Haluamme pois muuttaa Suomesta
Hei,
Lähdin täältä kyselemään toivottavasti saan apuja ja hyviä vinkkejä. Olemme kuusihenkinen perhe ja haluamme muuttaa Suomesta pois. Rennompi ja reippaampi kulttuuri maa olisi hakusessa. Löytyykö Scandinavian maista? Ruotsia olemme vakavasti harkinneet, mutta mikä olisi oikea paikkakunta työllistyä ja ennenkaikkea turvallinen? Nyt sit eilen. Galluppia, pidin ja Norja, Ruotsi ja Tanska on listalla. Erityisesti Tanskasta ei ole mitään tietoa Kertokaa kokemuksia jos saisimme valaistua. Kiitos kaikille jo etukäteen 😀!!!
Kommentit (53)
Ruotsissa toimistotyöaika on 8-17, joten päivät tuntuu pidemmiltä kuin Suomessa. Tuo sisältää tunnin palkattoman ja pakollisen ruokiksen. Sinänsä ei nyt niin paljon eroa Suomeen. Työelämä on monen mielestä demokraattisempaa kuin Suomessa, pomot on helposti lähestyttäviä eikä ole sellaista hierarkiaa kuin Suomessa. Pienillä paikkakunnilla on rauhallista ja edullista asua. Tukholmassa oravanpyörä pyörii vinhaan.
Miten ihmiset sanovat vain muuttavansa esim. USAan tai Australiaan? Nehän on maita jossa on todella tiukat säädökset sinne meneville ja varsinkin töihin tuleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa maassa joutuu maksamaan maltaita noin ison kakaralauman kanssa päivähoidosta. Täällä me veronmaksajat kiltisti hoidamme sen teidän puolestanne.
Päinvastoin, Saksassa noin monesta lapsesta saat jo yli lähes 900 euroa lapsilisää kuussa (niitä kotrotetaan nyt 25 eurolla!). Ja jos et tarvitse kokopäivähoitoa vaan esim. 8-14, se ei maksa paljon mitään. Maksuissa otetaan huomiooa kuinka monta alle 18 lasta perheessä on ja neljän lapsen kanssa ne ovat sitten tosi pienet. Toinen vanhemmista kokopäivätöihin, toinen puoleksi päiväksi.
Voisko joku sanoa mitä tässä on alapeukutettavaa!!?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset sanovat vain muuttavansa esim. USAan tai Australiaan? Nehän on maita jossa on todella tiukat säädökset sinne meneville ja varsinkin töihin tuleville.
Kyllä Australiaan pääsee jos on alle keski-ikäinen, hyvin koulutettu ja jonkin verran säästöjä. Laskevat pisteitä ja noista saa hyvin. Suurin ongelma on saada kaikki paperit yhtäaikaa, esim. kielitestin tulokset ja työlupa. Näitä pitää hakea ajoissa ja niissä on voimassaoloaika ja kaikkien pitää olla yhtä aikaa voimassa. Ja ne myös maksaa joten ei ole kiva hakea montaa kertaa. Systeemi on monimutkainen, mutta ei suomalaiselle mitenkään ylitsepääsemätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin itse Kanadaan, ihana maa!
Kanada ois muuten hyvä mutta lumi ja kylmyys pilaa muuten täydellisen maan :([/quotel
Luuletteko ettei ruotsissa ole kylmää ja lunta talvella??
Uutisissa näytti kuvia, kun on 175 senttiä lunta ja tulossa 40 astetta pakkasta Pohjois-Ruotsiin.
Hohhoijaa.. taas on mammalla päiväuni aika. Kaikinpuolin huomaa ettei ap.n innostus riitä toteutukseen asti. Ens viikolla vouhkaa sitten jostain muusta..
Vierailija kirjoitti:
Muuta ennemmin Saksaan, Britteihin, Australiaan, Singaporeen, Hong Kongiin tai USAan. Meillä nousee kytkin Suomesta pysyvästi vuoden parin sisällä myös. Ei olla osallistumassa muiden elättämiseen Suomessa.
No älkää sitten ainakaan saksaan tulko. Verotus on kovaa ja verorahoista kustannetaan ihan samanlaiset tuet niitä tarvitseville kuin suomessakin. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että itsekin saa lapsilisää ja pääsee lääkäriin ja saisi jopa työttömyyskorvausta jos työttömäksi jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on lyhyet työpäivät. :D Asun itse Sveitsissä ja täällä on paljon pidemmät työpäivät ja kovempi "oravanpyörä". Laskettelmasn tosin pääsee lähelle, mikä on mahtavaa!
Sen lisäksi esim. sairasvakuudet pitää maksaa itse, mikä on kallista. Olen asunut viitisen vuotta ja tunnen lähinnä muita ulkomaalaisia, paikallisiln on vaikea tutustua.
Suomessa on myös tosi pitkät lomat töistä ja Euroopassa yleisestikin, Amerikassa lyhyemmät lomat ja Aasiassa myös. Työllisyytilanne tosin on paljon parempi, mutta siihenkin tarvitsee paikallisia kontakteja.
Itse haluaisin muuttaa esim Dubaihin jos tilaisuus tulisi, olisi lämmintä ja olisi varaa palkata kotiapulainen pyörittämään arkea.Joku aika sitten tuli TV:ssä dokumentti, jossa esim. Saksassa olivat monet päässeet töistä kotiin jo klo 14 iltapäivällä. Lisäksi Saksassa on työviikko usein vain 35-tuntinen, mutta palkka maksetaan silti 40-tuntisen työviikon mukaan.
Samassa dokumentissä kerrottiin myös, että Italiassa saa vuosittain jopa 8 viikkoa palkallista lomaa, joulukuussa saa normaalin kuukausipalkan lisäksi ikään kuin 13. kuukauden palkan, jonka on tarkoitus olla rahaa lomanviettoa varten, koska siellä ajatellaan, että loma ei ole yhtään mitään, jos sitä varten ei ihmisellä ole rahaa. Suomessa jos loma menee vesisadetta katsellessa ja persaukeisena sanotaan vain, että huonompi homma ja parempi onni ensi kerralla, eli siis vuoden päästä. Italiassa saa myös työnantajan/kunnan/valtion piikkiin häämatkan. Ruokatauot ovat työpäivän aikana siellä 2-tuntisia vs Suomen työelämän 30 minuutin ruokatauot. Että eipä todellakaan ole Suomessa lyhimmät työajat ja pisimmät lomat, kuten EK/Kokoomuspropaganda väittää.
Tuo kohta Saksasta ei pidä paikkaansa. Totta kai monet naiset tulee töistä ja klo 14 kun tekevät osa-aikatyötä, mutta siitä kyllä maksetaan ihan työtuntien mukainen palkaa. Sellaista paratiisia, jossa työnantaja maksaisi tekemättömistä tunneista, ei taida olla olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa.. taas on mammalla päiväuni aika. Kaikinpuolin huomaa ettei ap.n innostus riitä toteutukseen asti. Ens viikolla vouhkaa sitten jostain muusta..
Tämä kuulostaa vähän sellaisen ihmisen kommentilta joka ei itse saa tehtyä yhtään isompia ratkaisuja, kun kaikki tuntuu mahdottoman vaikealta, ja siksi ajattelee että se tuntuu muistakin siltä.
Kanadaan ei tuosta noin vain muuteta omasta päätöksestä. Osaavat kontrolloida maaha nmuuttoa ihan eri tasolla kuin esim. missään Euroopan maassa. Helpoin tapa muuttaa Kanadaan on mennä naimisiin kanadalaisen kanssa tai saada (vakkari)duunia. Muuten maahan on melkeinpä mahdoton päästä asumaan.
Itse olen tehnyt Kanadaan duunimatkoja, eikä mulle edes myönnetä työviisumia. Virallisesti olen ollut siellä aina "koulutus-statuksella", vaikka asiakkaanani oleva yritys on minut duunimatkalle sinne maksanut ja kutsunut.