Miten laskut maksettiin ennen nettiä?
Mentiinkö laskunipun kanssa aina pankkiin ne maksamaan tiskille?
Kommentit (412)
Täytin maaliskuussa 50v ja muistan senkin ajan, että vain pankissa tiskillä maksettiin. Muutin kotoa jo 17v ja hoidin itse laskuni. Sen jälkeen tuli ne kuoret joihin laitettiin laskut ja vietiin pankin luukkuun ja sitten maksuautomaatit. Jossain välissä oli shekkivihkot käytössä. Mulla ei sellaista ollut, mutta veljellä oli. En tiedä, pystyikö niillä laskuja maksamaan.
Automaatista pystyin nostamaan rahaa v. 1985 ensimmäisen kerran ja se oli jännää. Oli siis pelkkä automaattikortti. Saattaa olla, että nuo automaatit tuli maaseudulle myöhemmin kuin kaupunkeihin?
363 jatkaa... Katsoin muutaman kommentin taaksepäin ja totta tosiaan! Olin unohtanut tuon puhelimella maksamisen. Eli ennen maksuautomaatteja, naputeltiin näppäinpuhelimella laskuja.
Jätettiin maksamatta ja sitten menivät perintään. Siksi 90-luvulla oli niin paljon konkursseja ja lomien tilalla lamaa.259
Aika tyhmä kysymys varsinkin oletetulta naishenkilöltä. Kun se maksuväline on just siinä jalkojen välissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Kyllä ne piti tosiaan pankissa käydä maksamassa. Postipankissa pystyi jättämään kuoressa johonkin luukkuun allekirjoitettuina, mutta en muista SYP:n asiakkaana (myöh. Merita myöh Nordea) että olisin niin tehnyt. Myös käteistä nostettiin pankista ja se merkittiin pankkikirjaan. Kortilla ei tietenkään voinut maksaa. Ulkomaanmatkoillekin nostettiin käteistä ja sitten vaihdettiin sitä paikalliseksi valuutaksi. Jonkinlaisia matkashekkejäkin oli kyllä olemassa, mutta en muista itse niitä käyttäneeni.
Muistan faijan shekkivihon. Shekkejä se aina kirjoitteli. Muistan myös käsinkirjoitetut pankkikirjat, joihin laskitkin merkittiin,kun ne oli maksettu. Uusinta uutta oli se kun kone teki sen. Ekat nettitunnukset sain -88. T: vm-69
Öö ei tainnut olla nettiä v. 1988...
ööö kyllä oli. oli kuule jo vuosikymmeniä aikaisemmin. Suomi tosin liittyi internettiin 1988
Nettiä ei ollut 1988. Suomessa ei ainakaan, hyvä jos jollain olis edes tietsikka.
Riippuu mitä tarkoittaa tietokoneella ja netillä. Mutta tietokoneita toki oli jo ennen 1980-lukua. Mun äidin virastoon tuli tietokoneet jo 1970-luvulla, toki ei sellaisia yksilöllisiä työasemia ja graafisia käyttöliittymiä kuin nyt, mutta reikäkorteilla reij'ittäjät syöttivät tietoja isoon koneeseen, josta saatiin tietoja. Meidän koulussa oli tietokone ainakin jo vuonna 1976 myös. Sitä sai käyttää vain matematiikan opettajan valvonnassa, jos oli hänen suosikkioppilaansa (minä en ollut). Tietokoneita näkyi muistaakseni jo vuoden 1977 filmissä Jäniksen vuosi, siinähän se Vatanen käy tuhoamassa omat tietonsa tietokoneelta...
Ennen nykyistä internetiä oli tietoverkkoja, ensin tietysti yrityksissä ja etenkin yliopistoissa (ja ilmeisesti sitä ennen jo armeijassa). Nämä toimivat puhelinverkon kautta. Sitten tuli nämä purkit eli BBS:t. Niissä oli jo sellaisia keskustelusaitteja. Näistä ei suuri kansa tiennyt kuitenkaan mitään vaan oli harrastajien ja eri alan ammattilaisten käytössä.
Tietokoneet olivat 1980-1990 -luvun taitteessa paljolti näitä DOS-pohjaisia systeemejä. Itse muistan käyttäneeni ensimmäisen kerran tietokonetta ihan omin käsin työssäni Lähi-idässä noin 1984-85.
Yliopistolla Helsingissä aivan 1990-luvun alussa oli vielä noita DOS-pohjaisia koneita ja ohjelmia osittain käytössä, samoin töissä julkisella sektorilla oli suomalainen tekstinkäsittelyohjelma TEKO. Hyvin nopeasti tuossa 1990-luvun alussa tuli graafiset käyttöliittymät, uudet (graafiset) tekstinkäsittelyohjelmat yms.
Varsinainen nykyisenlainen kaikille avoin internet tuli Suomeen siinä 1990-luvun alussa. Itse muistan varmasti käyttäneeni ensimmäistä kertaa sähköpostia vuonna 1993, posti oli Pine. Opiskelin silloin USA:ssa joten muistan että lähettelin viestejä Suomeen. Vähän samoihin aikoihin eli 1993-1996 muistan sitten opetelleeni käyttämään Internetiä ja silloisia hakukoneita AltaVistaa, Lycosta, WebCrawleria, yms.
Huvittavaa kun nuoret kuvittelevat että netti ja tietokoneet ovat vain yhtäkkiä putkahtaneet jostain kun he syntyivät. Juu ei.
Aivan oikein. Ihmiset osaavat kyllä olla sitten typeriä. Onhan Arpanet ym. pohjaisia järjestelmiä käytetty jo aikoja sitten.
Olen itsekin nähnyt tämän SYPin Telnet-yhteyden. Sain teininä tätini miehen vanhan koneen ja siinä oli se, selkeästi 90-luvulta.
Niinpä, olihan Ranskassakin jo varhain ihan oma systeeminsä, Minitel, jo jostain 1980-luvun alusta. Sen kautta pystyi maksamaan laskuja, lähettämään s-postia, keskustelemaan reaaliajassa, yms.
Muistaakseni se oli nykyisenlainen "netti" siinäkin, että käytettiin kaikenlaiseen eroottiseen meininkiin (ns.minitel rose).
Minitel oli se päätelaite, mutta samalla termillä viitattiin arkikielessä siihen verkkonkin. Laite oli siis kotikäyttöön tarkoitettu. Systeemillä oli huippuaikoinaan yli 10 miljoonaa käyttäjää.
Voiteko linkittää jotain lähteitä näihin ennen internettiä käytettyihin sähköisiin pankkipalveluihin. Itse en ole niistä koskana kuullut, enkä löydä mitään lähdettä jossa näistä olisi kerrottu.
Tässä on Minitelistä hyvä juttu BBC:ltä. Julkaistu vuonna 2012, jolloin Minitel lopullisesti suljettiin:
https://www.bbc.com/news/magazine-18610692
Se ei siis ollut varsinaisesti pankkipalvelu vaan sen kautta pystyi maksamaan sähköisesti laskujakin. Tietääkseni laskut siis maksettiin suoraan laskun saajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini maksoi joskus 80-luvulla usein kaupassa ostokset shekillä. Hän hitaasti ja hartaasti j
Kirjoitti sen kassalla. Oli oikein shekkivihko josta sen aina repäisi.Taisi olla jopa määrätty että shekki pitää kirjoittaa kassalla ja suoraa vihkosta. Valmiiksi kirjoitettu shekki ei käynyt maksuvälineeksi. Tai siis se riippui shekistä, mutta ne shekit mitä yksityinen kuluttaja käytti, oli niitä jotka kelpasi vain suoraan asiakkaalta yrittäjälle.
Hahaa! Voin vain kuvitella kuinka toimisi nykyään... Kassalla vanha mummeli alkaa vetää reumaattisilla käsillään vanhasta väskystään shekkivihkoa esiin, sitten etsitään kynää, sitten vapisevalla kädellä aletaan kirjoittaa shekkiä ja ihmetellään monesko päivä tänään on... ja mummon takana jonossa seisoo pyylevä AV-mamma kauhukakaroineen ja oikein kiehuu omassa "minä-minä-minä ensin ja heti" -mentaliteetissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ruukas maksaa laskut puhelimella ennen nettiä. Oli työlästä painella niitä numerosarjoja vanhan ajan kännykällä. Eli sen piti soittaa johonki palvelunumeroon jossa se näppäili kaikki ne laskun numerot. Ennen puhelinsysteemiä se kävi iha pankintiskillä maksaa.
Totta! Olin aivan unohtanut tämän vaiheen. Muistan itsekin kuinka 1990-luvulla ekalla kännykälläni näpyttelin niitä laskuja "ja lopuksi paina ruutu" :D
Sellaisella kännykällä, joka on johdolla pistokkeessa kiinni ja toimi vain jos se oli siinä kyseisessä pistokkeessa kiinni? Lankapuhelimellahan noita puhelinpalveluita käytettiin. Sitten kun tuli kännytkät, niin homma hoitui helpommin tekstiviesteillä.
Muutin omilleni vuonna -89 ja silloin oli jo maksuautomaatteja pankkien auloissa. Toki kävin joskus tiskilläkin maksamassa. Ekan pikapankkikortin, jolla pystyi vain nostamaan automaateista, sain vuonna -87. En tiedä koska ne tuli. -87 olin pankissa kesätöissä ja kaikilla oli vielä pankkikirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini maksoi joskus 80-luvulla usein kaupassa ostokset shekillä. Hän hitaasti ja hartaasti j
Kirjoitti sen kassalla. Oli oikein shekkivihko josta sen aina repäisi.Taisi olla jopa määrätty että shekki pitää kirjoittaa kassalla ja suoraa vihkosta. Valmiiksi kirjoitettu shekki ei käynyt maksuvälineeksi. Tai siis se riippui shekistä, mutta ne shekit mitä yksityinen kuluttaja käytti, oli niitä jotka kelpasi vain suoraan asiakkaalta yrittäjälle.
Ei pidä paikkaansa. Isä kirjoitti äidille shekin ja äiti sitten maksoi sillä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Nro 6 taitaa olla aika vanha! Olen itse viiskymppinen, ja olen ekasta palkastani asti, eli teini-iästä maksanut kaiken pääasiassa pankkikortilla.
Olen 55 v. ja kyllä maksoin pankkiin ja rahatkin hain pankista. Perjantaisin muistaakseni oli konttorit auki myöhempään, että ehti jonottamaan ja hakemaan tarvitsemansa käteisvarat, kun ei muita ollut.
Tuttu juttu. Tuli käytettyä paljon ennen kännykän hankintaa.
Laskut maksetaan rahalla...maksuväline onkin sitte eriasia...😉
Muistan kun äidin kanssa mentiin kesällä pankkiin. Äidillä oli hieno laukku ja siellä laskuja. Jonotimme hiljaa vuoroamme pankissa joka tuntui niin jännältä, viralliselta. Siellä oli jokin kivipatsas johon olisin niin kovasti halunnut koskea mutta en uskaltanut.
Kun vuoromme tuli, pankki neidillä oli aina jokin ihana neule tms sekä rintaneula. Saimme aina hyvää ja arvokasta palvelua jonka muistan aina. Äiti myös nosti rahaa ja tiesin että saan torilta jotain kivaa. Sain helmirannekorun ja hiuspannan jossa muovisia kukkia. Oi niitä aikoja!
Kasari lapsi
Ehdotan ,että kunnat palkkaa henkilön jolle voi käydä maksamassa
laskuja. Ei siis mitään muuta palvelua kuin laskujen maksu.
On ihmisiä jotka ei jostakin syystä pysty maksamaan tietokoneella..
Hinta voisi olla halvempi kuin pankkien.
Ihmiset säilyttäisivät ihmisarvonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin laskut aina niissä laskunmaksuautomaateissa. Niitä oli joissain kaupoissa ja pankkien aulassa.
Aika nuorta sukupolvea olet :-) Onko sinulla ollut pankkikirjaa, sellaista käsinkirjoitettua?
Mulla tais olla skidinä just sellainen pankkikirja johon merkinnät tehtiin käsin. Oiskohan ollut 70-lukua kun merkinnät alettiin tehdä käsin ?
Vierailija kirjoitti:
Täytin maaliskuussa 50v ja muistan senkin ajan, että vain pankissa tiskillä maksettiin. Muutin kotoa jo 17v ja hoidin itse laskuni. Sen jälkeen tuli ne kuoret joihin laitettiin laskut ja vietiin pankin luukkuun ja sitten maksuautomaatit. Jossain välissä oli shekkivihkot käytössä. Mulla ei sellaista ollut, mutta veljellä oli. En tiedä, pystyikö niillä laskuja maksamaan.
Automaatista pystyin nostamaan rahaa v. 1985 ensimmäisen kerran ja se oli jännää. Oli siis pelkkä automaattikortti. Saattaa olla, että nuo automaatit tuli maaseudulle myöhemmin kuin kaupunkeihin?
Ensimmäinen seteliautomaatti tuli Suomeen vuonna 1971. Meni toki liki 10 vuotta ennen kuin noita oli yleisesti käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin laskut aina niissä laskunmaksuautomaateissa. Niitä oli joissain kaupoissa ja pankkien aulassa.
Aika nuorta sukupolvea olet :-) Onko sinulla ollut pankkikirjaa, sellaista käsinkirjoitettua?
Mulla tais olla skidinä just sellainen pankkikirja johon merkinnät tehtiin käsin. Oiskohan ollut 70-lukua kun merkinnät alettiin tehdä käsin ?
Siis koneellisesti, ei käsin
Vierailija kirjoitti:
Ennen annettiin laskut miehelle ja tämä kävi pankissa maksamassa ne omalta tililtään. Nykyään nainen voi kotona maksaa laskut kännykällä tai tietokoneella miehen tililtä ja kertoa kaikille hoitavansa kaikki talouden raha-asiat. Tämä on tasa-arvoa.
Ei suinkaan. Nykyään nainen joutuu maksamaan omalta tililtään koska miehet ovat rahattomia retkuja.
Annoin silloinkin yhteiskunnan hoitaa laskut,joten en tiedä,miten maksoivat.T,Vasemmistoliiton äänestäjä.
Ne maksettiin luonnossa.