Mies juo salaa :(
Kuinka vakavasta tässä on kyse? Ei ole kokemusta. Pitkin poikin lölytänyt viina, siis wiski jallu yms pulloja kotoa selkeästi piilotettuna!! Olen aivan hiton järkyttynyt. Pulloja on paljon eikä ne ole pieniä. En tiedä koska juo, öisin? ilmeisesti minun mentyä nukkumaan. Ei vaikuta aamulla normaalia omituisemmalta. Mutta minua ahdistaa vakavasti. Ottaisinko puheeksi vai jatkaako kyttäämistä ?? Anyone?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei suostu lähtemään hoitoon, sinun täytyy jättää hänet juomaan yksinään. Tämä on neuvo jonka jokainen alkoholistin läheinen saa asiantuntijalta. Ja muista, että alkoholisti valehtelee juomisistaan, joten jos vannoo olleensa juomatta, älä usko. Osta vaikka alkometri jolla puhallutat ja näytät että valehtelee.
Kuulostaa melko terveeltä parisuhteelta tuollainen, jossa puoliso puhalluttaa puolisoaan. Nyt valoja päälle kaikki moralisoijat. Jos puoliso juo, hän juo. Jos toisen puolison mielestä joupottelu häiritsee hänen omaa elämäänsä, kannattaa miettiä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei suostu lähtemään hoitoon, sinun täytyy jättää hänet juomaan yksinään. Tämä on neuvo jonka jokainen alkoholistin läheinen saa asiantuntijalta. Ja muista, että alkoholisti valehtelee juomisistaan, joten jos vannoo olleensa juomatta, älä usko. Osta vaikka alkometri jolla puhallutat ja näytät että valehtelee.
Kuulostaa melko terveeltä parisuhteelta tuollainen, jossa puoliso puhalluttaa puolisoaan. Nyt valoja päälle kaikki moralisoijat. Jos puoliso juo, hän juo. Jos toisen puolison mielestä joupottelu häiritsee hänen omaa elämäänsä, kannattaa miettiä eroa.
Niin ei olekaan tarkoitus että puoliso alkaa alkoholistin korkinvartijaksi, siihen ei kukaan pysty. Alkometri vain osoitukseksi että mies valehtelee, ei välttämättä usko itsekään olevansa humalassa, ja siksi että herkkäuskoinen puoliso saattaa uskoakin ettei alkoholisti ole juonut koska ei näytä siltä.
Sitten kun juominen vain jatkuu eikä halua hakea ammattiapua ongelmaan, niin ero.
Vierailija kirjoitti:
Puhuimme ja riitelimme. Mies sanoi ottaneensa joka ilta (n. 2vkoa) lasillisen jotta saa nukuttua. Unettomuutta ja masennusta, hän sanoi. Mä en usko noihin määriin. Mutta keskustelu oli hyvä, ja tajusi itse mielestäni sen että lasillinen-kaksi vain huonontaa sitä nukkumista pidemmällä tähtäimellä, samoin masennusta. (tämä yllätyksenä minulle). Hän itse kaatoi juomat viemäriin.
Piilottanut pullot siksi että ajatteli minun suuttuvan...
Tässä hieman ihmettelinbtuota tuota "puhuitte ja riitelitte" -alkua. Puhuminen on tietenkin ok, mutta kumpi riiteli? Jos mies, niin hänellä on syvässä tuo alkoholiongelma ja hän on ilmeisesti vastannut tätä ennenkin kysymyksiin alkoholin käytöstään. Jos taas ap:n juttelu on äitynyt riidaksi, niin miten mies siihen suhtautui? Voiko yksin riidellä, vai oliko asiasta nyt ihan kunnon rähinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuimme ja riitelimme. Mies sanoi ottaneensa joka ilta (n. 2vkoa) lasillisen jotta saa nukuttua. Unettomuutta ja masennusta, hän sanoi. Mä en usko noihin määriin. Mutta keskustelu oli hyvä, ja tajusi itse mielestäni sen että lasillinen-kaksi vain huonontaa sitä nukkumista pidemmällä tähtäimellä, samoin masennusta. (tämä yllätyksenä minulle). Hän itse kaatoi juomat viemäriin.
Menit helppoon. Nyt hän vihki sinut mukaan ongelmaansa ja koska sinisilmäisenä uskoit mitä hän valehteli päin naamaasi, niin seuraavan kerran sinä olet se ymmärtämätön nalkuttaja, joka kyylää miestä. Yritimme kyllä varoittaa, mutta eipä mennyt perille.
Masennusta ei ole ennenkään viinalla voitettu, sama juttu unettomuuden kanssa. Ja se pari lasillista voi tarkoittaa mitä vain määrää raakana. Pari viikkoa aikana on myös niin kauheaa valehtelua, että ihmetyttää miten mies edes kehtasi sanoa sellaista!
Miehelläsi on niin selkeä alkoholiongelma ja sen lisäksi myös hän valehtelee täysin tietoisesti. Mitä muuta hän on jättänyt kertomatta tai valehdellut, sitä voi vain arvailla.
Googlaa ihan huviksesi faktaa ongelmastanne, veikkaan kyllä, että tieto lisää tuskaa, mutta voit päättää elätkö valheessa vai et. Promillemittari on myös kätevä hankkia ja sanoa, että posaat hänet varmasti, jos hän lähtee ajelemaan päissään.
Ihme tiukkapipoista säöntösuomi nillitystä. Jos haluaa ottaa drinksun tai pari niin keneltä se on pois? Kyllä pitää saada nautiskella lasillinen hyvää viiniä raskaan ja vastuullisen työpäivän päätteeksi tai ehkä hiukan hienoa konjakkiakin silloin tällöin jos siltä tuntuu. Tuollainen kyttäämiseen ja puhalluttaminen on SAIRASTA!!!!:
Vierailija kirjoitti:
On ollut yli 10 samassa duunissa ja aikaisin lähtee töihin - sitä just mietin että miten pystyy jos viinaa juonut yöllä? ap
Mun miehen työpaikalla on yksi, joka ottaa joka maanantai taskumatista. Mieheni ei ole kielikello, odottaa vain koska pomot huomaa. Monet niistä hänen iltajuopottelutyökumppaneistaan ovat eläkkeelle jäätyään ratkenneet juomaan päivät läpeensä. Niin käy sinunkin miehellesi, jos vielä 10 vuoden päästä maksa on jonkinlaisessa viinankestokunnossa.
Juttuhan on niin, että sinä et voi häntä raitistaa. Sen pitää lähteä omasta itsestä se halu lopettaa juominen tai pitää säikähtää niin pahasti että älyää kuolevansa, jos ei lopeta. Minä kasaisin ne löytyneet pullot ihan yhteen ja iskisin pöytään, että mitä tämä on. saattaa säikähtää tai sitten ei, halu juoda voi olla kovempi.
Puhun myös omasta kokemuksesta. Isäni oli viikonloppualkolisti, välillä otti viikollakin pari kaljaa per ilta, mutta viikonloput läpeensä umpikännissä ja kyseessä kaljan juonti. Hän joutui raitistumaan, kun sai 43 veenä sydänkohtauksen, olin silloin teini-ikäinen. Niitä piilopulloja oli milloin missäkin, asekaapissa, kellarissa, autotallissa betonimyllyssä, vaatekaapin alahyllyn alla sokkelissa. Myönsi itse minulle kun olin aikuinen, että leikki sen viinan kanssa ihan liikaa ja pilasi lapsuuteni. Sanoi sen ihan suoraan. Meidän välit jäi etäisiksi ja isä kuoli 62 veenä sydäriin. Tupakoimisen aloitti uudestaan 55 veenä.
Itse en ole alkanut viinan (tai käryttämisenkään) kanssa ikinä leikkimään, voin ottaa tarjottuna lasillisen mutta arkeeni eikä viikonloppuuni alkoholi ei kuulu, (ja ihmettelen tätä suomalaisten "vähän viiniä illalla ja viikonloppuna"-kulttuuria. Taitaa moni valehdella itselleen, mitä määriä sitä alkoholia todellisuudessa kuluukaan.)
Jos mies ei lopeta, sinun kannattaa miettiä, alatko alkoholistin omaishoitajaksi. Viina kun vie, niin se vie ja sinun on siinä turha vikistä vastaan, jos omaa halua ei ole. Sanat voi puhua toista kuin mitä teot ovat. Roolisi tulee olemaan oksennusten siivooja, laskujen maksaja, käytöksen peittelijä, hereille potkija ja juomisen mahdollistaja. Lisäksi kaikki henkinen kärsimys. Usko pois. Kärsit jo nyt. Äitini kävi AA:n omaisryhmässä perspektiiviä saamassa ja muutenkin kohtalotovereiden luona, suosittelen sinullekin. Minun vanhempani eivät eronneet, koska isäni raitistui, mutta kyllä äitini sitä harkitsi vakavissaan. Mieti hyvin tarkkaan, mihin itse alat ja mitä olet valmis sietämään. Muistutan, että sinulla on vain yksi elämä.
N48v, 4 lasta.
Se on vaan laittanut sulta piiloon ne pullot, ette hori huiviis niitä. Ne ois tyhjiä jos hän jois.
Muija löytää muutaman jemmapullon ja yöunet menee. Joopa joo.
Juoppo mikä juoppo, ei tuollaista voi paremmin kuvailla. Vaihtoehdot Vatanen nyt aika lailla siinä, että joko mies hakeutuu hoitoon tai sitten hän jatkaa ryyppäämistään. Siinä ei silloin enää vaimot merkitse mitään, kun pullo on ajatuksissa koko ajan. Se on jo nyt vienyt miehen ajatuksista ja energiasta hyvin suuren osan. Pullojen jemmailu on hänelle arkea ja siitä ei ole paluuta. Jos ap jatkat suhteessa, niin nyt viimeistään omat tilit, avioehto ja talo omille nimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit helppoon. Nyt hän vihki sinut mukaan ongelmaansa ja koska sinisilmäisenä uskoit mitä hän valehteli päin naamaasi, niin seuraavan kerran sinä olet se ymmärtämätön nalkuttaja, joka kyylää miestä. Yritimme kyllä varoittaa, mutta eipä mennyt perille.
Masennusta ei ole ennenkään viinalla voitettu, sama juttu unettomuuden kanssa. Ja se pari lasillista voi tarkoittaa mitä vain määrää raakana. Pari viikkoa aikana on myös niin kauheaa valehtelua, että ihmetyttää miten mies edes kehtasi sanoa sellaista!
Miehelläsi on niin selkeä alkoholiongelma ja sen lisäksi myös hän valehtelee täysin tietoisesti. Mitä muuta hän on jättänyt kertomatta tai valehdellut, sitä voi vain arvailla.
Googlaa ihan huviksesi faktaa ongelmastanne, veikkaan kyllä, että tieto lisää tuskaa, mutta voit päättää elätkö valheessa vai et. Promillemittari on myös kätevä hankkia ja sanoa, että posaat hänet varmasti, jos hän lähtee ajelemaan päissään.
Ihme tiukkapipoista säöntösuomi nillitystä. Jos haluaa ottaa drinksun tai pari niin keneltä se on pois? Kyllä pitää saada nautiskella lasillinen hyvää viiniä raskaan ja vastuullisen työpäivän päätteeksi tai ehkä hiukan hienoa konjakkiakin silloin tällöin jos siltä tuntuu. Tuollainen kyttäämiseen ja puhalluttaminen on SAIRASTA!!!!:
Se että palkitset itseäsi viinalla on aika huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuiko arkaan paikkaan? Mikä tarinasi on? Kuinka kauan olet ottanut drinksun tai pari? Minkälaista raskasta ja vastuullista työtä teet? Eikö työstä palautumiseen parempi konsti olisi vaikka urheilu tai joku muu harrastus? Juopottelu kun ei ole harrastus ja siitä ei tule viisaaksi tai seuraavan päivän työt helpotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut yli 10 samassa duunissa ja aikaisin lähtee töihin - sitä just mietin että miten pystyy jos viinaa juonut yöllä? ap
Mun miehen työpaikalla on yksi, joka ottaa joka maanantai taskumatista. Mieheni ei ole kielikello, odottaa vain koska pomot huomaa. Monet niistä hänen iltajuopottelutyökumppaneistaan ovat eläkkeelle jäätyään ratkenneet juomaan päivät läpeensä. Niin käy sinunkin miehellesi, jos vielä 10 vuoden päästä maksa on jonkinlaisessa viinankestokunnossa.
Ihan tuon alkoholistin omaksi parhaaksi kannattaisi kertoa esimiehille, joilla on velvollisuus tarjota hoitoonohjausta. Lisäksi on vaara että työssä sattuu tapaturma humalan vuoksi, vakuutus ei korvaa mitään eikä menetettyä ihmishenkeä tai terveyttä saisi takaisin millään. Mitään työtä ei saa tehdä humalassa.
Ap, ajaako mies kännipäänä autoa?
Luultavasti ja todennäköisesti ajaa kännipäänä.
Ihmettelen miten ap on noin kauan ollut tietämättömänä miehen alkoholismista. Ja vaikka humalatilaa ei huomaisikaan, niin ärsyttää se alkoholistin itsekeskeinen elämä, ja mikään ei kiinnosta eikä siitä syystä mitään muista, ja aina palataan lähtöruutuun.
Iltasanomissa on taas kerran juttua vastaavista tapauksista. Aika karua tekstiä ja ap:n paikalla en jättäisi aihetta kerta jutteluun.
Juha Kemppusen jutussa kiinnitin huomioni Al-Anonin esiin nostamiseen. Minua se auttoi valtavasti aikoinaan.