Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihmiset haluaisivat ulkoistaa kokonaan lastensa kasvattamisen. Onhan se epämiellyttävää ja rankkaa, jos itse joutuu osallistumaan.
Mitä tarkoitat ulkoistamisella? Valtaosa vanhemmista on pitkät päivät töissä. Illoin pikkuajassa on hoidettava lasten asiat, kaupat, ruuat, siivous ja muita asioita. Siinä tehdään se mitä voidaan. Lapset ovat päivisin koulussa ja opettajat saavat palkkaa työstään.
Kylläpä täällä kirjoittelee paljon korkeasti koulutettuja kympin lasten vanhempia. Oikein täytyy ihmetellä miten teillä on päivisin aikaa Vauva-palstalle.
Vierailija kirjoitti:
^Eikö teillä ole arjessanne isää ja miesope on korvaajana sille? Kun on tuollainen ihme.
Kyllä on arjessa isä, ahkera ja hyvä isä. Mutta lapsi on ison osan päivästä koulussa joka arkipäivä. Ei ole samantekevää, millaisten ihmisten kanssa hän on tekemisissä. Vähintään yhtä tärkeää kuin aineen opetus, on opettajan persoona ja positiivisena roolimallina toimiminen. Se tuo mukanaan myös innokkuuden opiskella ainetta. Tämä on niin nähty. Opettajan ammatti on ennenkaikkea ihmissuhdeammatti varsinkin peruskoulussa. Jokainen tietää kouluhistorian varrelta opettajia, jotka olivat niin kamalia, että veivät innon oppiakin. Ja niitä, jotka sen sytyttivät. Kun koulussa noin puolet on poikia, olisi toivottavaa, että opettajistossa myös miehiä olisi puolet. Ja koulun johtoon ehdottomasti miehiä yhtä paljon kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä kirjoittelee paljon korkeasti koulutettuja kympin lasten vanhempia. Oikein täytyy ihmetellä miten teillä on päivisin aikaa Vauva-palstalle.
Oletko kuullut vanhempainvapaista? Osa-aikatöistä, kipeänä kotona joko oman sairauden tai lasten sairauden vuoksi olevista tms?
Vierailija kirjoitti:
Itse opena olen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät hoida kasvatustehtäväänsä. Opettajia sätitään ja haukutaan, mutta itse ei pystytä sitä yksinkertaisinta perustehtävää hoitamaan äitinä ja isänä. Kersat hyppii koulussa silmille ja kävelevät aikuisten yli. Mistähän mahtaa johtua?
Olkaa niiden lastenne kanssa ja antakaa niille aikaa! Hirveän kova aikuisen tarve on jopa niillä ysiluokkalaisilla. Rajoja ja rakkautta, äipät ja iskät!
Lapset kokeilevat aina rajojaan ja tietävät jopa, kumpi vanhemmista antaa helpommin periksi. Sama koskee opettajaa, lapsi testaa, mitä kaikkea voi seuraamuksitta tehdä. Jos opettajalla ei ole auktoriteettia, eivät vanhemmat voi sitä opettajalle antaa. Vanha sananlaskukin sanoo: "Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa".
Vierailija kirjoitti:
Wilman vois tunkea sinne, mihin aurinko ei paista ja opettajat voisivat keskittyä siihen itse opettamiseen.
Se on opettajalla helvetin pitkä päivä, jos koulu alkaa aamulla ja vielä illalla laitetaan jotain paskaa johonkin Wilmaan.
Voi kun näin tapahtuisikin, olen opettaja ja todella haluaisin vain opettaa, suunnitella tunteja, korjata kokeita ja antaa aikaa oppilaille koulupäivän puitteissa. En todellakaan haluaisi tai jaksaisi kirjata wilmaan jos jonkinmoista jonninjoutavaa merkintää, tukitoimea jne.
Meidän aikaa menee liikaa ylhäältä määrättyihin tehtäviin, kuten wilma merkintöjen tekemiseen, meidät velvoitetaan niihin. Yksi esimerkki näistä jonninjoutavuuksista ja perheiden sekä opettajan ajan tuhlaamisesta on poissaolojen seuranta, jota meidän kunnassa pitää tehdä.
Ensin istutaan palaverissa, jossa on rehtori, kaikki erityisopettajat, kuraattori, psykologi, terveydenhoitajat ja luokanopettajat. Näistä ainoastaan opettaja tuntee lapsen ja perheen, muilla ei ole mitään käryä kenestä puhutaan. Ihmetellään yli sallitun rajan poissaolleiden oppilaiden poissaoloja (kyseessä siis sairaspoissaolot). Sen jälkeen opettajat velvoitetaan soittamaan kotiin (sen perheen lapselle, josta olin huolissani soitin itsenäisesti jo yli kuukausi sitten ja ilmeni, kuten oletin, että kyseessä on sitkeä tauti, mutta historian vuoksi halusin varmistua asiasta. Soiton jälkeen pitää kirjata tukitoimet (eli se soitto). Tänä vuonna näitä oli isossa ryhmässä useampi, koska liikkeellä on sitkeitä ja pitkiä tauteja. Minua hävetti soittaa näitä puheluita ja häiritä huoltajien kiireistä arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilman vois tunkea sinne, mihin aurinko ei paista ja opettajat voisivat keskittyä siihen itse opettamiseen.
Se on opettajalla helvetin pitkä päivä, jos koulu alkaa aamulla ja vielä illalla laitetaan jotain paskaa johonkin Wilmaan.
Voi kun näin tapahtuisikin, olen opettaja ja todella haluaisin vain opettaa, suunnitella tunteja, korjata kokeita ja antaa aikaa oppilaille koulupäivän puitteissa. En todellakaan haluaisi tai jaksaisi kirjata wilmaan jos jonkinmoista jonninjoutavaa merkintää, tukitoimea jne.
Meidän aikaa menee liikaa ylhäältä määrättyihin tehtäviin, kuten wilma merkintöjen tekemiseen, meidät velvoitetaan niihin. Yksi esimerkki näistä jonninjoutavuuksista ja perheiden sekä opettajan ajan tuhlaamisesta on poissaolojen seuranta, jota meidän kunnassa pitää tehdä.
Ensin istutaan palaverissa, jossa on rehtori, kaikki erityisopett
Hyvä avata näitä meille vanhemmillekin, että tämmöiseen rumpaan joudutte. Veikkaan, että monet vanhemmat eivät ole tietoisia. Mutta järjetön systeemi ja syö vain kaikkien energiaa. Ymmärrän, jos keskiarvo noin 7ja lapsi jäänyt jälkeen. Muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.
Ap
Itse ajattelen niin, eetä minun ei tarvitse Wilmas katsoa sopimattomina aikoina enkä katso. Toisaalta saatan itse kirjoittaa Wilmaan hassuun aikaan, jos on pakko jostain syystä ja se aika sopii minulle. Mutta en oleta, että opettajan täytyisi viestiäni tietenkään katsoa työaikansa ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut vanhempainvapaista? Osa-aikatöistä, kipeänä kotona joko oman sairauden tai lasten sairauden vuoksi olevista tms?
Ai niin joo. Olen kuullut. Silloinhan on aikaa istua koneella selaamassa Vauva-palstaa vaikka onkin korkeasti koulutettu. Kympin lapsetkin ovat koulussa.
Mutta ei pääse kuitenkaan vapaaehtoisapulaiseksi lapsen koulutapahtumiin kun on pienet pikkusisarukset hoidettavana ja itse niin sairas.
Voisko vastailla vaikka Wilmaan samalla kun naputtelet tänne. Korkeasti koulutetuilta se käy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän niiden oppilaiden ja vanhempien edes jotain tehdä verorahoilla maksetun koulutuksen eteen. Kyllästyttää maksaa muiden kouluja.
Itse et vissiin aikoinaan ole mitään koulua käynyt. Jos sattumoisin olet, niin kukas maksoi viulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän niiden oppilaiden ja vanhempien edes jotain tehdä verorahoilla maksetun koulutuksen eteen. Kyllästyttää maksaa muiden kouluja.
Itse et vissiin aikoinaan ole mitään koulua käynyt. Jos sattumoisin olet, niin kukas maksoi viulut?
En soittanut viulua lapsena.
Tuolta(kin) turhalta rumbalta säästyy kun ei tee lapsia. Täytyy kiittää luojaa valinnastani.
Kyllä ennen oli paremmin opettajat vetelivät pitkin korvia tarvittaessa ja jos kotona mainitsi vedettiin siellä uudestaan, kun ei ole osannut käyttäytyä koulussa.
Wilma on on pahempi terroristi kuin ISIS.
Kamala ketju. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että opettaja on vastuussa lapsen käytöksestä koulussa. Ei ole. Vastuu lapsen käytöksestä on vanhemmilla. Vanhemman tehtävä on vaatia, niuhottaa, ohjata ja vaikka mitä, jotta lapsi käyttäytyy hyvin. Lapsi on vanhempiensa mainos. Itselläni on viisi lasta, joista nuorinkin on yläkoulussa. Koulusta on vuosien varrella tullut muutaman kerran valituksia. Silloin minä vanhempana olen ottanut ja otan niskalenkin lapsestani ja huolehdin, että meno muuttuu. Olen jopa uhannut, että otan virkavapaata omasta työstäni ja menen kouluun mukaan katsomaan, että homma toimii. Aina on saatu käytös paremmaksi, koska lapseni tietävät, että tarpeen vaatiessa todella tulen kouluun mukaan. Vanhemmat lapset ovatkin jo pärjääviä ja hyväkäytöksistä aikuisia. Ammatiltani olen myös opettaja, mutta eri koulussa. Kohtaan kaikenlaisia vanhempia, onneksi suuri osa on kaltaisiani ihmisiä, jotka välittävät lapsistaan ja vaativat heiltä hyvää käytöstä. Ikävä kyllä muitakin on, ja näiden lasten perseilyihin on vaikea saada parannusta.
Olen esikouluopettaja ja nykyään vanhempia (entisiä huoltajia, nykyistä kotiväkeä) kuuluu osallistaa eli ottaa kaikin tavoin mukaan toimintaan ja sen suunnitteluun. Hävettää olla jatkuvasti pyytämässä tekemään tai tuomaan jotain, ja lisäksi muistuttelemassa niistä, mutta minkäs teet.
Ihmettelen tätä huoltajan asennetta, joka tuntuu olevan nykyään tosi yleinen: että opettajat jotenkin kiusaisivat oppilasta.
Muutenkin vanhemmilta tulee kommentteja vastakkainasettelusta koulu vastaan koti.
Opettajana olen itse kokenut tätä, ja kuullut kollegoilta varoituksia "tietyistä" huoltajista, jotka ottavat yhteyttä jopa suoraan rehtoriin milloin missäkin asiassa.
Tästä seuraa, että opettaja kutsutaan rehtorin luo keskusteluun. Joskin mukana on useitakin ihmisiä. Siinä opettajaparka on kuin "gestapon" kuultavana.
Itse olen joutunut kuultavaksi, kun huoltaja oli lukenut väärin kannustavaksi/kehuvaksi tarkoitetun wilma-viestin.
Toisen kerran olin puhuttelussa, kun kympin tyttö oli kotona kertonut minun "haukkuneen" häntä. Olin vain hoputtanut häntä menemään ulos, että "olepa nyt vähän nopeampi".
Kerran olin puhuttelussa, kun olin antanut kaksosista vain toiselle häiriöstä wilmamerkinnän. Huoltaja valitti rehtorille. Minun piti korjata merkintä toisellekin.
