Tilasin leipomosta kakun kymmenelle hengelle, sain lähes samankokoisen kuin kauppojen mutakakut!
Enkä voinut jäädä siihen kahvilan kassalle tappelemaan, etenkään kun yyjätyttö ei ollut sitä kakkua leiponut mutta kyllä suututtaa! Vieraat tulevat kohta ja minulla on minikakku sekä paketti keksejä.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytekakku on muuten aika helppo tehdä itsekin. Pohjan voi tehdä helposti vaikka pellillä kääretorttupohjana ja leikkaa sen puoliksi. Enemmän kerroksia ja kokoa saa tekemällä kaksi pellillistä. Sitten vaan kostuke, hilloa, hedelmiä, kermavaahtoa ja vähän koristeita.
Luuletko ettei kaikki tiedä tätä? Tuskin kukaan luulee että kakut on jotain mitä sielä leipomossa taiotaan. Yleensä ne kakut ostetaan sillon kun ei itsellä ole aikaa tai mahdollisuutta leipoa.
Syitä leipomosta tilaamiseen voi olla kovin monia. Ei kaikki ihmiset ole kuin sinä tai sinun tuntemasi ihmiset. Moni varmasti tilaa kakun leipomosta, koska se on helppo, laiskuuttaan, uusavuttomuuttaan, haluaa viimeistellyn tai erikoisen kakun jne.
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulitikkuaskin leveys / vieras on mitoitus.
Sitten jos on lapsia tai muita jotka ottavat ISOOON PALAAAN niin tilataan kakku sen mukaan. Ei kukaan voi tulla nillittämään "ostin 10h kakun ja söin sen yksin alkupaloiksi" vaikka niinkin varmasti voisi tapahtua kun teitä pikkuisia katselee tiskin takaa.
t. kondiittori
Voin vaan kuvitella miten juhlava tunne juhlissasi tai, vaikka kotonasi on, kun lukee ajatuksiasi. Inhottava luonne sulla, toivottavasti aika parantaa.
Osaan leipoa riittävän ison kakun, kukaan aikuinen ei tilaa 10h kakkua jos vieraita on kymmenen.
Ja aika nimenomaan on tehnyt minusta hieman kyynisen. Tämän kaltaiset aloitukset eivät sitä juurikaan helpota.
Ihan mielenkiinnosta, miksi ihmeessä te myytte 10 hengen kakkuina niin pieniä kakkuja, ettei edes omille vieraillenne sellainen kymmenelle hengelle riittäisi? Kerrotteko te kakkua tilaavalle asiakkaalle, että nämä meidän kymmenen hengen kakut eivät oikeasti riitä kunnolla kymmenelle hengelle, vai oletatteko vain aikuisten ihmisten jotenkin hoksaavan tuon muutenkin? Minusta tuollainen tapa kuulostaa aika huonolta asiakaspalvelulta.
Koska ihmiset eivät leikkaa sitä n4cm palaa vuonna 2018 mutta teollisuus ole lähtenyt uudistamaan mitoitusta. Kakuista nyt on aina puhuttu henkilömäärän mukaan. Ja siitähän se soppa syntyy kun yhdelle 10h kakku on jotain muuta kuin toiselle.
Miksi paitoja myydään M-kokoisena eikä kerrota että 30-vuotta sitten M-koko oli ihan eri levyinen kuin tänään?
Ettekö te itse leivo niitä kakkuja, joita asiakkaat teiltä tilaavat? Vai mitä tarkoitat teollisuudella, joka ei ole lähtenyt uudistamaan mitoitusta? Vaivaudutteko te kertomaan asiakkaalle pienestä mitoituksesta vai oletatteko vain aikuisten ihmisten jotenkin tietävän luonnostaan, ettei kakku jota markkinoidaan kymmenelle hengelle, todennäköisesti riitä kymmenelle hengelle?
Elintarvikeala. Teollisuus = leipomot.
Se kakku riittää kymmenelle jollet sinä ole siellä.
Juurihan sinä kerroit ettei se kymmenen hengen kakku riitä kymmenelle vaikka kyse olisi omista vieraistasi, joten tuskin kakun riittäminen minun läsnäolostani on kiinni. Minua nyt kiinnosti vaan se, että kerrotteko te asiakkaille, ettei se teidän kymmenen hengen kakku todennäköisesti riitä kymmenelle hengelle, vai oletatteko vain aikuisten ihmisten tietävän tuon kertomattakin. Tuohon suuntaanhan sinä kuitenkin viestissäsi vihjailit.
Oletan ihmisten tietävän mikä on reseptikirjoissa ja yleisesti normaali kakkupala, siksi epäilin ensin että puolet täällä on trolleja. Tajusin vasta tänään että tosissaan taidatte kuitenkin olla, eikä kyseessä ole yksittäistapaus.
Siitä johtopäätös on että äiti hoitanut nämä asiat ennen, nyt ekaa kertaa kakkukaupoilla, eikä sitten voinut jutella myyjän kanssa ennen ostopäätöstä. Tai sitten ajatellaan että se on sama kuin kahvilan 10€ pala? En tiedä... En kuitenkaan jaksa uskoa että olisi myyty 6h kakkua 10h kakkuna, sinänsä sekin on tietysti mahdollista?
Eikö näitä käydä nykyään köksäntunneilla läpi, vai eikö siellä tunneilla käydä? Pakollinen valinnainen se oli meillä aikoinaan, yksi jätti käymättä koko luokalta.
En minä ainakaan ole trollaillut eikä minua tarvitse teititellä. Olen kysynyt sinulta paria kysymystä nyt kolme eri kertaa etkä vieläkään viitsinyt asiallisesti vastata.
Minä en tiedä mitä nykyään köksän tunneilla opiskellaan. Siitä kun itse köksän tunneilla peruskoulun seiskaluokalla olin, on reilu 30 vuotta aikaa. Ei silloin todellakaan opeteltu kakkujen leipomomitoituksia, saati että oltaisiin puhuttu siitä, kuinka ne taikka ihmisten käsitykset normaalista annoskoosta tulevat seuraavan kolmen vuosikymmenen aikana muuttumaan.
En myöskään muista että äitini olisi ikinä elämässään yhtään kakkua leipomosta tilannut. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani kaikki tehtiin itse ja kaikkea tehtiin niin paljon että takuuvarmasti riitti jokaikiselle vieraalle vielä santsipalan santsitkin. Ulkopuolista palvelua käytin isäni hautajaisissa 90-luvun lopulla ja silloin suunniteltiin koko menu pitopalvelun kanssa ja kaikkea oli riittävästi ja jäi ylikin. Pitopalvelun henkilökunta kyseli minulta jopa enemmän kuin osasin edes vastata, he eivät tosiaan olettaneet että minä asiakkaana olisin luonnostaan tiennyt yhtään mitään tarjoiluiden riittävistä määristä tms. Sellaisesta että esim. 30 hengen kakku ei oikeasti sille määrälle ihmisiä riittäisi, vaan pitäisi olla isompi, ei pitopalvelun puolelta sanottu yhtään mitään eikä minun myöskään oletettu tietävän moista muuten vaan.
Sikäli erikoista tämä sinun tyylisi muutenkin, että oletat ihmisten olevan ekaa kertaa elämässään kakkukaupoilla, ja siitä huolimatta katsot aiheelliseksi v*ttuilla heille ja vastailla asiattomasti ihan asiallisiin kysymyksiin. Jotenkin luulisi että edes silloin, kun uskoo toisen olevan täysin kokematon näissä asioissa, ymmärtäisi myös ettei hän voi leipomoiden 30 vuotta vanhoja annoskokoja luonnostaan tietää. Mutta juu, sinähän olitkin jo kyynistynyt etkä edes asiakaspalvelupuolella...
Leipomot tekevät kakut niin, että kananmunien määrä kerrotaan kolmella. Kolmen munan kakku tehdään yhdeksälle. Leipomoiden tulisi myös ilmoittaa, että tällä tavalla kakkua tulee pieni viipale per lärvi.
Itse olen tilannut 40:lle ihmiselle juhliin noin 12 munan kakkuja kolme kappaletta. On riittänyt.
Jatkan... olen ollut monissa juhlissa, joissa kakku on loppunut kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytekakku on muuten aika helppo tehdä itsekin. Pohjan voi tehdä helposti vaikka pellillä kääretorttupohjana ja leikkaa sen puoliksi. Enemmän kerroksia ja kokoa saa tekemällä kaksi pellillistä. Sitten vaan kostuke, hilloa, hedelmiä, kermavaahtoa ja vähän koristeita.
Luuletko ettei kaikki tiedä tätä? Tuskin kukaan luulee että kakut on jotain mitä sielä leipomossa taiotaan. Yleensä ne kakut ostetaan sillon kun ei itsellä ole aikaa tai mahdollisuutta leipoa.
Syitä leipomosta tilaamiseen voi olla kovin monia. Ei kaikki ihmiset ole kuin sinä tai sinun tuntemasi ihmiset. Moni varmasti tilaa kakun leipomosta, koska se on helppo, laiskuuttaan, uusavuttomuuttaan, haluaa viimeistellyn tai erikoisen kakun jne.
Ja tämä muuttaa sitä faktaa miten että kaikki varmasti tietää että kotona voi helposti leipoa itse kakun?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut just, että juhlissa nimenomaan ne normaalipainoiset uskaltaa ottaa sen ison palan. Lihavat ei ilkeä.
Kyllä mä ilkeän.
Yrittäjä, joka haluaa ansaita rahaa työllään, pyrkii vastaamaan asiakkaidensa odotuksia. Vaateteollisuudessa ollaan isonnettu kokoja ihmisten yleisen koon kasvaessa, koska vaateteollisuudessa ollaan fiksuja ja halutaan tehdä rahaa. Konditorioissa ei kuitenkaan jostain syystä oteta huomioon ihmisten nykyisiä annoskokoja?
Kondiittorit ammattikuntana ei ole yksin vastuussa suomalaisten ylipainoisuudesta. Kondiittorin ei tarvitse koskaan edes itse syödä kakkua. Mutta jos kondiittori haluaa ansaita elantonsa työllään, kannattaa edes yrittää vastata asiakaskuntansa odotuksia. Ne, jotka eivät sopeudu muuttuvaan maailmaan, eivät pärjää.
Vielä kun saataisi kahviloiden hintoja samalle tasolle kun muualla maailmassa niin kahvilaelämä vilkaistuisi
Katselin tänään Prismassa niin kylmähyllyssä oli kahden eri firman kakut. Kakut olivat samankokoiset, mutta toinen kakku oli 8 hengelle ja toinen kymmenelle. Se siitä standardikokoisesta palasta.
Vierailija kirjoitti:
Katselin tänään Prismassa niin kylmähyllyssä oli kahden eri firman kakut. Kakut olivat samankokoiset, mutta toinen kakku oli 8 hengelle ja toinen kymmenelle. Se siitä standardikokoisesta palasta.
Tämäkin vielä. Ja hintakin saattaa olla isompi siinä pienemmässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SAMANKOKOISISTA kakuista pienempi oli kalliimpi, arvasit aivan oikein 5/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SAMANKOKOISISTA kakuista pienempi oli kalliimpi, arvasit aivan oikein 5/5
Pienemmälle väkimäärälle suunnatussa kakussa.
Tänään Ylen uutisissa sanottiin että tänä ja ensi vuonna ruoan hinta nousee nopeammin kuin inflaatio.
Meillä tilattiin mieheni syntymäpäiväjuhliin 20 hengen kakku. Syöjiä oli 14 ja paljon muuta oli myös tarjolla. Ei kyllä lämmintä ruokaa. Kakku riitti juuri ja juuri, eli kesken olisi loppunut jos sen olisi pitänyt 20 syöjälle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin itäblokkimaista tuo ajattelu, jonka mukaan määrä on laadun mitta.
Eihän määrä laadun mitta ole, vaan määrän. Mutta jos on päätetty mitata määrää sellaisella epämääräisyydellä kuin monelleko hengelle, niin kannattaisi ihan onan imagon vuoksi huolehtia että siitä syntyy useimmiten oikea mielikuva - joko muokkaamalla kakkukoko odotuksia vastaavaksi tai muokkaamalla odotuksia kakkukoko vastaavaksi. Pettynyt asiakas ei ole hyvää yritystoimintaa vaikka kakku olisi kuinka laadukas.
Kyllä se vaan niin on, että käsityönä konditoriassa kunnon raaka-aineista valmistetun kakun kustannukset ovat tuplasti sen mitä teollisesti tuotetun. Jos olet tottunut siihen, että puolet syömästäsi ruoasta on lisäineita, voi olla tosiaan ankeaa huomata, että lautasella onkin puolet vähemmät tavaraa. Vaikkakin parempaa.
No ei näin.
Enhän mä saa L-kokoista paitaa ostaessakaan s-kokoista paitaa, sillä perustelulla että materiaalit on hyvät. "Kaikkihan sen tietää, että kun tää on parempaa materiaalia, niin tää menee aika pieneksi. Jos tää olis aitoa silkkiä, tää paita peittäis hädin tuskin sun kämmenen." Kyllä se hinta pitää sovittaa sen tuotteen materiaalikustannuksiin, eikä alkaa kutistaa tuotetta.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että nuo ovat standardikokoja? Vaatteiden standarditkin olivat ennen pienempiä, koska ihmiset söivät vähemmän. Vaatevalmistajat ovat joutuneet muuttamaan niitä, koska ihmiset ovat nykyään kookkaampia.
Tietty voidaan vaatia, että kondiittoritkin muuttavat annoskokoja, vaikka ihan oikeasti ihmisten kannattaisi katsoa ensin peiliin ja tsekata, kuinka paljon niistä normaalikokoisista ruoka-annoksista on jäänyt jumiin siihen vyötärölle. Vasta kun osaa itse annostella ruokansa niin, ettei se tömähdä vararenkaaksi, on mielestäni varaa vaatia lisää safkaa.
Sinäkö siis juhlien emännän ominaisuudessa mittailet vieraidesi vyötärönympäryksiä ja päätät sen perusteella, kellä on varaa haluta syödä mitenkin paljon juhlapöytäsi antimia? Vai mahdatko kuitenkin toivoa, että kaikki saavat mielestään riittävästi syödäkseen ihan vyötärönympäryksestä ja painoindeksistä riippumatta?
Onhan se leipurin homma miettiä tuleeko juhliisi mummeleita vai suursyömäreitä joiden päivän ruoka on se kakkusi.
Minusta leipurin homma on joko suhteuttaa kakkujensa koot sen annoskoon mukaan, mitä ihmiset vuonna 2018 pitävät normaalina tai vaihtoehtoisesti kertoa suoraan jokaiselle asiakkaalle, että heillä on annosmitoitus edelleen sama kuin 30 vuotta sitten eikä se vastaa nykykäsityksiä. Kun kerran vaatevalmistajista lähtien muutkin alat ovat muuttaneet kokojaan ja toimintatapojaan vastaamaan nykypäivää sen sijaan että olisivat jämähtäneet 80-luvulle, niin miten tämä olisi mahdotonta leipomoalalla?
Henkilökohtaisesti olen huolissani alati kasvavista annoskoista, mutta silloin kun järjestän juhlia, en koe tarpeelliseksi kytätä vieraideni vyötärönympäryksiä, vaan haluan että he saavat tarpeeksi syödäkseen vuoden 2018 annoskokokäsitysten mukaan. Juhlatilaisuudet eivät ole mielestäni sopivia hetkiä alkaa valistamaan muita terveellisimmistä ruoksilutottumuksista.
Jos tilaan konditoriasta kakun, oletan että he ovat määritelleet annoskokonsa vuoden 2018 käsitysten mukaisesti eikä 80-luvun käsitysten mukaisesti. Jos näin ei kuitenkaan ole, toivon että leipuri kertoo siitä minulle siinä vaiheessa kun kakkua tilaan, jotta hoksaan tilata isomman kakun kuin mille henkilömäärälle he ovat kakkunsa mitoittaneet. Mikäli kondiittorit haluavat kansanterveysvalistuksen nimissä ylläpitää 80-luvun annoskokoja, heidän tulisi mielestäni tehdä se avoimesti ja kertoa asiakkailleen asiasta sen sijaan, että myyvät edelleen kymmenelle hengelle kakkuja, joiden tietävät olevan liian pieniä kymmenelle hengelle nykykäsityksen mukaan. Se että kun me ollaan 30 vuotta tehty näin, on oikeasti surkea selitys, varsinkin jos siitäkin kerrotaan vasta sitten kun asiakas on jo joutunut pettymään ja reklamoi kakun koosta.
Luulen, että kyse on siitä, että ihmiset ovat tottuneet maksamaan liian vähän liian paljosta ruoasta. Kondiittorin ei yksinkertaisesti kannata tehdä isompia kakkuja, koska ihmiset eivät olisi valmiita maksamaan yhtään enempää.
Miksi maksaa enempää kun kakku on jo nyt 2x-2.5x hintanen määräänsä nähden? Ihan hurja voitto.
Jaa... Siinä on päällä ihan hurjasti sellaisia maksuja, joista sinun ei tarvitse huolehtia, jos teet kakun omassa kotikeittiössäsi. Tuosta ei todellakaan jää voittoa noin paljon.
Tuolla voidaan epäperustella vaikka mitkä tolkuttomat hinnat tuotteelle. Oli kyseessä sitten kakku tai joku kampaamopalvelu. Ei se ole kuluttajan vika, että teidän volyymit on niin pienet tai muuten toiminta sakkaa... Kallis kakku tai kampaus on kallis, vaikka siitä ei jäisi tarjoalle mitään käteen. Enkä kyllä itsekkään ikinä maksaisi 50-70e jostain täytekakusta jonka tosiaan leipaisee tunnissa ja materiaalit maksaa sen kympin.
Itse asiassa kakkujen teko ei ole mitään hirveän halpaa välttämättä. Itse ainakin leipomista harrastaneena saan kyllä kulumaan rahaa niihin, jos haluan tehdä jotain tiettyä. Tietenkin joku ihan perus halvin (ja laaduton) mansikkahillo+kerma on aika edullista tehdä, mutta jos yhtään haluaa panostaa kyllä niihin saa kulumaan. Etenkin isommissa ja runsaimmissa kakuissa. Minulta tilattiin kerran isohko suklaakakku juhliin ja en kyllä pahemmin voitolle siinä päässyt, kun en kehdannut materiaalien hinnan lisäksi kauheasti niistä ottaa. Ongelmahan tuossa tietenkin oli, että materiaalit yms. piti ostaa koko pakkauksina, vaikken kyseiseen kakkuun kaikkia käyttänytkään. Toki minulla ei ole mitään yritystä, jossa tehdään liukuhihnalla kakkuja, että sikäli eri asia. Mutta siis pointti, että ei se välttämättä mitään halpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei leipomot hyvää hyvyyttään leivo teille isoja kakkuja. Se on bisnes muiden joukossa. Mielestäni on kyllä sairasta syödä kakkuja. Eihän ne ole kuin sokeria ja vehnäjauhoja. Hyi.
Nää "bisnestä" perustelut ties mihin kusetuksiin on kyllä aina yhtä helmiä. Jokainen ihan varmasti on perillä millaisessa markkinatalouden voittojen tavoittelussa elämmä, mutta eihän se nyt ole hyvä perustelu huijaamiselle ja harhaanjohtamiselle. Marikkinaideologian mukaan kun niiden markkinoiden pitäisi nimenomaan pyöriä asiakkaiden ehdoilla ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuuskin kertoa mielipiteensä ja tyytymättömyytensä. Tässä nyt on aika hyvin tullut esille, että asiakkaat EIVÄT hyväksy nykykäytäntöä kakuissa. Bisnes kukoistaa, jos sen tekee reilusti ja asiakas saa sitä mistä maksaa.
En muuten tuota annoskoko selitystäkään ihan purematta niele.
Onneksi sinun ei ole mikään pakko syödä kakkua.
No täällähän se on jo sanottu, mutta 10 henkilön kakku tarkoittaa kakkua, josta 10 hlöä saa yhden sivistyneen palan. Ei siis pikkuruista palaa, mutta sivistyneen.
Teen itse kakkuja sivubisneksenä ja kerro ylläolevan aina tilaajalle. Sanon, että jo tiedät, että vieraasi ovat kakun perään, tilaa isompi kakku. Teen tosin aina pikkusen isomman kakun, eli 10 hlön kakku on todellisuudessa 12 hlön.
Joskus harvoin hakijat kommentoivat, että riittääköhän tämä kakku varmasti. Sanon aina, että ei vielä koskaan ole kesken juhlissa loppunut, että tuskin olette ekoja. Ja aiba tulee palautetta, että ihana kakku oli ja jäi ylikin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän määrä laadun mitta ole, vaan määrän. Mutta jos on päätetty mitata määrää sellaisella epämääräisyydellä kuin monelleko hengelle, niin kannattaisi ihan onan imagon vuoksi huolehtia että siitä syntyy useimmiten oikea mielikuva - joko muokkaamalla kakkukoko odotuksia vastaavaksi tai muokkaamalla odotuksia kakkukoko vastaavaksi. Pettynyt asiakas ei ole hyvää yritystoimintaa vaikka kakku olisi kuinka laadukas.
Kyllä se vaan niin on, että käsityönä konditoriassa kunnon raaka-aineista valmistetun kakun kustannukset ovat tuplasti sen mitä teollisesti tuotetun. Jos olet tottunut siihen, että puolet syömästäsi ruoasta on lisäineita, voi olla tosiaan ankeaa huomata, että lautasella onkin puolet vähemmät tavaraa. Vaikkakin parempaa.
No ei näin.
Enhän mä saa L-kokoista paitaa ostaessakaan s-kokoista paitaa, sillä perustelulla että materiaalit on hyvät. "Kaikkihan sen tietää, että kun tää on parempaa materiaalia, niin tää menee aika pieneksi. Jos tää olis aitoa silkkiä, tää paita peittäis hädin tuskin sun kämmenen." Kyllä se hinta pitää sovittaa sen tuotteen materiaalikustannuksiin, eikä alkaa kutistaa tuotetta.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että nuo ovat standardikokoja? Vaatteiden standarditkin olivat ennen pienempiä, koska ihmiset söivät vähemmän. Vaatevalmistajat ovat joutuneet muuttamaan niitä, koska ihmiset ovat nykyään kookkaampia.
Tietty voidaan vaatia, että kondiittoritkin muuttavat annoskokoja, vaikka ihan oikeasti ihmisten kannattaisi katsoa ensin peiliin ja tsekata, kuinka paljon niistä normaalikokoisista ruoka-annoksista on jäänyt jumiin siihen vyötärölle. Vasta kun osaa itse annostella ruokansa niin, ettei se tömähdä vararenkaaksi, on mielestäni varaa vaatia lisää safkaa.
Sinäkö siis juhlien emännän ominaisuudessa mittailet vieraidesi vyötärönympäryksiä ja päätät sen perusteella, kellä on varaa haluta syödä mitenkin paljon juhlapöytäsi antimia? Vai mahdatko kuitenkin toivoa, että kaikki saavat mielestään riittävästi syödäkseen ihan vyötärönympäryksestä ja painoindeksistä riippumatta?
Onhan se leipurin homma miettiä tuleeko juhliisi mummeleita vai suursyömäreitä joiden päivän ruoka on se kakkusi.
Minusta leipurin homma on joko suhteuttaa kakkujensa koot sen annoskoon mukaan, mitä ihmiset vuonna 2018 pitävät normaalina tai vaihtoehtoisesti kertoa suoraan jokaiselle asiakkaalle, että heillä on annosmitoitus edelleen sama kuin 30 vuotta sitten eikä se vastaa nykykäsityksiä. Kun kerran vaatevalmistajista lähtien muutkin alat ovat muuttaneet kokojaan ja toimintatapojaan vastaamaan nykypäivää sen sijaan että olisivat jämähtäneet 80-luvulle, niin miten tämä olisi mahdotonta leipomoalalla?
Henkilökohtaisesti olen huolissani alati kasvavista annoskoista, mutta silloin kun järjestän juhlia, en koe tarpeelliseksi kytätä vieraideni vyötärönympäryksiä, vaan haluan että he saavat tarpeeksi syödäkseen vuoden 2018 annoskokokäsitysten mukaan. Juhlatilaisuudet eivät ole mielestäni sopivia hetkiä alkaa valistamaan muita terveellisimmistä ruoksilutottumuksista.
Jos tilaan konditoriasta kakun, oletan että he ovat määritelleet annoskokonsa vuoden 2018 käsitysten mukaisesti eikä 80-luvun käsitysten mukaisesti. Jos näin ei kuitenkaan ole, toivon että leipuri kertoo siitä minulle siinä vaiheessa kun kakkua tilaan, jotta hoksaan tilata isomman kakun kuin mille henkilömäärälle he ovat kakkunsa mitoittaneet. Mikäli kondiittorit haluavat kansanterveysvalistuksen nimissä ylläpitää 80-luvun annoskokoja, heidän tulisi mielestäni tehdä se avoimesti ja kertoa asiakkailleen asiasta sen sijaan, että myyvät edelleen kymmenelle hengelle kakkuja, joiden tietävät olevan liian pieniä kymmenelle hengelle nykykäsityksen mukaan. Se että kun me ollaan 30 vuotta tehty näin, on oikeasti surkea selitys, varsinkin jos siitäkin kerrotaan vasta sitten kun asiakas on jo joutunut pettymään ja reklamoi kakun koosta.
