Gynekologi kosketteli mua hieman "liikaa" - onko normaalia?
Tulipa näistä metoo-jutuista mieleeni se, kun itseäni jäi väivaamaan se, kun parikymppisenä kävin ekaa kertaa gynekologilla ja mielestäni se (nais)gynekologi silitteli/siveli mua reisistä/lantiolta sen tarkastuksen jälkeen aivan turhan paljon sekä loi sellaisen flirttailevan "limaisen" katseen.
Mutta saatoin toki vain kokea tilanteen sellaiseksi ja tavallaan liioitella sitä sen vuoksi, kun olin niin yllättynyt. Eipä siinä silti mitään konkreettista "pahaa" tapahtunut - mielestäni se gyne oli vain epäasiallisen rajoilla...tai sitten vain koin jonkun normaalin rennon ystävällisyyden yllättävänä, kun odotin hyvin kliinisen neutraalia kohtelua.
Sen jälkeen olen käynyt ainoastaan raskauksiin liittyen gynegologisissa tutkimuksissa sekä papa-kokeessa. Niiden osalta kohtelu oli hyvin neutraalia ja asiallista. Oon kertonut kokemuksestani parille henkilölle ja he uskoivat, että liioittelen ja että eihän gynekologi voi olla kiinnostunut potilaastaan "siinä mielessä" tietenkään. Onko teitä muita gynet "hiplailleet" liikaa tai katselleet jotenkin "nälkäisin katsein"?
Kommentit (37)
Naisgynekologi ei himoitse potilaitaan!!! Varjele! Siinä on itse herkässä mielessä ja kuvittelee kaikenlaista.
En minäkään himoitse sydänpotilaita!!! Töissä on kaikkea muuta kuin himokas potilaitaan kohtaan!!!
Sis el
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalinen ahdistelu - kukaan ei usko uhrin kertomusta. Näinhän nää monesti menee. Myös raiskaukset. Eihän gynekologit tuollaista voi tehdä, tietenkään! Kuvittelit vain!
Kuvittelukin on jo todiste.
Jos naisgynekologi on lesbo, hän saa seuraa muualta!
Ei tarvitse yrittää hivellä tyttöjen reisiä pahat himot mielessä!
Olin vasta teini kun menin ekan kerran gynelle. No, lääkäri sitten puristeli rinnoista oikein kunnolla (ja pitkään) ja hiplasi nännejä kun halusi tarkistaa että kaikki on kunnossa. Se ei ollut tavallista puristelua, koska olen myöhemmin käynyt mammografiassa ja eri gynekologeilla ja meno oli aivan erilaista.
Kyllä jo silloin tajusin että kaikki ei ollut kohdallaan, mutta olin vielä sen verran ujo ja nuori niin en kertonut asiasta kenellekään. En edes äidilleni joka odotti oven ulkopuolella kun tuo tapahtui.
Jotenkin asia vain nolotti enkä oikein saanut ajatuksesta kiinni, että miksi joku aikuinen olisi muka kiinnostunut murrosikäisestä rääpäleestä.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa näistä metoo-jutuista mieleeni se, kun itseäni jäi väivaamaan se, kun parikymppisenä kävin ekaa kertaa gynekologilla ja mielestäni se (nais)gynekologi silitteli/siveli mua reisistä/lantiolta sen tarkastuksen jälkeen aivan turhan paljon sekä loi sellaisen flirttailevan "limaisen" katseen.
Mutta saatoin toki vain kokea tilanteen sellaiseksi ja tavallaan liioitella sitä sen vuoksi, kun olin niin yllättynyt. Eipä siinä silti mitään konkreettista "pahaa" tapahtunut - mielestäni se gyne oli vain epäasiallisen rajoilla...tai sitten vain koin jonkun normaalin rennon ystävällisyyden yllättävänä, kun odotin hyvin kliinisen neutraalia kohtelua.
Sen jälkeen olen käynyt ainoastaan raskauksiin liittyen gynegologisissa tutkimuksissa sekä papa-kokeessa. Niiden osalta kohtelu oli hyvin neutraalia ja asiallista. Oon kertonut kokemuksestani parille henkilölle ja he uskoivat, että liioittelen ja että eihän gynekologi voi olla kiinnostunut potilaastaan "siinä mielessä" tietenkään. Onko teitä muita gynet "hiplailleet" liikaa tai katselleet jotenkin "nälkäisin katsein"?
H.Lauerman mukaan tämä omaelämäkerrallinen muisti on hyvin häiriöherkkä ja altis värittymään...
Kyllä tuo saattaa olla jo siinä normaalin ja asiattoman rajoilla. Mutta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt kuvittelee kaikenlaista, johtuen jostain omista neurooseistaan tai ylivirittyneisyydestään tilanteessa. Eräskin nainen luuli, että gynekologinsa on jonkilainen pervo, koska halusi tutkia perustarkastuksen yhteydessä hänen rintansa. Hän ilmeisesti tulkitsi asian näin, koska on suuririntainen ja automaattisesti oletti, että lääkäriä kiinnostaa. No, kaikkihan sen tietää, että rinnat tutkitaan koosta riippumatta peruskäynnin yhteydessä.
Ai? Minä en tiennyt, kun ei koskaan ole tutkittu. Ei kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt kuvittelee kaikenlaista, johtuen jostain omista neurooseistaan tai ylivirittyneisyydestään tilanteessa. Eräskin nainen luuli, että gynekologinsa on jonkilainen pervo, koska halusi tutkia perustarkastuksen yhteydessä hänen rintansa. Hän ilmeisesti tulkitsi asian näin, koska on suuririntainen ja automaattisesti oletti, että lääkäriä kiinnostaa. No, kaikkihan sen tietää, että rinnat tutkitaan koosta riippumatta peruskäynnin yhteydessä.
Minullekin tämä tuli uutena tietona, ei ole ikinä tutkittu. Ja olen sentään jo lähemmäs neljänkymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tämä tuli uutena tietona, ei ole ikinä tutkittu. Ja olen sentään jo lähemmäs neljänkymmenen.
Multa on kyllä jokainen gynekologi, n 5 eri henkilöä, perustarkastuksen yhteydessä tutkinut. Ihan nuoresta alkaen on näin tapahtunut, nyt olen nelissäkymmenissä. Kunnolliseen tutkimukseen kuuluu myös rintojen tutkiminen ja kohtu pitäisi tunnustella myös peräsuolen kautta. Harvempi lääkäri tätä kuitenkaan tekee, mutta sellaisiakin on tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
H.Lauerman mukaan tämä omaelämäkerrallinen muisti on hyvin häiriöherkkä ja altis värittymään...
Joo-o. Ei ole kyse pelkästä muistosta vuosien takaa, vaan ihmettelin sitä heti tuoreeltaan silloin ja kerroin parhaalle kaverilleni siitä hieman vitsikkäästi sekä äidillenikin. Kysyin, että onko normaalia. Äitini vähätteli sitä eikä uskonut, ja kaverini laski lisää leikkiä aiheesta. Ja muistan sen edelleenkin ja jännittää edelleen, saankohan hieman asiatonta/arveluttavaa kohtelua jälleen huonolla tuurilla. Jännästi ihmiset pitävät tuollaisen "rajatapaustilanteen" kohdetta valehtelijana. :/
Mulla on kokemus vanhemmasta miesgynekologista. joka ohjasi kyynärpäästä huoneessa. Tutkimuksen jälkeen sänkyä laskiessa piti kättä polveni päällä. Olin tuolloin viimeisilläni raskaana. Koin käytöksen epäasialliseksi, mutta en tehnyt valitusta. Aihetta ehkä olisi ollut.
Älä viitisi enää. Nää vanhat gynefantasiat on niin väsyneitä 😔
Haittaako se jos mieskynekologi työskentelee ilman housuja.
Haittaako se jos mieskynekologi työskentelee ilman housuja.
Vierailija kirjoitti:
Pyyhki eritettä reisiltä?
Itse olin mielestäni hirveän lihava kahden raskauden jälkeen 163/65, vatsassa röllykkä, nuori naisgyne runnoi vatsaani niin, että ajattelin hänen inhoavan kamalaa mahaani. Mutta samalla ajattelin, ettei lääkäri niin voi ajatella. Seuraavana päivänä kotona huomasin kolme mustelmaa vatsallani lääkärin sormista. Ehkä hän inhosikin röllykkääni, samanlaista runnomista en ole muilta gyneiltä saanut, vaikka kiloja on tullut lisää ja röllykkä kasvanut.
Lienet rölli? Synnyttäneenä varmaan tiedät, miksi synnyttäneen mahaa tunnustellaan.
Seksuaalinen ahdistelu - kukaan ei usko uhrin kertomusta. Näinhän nää monesti menee. Myös raiskaukset. Eihän gynekologit tuollaista voi tehdä, tietenkään! Kuvittelit vain!