Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kihlaus vielä lupaus avioliitosta?

Vierailija
03.01.2018 |

Olen eronnut keski-ikäinen mies ja seurustellut nyt yli vuoden aivan ihanan naisen kanssa. Yhteistä kotia emme halua hankalien lapsikuvioiden takia eli avoliitto ei siten ole mahdollinen. Ja virallista avioliittoa en halua sotkemaan elämään. Olisi kuitenkin ihana jotenkin "virallistaa" liittomme ja osoittaa sitoutumisemme toisillemme. Perinteinteisesti kihlaus on tarkoittanut lupausta avioliitosta. Ts. ei ole oikein mitään valmiita malleja tämänkaltaiselle liitolle. Haluaisin meidän olevan ulospäinkin enemmän kuin vain deittaileva pari. Voisiko pappi siunata meidät jotenkin liittoon?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No papit siunaaavat avioliiton. Eivät mitään omatekoisia muita liittoja.

Vierailija
2/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos haluaa avioliiton hommaa avioliiton. Kihlaus oli vanhan kansan tekosyy harrastaa esiaviollista seksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä kotia emme halua hankalien lapsikuvioiden takia eli avoliitto ei siten ole mahdollinen.

Te olette avoliitossa kun sanotte kavereillenne että olette avoliitossa. Mitään virallista avoliittoa ei ole eikä yhdessäasumispakkoa avoliitossa.

Vierailija
4/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voittehan mennä kihloihin, eikö tuosta voi puhua avoimesti keskenään?

Vierailija
5/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä kotia emme halua hankalien lapsikuvioiden takia eli avoliitto ei siten ole mahdollinen.

Te olette avoliitossa kun sanotte kavereillenne että olette avoliitossa. Mitään virallista avoliittoa ei ole eikä yhdessäasumispakkoa avoliitossa.

Eikö? Mä olen kuvitellut, että heti on avoliitossa, kun asuu jonkun kanssa yhdessä. Itsekin olen asunut, mutta en haluaisi kutsua sitä edes avoliitoksi. Ja meillä on lapsiakin.

Vierailija
6/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihloissa ollaan silloin, kun on luvattu mennä naimisiin. Et voi mennä kihloihin vain "ollaksesi kihloissa". Ikävää, jos et usko suhteeseenne ilman, että se tarvitsisi jonkun ihmeellisen vahvistuksen.

Vierailija
7/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Mä olen kuvitellut, että heti on avoliitossa, kun asuu jonkun kanssa yhdessä. Itsekin olen asunut, mutta en haluaisi kutsua sitä edes avoliitoksi. Ja meillä on lapsiakin.

Ovatko kaikki kimppasunnossa asuvat opiskelijat keskenään avoliitossa?

Vierailija
8/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihloissa ollaan silloin, kun on luvattu mennä naimisiin. Et voi mennä kihloihin vain "ollaksesi kihloissa". Ikävää, jos et usko suhteeseenne ilman, että se tarvitsisi jonkun ihmeellisen vahvistuksen.

Voi mennä.

Vierailija
9/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten kaikki olettivat, että olen avoliitossa, kun muutin miesystäväni kanssa yhteen? Inhosin seksiäkin ja kaikki. En ois ikinä kutsunut sitä avoliitoksi, jos oisin tiennyt. En mä halunnut hänen kanssaan edes avoliitossa olla. En tulla kutsutuksi avovaimoksi, enkä miksikään.

Vierailija
10/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se virallinen avioliitto sotkisi? Avioehdolla rajataan puolison avio-oikeus omaisuudesta, kumpikin pitää oman kotinsa jne.

Vierailija
11/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan merkitystä ja avioliittolakia ei ole edelleenkään muutettu. Siellä sanotaan että kun pari sopii että solmii avioliiton, he ovat kihlautuneet. Mitään kihlaliittoa ei ole olemassa, mutta voittehan te itse sopia suhteenne "tasosta" ihan mitä haluatte, ja ostaa vaikka kruunut päähän sen merkiksi.

Vierailija
12/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se virallinen avioliitto sotkisi? Avioehdolla rajataan puolison avio-oikeus omaisuudesta, kumpikin pitää oman kotinsa jne.

Sitä en solmisi ellei kumpikin ole lähes varattomia. Muuten köyhhempi osapuoli luikertelee kuitenkin kiinni toisen rahoihin.

Vierailija
13/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on parisuhteessa ja asuu samassa osoitteessa kumppaninsa kanssa, niin se on avioliitto riippumatta siitä, miksi sitä itse haluat tai et halua kutsua.

Vierailija
14/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en solmisi ellei kumpikin ole lähes varattomia. Muuten köyhhempi osapuoli luikertelee kuitenkin kiinni toisen rahoihin.

Miten se sen tekee? Asutaan erikseen, erilliset tilit jne. ja lisäksi nimeää tulevaksi edunvalvojakseen parhaan kaverinsa tai aikuisen lapsensa.

Vierailija
15/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioehto on juuri sinun kaltaisiasi ihmisiä varten, eli sen kun rajaat kirjallisella sopimuksella omat ja puolisosi omistukset erilleen.

Vierailija
16/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten kaikki olettivat, että olen avoliitossa, kun muutin miesystäväni kanssa yhteen? Inhosin seksiäkin ja kaikki. En ois ikinä kutsunut sitä avoliitoksi, jos oisin tiennyt. En mä halunnut hänen kanssaan edes avoliitossa olla. En tulla kutsutuksi avovaimoksi, enkä miksikään.

Ihmiset olettavat vaikka mitä. Sinä et ollut avoliitossa vaan asuit yhdessä jonkun kanssa, jonka kanssa harrastit jostain syystä kauheaa seksiä ja tulit hänelle vielä raskaaksi ja jopa synnytit. Ehkä ihmisiä hämäsi , koska kutsuit häntä miesystäväksi?

Vierailija
17/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään ajatellut, että kihlaus on aina lupaus avioliitosta ja että naimisiin mentäisiin aika pian kihlauksen jälkeen.

Nyt kuitenkin on alkanut tuntumaan, että avioliitto instituutiona alkaa hiljalleen kuolemaan. Miksei siis kihlaus voisi olla nykyään tapa "epävirallisesti virallistaa" suhde. Ikään kuin romanttisena tekona :)

Vierailija
18/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on parisuhteessa ja asuu samassa osoitteessa kumppaninsa kanssa, niin se on avioliitto riippumatta siitä, miksi sitä itse haluat tai et halua kutsua.

No ei samassa osoitteessa asumisella kyllä avioliittoon mennä. Edelleenkin avioliitto edellyttää avioliittoon vihkimistä.

Vierailija
19/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi muistaa ettei avoliitto ole mikään virallinen siviilisääty.

Valtiovalta noteeraa sen vain tietyissä tapauksissa kun arvotaan kela-etuuksia ja perintojä. Silloinkin se on tulkintakysymys asuuko pari "avioliiton kaltaisissa olosuhteissa" vai ei.

Avoliittoja ei marssita mihinkään rekisteröimään koska niitä ei rekisteröidä missään.

Vierailija
20/39 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkään ajatellut, että kihlaus on aina lupaus avioliitosta ja että naimisiin mentäisiin aika pian kihlauksen jälkeen.

Nyt kuitenkin on alkanut tuntumaan, että avioliitto instituutiona alkaa hiljalleen kuolemaan. Miksei siis kihlaus voisi olla nykyään tapa "epävirallisesti virallistaa" suhde. Ikään kuin romanttisena tekona :)

Niin tällaisella ajatusmallilla olen itsekin liikkeellä. En ymmärrä miksi alapeukutuksia.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi