Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osta noista työttömien haukkujista voi ollaan missä töissä, kun tuntuvat olevan aika tyhmiä

En ole työtön itse
06.01.2018 |

Minä en ole työtön. Olen ollut, viimeksi 2010. Tämäkin noille tomppeleille pitää erikseen painottaa, sillä jos kirjoittaa tämän kaltaisen viestin, tulee vastauksena, että "ei ihme, että olet työtön", vaikka eivät tajua edes mitä kirjoitan ja, tyhmiä kun ovat, olettavat jokaisen automaattisesti olevan työtön.

Ensinnäkin kaikkien työttömien pitäminen laiskoina juoppoina, jotka koskaan eivät työllisty. Tyhmää. Jokainen tietää, että entisiä työttömiä on työelämässä satoja tuhansia, paitsi ne tyhmät, joita on järkyttävän paljon.

Mustavalkoinen ajattelu. Jos joku työtön ei viitsi hakea töitä, aletaan ilkkua, että eikö työttömät haekaan töitä, palstalta on luettu, että haetaan jatkuvasti. Niinkuin mitä? Yksi edustaa kaikkia satojatuhansia, niinkö?

Ei erota työkokeilijoita ja työelämävalmennusta toisistaan. Ei tiedetä, että nykyään työkokeilija on sama kuin entinen harjoittelija. Työkokeilussa voi olla vaikkapa vasta lukiosta päässyt nuori, josta voi tulevaisuudessa tulla vaikka aivokirurgi.

Yleensä mustavalkoisuus ja kaikkien kategorioiminen samaan joukkoon samanlaiseksi on vain tyhmän ihmisen ajattelua. Minä olen työelämässä tavannut laiskoja ja saamattomia ihmisiä, jotka eivät koskaan ole olleet työttömänä, mutta en ajattele, että kaikki ovat samanlaisia.

Sitten tätä ei tunnuta tajuavan, että kaikesta koulutuksesta työvoimakoulutus on yhteiskunnalle kalleinta. Ehkä yksittäiset opettajat eivät saa hyvää palkkaa, mutta niistä maksetaan firmoille paljon.

Olisi paljonkin asiaa, mutta koska aika monella myös luetun ymmärtäminen on heikolla tasolla, jätän tähän.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa tyhmistä ihmisistä on töissä. Aika harvaan työhön tarvitsee älyä. 

Vierailija
42/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Itse luulen, että suurin osa on pelkkiä trolleja, osa näitä pullamössöperheiden kasvatteja, joille curlingvanhemmat ovat pedanneet kaiken valmiiksi, ja jotka eivät ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään,heillä on kova hinku ajaa omaa agendaansa omasta paremmuudestaan. Loput kokoomuksen trollaajia, joilla aktiivimallin kannatus on saanut löysät housuihin.

Hieno ajatusmalli, että vain kovia kokenut, hiukan juntihtava "elämäm koululainen" tietää jotain oikeasta elämästä. Tämä argumentti tuntuu esiintyvän vähän siellä ja täällä, mutta enimmäkseen kuitenkin tukien nostelijoiden ja persujen kannattajien nettiviesteissä. Eri mieltä olevat leimataan automaattisesti kaikensaaneiksi pullamössöiksi. Ottaako noin koville sellainen ajatuskin, että joku on oikeasti tehnyt hommia itsensä eteen ja se palkitaan? Enkä tarkoita tässä nyt rikkauksia tai suuria tuloja. Itsekin ihan alle keskituloinen, mutta kovalla työmoraalilla vaan eteenpäin elämässä, ihan sieltä teinivuosista asti paiskittu hommia, opintotukea tai lainaa ei ole koskaan nostettu ja korkeakoulut käyty työn ja perheen ohella.

Jostain syystä et kuitenkaan ymmärrä, minkälaisessa yhteiskunnassa elämme, vaikka olet niin paljon nähnyt.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Itse luulen, että suurin osa on pelkkiä trolleja, osa näitä pullamössöperheiden kasvatteja, joille curlingvanhemmat ovat pedanneet kaiken valmiiksi, ja jotka eivät ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään,heillä on kova hinku ajaa omaa agendaansa omasta paremmuudestaan. Loput kokoomuksen trollaajia, joilla aktiivimallin kannatus on saanut löysät housuihin.

Hieno ajatusmalli, että vain kovia kokenut, hiukan juntihtava "elämäm koululainen" tietää jotain oikeasta elämästä. Tämä argumentti tuntuu esiintyvän vähän siellä ja täällä, mutta enimmäkseen kuitenkin tukien nostelijoiden ja persujen kannattajien nettiviesteissä. Eri mieltä olevat leimataan automaattisesti kaikensaaneiksi pullamössöiksi. Ottaako noin koville sellainen ajatuskin, että joku on oikeasti tehnyt hommia itsensä eteen ja se palkitaan? Enkä tarkoita tässä nyt rikkauksia tai suuria tuloja. Itsekin ihan alle keskituloinen, mutta kovalla työmoraalilla vaan eteenpäin elämässä, ihan sieltä teinivuosista asti paiskittu hommia, opintotukea tai lainaa ei ole koskaan nostettu ja korkeakoulut käyty työn ja perheen ohella.

Tiedetään että kaltaisiasi on. Tiedetään myös se, että kaltaisiasi on joutunut työttömäksi. Ap.

Ihan varmasti on, siihen en ottanutkaan kantaa. 

Vaan siihen, että kollektiivisesti keskenään voivottelijat olisivat aina ja iankaikkisesti niitä ainoita, joilla on käsitys jostain mystisestä "oikeasta elämästä" ja eriävän mielipiteen esittäjän, vaikka olisi lähtökohdiltaan siitä ns. epäonnisemmasta kansanosasta, elämä on automaattisesti ollut pullamössöä ja kullattuja lusikoita, eikä se tajuu siis mistään mitään, daah.

Vierailija
44/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä et kuitenkaan ymmärrä, minkälaisessa yhteiskunnassa elämme, vaikka olet niin paljon nähnyt.  

Kerrotko vielä mihin perustat tämän syväanalyysisi? Ottaen huomioon, etten millään tapaa ottanut kantaa yhteiskunnallisesti pinnalla oleviin asioihin, vaan tämän tietyn porukan itsensä ylentämiseen, että olisivat ainoat, joilla on käsitys oikeasta elämästä ja muilla (eli eri mieltä jostain asiasta heidän kanssaan olevilla) on automaattisesti kullalla siloiteltu elämä. 

Vierailija
45/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä yksi juttu. Kuvitellaan, että työttömänä vain ollaan. Pätkätyöhistoriaani mahtuu myös yksi jakso toimistotöitä työllistämistuella. Jo 90-luvulla piti ottaa vastaan tarjottu työ, tai tuli karenssia. Siinä oli toki jotain helpotuksia, mutta esim. maalla asuminen ja auton puute ei riittänyt syyksi, jos työtä tarjottiin samasta kunnasta. Ammattisuoja oli tuolloin kolme kuukautta. Silti vähän väliä ehdotetaan, että pitäisi säätää laki, että tarjottu työ on otettava vastaan, vaikka sellainenn sääntö on jo yli 20 vuotta vanha. Ap.

Vierailija
46/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että tätä keskustelua ei pilattaisi turhalla riitelyllä, vaikka otsikko ja alkuviestini nyt onkin vähän turhankin kärkäs. Halusin vain herättää huomiota, sillä asialliset otsikot hukkuvat helposti.

Työssä sekä työttömänä on myös paljon älykästä ja osaavaa väkeä. Kuten myös ei ole. Työttömissä on toki työhaluttomiakin, mutta paljon vähemmän, kuin halutaan ajatella. Mutta onpa noita työhaluttomia työelämässäkin.

Vierailija
47/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön itse kirjoitti:

Minä en ole työtön. Olen ollut, viimeksi 2010. Tämäkin noille tomppeleille pitää erikseen painottaa, sillä jos kirjoittaa tämän kaltaisen viestin, tulee vastauksena, että "ei ihme, että olet työtön", vaikka eivät tajua edes mitä kirjoitan ja, tyhmiä kun ovat, olettavat jokaisen automaattisesti olevan työtön.

Ensinnäkin kaikkien työttömien pitäminen laiskoina juoppoina, jotka koskaan eivät työllisty. Tyhmää. Jokainen tietää, että entisiä työttömiä on työelämässä satoja tuhansia, paitsi ne tyhmät, joita on järkyttävän paljon.

Mustavalkoinen ajattelu. Jos joku työtön ei viitsi hakea töitä, aletaan ilkkua, että eikö työttömät haekaan töitä, palstalta on luettu, että haetaan jatkuvasti. Niinkuin mitä? Yksi edustaa kaikkia satojatuhansia, niinkö?

Ei erota työkokeilijoita ja työelämävalmennusta toisistaan. Ei tiedetä, että nykyään työkokeilija on sama kuin entinen harjoittelija. Työkokeilussa voi olla vaikkapa vasta lukiosta päässyt nuori, josta voi tulevaisuudessa tulla vaikka aivokirurgi.

