Kulkeeko suvussasi tarinoita vuoden 1918 sisällissodasta?
Sinivalkoinen Suomi oli vastasyntyneenä vahvasti puna-valkoinen.
Mitä väriä sinun sukusi edustajat tunnustivat, ja millaisia kohtaloita olet tuosta ajasta perintönä kuullut?
Isoäitini - epäsäätyisestä ja aviottomasta suhteesta syntynyt rakkauslapsi - oli kaksivuotias, kun isänsä vapautui punavankileiriltä ja kertoi kirjeessään, että "olen täällä kaikitenkin melkosesti laihtunna".
Itkettää joka kerta, kun niitä musteisia harakanvarpaita hauraankellervältä paperilta luen.
Kommentit (51)
Ei kulje minkäänlaisia tarinoita. Muistelisin historian opettajan aikoinaan sanoneen, ettei sisällissotaa käyty kotiseudullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iäkästä porukkaa täällä on näin perjantai iltana ja loppiaisen aattona.
Mistä sä niin päättelet?
Niin. Ehkä tämä porukka on vaan ollut hissantunneilla hereillä (ja ihan peruskoulun olemassaolon aikaan);)
Vierailija kirjoitti:
Minun isoisäni oli valkoisia, mikä oli aika selvää, koska hän oli kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, Kauhajoelta. Se oli sisällissodan valkoisin pitäjä. Hänen velipuolensa oli jääkäriupseeri, joka kohosi isoksi pampuksi Vaasan sotilaspiirissä. Isosisä oli Tampereella ampumassa punaisia, ja hän haavoittui siellä.
Minusta tuo on tuskallinen asia, koska koen vääriksi valkoisten väitteet siitä, että sodassa olisi sodittu itsenäisyydestä. Mutta niin pohjanmaalaiset uskoivat! Eivät he ymmärtäneet koko sodan luokkataisteluaspektia.
Alternate history: Jos punaiset olisivat voittaneet olisi perustettu Suomen sosialistinen tasavalta joka olisi omasta anomuksestaan otettu mukaan Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liittoon. Sitten sitä oltaisiinkin oltu ihan oikea itsenäinen Neuvostotasavalta Moskovan suojeluksessa. Ihan ajatusleikkinä vain niin hahmottuu miksi monet puhuvat itsenäisyyssodasta.
Stumpan kirjoitti:
Punaisesta terrorista kiertää faktoja. Kielet naulattu pöytään mm. Työväenluokka asialla...
Joo, faktoja.
Sellainenkin tarina on, että eräs pappi naulattiin kirkkonsa oveen rinnasta raastetun sydämensä viereen. Koko muu perhe oli teurastettu alttarille.
Saman tarinan voi lukea Maila Talvion pienoisromaanista "Kurjet".
Missään näin ei kuitenkaan ole todistettavasti tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isoisäni oli valkoisia, mikä oli aika selvää, koska hän oli kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, Kauhajoelta. Se oli sisällissodan valkoisin pitäjä. Hänen velipuolensa oli jääkäriupseeri, joka kohosi isoksi pampuksi Vaasan sotilaspiirissä. Isosisä oli Tampereella ampumassa punaisia, ja hän haavoittui siellä.
Minusta tuo on tuskallinen asia, koska koen vääriksi valkoisten väitteet siitä, että sodassa olisi sodittu itsenäisyydestä. Mutta niin pohjanmaalaiset uskoivat! Eivät he ymmärtäneet koko sodan luokkataisteluaspektia.
Alternate history: Jos punaiset olisivat voittaneet olisi perustettu Suomen sosialistinen tasavalta joka olisi omasta anomuksestaan otettu mukaan Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liittoon. Sitten sitä oltaisiinkin oltu ihan oikea itsenäinen Neuvostotasavalta Moskovan suojeluksessa. Ihan ajatusleikkinä vain niin hahmottuu miksi monet puhuvat itsenäisyyssodasta.
Mistä ihmeestä sinä olet tällaisen jutun keksinyt? :D
Mun mummo oli kevätkesällä - 18 ollut hakemassa isoveljensä kanssa hevosta haasta Hennalan lähistöltä.
Oli varhainen aamu ja he kuulivat huutoja ja laukauksia lähistöltä. Uteliaina he menivät katsomaan melun syytä. He näkivät punaisten teloituksen.
Mummo oli 14-vuotias. Hän järkyttyi näkemästään niin, että ei puhunut useaan kuukauteen.
Mummo ei ikinä suostunut puhumaan noista ajoista. Tämän tarinankin olen kuullut hänen sisareltaan.
Vierailija kirjoitti:
Pohjalaisen eivät myöskään ymmärtäneet Viipurin venäläisiä siis kauppiaita ja muita ns. porvareita. Lähes 200 miestä, nasta ja lasta ammuttiin yhteen läjään kielitestin, yksi->juksi->pum, jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri saadusta itsenäisyydestä nimenomaan taisteltiin. Punaiset halusivat antaa sen pois ja liittyä venäjään.
Kansanvaltuuskunta laati koko sodan ajan uutta perustuslakia Usan ja Sveitsin vastaavan pohjalta. Tuskin kovin venäläinen luonteeltaan.
Olisiko ollut mukavampi jäädä Suomeen valkoisten tapettavaksi?
Terroria esiintyi tiettävästi molemmille puolilla. Kuitenkin on katsottu, että valkoiset edustivat maassamme sivistyneistöä. Oliko ihan sivistynyttä tappaa pahoja punikkeja suunnilleen summamutikassa, mukana myös lapsia?
Ei kulje tarinoita meidän suvussa. Olen joutunut itse päättelemään miten asian laita oli.