Mies käski mua ja lapsi muuttaan uuden naisen tieltä pois. En pysty käsittää!
Mies kertoi eilen et on tavannut baarissa uuden naisen. Tää nainen muuttaa meille asumaan ja mulla ja lapsilla on tammikuun loppuun aikaa etsiä uusi koti.
Oon ihan sokissa. Miten mies voi tehdä meille näin? Tiedän et meillä ei ole viime aikoina mennyt hyvin, mutta tää tuli kyllä ihan puskista!
Mitä mun pitäisi tehdä? Voiko sossu auttaa hätämajoituksessa tms? Eihän mulla ole edes vuokraan rahaa!?!
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan muuttaa lapsineen jonkun miehen luo? Jää aika tyhjän päälle jos tulee juuri tuollainen tilanne. Jos lapset ovat jo eron / eroja kokeneet niin siinä tilanteessa heillä on oikeus OMAAN vakaaseen kotiin sen sijaan että heitä asutetaan jonkun isähahmon nurkkiin.
Toisaalta en ihmettele että mies väsyi kotileikkiin, en todellakaan ottaisi työtöntä/rahatonta miestä kolmen tai edes yhden lapsen kanssa kotiini asumaan. Mutta paskamainen temppuhan tuo tietenkin on, sitä ei voi kiistää.
Sekava tarina kaikkinensa, liekö provo. Tosin teidän erään yh-äidin joka muutti kahden viikon tuttavuuden jälkeen lapsineen miehen luo.
Mä en anteeks vaan kaipaa mitää moralisointeja vaan ihan kylmää faktaa mitkä mun oikeudet on ja miten tehdä kun koti on menossa alta. Ja paljon oon saanutkin hyviä neuvoja ja tukea, eli kiitos niistä!
Ja koska mut ollaan leimaamassa nyt ihan vaiks mikskä niin sen verran sanoisin mun tilanteesta ennen tätä yhteen muuttoa mun nykyisen miehen kanssa. Mä asuin mun silloisen avomiehen kanssa kunnan vuokrakämpässä ja hän siis on mun 6 ja 4-vuotiaiden isä. Niin tää suhde oli hyvin vaikea, mies joi ja oli paljon ties missä. Myös riitelyä oli ja väkivallan uhkaa jollei ihan suoranaista väkivaltaa. Katsoimme molemmat parhaaksi muuttaa erilleen kumpikin omaan kämppään. Tutustuin samoihin aikoihin mun nykyiseen mieheen, joka oli mun avomiehen täys vastakohta, vanhempi ja tasapainoinen ja turvallinen. Aloimme seurustella ja puolen vuoden kuluttua muutimme yhteen asumaan. Mutta exä ei ole jättänyt mua rauhaan vaan on esim stalkannut minua. En ole kokonaan pystynyt irtautumaan hänestä koska meillä on edelleen yhteisiä asioita. Hän on tarvinnut mun apua vaikka hänen pitäis antaa elatusapua mulle!!! Nykyinen mieheni on saanut tietää tästä ja on tästä mulle suuttunut ja nyt sitten kostaa mulle mm tuomalla uuden naisen meidän kotiin ja ajamalla mut ja lapset pois. Ap
Moralisointia? Tuon verran järkeä pitäisi löytyä jos tilanne on se että mitään omia tuloja ei ole, lapsia on sekalaisilla isäkuvioilla ja mukana roikkuu vielä moniongelmainen ex. Sitten muutetaan koko paketin kanssa jonkun nurkkiin loisimaan ja kysytään vielä mitkä "mun oikeudet" on.
Entä ne velvollisuudet, noin niin kuin vanhempana? Yhteiskunta maksaa, itse ei tarvi rikkaa ristiin laittaa oman toimeentulonsa eteen ja mennään vielä elätettäväksi jonkun toisen nurkkiin.
Tässä tilanteessa sun oikeudet on aika vähissä. Asunto on miehen ja jos et edes ole siellä kirjoilla (?) niin mitään oikeuksia ei ole. Ota sossuun yhteys, saat sieltä ehkä vähän neuvoja elämänhallintaankin. Jonkinlainen asuntohan heidän on teille järjestettävä.
Melkoisen hyväsydäminen tämä uusi mies kun on alkanut elättää neljää ihmistä noinkin lyhyen seurustelun jälkeen.
Juurikin tällaisten naisten ympärillä miehet tykkää eniten pörrätä, eli ei sulla ole huolta huomisesta. Voithan palata vaikka takaisin eksän luo siksi aikaa kun löydät uuden? Luota huomiseen, et tarvitse omaa rahaa sillä sitä tulee satamaan taskuusi kuin huomaamatta.