Puhutteluun jouduin myös, kun kerroin oppilaille pitäväni kokeet, jotta saisin tehtyä oikeudenmukaisen arvioinnin. Tämä ei joillekin sopinut, ja joku huoltaja teki minusta valituksen. Rehtori määräsi, että en saa pitää koetta, koska oppilaat ja huoltajat suuttuivat.
Tapahtuuko sinun työssäsi, että milloin vain asiakas välittää esihenkilöllesi ja olet puhuttelussa? Se on tosi stressaavaa, etenkin kun teet parhaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opena olen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät hoida kasvatustehtäväänsä. Opettajia sätitään ja haukutaan, mutta itse ei pystytä sitä yksinkertaisinta perustehtävää hoitamaan äitinä ja isänä. Kersat hyppii koulussa silmille ja kävelevät aikuisten yli. Mistähän mahtaa johtua?
Olkaa niiden lastenne kanssa ja antakaa niille aikaa! Hirveän kova aikuisen tarve on jopa niillä ysiluokkalaisilla. Rajoja ja rakkautta, äipät ja iskät!
Lapset kokeilevat aina rajojaan ja tietävät jopa, kumpi vanhemmista antaa helpommin periksi. Sama koskee opettajaa, lapsi testaa, mitä kaikkea voi seuraamuksitta tehdä. Jos opettajalla ei ole auktoriteettia, eivät vanhemmat voi sitä opettajalle antaa. Vanha sananlaskukin sanoo: "Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa".
On myös niin, että jos opettaja ei kunnioita oppilasta, oppilas ei kunnioita häntä. Metsä vastaa kuten huudetaan. Opettajissakin on ilkeitä ja sadistisia ihmisiä, jotka haluavat käyttää valtaa. Lapsille ja nuorille puhutaan rumasti ja alentavasti. Mula kasvatuksen ohella vaaditaan alistumaan tahtoon, vaikka asia olisi kuinka mielipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihmiset haluaisivat ulkoistaa kokonaan lastensa kasvattamisen. Onhan se epämiellyttävää ja rankkaa, jos itse joutuu osallistumaan.
Mitä tarkoitat ulkoistamisella? Valtaosa vanhemmista on pitkät päivät töissä. Illoin pikkuajassa on hoidettava lasten asiat, kaupat, ruuat, siivous ja muita asioita. Siinä tehdään se mitä voidaan. Lapset ovat päivisin koulussa ja opettajat saavat palkkaa työstään.
Niin no en minäkään sanele mitä koulussa pitää tehdä, niin ei minusta opettajakaan voi sanella, että ostakaa luistimet tai tuokaa kartonginpaloja tai seuratkaa wilmaa 24/7 tms.
Pitäisi riittää, että säänmukaisesti puettu, hyvin nukkunut ja kylläinen lapsi peruskäytöstavoilla ja oppimistavoitteisiin liittyvät läksyt tehtynä saapuu kouluun ajoissa. Kaikki ylimääräinen säätäminen minimiin kiitos. Kun itse olin 90-luvulla lapsi, niin vanhemmilta ei vaadittu puoliakaan siitä mitä nykyvanhemmilta nyt vaaditaan ja pisa-tulokset oli maailman huippua. Ei ollut kilpavarustelua, kalliita harrastuksia tai yhtään mitään ylimääräistä. Perheenä liikuttiin, laitettiin ruokaa ja levättiin koulun/töiden jälkeen. Nyt ei muuta ehdikään kuin suorittaa ja joustaa kaikkien tahtoon.
Minä en käyttänyt wilmaa, vaikka oli jo 19 vuotta sitten käytössä. Kyllä opettaja soitti, kun tyttöni ( nyt 25 v) oli muka mennyt kouluun, mutta olikin piirtelemässä taloyhtiömme kerhohuoneessa. En avannut edes kirjekuoressa tulevia wilma tunnuksia.
^Eikö teillä ole arjessanne isää ja miesope on korvaajana sille? Kun on tuollainen ihme.