Ulkomaanmatka vai muut huvitukset?
Olemme tavallinen, mediaanituloinen kaksilapsinen perhe. Viimeisen viiden vuoden aikana meille on tullut tavaksi säästää vuosi, jotta pääsemme kesällä viikoksi ulkomaille. Tämä tarkoittaa n. 300€/kk matkasäästötilille. Nyt olen huomannut, että muut huvitukset ovat jääneet pois, niihin ei tunnu enää olevan rahaa. Palkka on miehellä hieman pienentynyt, ja lasten kasvaessa harrastuskuluja on tullut. Aiemmin kävimme usein teatterissa, elokuvissa, kylpylässä, hoplopissa tms. Kolmellasadalla kuussa tekisi näitä aika paljon. Vai onko viikko ulkomailla isompi juttu? Tuntuu, että reissuihin kasaantuu painetta, viimeksi kolme päivää meni mönkään sairastelun vuoksi, ja se harmitti. Useimmiten reissut ovat toki olleet hienoja kokemuksia.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen laitoin ylös ilmaisia tekemisiä, jotka ovat mukavia. Tai halpoja.
Saimme joululahjaksi vuosiliput Korkeasaareen. Viime vuonna voitin liput kilpailusta ja meillä oli tosi kiva päivä siellä.Nyt kalenteriin on merkattu 4 lauantaita pulkkamäkeä. Kummatkin lapset ovat jo koulussa, mutta kun olemme, meillä on oikeesti tosi kivaa kaikilla. Lämpimästi vaatetta päälle ja eväät mukaan.
Älyttömästi saa ladattua leffoja koodeilla, millä valtaosa ei tarvitse.
Saan kollegalta sipsikoodeja , tehdään popkorneja, kastan ne kinuskiin ja uuniin, plus limppaa. Tosi kiva ilta maksaa kolmelta alle 5 e.Ja kirjastosta saa leffoja lainattua ilmaiseksi.
Mä olen yhden viikon viettänyt tutun luona vähän kauempana Helsinkiä. Tarvitsi omakotitalolle vahdin ja koiran ulkoiluttajan. Palkaksi maksoi bussilippuni töihin, Helsingin sis lipun, jääkaappi oli täynnä ruokaa.
Sattui kaunis kesäviikko ja heidän kodin vieressä oli kunnon kuntopolku, laitteineen.
Onneksi minulla oli tunteja sisällä. Aamuisin kävin uimassa, sitten koiran kanssa polulla oltiin aina toista tuntia ja töiden jälkeen sama.Kannattaa tarkistaa mitä alueenne tarjoaa, voi olla tosi paljonkin.
Helsingissä 4 krt vuodessa pulkkamäki? Tänä vuonna ei ole ollut siihen mahdollisuutta kertaakaan.
Kun rahaa on rajallisesti käytettävissä, on kyse valinnoista. Matkusteltiin joka vuosi ulkomaille 1-2 kertaa ja kesäreissu oli välillä 4 viikkoa. Näin oli silloin kun perheessä oli kaksi maksavaa aikuista ja kaksi lasta. Lapset ei paljon noista reissuista muista. Sitten jäin yksinhuoltajaksi ja enää ei matkustella edes risteilyille. Valitsin mieleiset harrastukset kaikille, mukavan ja miellyttävän asumismuodon. Lomilla pyöritään lähiseudulla tai sukulaisilla. Käydään joitakin kertoja vuodessa teatterissa, konserteissa, muissa kohteissa ja ulkona syömässä. Retket uimarannalle, Ikeaan, luontokohteisiin ym ovat tuoneet kivoja muistoja. Sekä tietty kotona vietetyt yhteiset hetket. Ollaan tyytyväisiä elämään. Himo matkusteluun meni ohi vajaassa kahdessa vuodessa. Tällä hetkellä ei tee mieli matkalle. Arvostan hyviä harrastuksia enemmän. Lisäksi asuntolainan lyhentäminen ja eläkesäästäminen tuntuu tärkeämmiltä rahan käyttökohteilta. Keskustelkaa perheenä mitä haluatte. Kyllä Suomessakin löytyy kivaa tekemistä.
Itse olen nelikymppinen kolmen lapsen äiti. Pienin on vasta vauva. Ennen lapsia tuli matkusteltua paljon, mutta nykyään ei jaksa. Vihaan varsinkin ajatusta lapsiperhekohteista. Lapset eivät ole käyneet juuri missään, mutta näin kliseisesti matkustelemme kirjojen ja netin avulla. Lapsilla on todella laaja maantiedon ymmärrys.
Esim. 4v:n suuri toive on nähdä Eiffel-torni. 6v piirtelee kuvia Lontoosta. Varmasti vielä joskus käymme sekä Lontoossa että Pariisissa, mutta en usko että heitä mitenkään vahingoittaa odottaminen. Päinvastoin.
Itse lueskelen extreme-matkakuvauksia, vaikka tiedän että tällaisena keski-ikäisenä rouvana tuskin koskaan kiipeän vuorelle tai purjehdin yksin. Sen sijaan otan liukurin pyllyn alle ja lähden itsekin pulkkamäkeen.
Eli hyvin pientä elämää, mutta kirjojen avulla suurta. Tämä sopii meille nyt.
Huvikseen ympäri maailmaa lentely pitäisi kieltää, suotavaa tietysti olisi, että ihmiset tajuasivat sen ihan itse lopettaa. Tuo raha kannattaa sijoittaa esim. luomuruokaan ja ostaa aina mahdollisimman laadukas tuote, silloin kun on pakko ostaa jotain uutta. Kannattaa harrastaa lähimatkailua ja Suomessa ja naapurimaissamme on yllinkyllin nähtävää. Monet jotka käyvät löhöämässä viikon joka vuosi jossain rantakohteessa, eivät ole käyneet juuri missään oman maan hienoissa kohteissa. Ja menkääpä vaikka Lofooteille tai Vardöön tai kiertäkää Baltian maat.
Ei voisi turhempaa touhua , kuin tuo ulkomaanmatkailu! Jättäkää ihmeessä euronne kotimaan matkailuyrittäjille! Olisi iso ekoteko.
Niin kannatettavaa kuin kotimaan matkailu onkin, niin monelle se on auttamattoman kallista. Me elimme lapsiperheenä ensimmäiset 10 vuotta ilman autoa ja silloin ei ollut toivoakaan, että olisi ollut varaa matkustaa kotimaassa. Toisaalta kun meillä ei ollut autoa, meillä oli varaa niihin ulkomaanmatkoihin vaikkei tulot silloin olleet vielä kovin ihmeelliset.
Sitten kun sain pienen perinnön ja ostettiin auto, niin kotimaan matkailustakin tuli vaihtoehto. Mutta en syyllistä niitä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään mieheni kanssa kummatkin asiantuntijatyötä. Vapaat työajat.
Itse teen joka pv 9-10 h työaikaa ja mies ehkä tunnin pidempää. Lapset ovat kaikki jo koululaisia. N kerran kuussa teen la tai su töitä.Vietämme joka joulu minun kummieni luona Floridassa. 5 hengen lentoliput maksavat mitä maksavat mutta ostamme ne viim maaliskuussa.
Syyslomalla olemme olleet nyt 3 krt Espanjassa. Ystäväni asuu siellä puolisonsa kanssa ja vaihdamme viikoksi asuntoja. Norwegianilla 5 lippua, maksaahan sekin. Lisäksi ystäväni on työtön, hän tietää parhaat tarjoukset. Siellä on pakkanen ja jääkaappi täynnä. Jätämme 300 e pöydälle ja kummatkin ovat tyytyväisiä. Meillä on käytössä meidän auto, käytämme sitä max 1 päivänä. Taloyhtiön allas on käytössä, rantaan matkaa alle 500 m.
Talvilomalla olemme kaupungissa. Nyt myös jo 3 krt olemme olleet Lontoossa. Norwegian lentää sinnekin ja vuokraamme yhden suomalaisen huoneiston, maksaa 100 puntaa päivä.
Kesällä käymme jossain, missä milloinkin, 2 vkoa lämpimässä. Tutulla on lomaosake ja heillä on vapaita viikkoja aina.
Budjeteista. Joulu maksaa n 4000 e. Eniten tietenkin lennot. Emme maksa mitään majoituksesta. Kummini ovat aika varakkaita ja he suuttuvat jos yritän maksaa jotain esim ruuasta. Rahaa menee esim Disneyhin ja ostoksiin lisäksi.
Hiihtoloma maksaa n 2000 e. Alueen vieressä on paljon mm intialaisia ravintoloita. Keitän ison kasan riisiä ja ostamme 2 annosta, n 15 e maksaa illallinen 5.lle.
Kesäloma maksaa n 2000 e varsinkin jos olemme Espanjassa, jossa on edullista.
Syysloma maksaa n tonnin, sis ihan kaiken.
Iso plussa on se, ettei ostoksia tule juuri tehtyä, kun kaikki paikat ovat niin tuttuja.
Laitamme kummatkin 400 e per kk matkatilille. Aina on rahaa yli ja usein matkalla menee vähemmän mitä on ajateltu.
Emme todellakaan käy Suomessa käytännössä missään perheenä.
Kuulostaa ihan helvetin ankealta elämältä, varsinkin lasten näkökulmasta. ☹️ Pari viikkoa ulkomailla ei korvaa läsnäolevaa vanhempaa ja yhteistä arkea.
Näitä keskusteluja lukiessa tulee aina mieleen se hokema, että köyhät ja pienituloiset laittavat pienet rahansa kiertoon kotimaassa, hyvätuloiset ulkomaille. Ei toki saa yleistää, mutta miettimään pistää - myös itse ihan ok-tuloisena.
Tosin alkekirjoitan minäkin sen, että Suomi on kovin kallis ja haastava matkailumaa. Lisäksi monet palvelut puuttuvat, perhelomailu Suomessa on yleensä aika stressaavaa. Harvoin on tarjolla mitää all inclusive lastenhoitopalveluilla, vaan enemmänkin sellaista tee-se-itse-meininkiä. Ulkona ketjuravintolassa syöminen maksaa nelihenkiseltä perheeltä helposti 70 e ilman viinejä tai jälkiruokia, ja ruoan taso on mitä on.
Säästä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja lukiessa tulee aina mieleen se hokema, että köyhät ja pienituloiset laittavat pienet rahansa kiertoon kotimaassa, hyvätuloiset ulkomaille. Ei toki saa yleistää, mutta miettimään pistää - myös itse ihan ok-tuloisena.
Tosin alkekirjoitan minäkin sen, että Suomi on kovin kallis ja haastava matkailumaa. Lisäksi monet palvelut puuttuvat, perhelomailu Suomessa on yleensä aika stressaavaa. Harvoin on tarjolla mitää all inclusive lastenhoitopalveluilla, vaan enemmänkin sellaista tee-se-itse-meininkiä. Ulkona ketjuravintolassa syöminen maksaa nelihenkiseltä perheeltä helposti 70 e ilman viinejä tai jälkiruokia, ja ruoan taso on mitä on.
Säästä nyt puhumattakaan.
.
Me matkustamme ainoastaan talviaikaan ja on kyllä kaikille hyvä päästä välillä lämpimään, Suomen kesät ovat nykyisin suht koleahkoja.
Ne kotimaan huvitukset on usein aika rajoittuneita, se sama läheinen hoplop tai kylpylä käy nopeasti tylsäksi. Teatteriin meidän koululaiset on väliinputoojia- lasten jutut on liian lapsellisia eikä aikuisten näytelmätkään vielä kiinnosta. Leffassa käydään joskus, isä usein pojan kanssa ja minä tytön. Ei se parinkympin satsaus nyt kova ole että sulkisi ulkomaanmatkat pois. Ja useimmiten katsotaan kotona.
Joskus mennään hotelliin vaikka Turkuun, Jyväskylään tai Tampereelle- mutta nekin museot ja kylpylät on aika äskettäin nähty ja kaikkien muistissa.
Kyllä meidänkin lapset enemmän innostuu ulkomaiden ruuasta ja elämyksistä siellä. Siksi panostamme mekin matkusteluun. Esim. Norwegianilla Roomaan tai Budapestiin, auto alle ja seikkailemaan. Meille kohteessa pitää olla sekä rantoja että historiallista nähtävää.Britanniassa ja Ranskassa käynti oli kyllä kauhean kallista kokonaisuutena. Ensi kesänä Kroatiaan.
En itse henk.koht. sanoisi rajoittuneita ainakaan pienten lasten näkökulmasta. Suomi on täynnä erilaisia sisäleikkipuistoja (Hoplop, Rush, Superpark yms.), meillä on kattava leikkipuistoarsenaali (Angry birds yms., Helsingissä ilmainen puistoruokailu kesäisin + ilmainen toiminta), kattava uimahalliverkosto, jäähallit, moneen maahan nähden uniikki risteilytoiminta muumidiskoineen, luonnonsuojelualueet ja metsäpolut, rannikolla paljon ulkoilusaaria, mökkeilymahdollisuudet yms. yms. Kyllä tekemistä riittää lapsiperheille Suomessakin. Itse vaan vanhempana onnistun täysin rentoutumaan lämmössä ja kun ei itse tarvitse kokata ja siivota. Myönnän että Suomi on täynnä upeita kesäkohteita (Porin yyteri, Naantali jne.), mutta kerta toisensa jälkeen nämä kokemukset ovat menneet harakoille huonon sään takia. Jos ei ole luonteeltaan mikään eräjorma, niin loma on harvoin mikään kulinaristinen ja rentouttava kokemus täällä.
72
mulle matkustelu on ehdottoman tärkeää, mutta en kyllä luopuisi kaikesta kivasta sitä varten. jos budjetti on normaalisti 3000e niin ottaisin perheen kanssa edullisen air bnb:n ja halavt lennot jonnekin Eurooppaan viikoksi tai pitkäksi viikonlopuksi. nelihenkinen perhe pääsee tonnilla jos näkee vaivaa. sen lisäksi voi mennä päivä Tukholmassa ja päivä tallinnassa.
Terveisiä Etelä-Helsingistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen laitoin ylös ilmaisia tekemisiä, jotka ovat mukavia. Tai halpoja.
Saimme joululahjaksi vuosiliput Korkeasaareen. Viime vuonna voitin liput kilpailusta ja meillä oli tosi kiva päivä siellä.Nyt kalenteriin on merkattu 4 lauantaita pulkkamäkeä. Kummatkin lapset ovat jo koulussa, mutta kun olemme, meillä on oikeesti tosi kivaa kaikilla. Lämpimästi vaatetta päälle ja eväät mukaan.
Älyttömästi saa ladattua leffoja koodeilla, millä valtaosa ei tarvitse.
Saan kollegalta sipsikoodeja , tehdään popkorneja, kastan ne kinuskiin ja uuniin, plus limppaa. Tosi kiva ilta maksaa kolmelta alle 5 e.Ja kirjastosta saa leffoja lainattua ilmaiseksi.
Mä olen yhden viikon viettänyt tutun luona vähän kauempana Helsinkiä. Tarvitsi omakotitalolle vahdin ja koiran ulkoiluttajan. Palkaksi maksoi bussilippuni töihin, Helsingin sis lipun, jääkaappi oli täynnä ruokaa.
Sattui kaunis kesäviikko ja heidän kodin vieressä oli kunnon kuntopolku, laitteineen.
Onneksi minulla oli tunteja sisällä. Aamuisin kävin uimassa, sitten koiran kanssa polulla oltiin aina toista tuntia ja töiden jälkeen sama.Kannattaa tarkistaa mitä alueenne tarjoaa, voi olla tosi paljonkin.
Helsingissä 4 krt vuodessa pulkkamäki? Tänä vuonna ei ole ollut siihen mahdollisuutta kertaakaan.
Ohis älä nyt takerru yhteen asiaan. Itse olen sateisesta lounais-suomesta ja kyllä täällä pulkkamäki löytyy muutaman kerran vuodessa. Niityn tai nurmikon päällä oleva mäki ei juuri lunta tarvitse, kun se jo toimii pulkkamäkenä. Laskettelukeskuksissa etelä-Suomessa myös on pulkkamäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkatili! 😂
Tuo on kyllä hauska wt-läppä. Kyllähän nyt herra sentään jokaisella täyspäisellä aikuisella on aina muutama tonni tilillä ja visassa vähintään kymppitonnin maksuraja, jolla hoitaa matkan jos toisenkin kulut.