Yleensä mustavalkoisuus ja kaikkien kategorioiminen samaan joukkoon samanlaiseksi on vain tyhmän ihmisen ajattelua. Minä olen työelämässä tavannut laiskoja ja saamattomia ihmisiä, jotka eivät koskaan ole olleet työttömänä, mutta en ajattele, että kaikki ovat samanlaisia.

Sitten tätä ei tunnuta tajuavan, että kaikesta koulutuksesta työvoimakoulutus on yhteiskunnalle kalleinta. Ehkä yksittäiset opettajat eivät saa hyvää palkkaa, mutta niistä maksetaan firmoille paljon.

Olisi paljonkin asiaa, mutta koska aika monella myös luetun ymmärtäminen on heikolla tasolla, jätän tähän.

Näinhän asia on. Surullista, että työttömänä ei edes kuunnella mitä ihminen sanoo työttömyydestä. Työssä käyvän sanoja kuunnellaan.

Työttömällä voisi olla paljon parannysehdotuksia sen suhteen miten oikeasti saataisiin purettua esteitä töihin menolle. Ne eivät kelpaa.

Hyvä, että toit näkemyksesi esille.

Mulla on tähän hyvä esimerkki. Ollessani työtön niin kelalla mua palveltiin usein aika töykeästi ja kysymyksiin vastattiin hyvin lyhyesti töksäytellen, tai ei ollenkaan, tyyliin "lue sitten siitä päätöksestä", nyt kun olen töissä niin palvellaan ihan ystävällisesti ja kysymyksiin vastataan ja jos ei ulkomuistista tiedetä vastausta, niin etsitään vastaus.

Ihmisenä en ole muuttunut ja samalla tavalla aina asioidessani olen käyttäytynyt, mutta palvelun tason melkein aina määrittää se, olenko töissä vai työtön. Ja samoin on muuten työkkärissä.

Vierailija
48/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla työväestössä (varsinkin sellaisilla työpaikoilla joissa porukka on "piilossa" kuten tehtaat) on niin paljon niin yksinkertaista kaveria, että jos vielä joutuisivat vapaille työmarkkinoille, niin huonostihan niille kävisi, viina veisi tms. Mutta kun ovat kerran työtä saaneet niin sen turvin porskutetaan, tosin pelko persiissä odottaen potkuja, mutta silti ah niin täynnä omaa erinomaisuutta. Ei todellakaan ihminen, jolla on työpaikka, ole välttämättä sen parempi ihminen. On se nähty, teen määräaikaisia töitä ja kyllä väliin tai aika useinkin v*tuttaa kattoa vakiporukkaa.

Työttömissä on mielinmäärin heitä aikaansaavempia ja fiksumpia henkilöitä, mutta heidän työuralla kaikki ei ole vaan aina sujunut yhtä kivasti. Ja ennenkaikkea työttömissä on ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita monelta kantilta. Toinen mitäänymmärtämätön kansanosa ovat ne tietyt menestyjät, jotka eivät muista tai edes tiedä mitä on olla tavallinen kansalainen. Mutta mikäpä heitä horjuttaisi, ehkäpä alkaisin itsekin sellaiseksi jos elämä olisi niin vakaalla pohjalla.

Oon itse ollut myös tehtaassa töissä ja siellä on aina pari tyyppiä jotka kuvittelee että koko 500 henkilöä työllistävä tehdas pysähtyy siihen paikkaan jos juuri HÄN on poissa, ei edes sairaslomaa pidetä vaikka oikeasti olisi kipeä ja ihme kun malttavat olla lomalla, kun eihän kukaan muu osaa tehdä sillä aikaa mitään. Ylityöt yms otetaan rahana, vaikka kuinka väsyttäisi, kun eihän muut ilman häntä siellä pärjää. Ennen lomaa muistutellaan muita miten se ja tämä ja tuo homma täytyy hoitaa. Yleensähän nää itsensä korvaamattomaksi luulevat työntekijät on just niitä jotka ei ehkä sen vaativampaan työhön edes pystyisi ja ovat muutenkin ihan vaan keskinkertaisia työntekijöitä.

Miten voi ihminen kuvitella että juuri hän on korvaamaton työntekijä, vaikka tekee työtä jonka jokainen voi oppia hyvinkin nopeasti?

En siis väheksy tehdastyötä, mutta ihmettelen näitä tehtaissa olevia "korvaamattomia" ihmisiä. Ehkä juuri he on niitä jotka luulee ettei yt:t tule heitä ikinä koskemaan tai että heille kyllä aina töitä löytyy.

Vierailija
49/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiaisen Juhana kutsui työttömiä rikkaruohoksi

Tää rikkaruoho on nyt ollut töissä 3v, oonko mä edelleen rikkaruoho? Ja ennen työttömyyttä olin yli 10v töissä.

Vierailija
50/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne taida olla työelämässä. Osa on koululaisten hupiprovoja. Osa toki on Kokoomuksen puoluetoimiston surkeaa hätäkampanjaa. Niille tietenkin maksetaankin kai jotakin. Mutta eivät nuo lapselliset höpöt ole kenenkään aikuisen ihmisen oikeita mielipiteitä.

Kokoomuksen puoluetoimiston kampanjaa oli Iltiksessä julkaistu "viestintäasiantuntijan" moitteista demareiden Rinteelle (se niskalaukaus-juttu) .  Ko. viestintäasiantuntija on Kokoomuksen käyttämän viestintä- ja markkinointitoimisto Ellu Kanojen palveluksessa, joka nimittää itseään strategiseksi viestintätoimistoksi. Sen, jonka tj:ksi siirtyi Kokoomuksen entinen puoluesihteeri Taru Tujunen.

Alhaista toimintaa niin Kokoomukselta, Ellun Kanoilta kuin Ilta-Sanomiltakin. Panokset ovat kovat.

Erinomainen esimerkki siitä, miten ihmisiin ja heidän ajatteluunsa pyritään vaikuttamaan. Suurpääoman taholta, jonka koukussa Kokoomus killuu.

Vierailija
51/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien haukkujat ovat pääsääntöisesti niitä, jotka tekevät raskasta työtä hyvin pienellä palkalla.

Lähes saman elintason saisivat kotona makaamalla.

Onhan se ymmärrettävää, että kadehtivat työttömiä, joiden tuet voivat olla jopa suurempia kuin haukkujien palkat.

Ja media lietsoo vihaa kirjoittamalla juttuja ideologisista työttömistä suurista työttömyyskorvauksista.

Vierailija
52/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloittaja on harvinaisen fiksu. Tälläisiä ihmisiä tarvitaan maassamme, tässä vihan valtaamassa yhteiskunnassamme. Järkevää ja rauhallista keskustelua. Sinusta olisi ainesta eduskuntaan. Kiitos.

Vierailija
53/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan hyvään ja asialliseen keskusteluun mukaan myös suomessa vallitsevan ikärasismin, josta hallitus ei puhu mitään. Työnantajille ikä välillä 40-50 on myrkkyä. Saati jos olet yli 50 vuotias. Itse 55vuotiaana olen jätettä. Olen päässyt kahteen haastatteluun ja molemmissa ikäni sanottiin suoraan olevan este. Hae tässä ikärasismin vaivaamassa maassa töitä, kun vastassa on satojatuhansia nuorempia. Hallitus vain syyllistää, että et saa töitä.

Nykyään kaikki työpaikat mainostavat olevansa nuorekkaita ja dynaamisia.

Ei niiden imagoon sovi keski-ikäinen täti, vaikka hän olisi kuinka huippuosaaja.

Vierailija
54/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aloittaja on harvinaisen fiksu. Tälläisiä ihmisiä tarvitaan maassamme, tässä vihan valtaamassa yhteiskunnassamme. Järkevää ja rauhallista keskustelua. Sinusta olisi ainesta eduskuntaan. Kiitos.

Totta! 

Vierailija
55/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä kuvitelma että työlliset ois älykkäitä? Lähinnä ovat kaikkein pahimmat putkiaivot koska se oma todellisuus on niin kapea siinä virassa. Toinen on ettei työpaikkoja saada älyllä vaan sosiaalisuudella, että vaikuttaa mukavalta olipa sitten oikeasti manipuloiva ääliö, laiska ja aito paskiainen.

Yksityisellä sektorilla moiset saavat lopulta fudut, julkisella ovat suojeltuja :p

Kyllä niitä kusipäitä yksityisellä puolellakin on. Yleensä pikkufirmojen pomoina tai sukulaistyöntekijöinä.

Vierailija
56/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien haukkujat ovat pääsääntöisesti niitä, jotka tekevät raskasta työtä hyvin pienellä palkalla.

Lähes saman elintason saisivat kotona makaamalla.

Onhan se ymmärrettävää, että kadehtivat työttömiä, joiden tuet voivat olla jopa suurempia kuin haukkujien palkat.

Ja media lietsoo vihaa kirjoittamalla juttuja ideologisista työttömistä suurista työttömyyskorvauksista.

Väärin. Mieheni työ on raskasta ja terveyden vaarantavaa metallialan työtä. Alan palkat ovat polkeneet surkeiksi lahden toiselta puolelta tulleet halpatyöläiset. Mies ei todellakaan hauku työttömiä. On kokenut työttömyyden itsekin pariin otteeseen ja jäi vaimo työttömäksi 20 vuoden työputken jälkeen.

Vierailija
57/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla työväestössä (varsinkin sellaisilla työpaikoilla joissa porukka on "piilossa" kuten tehtaat) on niin paljon niin yksinkertaista kaveria, että jos vielä joutuisivat vapaille työmarkkinoille, niin huonostihan niille kävisi, viina veisi tms. Mutta kun ovat kerran työtä saaneet niin sen turvin porskutetaan, tosin pelko persiissä odottaen potkuja, mutta silti ah niin täynnä omaa erinomaisuutta. Ei todellakaan ihminen, jolla on työpaikka, ole välttämättä sen parempi ihminen. On se nähty, teen määräaikaisia töitä ja kyllä väliin tai aika useinkin v*tuttaa kattoa vakiporukkaa.

Työttömissä on mielinmäärin heitä aikaansaavempia ja fiksumpia henkilöitä, mutta heidän työuralla kaikki ei ole vaan aina sujunut yhtä kivasti. Ja ennenkaikkea työttömissä on ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita monelta kantilta. Toinen mitäänymmärtämätön kansanosa ovat ne tietyt menestyjät, jotka eivät muista tai edes tiedä mitä on olla tavallinen kansalainen. Mutta mikäpä heitä horjuttaisi, ehkäpä alkaisin itsekin sellaiseksi jos elämä olisi niin vakaalla pohjalla.

Itseä vitutti saada potkut, kun töihin sai jäädä esim. sellainen mies, joka haisi kesken työpäivän usein ihan tuoreelle viinalle ja lintsasi töistä. Luulisi että kaveri olisi ollut jo ihan työturvallisuusriskikin. Ei työnantajat välitä paskaakaan, ketä niillä on töissä ja miten hoitavat hommansa.

Vierailija
58/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan samanlainen kuin sä, kun työnantajani päätti myydä firman ulkolaiselle omistajalle. Kaikki työt siirtyivät pois Suomesta.

Vierailija
59/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ymmärrettävää, että jotkut työttömät ovat katkeria, kun tietää, että millaisia retkuja ja saikuttajia työpaikat ovat täynnä. Näiden retkujen takia työnantajat miettivät kaksikin kertaa ennen kuin ottavat uusia työntekijöitä, koska retkujen suojana on ammattiliitto. Ja kuka nyt haluaisi alkaa ”tappelemaan” jonkun ammattiliiton kanssa. Muutoksen pitäisi alkaa ammattiliitoista eikä työnantajista. Lusmuilu vuoksi pitäisi saada irtisanoa ilman seuraamuksia.

Vierailija
60/70 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne taida olla työelämässä. Osa on koululaisten hupiprovoja. Osa toki on Kokoomuksen puoluetoimiston surkeaa hätäkampanjaa. Niille tietenkin maksetaankin kai jotakin. Mutta eivät nuo lapselliset höpöt ole kenenkään aikuisen ihmisen oikeita mielipiteitä.

Näin minäkin olen kyllä ajatellut, että osa on lukiolaisia, joilla elämä on pelkkää utopistista unelmaa. Mennään yliopistoon, hankintaan tutkinto ja ollaan samalla tutkinnolla töissä koko loppuelämä joutumatta ikinä työttömäksi. Toki itseensä saa pitääkin uskoa, mutta realiteetit pitäisi jokaisen silti muistaa. Onhan se huvittavaa, kun joku 23-vuotias kirjoittaa, että ei ole koskaan ollut työtön, vaikka joillakin työttömillä on katkeamatonta työhistoriaa lähes tuplasti enemmän kuin ko. tyypillä ikää. ap

Iltalehtien Fb-kommenteissa joku kahdenkympin tienoilla oleva tyttö  (juu laitan tyttö, kun itse olen jo yli 40v. ;) ), joka on ollut töissä mm. television jossain arvuutusohjelmassa, (jossa siis pitää arvata jokin sana ja sitten soittaa sinne, niin voi voittaa palkinnon), räksyttää niin maan perhanasti kuinka työttömät voisivat mennä töihin ja kuinka hänellä on aina ollut töitä. Onneksi hänen kommentit eivät saa kovasti kannatusta ja hänelle on jo monesti yritetty rautalangasta vääntää sitä, että kuinka nämä työttömien asiat eivät ole noin yksinkertaisia ja mustavalkoisia.

Itse pidän häntä jonkinlaisena trollina tai maksettuna kommentoijana tietyn puolueen puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi