Mikä pienikokoinen koirarotu olisi sylissä viihtyvä "halinalle" ?
Enkä tarkoita tällä ettei koira saisi normaalia koiran elämää. Asun omakotitalossa nyt yksin eron jäljiltä ja koiralla olisi iso piha käytettävissään + lenkit. Koiran tulisi olla myös sellainen, että jaksaa 4-6km lenkin päivässä ja pari lyhyempää.
Olen itse pieni ihminen (n.145cm/40kg) joten isoa koiraa en halua. Miehellä oli tiibetinspanieli ennen eroamme, mutta se ei halunnut olla yhtään sylissä.
Mikä koira minulle sopisi? Aikaa ja rahaa on, kun olen eläkkeellä. Koira olisi yksin kotona max. 1-2 tuntia päivässä eli kauppareissun verran eikä joka päivä.
Kommentit (33)
Bischon frise. Jaksaa kävellä ja rakastaa sylissä köllöttelyä. Eikä lähde karvaa. Turkin on hoidossa oma hommansa, muttei ylitsepääsemätön asia.
Vierailija kirjoitti:
Ranskanbulldoggi meilläkin änkeää syliin koko ajan ja rapsuttaa pitää niin kauan kuin jaksat:) Muutenkin aivan ihana koira.
Toinen idiootti
Ei lyttykuonoja tai cavalieria. Kenenkään ei pitäisi tukea sairaiden koirien jalostamista.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Vittuillaan vaikka aloittajalla on omakotitalo, rahaa, aikaa ja hellyyttä antaa. Mikä supersankari pitäisi olla että voisi pitää koiraa?
Shetlanninlammaskoira voisi myös sopia. Ovat kyllä varsinkin pentuina melko vilkkaita ja olisi hyvä käydä esim. jollain koirakurssilla käytöstapoja opettelemassa.
Jackrusselit ja Parsonrusselit eivät oikein ole sylikoiria. On kokemusta 13 vuoden ajalta. Ovat rotta- ja kettukoiria eli metsästyskoiria. Ja vaativat paljon tekemistä ja leikkiä, muuten turhautuvat ja muuttuvat riiviöiksi. Vaativa laji, muuten kiva, aina kiinnostunut kaikesta.
Yorkshirenterrierit tuntuu kaikki olevan yksiä sylikoiria ja perskärpäsiä. Tutulla kasvattajalla ne kaikki hänen koiransa tuntuu viihtyvän parhaiten mitä lähempänä ovat omistajaansa. Ainoa huono puoli niissä on se, että ne on ihan tolkuttoman luupäisiä tolloja ja niistä on hyvin helppo saada räksyttäviä nilkanpurijoita, jos ei osaa kouluttaa.
Kääpiövillakoira on tosi ihmisrakas, mutta samalla energinen. Oppii helposti ja rakastaa puuhastelua loputtomasti. Turkista ei lähde karvaa. Pyydän ap sinulta, että otat huomioon rotuvalinnassa terveyden: alä hanki mopsia tai ranskanbulldoggia. Ne ovat muotia, mutta niillä on katastrofaalinen terveystilanne. Niillä roduilla on hengitysvaikeuksia ja lonkkavikaa ja ym. vähemmän kivaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Labbis, dobermanni..
Pese liian kuumalla ohjelmalla niin kutistuu?
Onko lapinkoira liian iso? Mun lapparit on yksiä halinalleja, tällä hetkellä niitä on yksi jalkojen päällä ja toinen kainalossa. Kolmas nukkuu sohvan vieressä. Illalla kun menen nukkumaan yksi nukkuu aina kainalossa, toinen selkää vasten ja kolmas jalkojen mutkassa.
Cavalier kingcharlesin spanieli, tosin lähtee ihan hitosti karvaa!!!
Oli rotu mikä tahansa et voi olla 90% varma, että koirasta/eläimestä tulee sylikoira. Niillä kun on rodusta huolimatta aina erilainen luone.. Itse kasvatan tätä rotua, minulla on nyt 6 omaa.. Ja kaikki on luonteeltaan ihan erilaisia!
Mutta tämä rotu on alunperin jalostettu "aateliston" sylikoiraksi kuten cotton.. Cottonit on myös mukava rotu, turkin osalta helpompi kuin cavalierit... :)
Mutta kilttejä ja hiljaisia nämä kaverit, toki näissäkin poikkeuksia myös haukkumis asiassa..