Luulen, että kyse on siitä, että ihmiset ovat tottuneet maksamaan liian vähän liian paljosta ruoasta. Kondiittorin ei yksinkertaisesti kannata tehdä isompia kakkuja, koska ihmiset eivät olisi valmiita maksamaan yhtään enempää.
Miksi maksaa enempää kun kakku on jo nyt 2x-2.5x hintanen määräänsä nähden? Ihan hurja voitto.
Jaa... Siinä on päällä ihan hurjasti sellaisia maksuja, joista sinun ei tarvitse huolehtia, jos teet kakun omassa kotikeittiössäsi. Tuosta ei todellakaan jää voittoa noin paljon.
Tuolla voidaan epäperustella vaikka mitkä tolkuttomat hinnat tuotteelle. Oli kyseessä sitten kakku tai joku kampaamopalvelu. Ei se ole kuluttajan vika, että teidän volyymit on niin pienet tai muuten toiminta sakkaa... Kallis kakku tai kampaus on kallis, vaikka siitä ei jäisi tarjoalle mitään käteen. Enkä kyllä itsekkään ikinä maksaisi 50-70e jostain täytekakusta jonka tosiaan leipaisee tunnissa ja materiaalit maksaa sen kympin.
Itse asiassa kakkujen teko ei ole mitään hirveän halpaa välttämättä. Itse ainakin leipomista harrastaneena saan kyllä kulumaan rahaa niihin, jos haluan tehdä jotain tiettyä. Tietenkin joku ihan perus halvin (ja laaduton) mansikkahillo+kerma on aika edullista tehdä, mutta jos yhtään haluaa panostaa kyllä niihin saa kulumaan. Etenkin isommissa ja runsaimmissa kakuissa. Minulta tilattiin kerran isohko suklaakakku juhliin ja en kyllä pahemmin voitolle siinä päässyt, kun en kehdannut materiaalien hinnan lisäksi kauheasti niistä ottaa. Ongelmahan tuossa tietenkin oli, että materiaalit yms. piti ostaa koko pakkauksina, vaikken kyseiseen kakkuun kaikkia käyttänytkään. Toki minulla ei ole mitään yritystä, jossa tehdään liukuhihnalla kakkuja, että sikäli eri asia. Mutta siis pointti, että ei se välttämättä mitään halpaa ole.
On aika helvetin iso ero kakulla, johon on käytetty 10€ ja leivottu tunnissa kuin kakulla, jonka ainekset ovat maksaneet 40€ ja leipuri on käyttänyt aikaa monen monta tuntia.
Multa tilattuna runsaasti koristeltu kakku 20 henkilölle maksaa 80€. Joo, aika kallista ruokaa, mutta ainesten osuus on tästä se 40€ ja työtunteja menee kaikkiaan 5-6, vaikka olen tosi näppärä enkä aikaile. Ei siis mikään huima tuntipalkka leipurille.
Kermakakun anatomia on vähän eri kun fantasiakakkujen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näin.
On aika helvetin iso ero kakulla, johon on käytetty 10€ ja leivottu tunnissa kuin kakulla, jonka ainekset ovat maksaneet 40€ ja leipuri on käyttänyt aikaa monen monta tuntia.
Multa tilattuna runsaasti koristeltu kakku 20 henkilölle maksaa 80€. Joo, aika kallista ruokaa, mutta ainesten osuus on tästä se 40€ ja työtunteja menee kaikkiaan 5-6, vaikka olen tosi näppärä enkä aikaile. Ei siis mikään huima tuntipalkka leipurille.
Kermakakun anatomia on vähän eri kun fantasiakakkujen.
Niin sitähän minä tuossa sanoinkin. Noissa fantasiakakuissa tosiaan on oikeasti iso homma tehdä ja jos tuntihinnan perusteella niistä ottaisi, olisi se hinta niin iso ettei kukaan järkevä sellaista tilaisi. Itsestäkin tuntui, että se suklaakakku meni turhan halvalla, mutta se olikin ensimmäinen tilaukseni.
Sikäli en ymmärrä mikä järki edes on tilata jotain halvinta helpon tunnin kakkua kerran se on niiin helppo itse tehdä :P
Itse häpeäisin silmät päästä jos kakku pitäisi leikata valmiiksi ja vielä vannottaa kaikki ottamaan vaan yhden pienen palasen. Meille onneksi opetettiin mitä vieraanvaraisuus tarkoittaa.