Ulkomaanmatka vai muut huvitukset?
Olemme tavallinen, mediaanituloinen kaksilapsinen perhe. Viimeisen viiden vuoden aikana meille on tullut tavaksi säästää vuosi, jotta pääsemme kesällä viikoksi ulkomaille. Tämä tarkoittaa n. 300€/kk matkasäästötilille. Nyt olen huomannut, että muut huvitukset ovat jääneet pois, niihin ei tunnu enää olevan rahaa. Palkka on miehellä hieman pienentynyt, ja lasten kasvaessa harrastuskuluja on tullut. Aiemmin kävimme usein teatterissa, elokuvissa, kylpylässä, hoplopissa tms. Kolmellasadalla kuussa tekisi näitä aika paljon. Vai onko viikko ulkomailla isompi juttu? Tuntuu, että reissuihin kasaantuu painetta, viimeksi kolme päivää meni mönkään sairastelun vuoksi, ja se harmitti. Useimmiten reissut ovat toki olleet hienoja kokemuksia.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi viikon reissusta montaa tonnia. Se on vain viikko.
Samalla rahalla voi reissata myös 2-3 vkoa kun järjestelee oikein.
Perhe, jossa kaksi lasta? Ehdotat siis omatoimista automatkaa läpi entusten itäblokinmaiden ja majoitusta motellissa.
Ap, asutteko kaupungissa, jossa on paljon kulttuuritarjontaa teattereita, kahviloita jne. Se tietysti houkuttaa käyttämään noita palveluja. Me asumme perheinemme kaupungissa, jossa kulttuuritarjonta on rajallista, ei ole siis houkutuksia. Kyllä pyrkisin säästämään tuosta summasta myös muuhun kuin siihen yhteen reissuun vuodessa. Siihen tulee helposti liikaa odotuksia. Me tehdään kylpyläreissu lyhyillä lomilla ja kesälomalla kasataan paljon ilmaista tekemistä lomareissun lisäksi. Ulkomailla käymme vuosittain vuotta sitten, mutta reissu usein lyhyempi kuin viikko, koska perheemme vaatimukset hotellin tason suhteen liian kalliita. Itse teen minireissuja ystävien seurassa tai jomman kumman lapsen kanssa. Reissata voi myös pienemmällä budjetilla siten, että koko perhe ei mene reissuun.No meillä on Euroopan autoturneella ollut mukana 3 lasta siitä lähtien kun ovat olleet n vuoden ikäisiä:)
Ihan laadukkaita matkoja tehtiin jo 27 vuotta sitten: silloin mentiin joko Ruotsin ja Tanskan läpi keski-Eurooppaan tai Finnjetillä Saksaan. Siitä sitten Italiaan tai Ranskan Rivieralle muutamaksi viikoksi. Asuimme vuokrataloissa tai leirintäalueiden mökeissä (ihan toista tasoa kuin kotimaiset) tai joskus lasten toiveesta roulottessa (asuntovaunussa joka oli parkissa leirintäalueella), B&B:ssä tai jonkun mummon luona (zimmer frei). Hotelleissakin mutta vähemmän, ne ei niin houkutelleet. Motelleissa ei ole majoituttu koskaan.
Joinain vuosina otettiin lennot Milanoon (1250€ saa edelleenkin 5 hengelle), sieltä auto ja ajeltiin viinitilamajoitukseen Piemonteen, muut viikot vuokratalossa. Tai agriturismoissa. Sama vastaavasti Nizzaan ja siitä edelleen Ranskan puolella. Tai Roomaan ja siitä eteenpäin. Tai Palermoon ja siitä Sisilian turneelle. Tai Barcelonaan ja siitä etelään, pohjoiseen tai länteenpäin.
Rajattomasti mahdollisuuksia!
Meitä taas nämä kotimaan "kylpylät" ei houkuttele, itse olin juuri oikeassa kylpylässä muutaman päivän nyt syksyllä Liettuassa. Otin kaikki mahdolliset hoidot mitä ehdin 3 päivässä:) Hintaa tuli 69€/pvä täysihoidolla.
Matkustan paljon työkseni ja majoitun 4-5* hotelleissa joten ne ei vaan houkuttele enää lomilla. Enhän ole siellä kuin nukkumassa ja suihkussa. Omilla reissuilla laadukas 3* on osoittautunut kaikkein parhaaksi. Mutta ymmärrän että harvoin matkustavalle hotellissa on jotain luksusta. Toki itsekin olen nauttinut Aasiassa muutaman luksushotellin aamiaisista erityisesti.
Heh mainio yhdistelmä selittelyä ja pätemistä. :D
En ihan ymmärrä kommenttia. Tarkoitus oli kertoa miten samalla rahalla saa enemmän kuin sen yhden hotelliviikon. Toisenlaisia matkoja peruspaketin sijaan. Kaikki ei tule edes ajatelleeksi eri vaihtoehtoja.
Lisäksi kai mulla on oikeus omaan mielipiteeseen myös?
Tietenkin,kuka mistäkin tykkää, mutta minusta arki on se,mihin haluan panostaa. Kun arki on mieluisaa ja sisältää elämyksiä,yhdessäoloa ja vaihtelua,tuottaa se mielestäni enemmän hyvinvointia kuin l8ma kerran vuodessa. Sitä paitsi lentäminen saastuttaa. Miettikää yhdessä,mistä te oikeasti nautitte. Myös kompromissi on mahdollinen;voittehan matkustaa vaikka joka toinen vuosi.
Tuon vuoksi me matkustetaan ulkomaille vain joka toinen vuosi ja silloinkin yleensä aika edullisesti. Sitten välivuosina usein kylpylä, risteily, kotimaan hotelli- tai mökkiloma.
Kukin taplaa tyylillään. Mua taas rehellisesti sanottuna ei kiinnosta ollenkaan mitkään teatterit, konsertit tai muutkaan kulttuuritapahtumat. Matkakuume on sen sijaan ihan jatkuva, ja säästetäänkin 400 euroa kuussa matkatilille.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tarkennus aloitukseen, eli säästämme 10 kk, joten budjetti on 3000 €. Tästä yleensä n. 2000€ lentoihin, majoitukseen ja autonvuokraukseen ja loput sitten elämiseen. Mielestäni matkustamme ihan mukavasti mutta emme todellakaan ökyillen, laitamme välillä ruokaa itse majapaikassa jne.
Ja sepä tässä juuri on, että koen teatterikäyntien yms. vähenemisen tosiaan luopumiseksi, ja olen alkanut miettiä, pitäisikö valita toisin. Pidän kyllä matkustelustakin, mutta voiko ympäröivä matkusteluhypetys vaikuttaa minuun, ehkä olen alkanut ajatella että keskiluokkaisten "kuuluu" matkustella?
Matkustakaa vain joka toinen vuosi. Näin teillä jää 150 €/kk muihinkin huvituksiin.
Kannattaa jättää sekä ulkomaanmatkat että huvitukset väliin ja aloittaa eläkesäästäminen.
Minä olen tässä elämäntilanteessa tullut siihen tulokseen, että matkailu ja lapsille maailman ihmeiden esittely on meille prioriteettilistan kärjessä. Siksi olen valmis tinkimään arjen maksullisista extroista. Lomalla koen olevani paras versio itsestäni ja siitä maksan mieluusti! Nälkä kasvaa syödessä ja kun joku vuosi taakse päin ajattelin, että yksi pidempi reissu vuoteen olisi kiva, nyt ajatus on muotoa 2 reissua koko porukka, 1-2 matkaa miehen kanssa kaksin ja joku pikkupyrähdys kavereiden kanssa. Todellisuus ei tietenkään ole haaveeni kaltainen. Jotain tyhjyyttä tässä varmasti yritän paikkailla. Vauvakuume? Epätyydyttävä työ? Puuduttava arki lasten sairastellessa? Hmm. Siinäpä mietittävää kerrakseen. Mutta kysymykseen, itse tingin lomia varten. Jos sinusta se ei ole järkevää, riipaiskaa osa kuukauden säästöstä arjen huvituksiin! Voitte saada tuolla summalla molemmat.
