Mihin hallitus aikoo palkata mt-ongelmaiset, kuten sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivät?
Kaupan kassalle varmaan.... ?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Eikös koulutus ole suomessa ilmaista (ainakin johonkin tasoon asti)? Opiskelu ei ole ilmaista, mutta sitähän tässä ei kysytty. Eikös ne TE-keskuksesta oikein pyri työntämään ihmisia uudelleenkoulutuksiin?
Eivät todellakaan pyri. Koulutuspaikkoja yksinkertaisesti vain ei ole kaikille. Oletko kuullut sellaisesta kuin koulutusleikkauksista?
Monella alalla työvoimapulassa on kysymys siitä, että koulutettua työvoimaa ei ole saatavilla, ei suinkaan siitä etteivät työttömät paikkoja hakisi. Itse olen it-alalla, jolla on juuri tuosta kysymys, kun on samanaikaisesti työttömiä ja työvoimapulaa. Ratkaisu olisi täsmäkoulutus, eli työttömien osaamista päivitettäisiin yritysten tarpeisiin. Hallitus ei tätä ymmärrä vaan luulee että ongelma ratkeaa sillä, että firmoille kelpaamattomat työttömät hakevat töitä yhä ahkerammin vain. Työttömät ovat kyllä työntekemisestä kiinnostuneita, alan työvoimakoulutuksiin on aina paljon enemmän hakijoita kuin voidaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää, että apua tarvitsevat löytävät oikean avun piiriin esim terveydenhuollon kautta. Työttömyyskortisto ei ole heille oikea paikka. Hyvä jos aktiivimalli auttaisi ihmisiä löytämään oikean paikan saada apua. Ja jos on sairas, niin ei kuulu työttömyysturvalle vaan sairauspäivärahalle tai koäuntoutustuelle tms mitä niutä nyt onkaan. Varmasti työttömyyskortistossa onkikn nykyäön väkeä, joka ei sinne kuulu eikä siis myöskään siten saa itselleen oikeaa tarvitsemaansa apua. Ap tapauksessa siis terveydenhuollosta terapiaa.
Ongelma on se, että kaikkien tulisi kyetä nykyään kaikkeen.
Osa ihmisistä pärjää toisissa töissä ihan hyvin, mutta ei toisissa. Esimerkiksi sosiaalisia tilanteita pelkäävät voivat työskennellä yksin hyvin tai töissä joissa vähän ihmiskontakteja.
Toisaalta ei sitten hyödynnetä päinvastaisten ihmisten vahvuuksia. Lykätään sosiaalisesti rohkea johonkin nurkkaan töihin.
Samoin työajoissa on vallalla ajatus, että kaikkina aikoina pitäisi pystyä työskentelemään kaikkien. Pienten lasten vanhemmat eivät voi tehdä yötyötä taikka töitä aikoina jolloin heillä ei ole hoitopaikkaa lapsille.
On naurettavaa ajatella, että ihminen on sitten työkyvytön jos olosuhteiden taikka luonteen vuoksi ei kaikkeen pysty.
Eli eläkkeelle siirtyy ihmisiä jotka eivät sinne kuulu?
Voi olla työnhakija työvoiman ulkopuolella, itse olen. Eläkehakemus vireillä ja haen niin kauan,että myönnetään. Olen siis työkyvytön ja saan työmarkkinatukea. Mitään minulle ei tarjota, enkä pysty mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös koulutus ole suomessa ilmaista (ainakin johonkin tasoon asti)? Opiskelu ei ole ilmaista, mutta sitähän tässä ei kysytty. Eikös ne TE-keskuksesta oikein pyri työntämään ihmisia uudelleenkoulutuksiin?
Eivät todellakaan pyri. Koulutuspaikkoja yksinkertaisesti vain ei ole kaikille. Oletko kuullut sellaisesta kuin koulutusleikkauksista?
Monella alalla työvoimapulassa on kysymys siitä, että koulutettua työvoimaa ei ole saatavilla, ei suinkaan siitä etteivät työttömät paikkoja hakisi. Itse olen it-alalla, jolla on juuri tuosta kysymys, kun on samanaikaisesti työttömiä ja työvoimapulaa. Ratkaisu olisi täsmäkoulutus, eli työttömien osaamista päivitettäisiin yritysten tarpeisiin. Hallitus ei tätä ymmärrä vaan luulee että ongelma ratkeaa sillä, että firmoille kelpaamattomat työttömät hakevat töitä yhä ahkerammin vain. Työttömät ovat kyllä työntekemisestä kiinnostuneita, alan työvoimakoulutuksiin on aina paljon enemmän hakijoita kuin voidaan ottaa.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Miksi ei kouluteta työttömiä niille aloille joissa työvoimapulaa oikeasti. Tähän koulutukseen voisi käyttää ennemminkin niitä veroilla saatavia rahoja. Ei höpökursseille kannata rahoja tuhlata.
On valtavasti vajaakuntoisia, jotka eivät pääse eläkkeelle, mutta eivät pysty työhönkään.
Missä sellaisia ilmaisia kursseja on?
Pankki tuskin yli viisikymppiselle mielellään opintolainaa alan vaihtoon antaa.