Miten laskut maksettiin ennen nettiä?
Mentiinkö laskunipun kanssa aina pankkiin ne maksamaan tiskille?
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin ihana ketju! Kuinka moni on soittanut puhelinkopista? Ottanut vastapuhelun posti-tele-laitoksesta? Ottanut kuvia kameralla, jossa on ulkoinen salama ja 24-28 kuvan filmi, joka sitten piti lähettää kehitettäväksi?
Tai tosi heviä settiä: Käynyt aikoinaan koulua myös lauantaisin? Muistaa ajan, kun kaikki kaupat menivät kiinni viimeistään klo 17 arkisin (lauantaisin puolenpäivän aikaan)?
On soiteltu puhelinkopista. Kun kolikolla painoi sen rahakolon nipsusta, joka löi kolikon koneeseen oikeaan aikaan, kone luuli ottaneensa kolikon sisään ja sai ilmaiseksi puhua jonkun hetken. Vastapuhelut otettu, laitettu posti-telen konttorista telefax-onnitteluja. Ulkoisella salamalla, pokkari-filmikameralla otettu satoja rullia valokuvia. Myös maksettu laskuja pankkitiskillä, nostettu rahaa käsin kirjoitetulta pankkikirjalta, kuuluttu kultapossukerhoon ja käyty lauantaina 8-12 koulua. Töihin en lauantaisin kerinnyt, kun 60-l lopulla tuli 5 päiväinen työviikko.
Niin minäkin. Vielä 1970-luvulla piti tilata kaukopuhelut. Kävin lapsena "lennättimessä", jossa tätini oli töissä. Oli kiva katsella, kun täti vaihteli johtoja ja yhdisteli puheluita.
"Saanko 378" - tähän numeroon pyysi äiti yhdistämään, kun soitti sisarelleen.
Minä menen edelleen pankkiin maksamaan laskuni. Jonnet ei muista tälläistä.
Pankin seinässä oli sellainen reikä jonne sujautettiin laskuja. Kerran joku äidin lappu piti sinne viedä enkä oikein heti hiffannut miten sellainen toimii ja kun viimein sain kuoren sinne menemään niin huomasin autossa lapsia jotka nauroi mulle
Postipankin laskut sai laittaa kuoressa ihan postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin ihana ketju! Kuinka moni on soittanut puhelinkopista? Ottanut vastapuhelun posti-tele-laitoksesta? Ottanut kuvia kameralla, jossa on ulkoinen salama ja 24-28 kuvan filmi, joka sitten piti lähettää kehitettäväksi?
Tai tosi heviä settiä: Käynyt aikoinaan koulua myös lauantaisin? Muistaa ajan, kun kaikki kaupat menivät kiinni viimeistään klo 17 arkisin (lauantaisin puolenpäivän aikaan)?
On soiteltu puhelinkopista. Kun kolikolla painoi sen rahakolon nipsusta, joka löi kolikon koneeseen oikeaan aikaan, kone luuli ottaneensa kolikon sisään ja sai ilmaiseksi puhua jonkun hetken. Vastapuhelut otettu, laitettu posti-telen konttorista telefax-onnitteluja. Ulkoisella salamalla, pokkari-filmikameralla otettu satoja rullia valokuvia. Myös maksettu laskuja pankkitiskillä, nostettu rahaa käsin kirjoitetulta pankkikirjalta, kuuluttu kultapossukerhoon ja käyty lauantaina 8-12 koulua. Töihin en lauantaisin kerinnyt, kun 60-l lopulla tuli 5 päiväinen työviikko.
Niin minäkin. Vielä 1970-luvulla piti tilata kaukopuhelut. Kävin lapsena "lennättimessä", jossa tätini oli töissä. Oli kiva katsella, kun täti vaihteli johtoja ja yhdisteli puheluita.
"Saanko 378" - tähän numeroon pyysi äiti yhdistämään, kun soitti sisarelleen.
Meillä pienellä paikkakunnalla pystyi soittamaan naapureille kertomalla sukunimen. Kaukopuheluita en muista, mutta puhelimella siis saatiin yhteys keskukseen ja sille voi sitten sanoa, että "yhdistä Virtaselle sinne xxx-paikkaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tilannut kaukopuhelua vaan ihan suoraan puhelimella soittanut ne 70-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hittolainen! Olinkin unohtanut sen ulkoisen salaman. Muistan kun jollekkin retkelle olin varautunut sen kameran kanssa ja filmirulla ja kaiikki mutta se salama oli unohtunut kotiin ja kaikki kuvat (jotka tulivat postissa muutaman viikon päästä9 olivat ihan hämäriä. Sain ne kyllä sitten ilmaiseksi ;D
Enimmäiset yhteydet ehkäisyneuvolaan otin varmuuden vuoksi puhelikopista. Poikäystävälle soittelin opiskeluasuntolasta jo ihan uudella keksinnöllä: korttipuhelimella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hittolainen! Olinkin unohtanut sen ulkoisen salaman. Muistan kun jollekkin retkelle olin varautunut sen kameran kanssa ja filmirulla ja kaiikki mutta se salama oli unohtunut kotiin ja kaikki kuvat (jotka tulivat postissa muutaman viikon päästä9 olivat ihan hämäriä. Sain ne kyllä sitten ilmaiseksi ;D
Enimmäiset yhteydet ehkäisyneuvolaan otin varmuuden vuoksi puhelikopista. Poikäystävälle soittelin opiskeluasuntolasta jo ihan uudella keksinnöllä: korttipuhelimella
Minä muistan 1982-1984 vuosina asuneeni opiskelija-asuntolassa, jonka alakerran puhelimeen pystyi soittamaan. Sovimme äitini kanssa aina etukäteen, että hän soittaa tiettyyn aikaan ja minä olen siellä vastaamassa. Sitä enne vaihtoehtona oli, että menin opiskelupaikkakuntani posti- ja lennätinlaitoksen konttoriin ja pyysin saada vastapuhelun, eli sieltä otettiin yhteys vanhempiini ja kysyttiin, haluavatko he maksaa puhelun minulle.
Eikö mukaan muu käyttänyt puhelinpankkia? Ainakin Sampo-pankilla oli se. Niillä oli palvelunumero, johon soitettiin ja sitten näpyteltiin tilinro, viite jne.
Joo se ulkoinen salama :)!
Muistan. Ne oli aika kalliita. Ja filmin kehitys oli kallista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mukaan muu käyttänyt puhelinpankkia? Ainakin Sampo-pankilla oli se. Niillä oli palvelunumero, johon soitettiin ja sitten näpyteltiin tilinro, viite jne.
Minusta tuntuu, että olen käyttänyt jonkin verran. Kun itsenäistyin, meillä oli kotona netti ja töissä, mutta omaan kotiin tuli vasta 6 vuotta myöhemmin. Ainakin joskus kävin maksamassa laskuja lapsuuskodissa ja hämärästi muistelisin puhelinpankkia. Kaupan tuulikaapissa en maksanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Nro 6 taitaa olla aika vanha! Olen itse viiskymppinen, ja olen ekasta palkastani asti, eli teini-iästä maksanut kaiken pääasiassa pankkikortilla.
Hienoa että täällä on vanhojakin muistelemassa!
Itse olen 51 ja ensimmäinen tilini oli leijonakantisella pankkikirjalla. Laskut maksettiin tilisiirtoina täyttämällä tilisiirtolomake tai valmiille lomakkeelle joka tuli kirjepostina kotiin. Myöhemmin tuli pankkikortit ja maksu automaatit. Isäni käytti pankkikirjaa vuosituhannen alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Kyllä ne piti tosiaan pankissa käydä maksamassa. Postipankissa pystyi jättämään kuoressa johonkin luukkuun allekirjoitettuina, mutta en muista SYP:n asiakkaana (myöh. Merita myöh Nordea) että olisin niin tehnyt. Myös käteistä nostettiin pankista ja se merkittiin pankkikirjaan. Kortilla ei tietenkään voinut maksaa. Ulkomaanmatkoillekin nostettiin käteistä ja sitten vaihdettiin sitä paikalliseksi valuutaksi. Jonkinlaisia matkashekkejäkin oli kyllä olemassa, mutta en muista itse niitä käyttäneeni.
Muistan faijan shekkivihon. Shekkejä se aina kirjoitteli. Muistan myös käsinkirjoitetut pankkikirjat, joihin laskitkin merkittiin,kun ne oli maksettu. Uusinta uutta oli se kun kone teki sen. Ekat nettitunnukset sain -88. T: vm-69
Mitkä lie tunnukset sait, mutta netti- Internet - tuli käyttöön vasta 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Kyllä ne piti tosiaan pankissa käydä maksamassa. Postipankissa pystyi jättämään kuoressa johonkin luukkuun allekirjoitettuina, mutta en muista SYP:n asiakkaana (myöh. Merita myöh Nordea) että olisin niin tehnyt. Myös käteistä nostettiin pankista ja se merkittiin pankkikirjaan. Kortilla ei tietenkään voinut maksaa. Ulkomaanmatkoillekin nostettiin käteistä ja sitten vaihdettiin sitä paikalliseksi valuutaksi. Jonkinlaisia matkashekkejäkin oli kyllä olemassa, mutta en muista itse niitä käyttäneeni.
Muistan faijan shekkivihon. Shekkejä se aina kirjoitteli. Muistan myös käsinkirjoitetut pankkikirjat, joihin laskitkin merkittiin,kun ne oli maksettu. Uusinta uutta oli se kun kone teki sen. Ekat nettitunnukset sain -88. T: vm-69
Mitkä lie tunnukset sait, mutta netti- Internet - tuli käyttöön vasta 90-luvun puolivälissä.
Ennen varsinaista internettiä toimi erilaiset modeemiyhteydet ja minäkin maksoin tietsikalla laskut 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä, numero taisi olla 2580 tai jotain? En käyttänyt usein, käytin mieluummin niitä maksukuoria.
Miksi Amerikassa maksetaan laskut edelleen shekeillä? Tietääkö joku?
Itse käytin laskunmaksuautomaattia vuoteen 2009 asti. Olin eronnut paria vuotta aiemmin, vaikka kävin töissä oli alkuun rahasta tiukkaa enkä omistanut tietokonetta saati internettiä. Pankin tuulikaapissa kävin maksamassa laskut automaatilla, taisi siellä olla kyllä tietokonekin millä pystyi kirjautumaan verkkopankkiin.
Laskuautomaatit oli pitkään parempia kuin nettipankki. Siinä oli kuitenkin viivakoodilukija, joten ei tarvinnut näpytellä mitään vaan sen kun tuikkasi laskun sinne reikään.
:D no laskunmaksuautomaatilla tietysti.
Ennen annettiin laskut miehelle ja tämä kävi pankissa maksamassa ne omalta tililtään. Nykyään nainen voi kotona maksaa laskut kännykällä tai tietokoneella miehen tililtä ja kertoa kaikille hoitavansa kaikki talouden raha-asiat. Tämä on tasa-arvoa.