Millaisesta perheestä sinä tulet?
Työläisperhe, suhtkoht alempi keskiluokka-keskiluokka, molemmat vanhemmat ovat tehneet töitä koko ikänsä. Minä arvostan työtä ja suomalaista työmoraalia sekä laatua, ja ajattelua, se on yksi hienoimpia asioita tässä elämässä että voi rikastaa itseään siten. Työnteo näkisin osaltaan omalta kohdaltani niin kuten carl jung asian totesi että se on osaltaan pakenemista.
Kommentit (24)
Keskiluokkaisesta perheestä, jossa ei ollut mitään sääntöjä. Vanhempani olivat todella rentoja ja esimerkiksi ala-asteella kaverit tulivat mielellään kylään ja yöksi meille. Moni sukulainen ja tuttava ajattelee vieläkin niin. Ainut vaan että koko lapsuusikäni oli pelkkää kulissia. Oikeasti isäni käytti seksuaalisesti hyväkseen ja äitini oli täysi narsisti. Mukana oli myös vanhempien päihteiden käyttöä ja jatkuvaa lyttäämistä sekä syyllistämistä. Muistan elävästi ala-asteella kun kaikilta kysyttiin se klassinen kysymys - "mitä teit hiihtolomalla?" Kaikki lapset kertoivat kuinka olivat olleet hiihtokeskuksissa sekä espanjassa, itsehän olin koko viikon päihteitä käyttävien vanhempien kanssa hirveiden riitojen keskellä isäni raiskattavana. Mutta siitä ei tietenkään puhuttu eikä muuten puhuta mitään vielä tänäkään päivänä.
Isä arvostettu, kuuluisa neurokirurgi, äiti sairaanhoitaja. Parempia vanhempia en voisi toivoa millään sektorilla.
Stadilainen duunariperhe, äidin sukujuuret Itä-Suomessa, isänäidin rajan takana. Isän puolelta 3. polven stadilainen. Ihanat rakastavat ja kunnolliset vanhemmat, äidillä hillitön menettämisen pelko kun olin ainokainen 8 km jälkeen. Lapsuus oli vaatimatonta, rahaa ei ollut koska vanhemmat maksoivat kallista asuntolainaa. Äitini oli onneksi jumalainen ruuanlaittaja. Huonoimpina päivinä syötiin riisivelliä jos ei muuta ollut ruuaksi tai läskisoosia ja perunaa. Mutta en osannut kaivata mitään erityistä, kaikilla meillä oli 60 - 70 -luvuilla samanlaista. Nykyisessä ilmaisutaidon lukiossa kävin kouluni 11-19v.
Vanhemmat olivat kouluttamattomia tehdas/varastotyöläisiä. Itse sinnittelin koulun läpi ja ylioppilaaksi, muutin yhteen silloisen mieheni kanssa jo lukioaikana. Opiskelin vasta 3. lapsen syntymän jälkeen 30+ ikäisenä. Olen nykyisin keskituloinen ja elän suomenruotsalaisessa yhteisössä.
Opettajaperheessä kasvanut, molemmat vanhemmat töissä. Opin koulutuksen arvostuksen, itse hankin akateemisen koulutuksen ja kuulun ammattini ja palkkani perusteella ylempään keskiluokkaan.