Miksei työttömät perusta menestyviä yrityksiä?
Itsellä 100 liikeideaa, en millään ehdi niitä toteuttaa kaikkia.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Byrokratia tappaa uudet yritykset jo ennen niiden syntymistä. Varsinkin työttömien kohdalla. Moniko niitä tuhatsivuisia lippulappuja jaksaa täytellä ja ihmetellä, kun ei useinkaan tiedä edes mitä niissä kysytään? Ja ottaa selvää kaikista mahdollisista säännöksistä, joita ei missään selitetä ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti?
Yritäpä tehdä niinkin yksinkertainen ja yleinen toimenpide, kuin laskea paljonko bruttopalkasta pitäisi jäädä nettona käteen. Tai katsoa paljonko työtön ihminen saa työmarkkinatukea. Eipä vaan onnistu. Kelakin valehtelee sivuillaan minkä ehtii.
Aiemmin Kelan sivuilla ei edes kerrottu, että kun työmarkkinatukea maksetaan X määrä per päivä, että ne päivät ei olekaan oikeasti päiviä, vaan arkipäiviä, kunhan siis juksattiin. Siellä ei myöskään jaksettu mainita, että summasta pitää maksaa 20 % veroa. Itseasiassa nyt päivitetyilläkään sivuilla sitä ei mainita oikeassa kohdassa, vaan alaotsikossa "Korotukset" joka voi hyvinkin jäädä lukematta, jos korotukset eivät itse koske. Itse en ymmärrä, miten Kelan sivujen sisällöstä vastaava ihminen on saanut työpaikan, tai miten kyseisen henkilön palkannut ihminen on saanut työpaikan. Ja mitä olen lakikirjaa ja muitakin byrokraattien tehtailuja katsellut, niin pääsääntöisesti aivan naurettavan huonoa tekstiä on niissäkin. Kenties kirjoittajia kiinnostaa aihe yhtä paljon kuin minuakin, eli ei yhtään.
Jos aihe ei kerran kiinnosta etkä myöskään jaksa täytellä lappuja, ei sinulla ole mitään paloa ottaa vastuuta.
Miten ihmeessä kuvittelisit että kukaan työnantaja haluaisi tuolla asenteella olevaa myrkyttäjää kulueräkseen?
On enemmän sattumaa ja hyvää onnea keksiä hyvä yritysidea ja vielä saada se toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikeidea ei ole yritys. Yritystä voi hyvin harvoin perustaa ilman pääomaa. Pääomaa ei työttömillä useinkaan ole kovin kummoisia määriä. Yrityksen pystyttäminen katkaisee välittömästi työmarkkinatuen ja jotain olisi kiva syödäkin. Yritys ei välttämättä tuota voittoa ikinä, ja silloinkin kun tuottaa, siihen voi kulua kuukausia tai vuosia.
On mullakin satoja ideoita. Varmasti moni on sellaisia, joilla jopa menestyisi. Pääomaakin itselläni olisi. Vaan kun en voi etukäteen tietää, mikä menestyy ja mikä ei, niin typerää ottaa riskiä. Kansalaispalkka jos olisi, niin perustaisin heti, kun ei haittaisi, jos se ei ihan heti menestyisikään.
Työttömät voisivat ihan hyvin säästää niistä tuistaan (eli meidän työssäkäyvien verorahoista) sitä pääomaa varten. Ja mitä sitten, vaikka työmarkkinatuki katkeaa etkä saisi rahaa enää mistään? Ruokaa saat ihan ilmaiseksi vaikkapa leipäjonosta tai dyykkaamalla, ja laskujen maksuun voit vaikka lainata kavereiltasi tai sopia eräpäivän lykkäämisestä siihen asti, kunnes firmasi tuottaa sen verran voittoa, että voit maksaa laskusi. Eikä voiton tuottamisen tulisi olla pääasia, vaan se että sinä teet työtä. Kyllä sinä tavalla tai toisella pystyt elämään, vaikka firmasi tuottaisikin tappiota. Välillä sinun vain on pakko ottaa riskejä, jotka voivat johtaa sinun loppuelämän velkaantumiseen ja mm. perhe- tai muiden haaveittesi romuttumiseen. Mutta et sinä voi vain olla ja elellä täällä tekemättä työtä!
Kerrotko miten kauan työttömän pitää säästää esimerkiksi 5000 euron pizzauunia varten?
