Miksei työttömät perusta menestyviä yrityksiä?
Itsellä 100 liikeideaa, en millään ehdi niitä toteuttaa kaikkia.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Byrokratia tappaa uudet yritykset jo ennen niiden syntymistä. Varsinkin työttömien kohdalla. Moniko niitä tuhatsivuisia lippulappuja jaksaa täytellä ja ihmetellä, kun ei useinkaan tiedä edes mitä niissä kysytään? Ja ottaa selvää kaikista mahdollisista säännöksistä, joita ei missään selitetä ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti?
Yritäpä tehdä niinkin yksinkertainen ja yleinen toimenpide, kuin laskea paljonko bruttopalkasta pitäisi jäädä nettona käteen. Tai katsoa paljonko työtön ihminen saa työmarkkinatukea. Eipä vaan onnistu. Kelakin valehtelee sivuillaan minkä ehtii.
Aiemmin Kelan sivuilla ei edes kerrottu, että kun työmarkkinatukea maksetaan X määrä per päivä, että ne päivät ei olekaan oikeasti päiviä, vaan arkipäiviä, kunhan siis juksattiin. Siellä ei myöskään jaksettu mainita, että summasta pitää maksaa 20 % veroa. Itseasiassa nyt päivitetyilläkään sivuilla sitä ei mainita oikeassa kohdassa, vaan alaotsikossa "Korotukset" joka voi hyvinkin jäädä lukematta, jos korotukset eivät itse koske. Itse en ymmärrä, miten Kelan sivujen sisällöstä vastaava ihminen on saanut työpaikan, tai miten kyseisen henkilön palkannut ihminen on saanut työpaikan. Ja mitä olen lakikirjaa ja muitakin byrokraattien tehtailuja katsellut, niin pääsääntöisesti aivan naurettavan huonoa tekstiä on niissäkin. Kenties kirjoittajia kiinnostaa aihe yhtä paljon kuin minuakin, eli ei yhtään.
Kelan sivusto on surkea, on aina ollut. Varsinkin työmarkkinatukea koskeva osa. En nuorena ymmärtänyt sitä ollenkaan. Minulla ei ollut edes tietoa mistään toimeentulotuesta. Luulin että joudun katuojaan kun en saanut vaadittua määrää opintoviikkoja.
Olin muutaman vuoden työtön, olisin harkinnut jotain pientä koodaukseen liittyvää bisnestä perustaa, koska olin alaa opiskellut, mutta totesin että riski on liian suuri. Yrittäjällä ei ole sosiaaliturvaa, tai näin ainakin ymmärsin.
MIes oli yrittäjä - onneksi myi firman, sillä terveys alkaa pettää.
Mies sanoo, että vaikeinta oli hoitaa niitä henkilöstöasioita. Muu oli peruskauraa.