Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osta noista työttömien haukkujista voi ollaan missä töissä, kun tuntuvat olevan aika tyhmiä

En ole työtön itse
06.01.2018 |

Minä en ole työtön. Olen ollut, viimeksi 2010. Tämäkin noille tomppeleille pitää erikseen painottaa, sillä jos kirjoittaa tämän kaltaisen viestin, tulee vastauksena, että "ei ihme, että olet työtön", vaikka eivät tajua edes mitä kirjoitan ja, tyhmiä kun ovat, olettavat jokaisen automaattisesti olevan työtön.

Ensinnäkin kaikkien työttömien pitäminen laiskoina juoppoina, jotka koskaan eivät työllisty. Tyhmää. Jokainen tietää, että entisiä työttömiä on työelämässä satoja tuhansia, paitsi ne tyhmät, joita on järkyttävän paljon.

Mustavalkoinen ajattelu. Jos joku työtön ei viitsi hakea töitä, aletaan ilkkua, että eikö työttömät haekaan töitä, palstalta on luettu, että haetaan jatkuvasti. Niinkuin mitä? Yksi edustaa kaikkia satojatuhansia, niinkö?

Ei erota työkokeilijoita ja työelämävalmennusta toisistaan. Ei tiedetä, että nykyään työkokeilija on sama kuin entinen harjoittelija. Työkokeilussa voi olla vaikkapa vasta lukiosta päässyt nuori, josta voi tulevaisuudessa tulla vaikka aivokirurgi.

Yleensä mustavalkoisuus ja kaikkien kategorioiminen samaan joukkoon samanlaiseksi on vain tyhmän ihmisen ajattelua. Minä olen työelämässä tavannut laiskoja ja saamattomia ihmisiä, jotka eivät koskaan ole olleet työttömänä, mutta en ajattele, että kaikki ovat samanlaisia.

Sitten tätä ei tunnuta tajuavan, että kaikesta koulutuksesta työvoimakoulutus on yhteiskunnalle kalleinta. Ehkä yksittäiset opettajat eivät saa hyvää palkkaa, mutta niistä maksetaan firmoille paljon.

Olisi paljonkin asiaa, mutta koska aika monella myös luetun ymmärtäminen on heikolla tasolla, jätän tähän.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut valtion työpaikassa aikoinani 14 vuotta. Valtio- ja kuntatyöpaikat ovat todellakin suojatyöpaikkoja. Sellaista tehottomuutta ja tyhjäkäyntiä, päällikön päälllikön päällikköjen laumaa ei ole missään yksityisomisteisissa työpaikoissa. 

Olen nyt jäänyt eläkkeelle samasta työstä missä olin valtiollakin. Eli vertailupohjaa on.

Jos työteho olisi ollut yksityisellä samantahtista, kuin se oli useimmilla valtion työpaikassa,

potkut olisi tullut ihan varmasti. Miehet varsinkin niissä pikkunilkki asemissaan olivat todella paskantärkeitä ja mitään aikaansaamattomia turhakkeita. Suuret luulot itsestään ja stressiä pukkasi. Kun oli mukamas niin kiire. Voi hyvänen aika ja herttileidi, vieläkin naurattaa.

Vierailija
22/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat näitä valtion suojatyöpaikoissa olevia lihavia tätejä, jotka mussuttavat pullaa päivät pitkät ja ovat naama nyrpällään, kun asiakas keskeyttää pullanmössötyksen. Kuullessaan sanan työtön, he suu lommollaan ihmettelevät, että mikä se sellainen sana on. Sanakirjasta katsoessaan he päättelevät, että, ahaa, työtön tarkoittaa kaljaa kittaavaa loista,jonka elatuksen minä maksan. Kesitysleirille tai vähintään orjatöihin. Pääasia, kunhan minulla riittää töitä ja pullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehdessä joku lohkaisi kommenttipalstalla että taksinkuljettajana on aina töitä. Just tätä kastia nää on, tai puhelinmyyntifirmojen rekrytoijat jolle on se kumma ettei työ kelpaa

Vierailija
24/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne taida olla työelämässä. Osa on koululaisten hupiprovoja. Osa toki on Kokoomuksen puoluetoimiston surkeaa hätäkampanjaa. Niille tietenkin maksetaankin kai jotakin. Mutta eivät nuo lapselliset höpöt ole kenenkään aikuisen ihmisen oikeita mielipiteitä.

Onhan se huvittavaa, kun joku 23-vuotias kirjoittaa, että ei ole koskaan ollut työtön, vaikka joillakin työttömillä on katkeamatonta työhistoriaa lähes tuplasti enemmän kuin ko. tyypillä ikää. ap

Nää on niin suloisia! Ja kaikkein kovimpia räksyttäjiä siinä, kuinka heitä ei huvita maksaa loisijoiden elämää.

Tunnen 57-vuotiaan naisen, entisen Nokian asiantuntijan, joka on ollut töissä mm. USA:ssa ja Singaporessa, kielitaitoinen ja korkeasti koulutettu. 35-vuotinen ura päättyi kuten monella muullakin nokialaisella, YT:t iski vähän väliä ja osuivat lopulta. Nyt ei pääse mihinkään, ei edes siivoamaan, koska on tuon ikäinen. On silti tosi valoisa ja aktiivinen ihminen, opiskelee sen minkä saa ja tekee vapaaehtoistyötä.

Yhden tutun mies on reilu viisikymppinen Valmetilta pois potkittu, 30 vuotta kiertänyt maailmaa myymässä koneita ja edistämässä suomen vientiä.

Mutta 23-vuotiaan mielestä loisia ja hänen elättejään. Mietin miltä heistä tuntuu lukea noita juttuja? Esim. Iltasanomien kommentit on ihan sairaita ja tuntuu ettei siellä ihmiset tajua siis yhtään mitään. Jutussa väännetään rautalangasta mitä tarkoittaa aktiivimalli ja sitten siellä tyyliin kolmannessa kommentissa ihmetellään että eikö nyt työttömiltä loisilta saisi vaatia edes työn hakemista silloin tällöin kun saavat puhtaana käteen yli tonnin rahaa (ihmisten yleinen harhaluulo että asumistuki on jotain mitä jokainen työtön saa). Tuntuu ettei oikeasti VOI olla noin pihalla ja tyhmä jos kerran on töissä.

23-vuotias muistaa myös kertoa kuinka hänkin eli opintotuella ja suostui tekemään kaikenlaisia duuneja siivouksesta pikaruokalan kassaan ja ikinä ei ole työttömänä ollut vaan aina mennyt töihin. Ei sen vertaa ymmärrystä pienissä aivoissa vielä ole, että suurin osa työttömistä on elänyt sen opiskelijavaiheen ihan yhtälailla, surkeammalla tuella, vanhemmat ihan ilman tukia. Myös he ovat tehneet niitä ns. paskaduuneja opiskeluaikana, esim. 90-luvun alussa oli käytännössä mahdotonta saada oman alan kesätöitä, opiskelijat siivosivat ja olivat kaupan kassalla. Mutta kun valmistut, et enää pääse noihin hommiin, koska "olet kuitenkin lähdössä heti parempiin hommiin kun saat oman alan töitä" tai olet liian vanha.

Vierailija
25/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut valtion työpaikassa aikoinani 14 vuotta. Valtio- ja kuntatyöpaikat ovat todellakin suojatyöpaikkoja. Sellaista tehottomuutta ja tyhjäkäyntiä, päällikön päälllikön päällikköjen laumaa ei ole missään yksityisomisteisissa työpaikoissa. 

Olen nyt jäänyt eläkkeelle samasta työstä missä olin valtiollakin. Eli vertailupohjaa on.

Jos työteho olisi ollut yksityisellä samantahtista, kuin se oli useimmilla valtion työpaikassa,

potkut olisi tullut ihan varmasti. Miehet varsinkin niissä pikkunilkki asemissaan olivat todella paskantärkeitä ja mitään aikaansaamattomia turhakkeita. Suuret luulot itsestään ja stressiä pukkasi. Kun oli mukamas niin kiire. Voi hyvänen aika ja herttileidi, vieläkin naurattaa.

Ap:kin on ollut valtiolla. Todellakin, valitettiin että töissä on aikataulut. Joo, missään muuallahan ei ole ja ehkä projekteissa on vähän tiukemmatkin aikataulut. Eikä ikinä kellään ollut niin kiire, etteikö sitä kiirettään olisi KOKO AJAN ehtinyt valittaa. Saatettiin, yhtään valehtelematta, vartti valittaa käytävällä sitä, että ei ehdi pitää kunnon kahvitaukoja. Noista yksikään ei pärjäisi tämänhetkisessä työssäni. Väitän ihan tosissani, että mieluummin ottaisin työttömän, kuin sellaisen, joka on ollut pelkästään valtion töissä. Mulle sitä paitsi sanottiin, kun sain työni tehtyä, että tee hitaammin, eivät he voi enempää antaa, kun itseltä loppuu työt. Ihan yksinkertaisista rutiineista oli kyse. No päälliköltä sitten löytyi vaativampia tehtäviä, jotka hoidin mallikelpoisesti. Valitettavasti sain kuulla olevani liian hyvä valtion hommiin ja en ehkä siinä löysässä tahdissa olisi viihtynytkään.

Vierailija
26/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiaisen Juhana kutsui työttömiä rikkaruohoksi

Kauhea poru kun Rinne siteerasi saamaansa palautetta, että kun on jo valmiiksi pakotettu polvilleen, niin aktiivimalli tuntuu niskalaukaukselta. Sitä jeesustelun määrää!

Simon Elo pöyristyi, vaikka puolutoveri oli vähän aikaisemmin kutsunut työttömiä yhteiskunnan syöväksi, joka pikkuhiljaa valtaa koko kehon. ja tää Vartiaisen kommentti.

Joku kokkarikansanedustajakin oli että nyt meni poliittinen retoriikka ihan yli, että hallituksen tarkoitus on hyvä ja edistää työllisyyttä. 

Jep, jep.

Vierailija
27/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä on päässeet vakituiseen työhön kymmeniä vuosia sitten eivät käsitä miten maailma on muuttunut ja ettei työtä tekevälle riitä. Nämä samat viljelee siten myös sitä yleistystä "naapurin kaljaa kittaavasta penasta" joka on heidän käsitys työttömästä vieläkin.

Vierailija
28/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hyvään ja asialliseen keskusteluun mukaan myös suomessa vallitsevan ikärasismin, josta hallitus ei puhu mitään. Työnantajille ikä välillä 40-50 on myrkkyä. Saati jos olet yli 50 vuotias. Itse 55vuotiaana olen jätettä. Olen päässyt kahteen haastatteluun ja molemmissa ikäni sanottiin suoraan olevan este. Hae tässä ikärasismin vaivaamassa maassa töitä, kun vastassa on satojatuhansia nuorempia. Hallitus vain syyllistää, että et saa töitä.

Vierailija
29/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne taida olla työelämässä. Osa on koululaisten hupiprovoja. Osa toki on Kokoomuksen puoluetoimiston surkeaa hätäkampanjaa. Niille tietenkin maksetaankin kai jotakin. Mutta eivät nuo lapselliset höpöt ole kenenkään aikuisen ihmisen oikeita mielipiteitä.

Onhan se huvittavaa, kun joku 23-vuotias kirjoittaa, että ei ole koskaan ollut työtön, vaikka joillakin työttömillä on katkeamatonta työhistoriaa lähes tuplasti enemmän kuin ko. tyypillä ikää. ap

Nää on niin suloisia! Ja kaikkein kovimpia räksyttäjiä siinä, kuinka heitä ei huvita maksaa loisijoiden elämää.

Tunnen 57-vuotiaan naisen, entisen Nokian asiantuntijan, joka on ollut töissä mm. USA:ssa ja Singaporessa, kielitaitoinen ja korkeasti koulutettu. 35-vuotinen ura päättyi kuten monella muullakin nokialaisella, YT:t iski vähän väliä ja osuivat lopulta. Nyt ei pääse mihinkään, ei edes siivoamaan, koska on tuon ikäinen. On silti tosi valoisa ja aktiivinen ihminen, opiskelee sen minkä saa ja tekee vapaaehtoistyötä.

Yhden tutun mies on reilu viisikymppinen Valmetilta pois potkittu, 30 vuotta kiertänyt maailmaa myymässä koneita ja edistämässä suomen vientiä.

Mutta 23-vuotiaan mielestä loisia ja hänen elättejään. Mietin miltä heistä tuntuu lukea noita juttuja? Esim. Iltasanomien kommentit on ihan sairaita ja tuntuu ettei siellä ihmiset tajua siis yhtään mitään. Jutussa väännetään rautalangasta mitä tarkoittaa aktiivimalli ja sitten siellä tyyliin kolmannessa kommentissa ihmetellään että eikö nyt työttömiltä loisilta saisi vaatia edes työn hakemista silloin tällöin kun saavat puhtaana käteen yli tonnin rahaa (ihmisten yleinen harhaluulo että asumistuki on jotain mitä jokainen työtön saa). Tuntuu ettei oikeasti VOI olla noin pihalla ja tyhmä jos kerran on töissä.

23-vuotias muistaa myös kertoa kuinka hänkin eli opintotuella ja suostui tekemään kaikenlaisia duuneja siivouksesta pikaruokalan kassaan ja ikinä ei ole työttömänä ollut vaan aina mennyt töihin. Ei sen vertaa ymmärrystä pienissä aivoissa vielä ole, että suurin osa työttömistä on elänyt sen opiskelijavaiheen ihan yhtälailla, surkeammalla tuella, vanhemmat ihan ilman tukia. Myös he ovat tehneet niitä ns. paskaduuneja opiskeluaikana, esim. 90-luvun alussa oli käytännössä mahdotonta saada oman alan kesätöitä, opiskelijat siivosivat ja olivat kaupan kassalla. Mutta kun valmistut, et enää pääse noihin hommiin, koska "olet kuitenkin lähdössä heti parempiin hommiin kun saat oman alan töitä" tai olet liian vanha.

Just näin ja lisäksi kun niistä ns. paskaduuneista viimeisin kokemus on siltä opiskelijakaudelta 20 v aiemmin niin kuka työllistää? Vuokrafirmojen kauttakin tulee seinä eteen. Turhauttaa propaganda palvelualojen kasvavasta työntekijä"pulasta", jota vastaamaan tarvitaan jo tekijöitä Suomen ulkopuolelta?!

Vierailija
30/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on niin tyhmiä, että tekee siksi töitä.

Vierailija
31/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta "menkää töihin loiset" on hallituksenkin mielipide. Ei ihme että se toistuu täälläkin vähän väliä.

Vierailija
32/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamia kertoja keskusteluissa, joissa muu seurue ei ole tiennyt minun olevan työtön. Olen ollut yli 20 vuotta töissä viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä, nyt työttömänä. olen 44-vuotias. Kun keskustelu ajautuu (usein muutaman viinilasillisen jälkeen) työttömiin ja siihen, kuinka tarttis tehdä jotain kun työikäiset makaa sohvalla ja saa hirveitä tukia ja ei vaan viittitä mennä töihin ja että kyllä pitäis jokainen työtön laittaa vaikka risuja keräämään niitä tukia vastaan. Ihan aina en ole malttanut olla hiljaa, vaan olen sanonut että niin, minäkin olen muuten työtön. Se hiljaisuus on hauska. Sit yritetään vaihtaa puheenaihetta tai mumistaan jotain että eihän siis tietenkään kaikki työttömät ole ja onhan tosiaan just pitkään työssä olleitakin työttömänä. 

Tää porukka on siis päällikkötehtävissä olevaa keskiluokkaa.

Vierailija
33/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan hyvään ja asialliseen keskusteluun mukaan myös suomessa vallitsevan ikärasismin, josta hallitus ei puhu mitään. Työnantajille ikä välillä 40-50 on myrkkyä. Saati jos olet yli 50 vuotias. Itse 55vuotiaana olen jätettä. Olen päässyt kahteen haastatteluun ja molemmissa ikäni sanottiin suoraan olevan este. Hae tässä ikärasismin vaivaamassa maassa töitä, kun vastassa on satojatuhansia nuorempia. Hallitus vain syyllistää, että et saa töitä.

Minulla kävi huipputuuri, kun valmistuin uuteen ammattiin yli nelikymppisenä ja sain tämän alan paikan 46-vuotiaana. Mutta täyttä tuuria, kun sattui monta asiaa kohdalleen yhtä aikaa. Sen sijaan aiemmin sain kuulla yhteen paikkaan olevani liian vanha jo 35-vuotiaana. Muuten olisi otettu. Tuo vielä uskallettiin sanoa suoraan. En alkanut tapella, sillä ko. paikasta sain sitten jälkeen päin kuulla kommentteja tyyliin "onneksi et joutunut sinne". Pääsinkin aika pian toisaalle määräajaksi tuolloin. Ap.

Vierailija
34/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en taas mitenkään voi käsittää miten pieni ja väliaikainen vajaan viiden prosentin alennus tukeen voi aiheuttaa niin suuren kohun. Ei pysty käsittää. Too much entitlement, too little diligence.

Vierailija
35/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kummallisin käsitys on se luulo, että työttömyyttä pidetään jonakin synnynnäisenä parantumattomana sairautena. Ei tajuta, että työelämässä on työttömänä olleita, joka viikko työttömiä työllistyy ja joka viikko myös ihmisiä jää työttömäksi. Ei paikallisten pk-firmojen konkursseista tai lopettamisesta tule valtakunnan uutisia. Eikä tosiaan tajua sitä, kuten joku jo kertoikin, että suurin osa työttömistä on kouluttautunut. Kun työttömyysaikana kävin jokusen kurssin, ei niillä ollut juuri ketään sellaista, jolla ei olisi ainakin jotain koulutusta ollut.

Sitten aika usein näkee kommentteja, että yt-neuvotteluissa parhaat saa pitää paikkansa. No konkurssien yhteydessä ei sellaisia edes käydä, vaan se saattaa olla tämä loppui nyt tähän kaikilta kerrasta poikki -tilanne. Eikä aina jätetä parhaita, vaan firman kannalta sopivimmat. Joitakin tehtäviä on helpompi ulkoistaa kuin joitakin toisia. Jos lukee B.Virtasta, niin onhan Murikoita tosielämässäkin. Rakastaa työtään, mutta on laiska, eikä osaa oikeastaan mitään. Ap.

Vierailija
36/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut muutamia kertoja keskusteluissa, joissa muu seurue ei ole tiennyt minun olevan työtön. Olen ollut yli 20 vuotta töissä viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä, nyt työttömänä. olen 44-vuotias. Kun keskustelu ajautuu (usein muutaman viinilasillisen jälkeen) työttömiin ja siihen, kuinka tarttis tehdä jotain kun työikäiset makaa sohvalla ja saa hirveitä tukia ja ei vaan viittitä mennä töihin ja että kyllä pitäis jokainen työtön laittaa vaikka risuja keräämään niitä tukia vastaan. Ihan aina en ole malttanut olla hiljaa, vaan olen sanonut että niin, minäkin olen muuten työtön. Se hiljaisuus on hauska. Sit yritetään vaihtaa puheenaihetta tai mumistaan jotain että eihän siis tietenkään kaikki työttömät ole ja onhan tosiaan just pitkään työssä olleitakin työttömänä. 

Tää porukka on siis päällikkötehtävissä olevaa keskiluokkaa.

Tällainen päällikkötehtävissä oleva keski-ikäinen keskiluokkaporukka saattaa oikeasti käyttäytyä ihan kummallisesti. Ne voi vaikka kaupassa alkaa haukkua kassamyyjää vaikka millä ilkeillä nimityksillä ja kuvitella että se on hauska vitsi yms. Siis vielä porukassa ...  Sitten ollaan niissä palavereissa puvut päällä niin käytöstaitoisia ja monia näkökulmia ymmärtäviä ... 

Vierailija
37/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Itse luulen, että suurin osa on pelkkiä trolleja, osa näitä pullamössöperheiden kasvatteja, joille curlingvanhemmat ovat pedanneet kaiken valmiiksi, ja jotka eivät ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään,heillä on kova hinku ajaa omaa agendaansa omasta paremmuudestaan. Loput kokoomuksen trollaajia, joilla aktiivimallin kannatus on saanut löysät housuihin.

Hieno ajatusmalli, että vain kovia kokenut, hiukan juntihtava "elämäm koululainen" tietää jotain oikeasta elämästä. Tämä argumentti tuntuu esiintyvän vähän siellä ja täällä, mutta enimmäkseen kuitenkin tukien nostelijoiden ja persujen kannattajien nettiviesteissä. Eri mieltä olevat leimataan automaattisesti kaikensaaneiksi pullamössöiksi. Ottaako noin koville sellainen ajatuskin, että joku on oikeasti tehnyt hommia itsensä eteen ja se palkitaan? Enkä tarkoita tässä nyt rikkauksia tai suuria tuloja. Itsekin ihan alle keskituloinen, mutta kovalla työmoraalilla vaan eteenpäin elämässä, ihan sieltä teinivuosista asti paiskittu hommia, opintotukea tai lainaa ei ole koskaan nostettu ja korkeakoulut käyty työn ja perheen ohella.

Vierailija
38/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en taas mitenkään voi käsittää miten pieni ja väliaikainen vajaan viiden prosentin alennus tukeen voi aiheuttaa niin suuren kohun. Ei pysty käsittää. Too much entitlement, too little diligence.

Niinpä, kun et käsitä, ettei tässä ole kyse siitä rahasummasta kuin osalle :) Et ymmärrä, että koulutus on yhteiskunnalle kallista. Et ymmärrä, että pienet työnantajat ovat jo nyt helisemässä hakemustulvan kanssa (ne paremmat yritykset, huolimatta noista jotka valittavat työvoimapulaa). Et ymmärrä, että tukia aioitaan leikata vähitellen portaittain. Tuo on leikkaus, koska tiedetään, että kaikille ei löydy töitä ja työn perässä muuttaminen on kallista. Minä muutin ja se oli kalliimpaa kuin olin ajatellut, eikä minun tarvinnut edes maksaa takuuvuokraa, sillä työnantajani toimi takaajana. Ap.

Vierailija
39/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mentiin. Jotkut ei vaan pysty käsittää.

Vierailija
40/70 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Itse luulen, että suurin osa on pelkkiä trolleja, osa näitä pullamössöperheiden kasvatteja, joille curlingvanhemmat ovat pedanneet kaiken valmiiksi, ja jotka eivät ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään,heillä on kova hinku ajaa omaa agendaansa omasta paremmuudestaan. Loput kokoomuksen trollaajia, joilla aktiivimallin kannatus on saanut löysät housuihin.

Hieno ajatusmalli, että vain kovia kokenut, hiukan juntihtava "elämäm koululainen" tietää jotain oikeasta elämästä. Tämä argumentti tuntuu esiintyvän vähän siellä ja täällä, mutta enimmäkseen kuitenkin tukien nostelijoiden ja persujen kannattajien nettiviesteissä. Eri mieltä olevat leimataan automaattisesti kaikensaaneiksi pullamössöiksi. Ottaako noin koville sellainen ajatuskin, että joku on oikeasti tehnyt hommia itsensä eteen ja se palkitaan? Enkä tarkoita tässä nyt rikkauksia tai suuria tuloja. Itsekin ihan alle keskituloinen, mutta kovalla työmoraalilla vaan eteenpäin elämässä, ihan sieltä teinivuosista asti paiskittu hommia, opintotukea tai lainaa ei ole koskaan nostettu ja korkeakoulut käyty työn ja perheen ohella.

Tiedetään että kaltaisiasi on. Tiedetään myös se, että kaltaisiasi on joutunut työttömäksi. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi