakin suosittelen mieluummin laittamaan koko koneen uusiksi, kuin alkaa pohtimaan, mitä osia hyödyntää vanhasta koneesta. Ne jotka rakentaa koneensa osista, tietää kyllä itse miten tuo asia tehdään.

Vierailija
24/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä otan asemat, powerin, kotelon, kovot, näytönohjaimen ja uusin emolevyn, prosessorin ja muistin.

Sinkkumies

Kannattaisi ensin uusia näytönohjain.

Asema maksaa 10 euroa. Uusi kotelo 50 e, että väärässä paikassa pihistelet.

Vierailija
25/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin tuossa ylempänäkin joku jo mainitsi, eli 8 gigaa on tänä päivänä edelleenkin aivan riittävästi arkikäyttöön. Monesti 4 gigaakin riittää. Itse olen pyöritänyt jopa palvelinta vuosikausia 8 gigan muistilla. Photoshopit yms. ne myös pelaa 8 gigalla ihan riittävästi.

Mutta tämä kaikki edellyttää ainakin joskus sitä, että on edes pikkuisen tajua koneen resurssien käytöstä, esim. miten ohjelmien asetukset laitetaan niin että ne ei tuhlaisi koneen resursseja.

Et mitenkään, mikäli koneen emolevyyn ei ole saatavissa BIOS päivitystä joka kasvattaisi sen rajan 8 gigasta esim. 16 gigaan, jonka jälkeen voisi ehkä käyttää 1 kpl 16 gigan muistikampaa.

Luultavasti realistisempi ratkaisu on kuitenkin se, että joko emolevy vaihdetaan suurempaa muistia tukevaan, tai sitten koko kone vaihtoon. Molemmissa tapauksissa tulee kuitenkin asennustyötä jonkin verran, että ihan kuinka vaan parhaiten haluaa tehdä.

Emolevyä ei ole järkevää lähteä vaihtamaan. Tämä ketju on muutenkin ihan tyhmä. Emon muistimäärän tuki riippuu paljolti ajasta jolloin se on tehty. 

Yleensä, jos itse uusin emolevyn, uusin samalla sitten muutamia muitakin osia, esim. muistikammat ja prosessori saattaa tulla uusittavaksi samalla. Mutta yleensä pyrin hyödyntämään vanhoista koneista osia siinä järjestyksessä, kuin niissä mielestäni on vielä käyttöikää jäljellä.

En esim. samaa virtalähdettä kuitenkaan vuosikymmeniä siirtele koneesta toiseen vaikka olisikin edelleen toimiva, on vain hiukan itse järkeiltävä, minkä laatuisia ne osat on ja mitä kannattaa edelleen käyttää ja mitä ei.

Tietokoneen KOTELO on kuitenkin sellainen että sitä ei tarvitse uusia ainakaan siksi että komponentit olisi vanhoja tai kuluneita. Jos on hyvä kotelo niin se voi olla käytössä vaikka vuosikymmeniä, jos vaan uudet komponentit aina sopii siihen. Itselläni parikin koteloa jotka 15+ vuotta vanhoja, edelleen ne on käytössä, vain sisuskalut vaihdettu useampaan otteeseen.

Jos kysyjä ei ole atk-vehkeistä kovin hyvin perillä, niin sitten ainakin suosittelen mieluummin laittamaan koko koneen uusiksi, kuin alkaa pohtimaan, mitä osia hyödyntää vanhasta koneesta. Ne jotka rakentaa koneensa osista, tietää kyllä itse miten tuo asia tehdään.

Juuri ja juuri voi olla 15 vuotta vanha kotelo koska audiopistokkeiden koko on hiukan muuttunut samoin liitäntä emoon.

Vierailija
26/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ja juuri voi olla 15 vuotta vanha kotelo koska audiopistokkeiden koko on hiukan muuttunut samoin liitäntä emoon.

Siis, ATX-standardin mukainen kotelo, ei ole ongelmia. Ei ole pistokkeiden kootkaan muuttuneet.

Emolevyn kun vaihtaa niissä tulee se vaihdettava takapelti mukana joka tapauksessa, ne on valmistajakohtaisia, jos on pistokkeiden paikat ja koot muuttuneet, se ei tuota ongelmaa. Kunhan pysyy ATX-standardin mukaisena siis.

ATX-standardin kotelossa voi käyttää myös microATX-levyjä halutessaan, siinäkin voi säästää pari kymppiä, jos ei ole ATX-levyn kaikille ominaisuuksille tarvetta.

Vierailija
27/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä emolevy sinulla on joka noin vähäistä muistimäärää tukee? Joku reilusti yli kymmenen vuotta vanha?

Vierailija
28/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan aina parasta mitä markkinoilta saa ja sillä pärjää pitkään. Yleensä kun se on käyttöiän päässä, alkaa käymään hitaaksi, niin muut osat ovat jo paljon parempia ;) 

Että näin.

Sinkkumies

Korvaako suurin markkinoilta löytyvä muisti ja paras emolevy naisen? Vai miksi olet sinkku?

Vai kävikö viimeisin naisesi hitaaksi ja uusi odotat, että uusia ja nopeampia tulee markkinoille? Varo vaan, ettei oma hardiksesi muutu odotellessa lerpuksi.

Vierailija
29/34 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos emolevyn vaihtaa ja käytössä on OEM-lisenssillä oleva Windows, niin silloin joutuu hankkimaan uuden lisenssin Windowsille, joka maksaa halvimmillaankin reilun satasen. Retail-lisenssillä olevan Windowsin saa asentaa uuteen emolevyyn samalla lisenssillä.

Vierailija
30/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos emolevyn vaihtaa ja käytössä on OEM-lisenssillä oleva Windows, niin silloin joutuu hankkimaan uuden lisenssin Windowsille, joka maksaa halvimmillaankin reilun satasen. Retail-lisenssillä olevan Windowsin saa asentaa uuteen emolevyyn samalla lisenssillä.

Ja kuka on puhunut Windowsista mitään?

Vierailija
31/34 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/34 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivitä BIOS niin saat todennäköisesti lisää potentiaalista kapasiteettia emolevylle.

Tuleeko BIOSia päivittämällä lisää johtoja emolevylle, muistinohjaimeen lisää transistoreja?

Duunissa olen joskus joutunut päivittämään biossin vanhasta koneesta, jotta niihin on pystynyt vaihtamaan uuden suuremman kovalevyn. Joskus biossia on pitänyt myös päivittää, jotta läppäri toimii uudella akulla. En ole noista muisteista ihan kartalla, mutta sen tiedän että 16 gigan muistikampoja on olemassa, sitä en osaa kylmiltään sanoa että meneekö se ylipäätään samaan muistipaikkaan, mutta jos menee, niin ehkä biossin päivitys auttaa. Onneksi ei tarvi ihan hirveästi räpeltää tietokoneiden sielunelämän kanssa.

t. Insinörtti

Vierailija
33/34 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yksi paikkaisesta emolevystä voidaan päätellä koneen olevan halpa markettikone.

Markettikoneen käyttöikä on 1-2 vuotta. Yleensä kone hajoaa heti takuun loputtua.

Eli jos ostan komponentit ja kokoan itse, kestävät ne kauemmin kuin jos sen tekisi acer tai asus?

Ne laittaa sinne paskoja osia. Esim. mulla on konkat 50 000h Japanilaiset. Nykyään myydään "hyviä" 10 000 + konkkia.

Täyttä paskaa siis ja valmistajat tunkevat sinne vielä paskempaa.

Sinkkumies

Järkytykseksemme olemme saaneet töissä huomata että jopa kalliissa teollisuus PC:ssä voi sisällä olla huonoksi havaittua tusinakamaa. Kovalevyt, tuulettimet ja virtalähteet hajoilee tämän tästä.

Vierailija
34/34 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme