apua!mikä avuksi ääni lähtenyt melkein kokonaan?
Olen ollut flunssassa ankara kurkkukipu ja nyt ääni lähtenyt kokonaan. Kuinkahan kauan tätä kestää ja onko mitään apukeinoja mtien äänen saa takaisin?
Kommentit (8)
Mulla on monta kertaa mennyt ääni ja sen ainut paranemiskeino on olla puhumatta. ÄÄnihuulesi ovat tulehtuneet ja nyt vaikka tulehdusta ei enää olisi, niin kestää aikaa, että ne palautuvat. Kaksi päivää puhumatta, niin ääni kulkee taas. Kannattaa ottaa vakavasti ja todella olla puhumatta. Itse en ole aina toiminut niin fiksusti. minulla on hoidettu Foniatrian (ääneen erikoistunut lääketieteen ala)poliklinikalla ääniongelmaa. Eli jos turhaan rasittaa tollaisessa tilassa äänihuulia, niin voi saada pitkänkin ongelman. Höyryhengitä, jos mahdollista ja älä missään tapauksessa kuiski. Se, mikä on pakko puhua, niin yritä puhua normaalisti, vaikka ei ääntä tulisikaan. Ja rykiä ei saa yhtään, se on todella rasitus äänihuulille.
Kyll se paranee ja tosiaan ylihuomenna on jopaljon kirkkaampi. Mutta ole nyt hyvä ihminen puhumatta. Paranemisia!
Äänihuulet paranee levolla ja juomisella. Valitettavasti sun vaan pitää puhua mahd vähän.
humatta, niin pitkittyy ja saatat saada vielä pitkän puhumattomuuskiellon. itse olen kerran ollut lähes kahden viikon puhumatomuuskiellossa. Puhu vain pakollinen lapsille ja yritä selittää, että äiti on kipeä tms. Ääniongelma on todella kurja ja puhumattomuus on raskasta. Yritä, sillä kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että ongelma voi muuttua todella pitkäaikaiseksi. Voi kun malttaisit ja pystyisit olemaan puhumatta. Veden juontia suositellaan siksi, että äänihuulet pysyisivät kosteana, mutta vielä tehokkaampaa on höyryhengitys.
mulla sama ongelma, en tiiä oikeen mitä pitäs tehä, koska koulussa käyn joten puhun koko ajan. muita neuvoja?
... huomasin just että viimesimmästä vastauksesta on yli kuus vuotta....
Kylmää, kuumaa vuorotellen. Ei missään nimessä pelkästään kuumaa.
Huutaminen ja kuiskaaminen kiellettyä. Juo vettä niin paljon kuin jaksat. Älä rykäise, vaikka mieli tekisi, vaan ota kulaus vettä.
Näillä ohjeilla vältät äänihuulien pysyvän vaurioitumisen.
Itse olin flunssassa sitkeästi töissä, ääni pitkään painuksissa.
Lopputulos oli viruksen pysyvästi vaurioittamat äänihuulet, jotka saatiin
kuntoon vasta leikkauksessa. Leikkausjonossa olin vuoden, sinä aikana
pitkään puhuminen, ääneen lukeminen, laulaminen tosi vaikeaa.
t. äänityöläinen