On kyllä aivan totta, että alakoululaisten kanssa All Inclusive-lomat ovat lähinnä täydellistä.
Pyytäkää pariskuntana joululahjaksi (omilta vanhemmiltanne) esim. lahjakorttia; teatterireissu, hotelliyöpyminen toisella paikkakunnalla, kylpylää, hierontaa tms.
Helppoa myös lahjanantajalle kun kerrotte, että ette halua tavaraa vaan mieluummin liput leffaan, teatteriin tms.
Meillä on 3 lasta ja vuodessa menee matkusteluun noin 7000€. Yleensä ollaan ulkomailla 1-2 viikkoa kesälomalla ja 1-2 viikkoa talvilomalla. Mitään autoja ei vuokrailla, koska ei jakseta istua autossa. Hotellin pitää olla lähellä rantaa, ja siinä pitää olla isot uima-altaat. Yleensä varaan matkamessujen aikaan kesän matkan, käytän varausmaksuihin veronpalautukset. Talvilomamatka varataan lomarahoilla kesällä. Toki se tarkoittaa säästämistä myös pitkin vuotta, joskus on avattu esim. Aurinkomatkojen tili. Pakettimatka on usein lapsiperheelle saman hintainen kuin lento ja hotelli, johtuen siitä, että pakettimatkoista osassa on tosi isot lapsialennukset (jopa 50%). Meille tärkeää on matkan osuminen loma-aikoihin, esim. Syyslomalle, joululomalle, hiihtolomalle, heinäkuulle. Lennot on yleensä silloin kalleimmillaan.
34 jatkaa... Meidän perhe on luopunut kesämökistä näiden lomamatkojen takia. Meillä oli aikoinaan kesämökki, kun oli vain 2 pientä lasta. Siitä oli maksettu 10 000€ ja pankista oli vielä lainaa 25 000€, kun päätettiin myydä se. Se alkoi olla työleiri, koska joka kesä piti kunnostaa jotain, ja rahaa upposi lainaan, ylläpitoon ja kunnostukseen. Mökin hinnalla tekee vuosittain pari matkaa ulkomaille. Omaisuuttahan niistä matkoista ei jää, mutta henkistä pääomaa enemmän kuin mökin omistamisesta.
Tehdään mieheni kanssa kummatkin asiantuntijatyötä. Vapaat työajat.
Itse teen joka pv 9-10 h työaikaa ja mies ehkä tunnin pidempää. Lapset ovat kaikki jo koululaisia. N kerran kuussa teen la tai su töitä.
Vietämme joka joulu minun kummieni luona Floridassa. 5 hengen lentoliput maksavat mitä maksavat mutta ostamme ne viim maaliskuussa.
Syyslomalla olemme olleet nyt 3 krt Espanjassa. Ystäväni asuu siellä puolisonsa kanssa ja vaihdamme viikoksi asuntoja. Norwegianilla 5 lippua, maksaahan sekin. Lisäksi ystäväni on työtön, hän tietää parhaat tarjoukset. Siellä on pakkanen ja jääkaappi täynnä. Jätämme 300 e pöydälle ja kummatkin ovat tyytyväisiä. Meillä on käytössä meidän auto, käytämme sitä max 1 päivänä. Taloyhtiön allas on käytössä, rantaan matkaa alle 500 m.