Mä voin kertoa. Työmarkkinatuki on jotain 550 €/kk, asumistuki 400 €/kk, ja näistä menee vuokraan 700 €, ruokaan 150 €, kaikenmaailman laskuihin ainakin 100 €/kk (lääkkeet, vaatteet, pesuaineet, netti/kännykkä/sähkö/vesi, parturi jne), niin käteen jää noin 0 € säästettäväksi. Tällöin työttömän täytyy säästää ikuisuus, eikä siltikään saa 5000 € säästettyä.
Miltähän kaverilta sä muka voit lainailla 550 €/kk vailla mitään lupausta takaisinmaksusta? Millä planeetalla sä oikein elät?
Ja todellakin ihmiset voivat vain olla ja elellä tekemättä työtä. Niinhän jatkuvasti tapahtuukin ja tulee tapahtumaan aina vain enemmän ja enemmän. Työllisyysprosentti tulee saavuttamaan 0 % rajan tulevaisuudessa automaation vuoksi ennemmin tai myöhemmin. Voithan sä siellä itkeä, että ihmisten mukamas pitäisi dyykata päivät pitkät roskiksia ja kuolla sitten pois, mutta ei se mitään realismia ole. Idiotismia se on.
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaisin kauppakeskuskohtaista portaalia ja siihen liittyvää kotiinkuljetuspalvelua. Portaalista voisin tilata kauppakeskuksen eri myymälöistä tuotteita netin kautta. Myös Alkosta. Lisäksi portaalissa voisin ilmoittaa, mitkä e-reseptillä haettavat lääkkeet pitäisi hakea apteekista ja millä lähetystunnuksella olevat paketit noutaa kauppakeskuksessa sijaitsevasta postista. Maksu tapahtuisi verkkopankissa. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kiinnostaa lähteä köröttelemään bussilla kauppakeskuksiin ja kiertelemään kaupoissa, apteekissa ja postissa.
Nettikaupat on jo olemassa.
En laskisi parturi-kampaamoa yritysideaksi. Tai jotain kivijalkamymälää tai nettimyymälää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaisin kauppakeskuskohtaista portaalia ja siihen liittyvää kotiinkuljetuspalvelua. Portaalista voisin tilata kauppakeskuksen eri myymälöistä tuotteita netin kautta. Myös Alkosta. Lisäksi portaalissa voisin ilmoittaa, mitkä e-reseptillä haettavat lääkkeet pitäisi hakea apteekista ja millä lähetystunnuksella olevat paketit noutaa kauppakeskuksessa sijaitsevasta postista. Maksu tapahtuisi verkkopankissa. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kiinnostaa lähteä köröttelemään bussilla kauppakeskuksiin ja kiertelemään kaupoissa, apteekissa ja postissa.
Tiedän, niitä mä käytänkin. Kyseessä olisikin palvelu, jolla saa kaikki tilattua yhdellä kertaa (myös siis lääkkeet, paketit postista yms) ja yhdellä kuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää odottaa 2-5 vuotta, että kaupat lähettävät tuotteet kotiin nelikopterilla minimaalisin kustannuksin. Tai 15 vuotta, jos kysytäänkin byrokraatilta, jonka mielestä asiaa täytyy ensin yrittää estellä kaikin mahdollisin keinoin.
Kahvilaan alkupääoma puuttuu. Psykoterapia koulutus maksaa useampia tonneja. Ei työttömällä siihen varaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on muutenkin neljän seinän sisällä ja haluavat sen takia käydä edes kerran viikossa kaupassa näkemässä muitakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 100 liikeideaa, en millään ehdi niitä toteuttaa kaikkia.
Minä perustaisin uuden Facebookin. En ymmärrä miksei työttömät halua miljardööreiksi.
Me perustimme Facebookin jo 2-3 vuotta ENNEN tätä nykyistä Facebookia.
Asia kuitenkin meni niin, että MEIDÄN Facebook ajettiin alas koska teknokupla ja rahoitus heti jäihin.
No, sittemmin on tullut 10+ vuotta työttömänä oloa ja se firmakin meni sittemmin konkkaan, sattumoisin kai pisteli vähän vääriä ihmisiä ulos töistä yms.
Että aika halpaa hommaa se on tämä kun työpaikat ja kehitystyöt yms. ajetaan ulos maasta, jotta virkamiehille saatais palkankorotuksia ja asuntojen hintoja ylöspäin.
No, tuosta nyt onkin jo aika monta vuotta aikaa, mutta aika tragikoomista että MEILLÄ voisi olla miljardiluokan bisnes, mutta nyt ollaankin sitten työttöminä ja jotkin ihme Mark Tsukkerbergit pistelee hillot taskuunsa.
En nyt varsinaisesti syytä Suomen hallitusta tästä kuitenkaan, mutta harmin paikka miten voikin tästä maasta karata miljardibisnekset näin helposti ulos maasta.
Toivotan onnea kaikille jotka yritätte, itse olen jo 45+ vuotias enkä käytännössä enää voi tuollaisiin rupeamiin ryhtyä, se aika oli ja meni jo, nyt tarvitaan jo rahaa tilille ja aika paljon ja työ oltava kevyttä ja leppoisaa, ja jos tämä ei käy niin sitten katellaan työkyvyttömyyseläkettä tai muuta vastaavaa tapaa, että hoidelkaahan te poijaaat siellä hallituksessa nyt hommanne työn kysynnästä ja muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, niitä mä käytänkin. Kyseessä olisikin palvelu, jolla saa kaikki tilattua yhdellä kertaa (myös siis lääkkeet, paketit postista yms) ja yhdellä kuljetuksella.
Ajatelit että ihminen linnottautuisi kotiinsa lopullisesti? Onko se elämää?
Mun työtön kaveri kävi aikuiskoulutuskeskuksessa laitoshuoltajan koulutuksen yli kymmenen vuotta sitten ja perusti siivousalan yrityksen. Ei ole kovin kummoinen alkupääoma, jonkunlainen auto on kyllä aika pian hommattava.
Sai jo koulun harjoittelujaksolla asiakkaita, puskaradio alkoi laulaa ja nyt sillä menee niin hyvin, että jo vuosia on joutunut kieltäytymään, ei ota uusia asiakkaita eikä kulje kotoa yli 10 km päähän töihin. Tekee töitä n. 6 tuntia päivässä, ei enempään varmaan jaksaisikaan, on se raskasta hommaa ja on halunnut pitää sen yhden naisen firmana.
Minä voisin ruveta tekemään pontikkaa, tiedän jopa tyypin, jolla on pontikkapannu. Myyn sitten kotipolttoista ihan kotiinkuljetuksella. Prosentteja on enemmän mitä kaupassa myytävissä tuotteissa on, joten varsinkin pitkien juhlapyhien aikaan menekki on taattu.
Takapihalle perustan sikalan ja kanalan sekä teurastamon. Naapurit voivat valittaa hajusta ja melusta, mutta ei voi mitään, haisee ne sellutehtaatkin. Pääasia, että tienaan elantoni yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
On enemmän sattumaa ja hyvää onnea keksiä hyvä yritysidea ja vielä saada se toimimaan.
Menestyvä yritys ei tarvitse mitään "hyvää ideaa", eikä sellaisen keksiminen vaadi sen enempää sattumaa kuin onneakaan, vaan kyseessä on täysin deterministinen prosessi.
Helppo sanoa ja saa kokeilla, mutta yleensä mahdoton toteuttaa.
Sehän se parasta olisikin, jos olisi vakaa 1-20 henkilön yritys ,joka toisi elannon ja vakautta elämään. Työ on mulle vakavan koulukiusaamisen jäljiltä rangaistus. Olen katkera, koska kokemus on tämä. Ei ole oma päätös. Ei se paha juttu, jos elää jollain tekemällään asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ajattelin, että ihminen voisi senkin ajan käyttää ulkoiluun, uimassa käyntiin, ystävien tapaamiseen yms mukavaan ja elämänlaatuun lisäarvoa tuottavaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet käy t-ö-i-s-s-ä.
Ymmärrän hyvin ettei työpäivän jälkeen innosta juosta asioilla.
Työttömät Oy. Josta firmat hakevat työntekijää tarvitsemaansa työhön. On ns. työttömien työnhakijoiden "pankki" jossa firman tietokannassa on työttömien työtoiveet ja osaamiset, koulutukset jne.. Sieltä vaan työnantaja käy katsomassa tarvitsemansa osaajan töihin. Soitto Työttömät Oy:n firmaan ja pientä korvausta vastaan annetaan tarkemmat yhteystiedot puh nro:t ja sen sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakeskuksessa pyöriminenkö sinusta on ainoaa oikeaa elämää? Mitä hittoa?
Ei alkupääomaa eikä koodarikavereita.