Onko kukaan töissä pankissa?
Missä firmassa ja pidätkö työstäsi? Millaiset ovat vuosiansiosi ja minkälaisia etuja saat? Minkälainen koulutus? Mikä työssä on kamalinta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Minä oon pankissa töissä, vuonna 2016 tulot 38 000 e, viime vuonna 36 000 kun tuli pienemmät bonukset. Sinänsä ok edut eli ei marginaalia lainasta ja vakuutuksista hyvät alennukset. Mutta miinuksena stressaava työ, moni burn outin partaalla kuten itsekin. Itse teen rahoitusta (lähinnä henkilöasiakkaiden asuntolainoja) ja työ on tosi raskasta. Perusosaamista ei arvosteta, vain myynneillä on merkitystä. Mietin muita aloja mutta en tiedä mitä haluaisin tehdä. Pankista varmaan potkitaan paljon väkeä tulevien vuosien aikana, tällä hetkellä se tuntuu vain helpottavalta ajatukselta - en enää meinaa jaksaa työssäni. Menen mieluummin vaikka siivoojaksi.
Mikä sun koulutus on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon pankissa töissä, vuonna 2016 tulot 38 000 e, viime vuonna 36 000 kun tuli pienemmät bonukset. Sinänsä ok edut eli ei marginaalia lainasta ja vakuutuksista hyvät alennukset. Mutta miinuksena stressaava työ, moni burn outin partaalla kuten itsekin. Itse teen rahoitusta (lähinnä henkilöasiakkaiden asuntolainoja) ja työ on tosi raskasta. Perusosaamista ei arvosteta, vain myynneillä on merkitystä. Mietin muita aloja mutta en tiedä mitä haluaisin tehdä. Pankista varmaan potkitaan paljon väkeä tulevien vuosien aikana, tällä hetkellä se tuntuu vain helpottavalta ajatukselta - en enää meinaa jaksaa työssäni. Menen mieluummin vaikka siivoojaksi.
Mikä sun koulutus on?
Itse olen tradenomi. Kollegoista varmaan puolet on maistereita ja puolet tradenomeja.
Asiantuntijatehtävissä, työuraa takana pankissa 3 vuotta, koulutus tradenomi. Peruspalkka 36k/vuosi + bonukset n. 1500-3000 euroa. Edut: ei palvelumaksuja pankkipalveluista, laaja vapaa-ajan vakutuus, laaja työterveyshuolto, liikunta- ja kulttuurisaldo, työmatkasaldo, puhelin.
Rahoitusneuvojana. Palkka 2500€/kk + pienet bonarit. Hyvä työterveyshuolto, liikuntasetelit. Ei muita etuja.
Negatiivista
-kovat tavoitteet
-jatkuva kiire
-välillä todella raskaat asiakkaat
-vaihtelevat mahdollisuudet uralla eteenpäin
-gonahtaneet työkaverit
Itse hain jo toisiin tehtäviin.
Oon aivan done. Pankkityö on aivan hirveän epäkiitollista hommaa. Katselen jo muita vähemmän stressaavia työmahdollisuuksia. Hyi.
Hep, pankissa suuryritysten parissa pääomamarkkinatöitä. Reipas kymmenen vuotta alalla, koulutus KTM+OTM, vuosiansiot 180 000 - 200 000 riippuen bonareista. Hyvät puolet on mielenkiintoinen työ ja ansiotaso. Huonot puolet, etten tee muuta. Nytkin töissä, perusarki on 9:30-22:00, lauantaina 12:00-17:00 ja sunnuntaina sama.
Kaverini on töissä pankissa. On lukenut lakia, en kyllä valitettavasti muista sen tarkemmin hänen pääainettaan. Joka tapauksessa on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Kovin tarkkaan en hänen työnkuvaansakaan tiedä, enkä tiedä kyllä palkkaakaan, mutta ainakin myöntää lainoja työssään. Hän on kuulemma viihtynyt työssään hyvin, pitää kuulemma erityisesti siitä, että ei pahemmin joudu tapaamaan asiakkaita kasvotusten. :D
Livija kirjoitti:
Kaverini on töissä pankissa. On lukenut lakia, en kyllä valitettavasti muista sen tarkemmin hänen pääainettaan. Joka tapauksessa on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Kovin tarkkaan en hänen työnkuvaansakaan tiedä, enkä tiedä kyllä palkkaakaan, mutta ainakin myöntää lainoja työssään. Hän on kuulemma viihtynyt työssään hyvin, pitää kuulemma erityisesti siitä, että ei pahemmin joudu tapaamaan asiakkaita kasvotusten. :D
Eikun korjaan, olikin kai hallintotieteiden maisteri.
Jos menee töihin pankkiin, saako oma tili olla missä pankissa tahansa, vai pitääkö avata tili siihen kyseiseen pankkiin, jossa työskentelee? Suostuuko pankki maksamaan palkan missä tahansa pankissa olevalle tilille?
Puhelinaspa täällä myös. Kamalinta on kiire, huono perehdytys ja vihaiset asiakkaat. Parasta mukavat kollegat, joille voi raskaan puhelun jälkeen avautua.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee töihin pankkiin, saako oma tili olla missä pankissa tahansa, vai pitääkö avata tili siihen kyseiseen pankkiin, jossa työskentelee? Suostuuko pankki maksamaan palkan missä tahansa pankissa olevalle tilille?
Ei tarvitse olla ja tietenkin suostuu, laitonta olisi vaatia tiliä omaan pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa olla palkkatili toisaalla. Henkilökuntaetujen piiriin pääsee kuitenkin vasta, kun palvelut on keskitetty omalle työnantajalle.
Minä olen pankissa viihtynyt. Kyllä niiden haastavampienkin asiakkaiden kanssa pärjää, kun ei ota henkilökohtaisesti asioita ja keskittyy käsillä olevaan ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin APV1-tentin
Nro 15.
Olen myös palveluneuvoja puhelimessa ja suorittanut Apv ykkösen jo muutama vuosi sitten, eipä silläkään ole mitään ovia auennut.
Meillä muuten pankissa on työntekijöiden tyytyväisyys yksi bonuksen maksu perusteista, joten en viitsi vastata totuudenmukaisesti kyselyihin koska se sitten taas saattaa vaikuttaa bonuksiin. En tiedä miten tämäkin sitten on oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin APV1-tentin
Nro 15.Olen myös palveluneuvoja puhelimessa ja suorittanut Apv ykkösen jo muutama vuosi sitten, eipä silläkään ole mitään ovia auennut.
Olen ollut 7 vuotta pankissa, enkä ole suorittanut APV ykköstä. Meillä se vaaditaan vain sijoituspuolen tekijöiltä, rahoituksen parissa saa huseerata ilmankin. LKV on toki suositeltavaa rahoituksessa, muttei pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusneuvojana. Palkka 2500€/kk + pienet bonarit. Hyvä työterveyshuolto, liikuntasetelit. Ei muita etuja.
Negatiivista
-kovat tavoitteet
-jatkuva kiire
-välillä todella raskaat asiakkaat
-vaihtelevat mahdollisuudet uralla eteenpäin
-gonahtaneet työkaveritItse hain jo toisiin tehtäviin.
Gonahtaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millaisista työnkuvasta olet kiinnostunut? Pankkiala on LAAJA. Koulutusta vaaditaan, ja jos ei ole oikeaa osaamista, ei pääse töihin.
Lähinnä oon miettinyt, että olis kiva työskennellä asuntolaina-asioiden parissa. t.ap
Eli myyntiä. Silloin sinun on osattava myydä kaiken maailman sivutuotteet, pankin rahastot, vakuutukset yms. Niillä pankki elää, ei asuntolainoilla.
Millainen pohjakoulutus sinulla on?
Voit googlettaa Asp 1-tentin kysymyksiä, sen on läpäistävä jos haluat tehdä myyntityötä pankissa.
Sen voi suorittaa, kun on töissä pankissa. Olen joku vuosi sitten ollut pankissa töissä ja ainakin silloin pankki koulutti paljon työntekijöitään. Samoin pankin tuotteet kyllä koulutetaan. Merkonomi/tradenomi oli aika tyypillinen koulutus, traden pohjakoulutus auttaa jos haluaa edetä. Palkka ei ole kaksinen, mutta edut ihan ok. Alennuksia pankkipalveluista, edullinen lainamarginaali ja henkilöstörahasto.
Työ on hektistä ja opittavaa on paljon. Paljon asiakaspalvelua (yllättäen), joten pitää jaksaa olla ihmisten kanssa. Työyhteisö oli mahtava, paras missä olen ikinä ollut ja sitä jäi ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Oho onpa puhelinaspan palkka surkea! Luulin, että pankissa palkat olis paremmat. Eikö siinä kuitenkin tarvitse osata ja tietää aika paljon?
Kuulostaa suht stressaavalta, varsinkin mikäli koulutus työhön on puutteellista..
Pankissa on aina ollut huonot palkat, jos on ns. tavallinen työntekijä. Suvussa melkein kaikki pankkialalla olleita 50-luvulta asti, sitä kautta tiedän. Miehet pääsivät tosin putkeen jopa yo-merkonomin koulutuksella. Naisen piti olla ekonomi tms.
Täällä vielä yksi pankkilainen, peruspalkkani on 3100 e kk bruttona, lisäksi tulospalkkiot, keskimäärin n. 4000 e vuodessa. Ihan hyvät edut: puhelinetu, ei marginaalia lainasta, e-passi, laaja työterveyshuolto. Arvostan myös etätyömahdollisuutta ja liukuvaa työaikaa. Työn miinuksena jatkuva kiire, ylimitoitetut tavoitteet. Itse työskentelen rahoituksen parissa asiantuntijana. Päällikkötasolla palkat korkeammat.
Ja se piti vielä sanoa, että puhelinaspan palkka on sama kuin vastaavan päivittäisiä raha-asioita hoitavan aspan konttorissa. Asuntolainaneuvojilla on pikkaisen (pari sataa) parempi palkka.