Kyllä meillä usealla on enemmänkin kuin usea tonni tilillä ja visan limit kunnossa, mutta silti matkatili kuulostaa hyvältä idealta. Ei niitä kaikkia säästöjä annata reissuun laittaa ja visalla matkustaminen edellyttää rahaa tilillä, jolla maksaa se visalasku.
Koska kesäkuu on aina kylmä ja kamala ja koska heinäkuu-elokuu on täynnä turisteja Euroopassa niin otan joka vuosi lennon Italiaan jossa 1.6 otan tallista ulos moottoripyörän ja ajetaan sattuman varaisesti sään mukaan ympäri EU:ta ja Balkkania ja 1.7 laitetaan pyörä talliin ja tullaan lentäen Suomeen, ja sitten taas Suomen kesän jälkeen 1.9 takaisin Toscanaan ja 1.10 takaisin. Eikä minullakaan 3600e enemään mene... viini ja leipä on halpaa ja aurinko on ilmaista.... olen siis vähään tyytyväinen :)
Me ei käydä ulkomailla miehen ja pojan kalliiden harrastusten takia ja minun nirsouden takia (olen elämysmatkailija, ei todellakaan kelpaa mitkään turistirysät jos nelinumeroisia summia laitetaan lomamatkaan...) On siis tehty periaatepäätös että kaikki rahat laitetaan harrastuksiin ja mukavaan vapaa-aikaan. Jos poika joskus luopuu motocrossista tms niin voidaan sitten matkailla. Nyt on ihan kotimaanmatkailua matkailuautolla jne harrastusten siivellä.
Vierailija kirjoitti:
300 €/kk pääsee jo yksi täysi-ikäinen viikoksi etelään. Lennot ja majoitus. Missä ihmeessä te oikein yövytte?? Jossain 5 tähden hotelleissa?
Itse en ole ikinä tajunnut sellaista matkailua, että matkustetaan paljon ja mahdollisimman halvalla. Itse haluan kuitenkin hyvän hotellin hyvältä paikalta. Mutta ihmiset on erilaisia ja hyvä niin. Pääasia että tekee itselleen sopivan loman eikä naapurin Mirkulle.
Me matkustellaan 6-henkisenä perheenä ulkomailla vaan joka toinen tai kolmas vuosi just siksi että halutaan tehdä noita pienempiä juttuja kanssa. Muutenkin vietetään kesäloma purjehtien ja ajoitetaan ulkomaan matkat kevääseen tai syksyyn sesonkien ulkopuolelle.
Nämähän ovat vähän sellaisia juttuja, että harvoin voi saada kaikkea :) Mulle esimerkiksi matkustelu on kovin tärkeä juttu. Elämä on niin lyhyt hetki, ja maailma täynnä upeita ja mielenkiintoisia paikkoja jotka haluan nähdä ennen kuin aikani on lopussa. Säästän joka kuukausi 100-300 euroa matkakassaan, ja tingin sitten muista jutuista. Yksikään tekemäni matka ei ole harmittanut. Jos tuntuu että matkustaminen ei tuo sulle/teille onnea ja iloa, niin silloin kannattaa miettiä muiden asioiden tekemistä samalla rahalla. Jos matkustelu taas tuo niitä onnen kyyneleitä, niin kannatan ehdottomasti matkustelua :)
Meillä on 5 henkinen uusperhe, 3 kouluikäistä lasta. Me voitaisiin matkustaa viikoksi esim. Turkkiin tai Bulgariaan helposti n.1500 eurolla + käyttörahat. Se tarkoittaisi kuitenkin sitä, että jouduttaisiin ainakin majoittumaan jossain epämieluisassa hotellissa, ja matkustamaan kohteisiin jotka meitä ei kiinnosta. Suunnilleen 2500eurolla matkustamme mieleiseen euroopan rantakohteeseen, hotelliin jossa kohtuullisen tasoinen puolihoito + käyttöraha. Sitten taas kun matkustetaan puolison kanssa ihan kahdestaan, niin päästäänkin jo kahdeksi viikoksi vaikka mihin paratiisiin tuolla 2500 eurolla. Jokainen tekee tavallaan.