USA:ssa pikaruokalatyöntekijä on myös ihan oikea aikuisten ammatti
Suomessa noissa on käytännössä vain 18-20-vuotiaita.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Samoin Keski-Euroopassa, etenkin naiset tekevät paljon osa-aikatöinä, että voivat olla ruokkimassa lapsia kesken päivän, kun käyvät kotona syömässä.
ja itkevät tipeistä.. minä maksa safkasta en paskasta palvelusta. ottais huuleen niin tippuu tippii. mitä slimmimpi sen paremmat tipit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin Keski-Euroopassa, etenkin naiset tekevät paljon osa-aikatöinä, että voivat olla ruokkimassa lapsia kesken päivän, kun käyvät kotona syömässä.
ja itkevät tipeistä.. minä maksa safkasta en paskasta palvelusta. ottais huuleen niin tippuu tippii. mitä slimmimpi sen paremmat tipit
Mitä sinä horiset?
Venäjällä ns paskatyöt tekee entisistä Neuvostoliitosta tulleet siirtolaiset. Jotain Kazakstanista ja sieltäpäin tulleita kaikki pikaruokaryöntekijät, rakennustyöläiset ja esim siivojissa paljon ukrainalaisia.
Puutaheinää on aikuisten ammatti. Siellä maksetaan siitä minimipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin USA:ssa pikaruokapaikat (ainakin ketjut) on se harvinainen poikkeus ravintoloiden joukossa, että niissä ei koskaan anneta tippiä.
On meillä ainakin töissä ihan aikuisia ihmisiä. Taitaa olla vaan 3 opiskelijaa tällä hetkellä
Eihän pikaruokalat edes ota imagosyistä yli-ikäisiä työntekijöitä.
Myös Aasiassa on enemmän aikuisia kuin nuoria pikaruokaravintoloissa töissä. Monissa maailman maissa ei ole pohjoismaisten kaltaista sosiaaliturvaa, joten pakko tehdä edes jotain. Ei varmaan ole kohta Suomessakaan, mutta se on eri keskustelun paikka.
Silloin kun minä olin lukiossa, niin pikaruokalat olivat 16-17-vuotiaiden ensimmäisiä työpaikkoja. Moni opiskelukaveri teki niissä vuoroja alaikäisenä. McDonaldsin virallisessa hakemuksessa kysyttiin jopa YLÄASTEEN päättötodistuksen keskiarvoa :)
18-vuotiaana vaihdettiin sieltä burgerimaailmasta vähän "parempiin hommiin" kaupan kassalle...