Talvilomalla olemme kaupungissa. Nyt myös jo 3 krt olemme olleet Lontoossa. Norwegian lentää sinnekin ja vuokraamme yhden suomalaisen huoneiston, maksaa 100 puntaa päivä.
Kesällä käymme jossain, missä milloinkin, 2 vkoa lämpimässä. Tutulla on lomaosake ja heillä on vapaita viikkoja aina.
Budjeteista. Joulu maksaa n 4000 e. Eniten tietenkin lennot. Emme maksa mitään majoituksesta. Kummini ovat aika varakkaita ja he suuttuvat jos yritän maksaa jotain esim ruuasta. Rahaa menee esim Disneyhin ja ostoksiin lisäksi.
Hiihtoloma maksaa n 2000 e. Alueen vieressä on paljon mm intialaisia ravintoloita. Keitän ison kasan riisiä ja ostamme 2 annosta, n 15 e maksaa illallinen 5.lle.
Kesäloma maksaa n 2000 e varsinkin jos olemme Espanjassa, jossa on edullista.
Syysloma maksaa n tonnin, sis ihan kaiken.
Iso plussa on se, ettei ostoksia tule juuri tehtyä, kun kaikki paikat ovat niin tuttuja.
Laitamme kummatkin 400 e per kk matkatilille. Aina on rahaa yli ja usein matkalla menee vähemmän mitä on ajateltu.
Emme todellakaan käy Suomessa käytännössä missään perheenä.
Moni on arvioinut, että matkustamme kalliisti. Hieman ongelmia aiheuttaa se, että mies saa usein tietää lomansa vasta huhtikuussa, ja lennot eivät silloin yleensä ole enää halvimmillaan. Viime kesänä olimme 10 päivää Italiassa, tässä budjetti:
-lennot Norwegianilla 1200€
-bensat Helsinkiin, lentokenttäparkki 100€
-3 yötä Roomassa huoneistossa 250€
-auton vuokra viikoksi (sis. turvaistuin) 300€
-viikon majoitus agiturismossa 350€
-bensat paikan päällä 100€
-ruokailut 500€
-museot yms. 100€
Ruokiin en laskenut itse laittamiamme aamupaloja jne. koska niihin tietenkin menee rahaa kotonakin.
Tosin aloitukseni tarkoitus ei ehkä ollut niinkään kysyä vinkkejä budjettimatkailuun, sillä niiiin paljon en halua ulkomaille, että olisin valmis pihistämään matkalla ihan kaikesta. Ehkä tosiaan jätämme joku kesä reissun väliin, ja katsomme miltä se tuntuu. Ehkä voisimme matkustaa joka toinen vuosi.
Huvitukset kotimaassa ei samalla tavalla saastuta kuin lentäminen. Samalla tulee kulutettua kotimaan palveluihin, mikä lisää työllisyyttä täällä.
Ulkomailla voi käydä myös vaikka joka toinen tai kolmas vuosi, win-win.
Me ollaan satsattu tietoisesti paljon arkeen: asumiseen, harrastuksiin. Käytetään kulttuuria (teatterit yms.), syödään ulkona, ei ole pitkiä työmatkoja jne. Arki rullaa kivasti. Kääntöpuolena ei käydä kaukomailla. Euroopassa ollaan matkusteltu perheenä noin joka toinen tai kolmas vuosi. Tunnutaan olevan poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 lasta ja vuodessa menee matkusteluun noin 7000€. Yleensä ollaan ulkomailla 1-2 viikkoa kesälomalla ja 1-2 viikkoa talvilomalla. Mitään autoja ei vuokrailla, koska ei jakseta istua autossa. Hotellin pitää olla lähellä rantaa, ja siinä pitää olla isot uima-altaat. Yleensä varaan matkamessujen aikaan kesän matkan, käytän varausmaksuihin veronpalautukset. Talvilomamatka varataan lomarahoilla kesällä. Toki se tarkoittaa säästämistä myös pitkin vuotta, joskus on avattu esim. Aurinkomatkojen tili. Pakettimatka on usein lapsiperheelle saman hintainen kuin lento ja hotelli, johtuen siitä, että pakettimatkoista osassa on tosi isot lapsialennukset (jopa 50%). Meille tärkeää on matkan osuminen loma-aikoihin, esim. Syyslomalle, joululomalle, hiihtolomalle, heinäkuulle. Lennot on yleensä silloin kalleimmillaan.
Just näin. Koulujen loma-aikaan kun matkustaa, niin hinnat ovat korkeammat. Jos sesonkiaikoina matkustaa, niin perheenä pakettimatka tulee siltikin usein edullisemmaksi kuin itse räätälöity matka (olettaen ettei majoitus onnistu serkun kummin kaiman kautta). Jopa all inclusive voi tulla edullisemmaksi, jos matkassa on hyvällä ruokahalulla varustettuja kouluikäisiä. Se budjettimatkailu onnistui meillä vielä ennen lapsia ja lasten ollessa pieniä. Oon ajatellut tässäkin, ettei määrä korvaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tarkennus aloitukseen, eli säästämme 10 kk, joten budjetti on 3000 €. Tästä yleensä n. 2000€ lentoihin, majoitukseen ja autonvuokraukseen ja loput sitten elämiseen. Mielestäni matkustamme ihan mukavasti mutta emme todellakaan ökyillen, laitamme välillä ruokaa itse majapaikassa jne.
Ja sepä tässä juuri on, että koen teatterikäyntien yms. vähenemisen tosiaan luopumiseksi, ja olen alkanut miettiä, pitäisikö valita toisin. Pidän kyllä matkustelustakin, mutta voiko ympäröivä matkusteluhypetys vaikuttaa minuun, ehkä olen alkanut ajatella että keskiluokkaisten "kuuluu" matkustella?
Eikö sun kannattaisi puhua perheesi kanssa asiasta? Voittehan te tehdä vain pienen matkan seuraavat pari vuotta ja katsoa, jos taloidellinen tilanne myöhemmin kohentuisi?
Vierailija kirjoitti:
Muumimaahan bussilla ja cumulukseen yöksi. Matkalla abc:n buffettiin ja matkaviihde kunnan kirjastosta. Siinä lapsiperheen kesäloma. Muut vapaat voidaan viettää mummolassa, kun rahat menee lasten taitoluisteluun, jääkiekkoon ja ties mihin hevospooloon.
Nuorena kiersimme lomilla maailmaa liikemiesluokassa lentäen ja nautimme michelin-illallisia.
Tiedätkö miten kallis ko. loma oikeastaan on? Kotimaanmatkailu se vasta maksaa.
Kiva nähdä taas miten vähän edes omien lasten tulevaisuus todella kiinnostaa vanhempia.
Tollaisella vuosittaisella lentomatkustelulla koko perheen kesken on aivan järkyttävät kasvihuonekaasupäästöt
Itse tykkään matkustella, mutta jos minulla olisi lapsia, panostaisin kyllä arkeen. Ei ne lapset muistele koko vuotta että ai vitsi oli kivaa silloin puoli vuotta sitten yhden viikon ajan. Kyllä he enemmän miettivät sitä, että kivat leffat jää näkemättä, ja joutuvat sitten ulkopuolisina kuulemaan kavereilta kaiken.
Ulkomaille pääsee sittenkin kun ne lapset ovat isoja ja matkailevat omilla rahoillaan.
Niin tosiaan, tuota ongelmaa ei ollutkaan ennen kännyköiden aikaa:) Lapset leikkivät kylien ja kaupunkien leikkipaikoilla, vuoripuron tai meren rannalla, matkan varrelle osuneissa huvi- ja vesipuistoissa, tippukiviluolissa jne. Ajomatkat aina pienimmän ehdoilla, muuten loma lasten ehdoilla tietty.