Ulkomaanmatka vai muut huvitukset?
Olemme tavallinen, mediaanituloinen kaksilapsinen perhe. Viimeisen viiden vuoden aikana meille on tullut tavaksi säästää vuosi, jotta pääsemme kesällä viikoksi ulkomaille. Tämä tarkoittaa n. 300€/kk matkasäästötilille. Nyt olen huomannut, että muut huvitukset ovat jääneet pois, niihin ei tunnu enää olevan rahaa. Palkka on miehellä hieman pienentynyt, ja lasten kasvaessa harrastuskuluja on tullut. Aiemmin kävimme usein teatterissa, elokuvissa, kylpylässä, hoplopissa tms. Kolmellasadalla kuussa tekisi näitä aika paljon. Vai onko viikko ulkomailla isompi juttu? Tuntuu, että reissuihin kasaantuu painetta, viimeksi kolme päivää meni mönkään sairastelun vuoksi, ja se harmitti. Useimmiten reissut ovat toki olleet hienoja kokemuksia.
Kommentit (79)
Minusta aloittajan budjetti ei kuulostanut isolta, noin monelle hengelle! Kahden aikuisen laadukas kaukomatka maksaa jo tuon verran.
Mutta itse elän ihan päinvastaista elämää. Olemme lapseton duunaripariskunta ja olemme valinneet mukavan elämän matkustelun sijaan. Eli silloin tällöin käymme elokuvissa, ulkona syömässä, automme on laadukas, panostamme harrastevälineisiin, itse pidän selektiivisestä kosmetiikasta ja niistä parjatuista merkkivaatteista. Ainoat ulkomaanmatkat ovat käytännössä ruotsinristeilyt ja road tripit esim Norjaan. Jos haluaisimme kaukomatkoille, pitäisi lähes kaikesta edellä luottelemastani luopua, enkä ole itse valmis kituuttamaan ja ankeilemaan koko vuotta yhden ihanan viikon vuoksi. Kukin tavallaan! :)
Ne on niitä valintoja, jotka pitää harkita puolison kanssa ja tehdä niin kuin parhaaksi nähdään.
Tuo matkatili olisi kyllä oikeasti aika hyvä idea. Me käymme perheen kanssa 1-2 kertaa vuodessa viikon lomalla ulkomailla ja yleensä lisäksi viikko Suomen Lapissa. Aika huolettomasti aina varaamme lennot, kun löytyy joku sopiva kohde ja rahaa on tilillä. Sitten käyttörahan ja majoituksen maksun säästämme yhteistoimin parina kuukautena ennen reissua. Perhe (minua lukuunottamatta) haaveilee matkasta jonnekin todella kauas ja eksoottiseen paikkaan. Sitä ajatellen pitäisi alkaa säästää systemaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään matkustella, mutta jos minulla olisi lapsia, panostaisin kyllä arkeen. Ei ne lapset muistele koko vuotta että ai vitsi oli kivaa silloin puoli vuotta sitten yhden viikon ajan. Kyllä he enemmän miettivät sitä, että kivat leffat jää näkemättä, ja joutuvat sitten ulkopuolisina kuulemaan kavereilta kaiken.
Ulkomaille pääsee sittenkin kun ne lapset ovat isoja ja matkailevat omilla rahoillaan.
Nimenomaan koskaan et tiedä mikä lapsista on ykkönen.
Me oltiin pari v sitten Suomi tourneella. Matkustettiin Onnibussin 1 ja 3 e lipuilla jne.
Kun tultiin Poriin, oli aseman viereen tullut siilejä. Niistä siileistä on puhuttu meillä varmaan 100 krt. Katsottiin perhettä, kukaan ei liikkunut ja päätin lopulta soittaa tuttavalleni, joka on eläinlääkäri.
Antoi vinkin soita hätäkeskukseen ja ei mennyt kauaa, kun joku tuli hakemaan ne.
Esikoinen kirjoitti kouluaineessa mitä teit kesälomalla siiliperheen pelastamisesta. Vaikka oli isän kanssa Sveitsissä kuukauden ja syntyi isälle uuteen liittoon vauva .
Vierailija kirjoitti:
Matkatili! 😂
Tuo on kyllä hauska wt-läppä. Kyllähän nyt herra sentään jokaisella täyspäisellä aikuisella on aina muutama tonni tilillä ja visassa vähintään kymppitonnin maksuraja, jolla hoitaa matkan jos toisenkin kulut.
2 aikuista ja 1 koululainen viikko viime syyslomalla rantakohteessa= 1700 e puolihoidolla kaksiossa, pihalla uima-allas ja uimaranta lähellä, Finskin kone. Näin ollen aloittajan loma tuntuu kalliilta.
Joo, tosi kummalta tuntuu tämä keskustelu. Eipä ihme että ilmastonmuutos kiihtyy. Kyllähän matkustelu kivaa on, mutta jotain vastuutakin pitäisi kantaa. Itsestäni on tärkeämpää, että tavallinen arki on kivaa, ja reissuihin laitetaan sen verran kuin käytettävissä on.
Matkustettiin lasten kanssa autolla kotimaassa ja lähinaapureissa. Useimmat yöt oltiin teltassa tai kesähotelleissa. Enemmän siinä näkee ja kokee kuin pakettimatkalla.
Jos tuntuu että kotimaassa ei ole mihinkään kivaan rahaa, niin miksei voisi pitää matkustelusta välivuoden ja käyttää ne rahat täällä pienempiin huvituksiin?
Me on matkusteltu aikalailla kerran vuodessa. Meillä on yksi lapsi ja silti meillä tahtoo mennä viikon reissuun se 4000€. Viimeksi meni 5000€, kun ostettiin mukamas halvat lentoliput ja sitten perillä kaikki olikin turkasen kallista (Islanti). Mutta ei me myöskään erityisesti pihistellä matkoilla. syödään hyvin eikä vuokrata ihan pienintä autoa. Välillä sitä miettii, että meneekö rahat ihan hukkaan, mutta toisaalta on tykätty matkustamisesta niin sinne ne rahat sitten tahtovat mennä. Lisäksi lapsi alkaa olla siinä iässä, että on ihan viimeisiä kertoja kun perheenä matkustetaan, niin ei malta ihan kokonaan lopettaakaan.
Mutta ehkä kompromissina voisi tehdä jonkun viiden päivän kaupunkiloman Euroopassa ja kotimaisia huvituksia päälle? Sittenhän sen huomaa, kun kokeilee, että kumpaa kaipaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tässä elämäntilanteessa tullut siihen tulokseen, että matkailu ja lapsille maailman ihmeiden esittely on meille prioriteettilistan kärjessä.
Minäkin ajattelin, että kivahan se on lapsen nähdä maailmaa. No nyt minulla on 17-vuotias teini, joka on käynyt 20 maassa ja ensimmäiseltä kymmeneltä vuodelta ei muista juuri mitään. Olin kuvitellut, että kyllähän koululaisena tehdyt reissut vähintään muistaa, mutta 7-vuotiaana tehdystä Intian-matkastakin on vain hajanaisia muistikuvia siitä kun makasi hotellissa ripulissa ja katsoi jotain piirrettyjä. Ja Taj Mahalin lattia oli kuuma. Money well spent!
Ei minua silti harmita, että on reissattu. Onhan ne olleet mukavia juttuja silloin kun on oltu siellä reissussa ja lapsi kiinnittää huomiota moneen sellaiseen asiaan, mitä aikuiset eivät edes huomaa. Meille ne ovat olleet ennen kaikkea myös perheen yhteistä aikaa. Ollaan kaikki introverttejä ja vetäydytään helposti omiin oloihimme. Joskus on lähdetty reissuun äkkilähdöllä, kun olen joutunut toteamaan että ensimmäinen viikko lomasta meni jo ja kaikki vain istuvat tietokoneillaan. Sitten kun lähdetään reissuun, niin ollaan yhdessä perheenä ja kaikilla on kivaa. Mutta eipä niistä lapselle ole juuri muistoja jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tosin aloitukseni tarkoitus ei ehkä ollut niinkään kysyä vinkkejä budjettimatkailuun, sillä niiiin paljon en halua ulkomaille, että olisin valmis pihistämään matkalla ihan kaikesta. Ehkä tosiaan jätämme joku kesä reissun väliin, ja katsomme miltä se tuntuu. Ehkä voisimme matkustaa joka toinen vuosi.
Jos kahden vuoden tauko tuntuu liian pitkältä, voittehan reissata myös talvilomalla. Tai joululomalla. Syyslomakin on hyvä vaihtoehto. Minua harmittaa kun hoksattiin liian myöhään, että syysloma on juuri passeli aika käydä Välimeren rannalla kaupunkilomalla. Ehdittiin käydä vain Nizzassa ja Barcelonassa ja sitten alkoikin jo lukio, missä ei syyslomaa ole. Nizzassa oli syyslomalla muitakin suomalaisia, en tiedä vetääkö Monaco puoleensa vai mikä oli. Mutta harkitkaa noita muitakin vaihtoehtoja kuin kesällä reissaaminen.
Esim. Japani on minusta hyvä talvilomakohde. Ei siellä hellettä ole, mutta kesällä jos menee niin läkähtyy. Hiihtoloman aikaan on ihan sopivan lauhat kelit, jaksaa paremmin kävellä ympäriinsä kun ei ole liian kuuma.
Jouluunkin saa vaihtelua vaihtamalla maisemaa. Kiva maistella paikallisia jouluherkkuja ja kierrellä joulutoreilla.
Olen pienituloinen yh-äiti ja matkustan poikani kanssa todella paljon. Aina kun vain mahdollista niin lähdemme ulkomaille, kotimaan matkailu on liian kallista.
Tulevia matkojamme:
Liettua 4 päivää, laivalla Tallinnaan ja linja-autolla Liettuaan, yhteensä matkat meiltä 60 €. Hotellihuone 4 yötä 100 €
Ukraina 2 vk, lennot meiltä yhteensä 80 € (suora menopaluulento), junamatkat Ukrainassa 40 €, hotelliyöt noin 200 €, lentokenttäkuljetukset linja-autolla muutaman euron jne.
New York 1 vk, lennot 600 €/2 hlö, hotelli 680 €, lentokenttämatkat menemme AirTrainilla ja junalla, paikan päällä syömme edullisesti (mm. dollarin pitsapaloja) ja liikumme kävellen ja metrolla/linja-autolla, hyödynnämme ilmaiset nähtävyydet, toki jonkun maksullisenkin käymme varmasti katsomassa. Mutta New Yorkissa voi myös hyvin viettää edullisen loman vaikka kaupungilla onkin kalliin paikan maine!
useita Venäjän-matkoja, viikonloppumatkoja Pietariin linja-autolla noin 20-30 €/menopaluu/hlö, hotellihuone 15-20 €/yö
lisäksi Moskovan-matka, ensin linja-autolla Pietariin ja sieltä Moskovaan junalla yhteensä 50 € (4-4,5 tuntia), hotellihuone Moskovassa 15 €/yö, paluu Pietariin lentokoneella 30 €/hlö, Pietarin linja-automatkat meiltä 40 €
Meillä on vuoden viisumit Venäjälle, maksoivat muistaakeni noin 115 €/kpl, niitä en laske noihin matkakuluihin mukaan. Teemme yleensä vuodessa vähintään 10 Venäjän-matkaa.
Useita Tallinnan- ja Tukholman-risteilyitä, matkat aina alennushinnalla. Ostin mm. Eckerö Linen tarjouksesta Tallinnan-matkoja kun olivat 1 €/kpl.
Puolan kiertomatka, lennot Turusta Gdanskiin 20 €/hlö, linja-autolla kiertelemme ympäri Puolaa parin viikon ajan. Majoitumme edullisissa hotelleissa ja syömme edullisesti.
Tässä oli matkat elokuuhun asti. Venäjän-matkoja teemme siis keskimäärin ainakin kerran kuussa. Mutta muut loppuvuoden matkat on vielä ostamatta.
En ole ikinä ymmärtänyt tuollaisten summien laittamista yhteen matkaan! Budjettimatkailu lastenkin kanssa onnistuu hyvin. Lapsille tärkeintä ole joku hieno hotelli metrin päässä merenrannasta.
Tuosta summasta riittäisi hyvin myös kotimaan hoploppeihin ynnä muihin.
Tässä sen taas huomaa: lapsia en kannata tehdä, jos haluaa nauttia elämässään muistakin asioista. Perhe-elämä varastaa rahat.
Meille matkustaminen on tärkeää ja käymme kerran vuodessa hiihtoloman aikaan reissussa neljän lapsen kanssa. Lasten ollessa pienempiä Kanarialla, nykyään Aasiassa. Matkat on lapsille todella tärkeitä. Saati itselle. 2 viikkoa uintia, hyvää ruokaa, lepoa ja koko ajan yhdessä perheen kanssa. Kiireisen arjen vastakohta.
Meillä muu vuosi menee ajallisesti ja rahallisesti tiiviisti lasten jääkiekkoharrastuksen parissa. Ei ole yhtään ”vapaata” viikonloppua jolloin kävisi kylpylöissä tai hotelleissa. Mutta jääkiekko on koko perheelle tärkeä harrastus ja vietämme aikaa sen parissa yhdessä. Elokuvia katsomme paljon iltaisin yhdessä kotisohvalta.
Kesäisin teemme kotimaassa lyhyitä reissuja teltalla luontoon ja leirintäalueille. Tämä on jokavuotinen lasten toive. Itse nukkuisin mielummin hotellissa. Lapset rakastaa trangialla laittaa ruokaa, uida rauhallisissa järvissä jne.
Me reissataan paljon. Ennen lasta myös ja nyt lapsen kanssa. Se ei haittaa, että lapsi ei muista näitä reissuja aikuisena. Me aikuiset tykätään matkustamisesta, nautitaan uusista paikoista ja perheen yhteisestä vapaa-ajasta.
Yleensä vuoden aikana tehdään pari kotimaan hotellilomaa/mökkiviikonloppua oman perheen kanssa. Yksi mökkiloma jomman kumman lapsuudenperheen kanssa, siten että jokainen osallistuja maksaa oman osuutensa. Yksi matka Eurooppaan tai kauemmas ja lisäksi yksi matka lähialueelle (Pietari, Tallinna, Tukholma). Parin vuoden välein Lappiin viikoksi. Lisäksi minä näen ystäviäni pari kertaa vuodessa ja yövyn yksin hotellissa. Mies taas matkustaa harrastuksensa parissa, mutta ei yleensä yövy vaan lähtee aikaisin ja palaa myöhään. Joskus yhdistämme näihin miehen pelireissuihin koko perheen viikonloppuloman.
Tulevia matkoja:
Helsinki 3 vkr + Tallinna 2 vrk. Helsingissä yövymme sukulaisen tyhjillään olevassa asunnossa siivousta ja täyttä jääkaappia vastaan. Tallinnan matka maksaa 100 e auton parkkeerauksen kanssa.
Saksa 5 vrk 1000 e. Sisältää suorat lennot, 4 yötä hotelleissa, auton parkkeerauksen Helsinki-Vantaalla ja vuokra-auton turvaistuimineen.
Mökkiviikonloppu miehen perheen kanssa. Mökki maksaa 360 e, josta meidän osuutemme on 120 e.
Pariskuntaviikonloppu eli lapsi menee isovanhemmille hoitoon ja me kaksi la-su hotelliin. 80 e.
Mun konserttireissu ystävän kanssa. Junaliput Helsinkiin, hotelliyö ja konserttiliput, mun osuus 100 e.
Tässä matkat heinäkuuhun asti. Loppuvuonna varmasti reissataan samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään matkustella, mutta jos minulla olisi lapsia, panostaisin kyllä arkeen. Ei ne lapset muistele koko vuotta että ai vitsi oli kivaa silloin puoli vuotta sitten yhden viikon ajan. Kyllä he enemmän miettivät sitä, että kivat leffat jää näkemättä, ja joutuvat sitten ulkopuolisina kuulemaan kavereilta kaiken.
Ulkomaille pääsee sittenkin kun ne lapset ovat isoja ja matkailevat omilla rahoillaan.
Päinvastoin! Meillä lapset muistelevat vieläkin jotain mitä kokivat reissussa 20v sitten kun olivat hädin tuskin kouluikäisiä. Kuopus muistaa lomista asioita jotka me olemme jo unohtaneet, joka reissusta jotain. Nähtävyyksiä, eläimiä, huvipuiston, lämmön, auringon paisteen, jonkun ruuan, sen ravintolan missä pääsi keittiöön saakka valitsemaan omaa ruokaa jne. 2,5v lapsenlapsi tuo joka kerran kun käyn heillä nähtäväksi simpukan jonka on itse löytänyt meren rannalta kesälomareissulla.
Kukaan ei muistele niitä "ihania" kertoja kun on käyty jossain kuppilassa täällä Suomessa syömässä tai leffassa porukalla, ehkä joku telttaretki kylmässä ja sateisessa säässä jää mieleen parhaiten. EI ne lapset muistele niitä asioita jotka tapahtuu kotiympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt matkustelevat ihmiset myös hiilijalanjälkeännekin. Matkustelkaa mieluummin kotimaassa ja laittakaa rahanne suomen ravintoloihin ja teattereihin mieluummin kuin ulkomaille. Lentomatkailu on pahin teko ilmastonmuutokselle minkä yksittäinen ihminen voi tehdä. Ulkomaanmatkailu on täysin yliarvostettua ja todennäköisesti jonkin ajan kuluttua myös tosi noloa juuri lentämisestä aiheutuvien haittojen takia.
Olen aina sanonut että heti kun Usa ja Kiina tekevät jotain ilmaston hyväksi minäkin lopetan matkustamisen. Trump itseasiassa veti määrärahat pois YK.n ilmastonsuojelulta joten se siitä.
Yksittäisen ihmisen matkustelu on yksi pieru saharassa.
Meidän lapset ovat matkustelleet paljon. Arkipäivään ei panostettu, vaan matkusteluun. Nyt lapset ovat teinejä, eivätkä arvosta enää yhtään matkaa. Jäävät ennemmin kotiin pelaamaan. Ovat nähneet liikaa...
Miettikää nyt matkustelevat ihmiset myös hiilijalanjälkeännekin. Matkustelkaa mieluummin kotimaassa ja laittakaa rahanne suomen ravintoloihin ja teattereihin mieluummin kuin ulkomaille. Lentomatkailu on pahin teko ilmastonmuutokselle minkä yksittäinen ihminen voi tehdä. Ulkomaanmatkailu on täysin yliarvostettua ja todennäköisesti jonkin ajan kuluttua myös tosi noloa juuri lentämisestä aiheutuvien haittojen takia.