Jos on naimisissa ja asuu miehen asunnossa
Onko väärin että mies pyytää vuokraa puolisoltaan?
Kommentit (97)
Jos vuokraa pyytää, niin täytyy tehdä sitten ihan viralliset paperit, että tässä asuu nyt vuokralainen ja vuokranantaja yhdessä, ja maksaa vuokrasta verot sun muut.
Noin muuten ei tietenkään ole väärin että molemmat maksavat asumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea se vaimo maksaa?
Ruokakulut, vaatekulut ja sitten sitä vuokraa.
Kenen ruokakulut ja vaatteet?
Koko perheen.
Koko perheellä tarkoitetaan mitä? Perheet voi olla nykyään hyvinkin monimuotoisia. On naisen lapsia, miehen lapsia, on yhteisiä lapsia.
Yhteisen lapsen ja miehen.
Sä maksat sen raivoojamiehesi vaatteet? Pelkät vapaa-ajan vaatteet vai myös nuohoojan työvaatteet? Sittenhän se mieheltä saamasi palkkaa hupenee jo tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Koko perheellä tarkoitetaan mitä? Perheet voi olla nykyään hyvinkin monimuotoisia. On naisen lapsia, miehen lapsia, on yhteisiä lapsia.
Sä maksat sen raivoojamiehesi vaatteet? Pelkät vapaa-ajan vaatteet vai myös nuohoojan työvaatteet? Sittenhän se mieheltä saamasi palkkaa hupenee jo tuohon?
Vapaa ajan vaatteet ja maksaahan sekin menoja.
Jos vaimo siihen suostuu niin ei siinä mitään väärää ole. Itse tuskin suostuisi maksamaan puolisolle vuokraa, mieluummin sitten asuisin omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi vain toisen omistamaan huusholliin.
Minulla ei ole muuta vaihtoehtoa, jos joskus päätämme muuttaa yhteen miehen kanssa. Hänellä on yrityksensä omistama ok-talo, johon kuuluu isot verstastilat. Ei minulla olisi mitään mahdollisuutta eikä halua ryhtyä osakkaaksi tai alkaa tehdä hänen yrityksensä kanssa kauppoja puolikkaasta talosta.
Olemme jo keskustelleet alustavasti asiasta ja molemmat ovat sitä mieltä, että talon juoksevat kulut pannaan suunnilleen puoliksi, mutta sen kunnostukseen ja parantamiseen (uusi katto, lämmitysjärjestelmä yms) liittyviin kuluihin osallistun vain nimellisellä summalla. Tämä siksi, että lisääväthän ne minunkin asumismukavuuttani, mutta toisaalta jos ero tulee tai jos mies myy talon, niin siitä ei jää minulle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Hmm... Ja minä kun muistan kaikki selostuksesi siitä, kuinka jännittää taas pyytää rahaa mieheltä kun lapsi tarvitsee uudet housut. Ja kuinka mies aina marisee sen rahan antaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi ainakaan mistään, missä miehen omaisuus karttuu. Siis miehen nimissä oleva. Eli korkeintaan sähköstä, vedestä ymv. puolet, ja taloyhtiön hoitovastikkeesta puolet. En remonttivastikkeista en koroista enkä asuntolainasta maksaisi yhtään.
Jos tulee ero, se omaisuus katsotaan kuitenkin yhteiseksi.
Riippuu avioehdosta. Ja kumppani voi avioliiton aikana käsittääkseni myydä itse omistamansa omaisuuden ja vaikkapa piilottaa sen tai hassata itseensä. Tai lahjoittaa muille.
Mutta aviopuolisoiden yhteisenä kotina käytettyä asuntoa ei saa toinen osapuoli myydä tai luovuttaa ilman puolison suostumusta, ei edes vaikka omistaisi sen täysin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi ainakaan mistään, missä miehen omaisuus karttuu. Siis miehen nimissä oleva. Eli korkeintaan sähköstä, vedestä ymv. puolet, ja taloyhtiön hoitovastikkeesta puolet. En remonttivastikkeista en koroista enkä asuntolainasta maksaisi yhtään.
Jos tulee ero, se omaisuus katsotaan kuitenkin yhteiseksi.
Riippuu avioehdosta. Ja kumppani voi avioliiton aikana käsittääkseni myydä itse omistamansa omaisuuden ja vaikkapa piilottaa sen tai hassata itseensä. Tai lahjoittaa muille.
Yhteistä kotia ei saa myydä ilman toisen suostumusta, vaikka omistaisi sen yksin.
Meillä minä omistan asunnon. Mies ei ole halunnut osallistua sen ostamiseen, minusta taas on väärin, jos toinen asuu täysin ilmaiseksi ja toinen maksaaa kaiken. Joten mies osallistuu asumisen/elämisen kuluihin osuudella, joka vastaa n yksiön puolikasta vuokraa. Ruokakulut kumpikin maksaa itse omista ruuistaan.
Jos haluaa maksaa asumisensa itse, niin puoliso saa aivan vapaasti ostaa asunnosta oman osuutensa tai muuttaa erilleen ja maksaa asumisestaan siinä muodossa. Ilmaisia lounaita ei ikävä ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muuta vaihtoehtoa, jos joskus päätämme muuttaa yhteen miehen kanssa. Hänellä on yrityksensä omistama ok-talo, johon kuuluu isot verstastilat. Ei minulla olisi mitään mahdollisuutta eikä halua ryhtyä osakkaaksi tai alkaa tehdä hänen yrityksensä kanssa kauppoja puolikkaasta talosta.
Olemme jo keskustelleet alustavasti asiasta ja molemmat ovat sitä mieltä, että talon juoksevat kulut pannaan suunnilleen puoliksi, mutta sen kunnostukseen ja parantamiseen (uusi katto, lämmitysjärjestelmä yms) liittyviin kuluihin osallistun vain nimellisellä summalla. Tämä siksi, että lisääväthän ne minunkin asumismukavuuttani, mutta toisaalta jos ero tulee tai jos mies myy talon, niin siitä ei jää minulle yhtään mitään.
Ei elämää voi elää niin, että koko ajan laskee hyödynkö vai häviänkö tässä mahdollisesti joskus jotakin myöhemmin. Mutta, joku järki pitää olla. Kai sinä etsit jonkun muun tavan kartuttaa omaa omaisuuttasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Hmm... Ja minä kun muistan kaikki selostuksesi siitä, kuinka jännittää taas pyytää rahaa mieheltä kun lapsi tarvitsee uudet housut. Ja kuinka mies aina marisee sen rahan antaessaan.
Se on sama ollut ruokakaupankin kanssa. On se tänne kirjoittanut samaa että mieheltä pitää kerjätä rahaa että pääsee ruokakaupassa käymään. Kyllä taitaa se mies maksaa kaiken.
Mitä tässä tarkoitetaan vuokralla?
Jos mies vaatii vaimolta vuokraa, silloin heidän pitää tehdä vuokrasopimus, jossa määritellään joko koko asunto naisen haltuun ja käyttöön, tai sitten alivuokrasopimus, jossa huone/huoneita määritellään naisen haltuun ja käyttöön. Luonnollisestikaan sen jälkeen mies ei saa käyttää näitä tiloja ilman vaimon lupaa. Vuokralaisella on paljon oikeuksia, joten miehen tulee olla valmis hyväksymään myös ne, mikäli vaimoltaan vuokraa vaatii.
Miehen tulee maksaa myös verot vuokratuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraa pyytää, niin täytyy tehdä sitten ihan viralliset paperit, että tässä asuu nyt vuokralainen ja vuokranantaja yhdessä, ja maksaa vuokrasta verot sun muut.
Noin muuten ei tietenkään ole väärin että molemmat maksavat asumisestaan.
Jos parisuhteessa aletaan maksamaan rahaa asumisesta, niin se ei ole parisuhde vaan vuokrasuhde ja silloin pitää laittaa asiasta mustaa valkoiselle, jotta tulee myös vuorkasuhteen edut käyttöön irtisanomisaikoineen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö sinulle ylipäänsä yhtään mitään? Ero, työttömyys, miehen yritys menee nurin, sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Se on sama ollut ruokakaupankin kanssa. On se tänne kirjoittanut samaa että mieheltä pitää kerjätä rahaa että pääsee ruokakaupassa käymään. Kyllä taitaa se mies maksaa kaiken.
Ei todellakaan maksa. Muutaman kerran on maksanut ruoka ostokset ja pojan vaatteet. Minä olen kaiken muuten maksanut ja menettänyt 50000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Eli mies kartuttaa palkkatuloilla varallisuutta ja naisen palkkatulot vedetään vessanpöntöstä alas ja osa sekajätteisiin.
Voi hyvää päivää tätä tasa-arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Eli mies kartuttaa palkkatuloilla varallisuutta ja naisen palkkatulot vedetään vessanpöntöstä alas ja osa sekajätteisiin.
Mies on tajunnut, että on jo kussut omaisuutensa naimisiin mennessään ja yrittää nyt saada kaiken mahdollisen hyödyn irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen.
Myöhästä se jo minun kohdaltani on mutta ehkä joku ottaa opikseen ja on fiksumpi.
Ei hänen pidäkään siitä hyötyä. Mies hyötyy, jos nainen maksaa hänen omaisuuttaan. Jos asunnosta on lainaa. En ikinä maksaisi toisen lainaa hänen omaisuuteensa, on pointtini. Edes avioliitossa ilman avioehtoa. Jos maksan omaisuudesta, haluan myös nimeni omaisuuden papereihin maksamani osuuden verran.