Näin ei tapahdu, jos on vähääkään järkeä. Asunto on joko yhteinen, jolloin mies ei voi heittää pois. Asunto voi olla myös miehen, mutta tällöin naisella on vuokrasopimus jolloin mies ei voi heittää pois. Mies on voinut olla typerä jolloin asunto on naisen jolloin mies ei todellakaan voi heittää ulos.
Jos tilanne on joku muu, kuin edellä mainitut, ap on typerä ja aiheuttanut itse ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lapset on mun, ei miehen. Mutta yhdessä on asuttu kaikki heinäkuusta asti. Ja seurusteltukin yli vuosi. Ap
Lähtö koittaa siis sinulle etkä ole oikeutettu miehen omaisuuteen
Ai jaa?! No just edellähän joku sanoi et saan puolet?! Mikä tässä nyt mättää?! Ap
Se mättää ettei lapset olekaan miehen! Olet siis lapsinesi muuttanut vasta puolisen vuotta sitten lyhyen seurustelun jälkeen miehen luokse? Ja mies on teitä kaikkia käytännössä tämän ajan elättänyt? Ja vielä viittasit siihen ettet ole mikään paras mahdollinen kumppani miehelle tänäkään aikana ollut edes omasta mielestäsi. Mitä hittoa ajattelit kun vedit lapsesi mukaan noin tuoreeseen ja epävakaaseen suhteeseen? Vai oletko niitä jotka tehtailevat lapsia miten sattuu kenen kanssa sattuu ja muuttelet yhteen myös samalla periaatteella ja sitten taas kun tulee ero niin hetken päästä on kuvioissa uusi "isäpuoli" ja kohta sisarpuolikin? Jos nyt vaan alkaisit pakkaamaan, koittaisit kasvaa aikuiseksi ja keskittyisit vakauttamaan lastesi elämän.
No mutta eihän mua ja lapsia voi ainakaan häätää koska ollaan kirjoilla täällä? Ap
Voi tietenkin häätää, mutta aikaa se vie. Kun homma viedään oikeuteen, niin ei ole lainkaan selvä asia, kuka kämpästä lähtee. Avoliittotapauksessa oikeus voi päättää niinkin, että lähtijä on se mies, jos oikeus tulkitsee, että nainen lapsineen tarvitsee asuntoa kipeämmin. Jopa asunnon omistaja voidaan häätää. Tällaisiakin tapauksia löytyy historiasta.
No ei ole varmaan pelkoa tuommoisesta päätöksestä jos on miehen omistusasunto. Tuommoisia päätöksiä voisi tulla lähinnä vuokra-asuntojen suhteen. Nyt siis miehen asunto, mies maksanut elämisen, pariskunnalla ei yhteisiä lapsia ja asuneetkin yhdessä vain puoli vuotta. Aika selvää kummalle lähtö tulee, mutta luultavasti ei pysty silti vaatimaan että muutettava pois tammikuun loppuun mennessä, vaan aikaa saa hiukan enemmän jos on lasten virallinen osoite.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen et mitä se vaikuttaisi jos ei oltaiskaan kirjoilla täällä meidän asunnossa? Vaan siinä entisessä? Eli ei oltais muutettu kirjoja jostain syystä vielä? Ap
Jos ette virallisesti edes asu siellä, niin lennät ulos vaikka saman vuorokauden sisällä jos miehesi niin haluaa. Teillä ei siis ole yhteisiä lapsia, asunto on miehen ja virallisesti ette edes asu yhdessä. Ei tuossa sinulle hirveästi turvaa jää. Ja jos olette kikkailleet vanhan osoitteen kanssa nostaaksenne tukia vaikkette asu enää siellä, niin menee jopa laittomaksi, eli et edes voi oikein ottaa yhteyttä mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan muuttaa lapsineen jonkun miehen luo? Jää aika tyhjän päälle jos tulee juuri tuollainen tilanne. Jos lapset ovat jo eron / eroja kokeneet niin siinä tilanteessa heillä on oikeus OMAAN vakaaseen kotiin sen sijaan että heitä asutetaan jonkun isähahmon nurkkiin.
Toisaalta en ihmettele että mies väsyi kotileikkiin, en todellakaan ottaisi työtöntä/rahatonta miestä kolmen tai edes yhden lapsen kanssa kotiini asumaan. Mutta paskamainen temppuhan tuo tietenkin on, sitä ei voi kiistää.
Sekava tarina kaikkinensa, liekö provo. Tosin teidän erään yh-äidin joka muutti kahden viikon tuttavuuden jälkeen lapsineen miehen luo.
Mä en anteeks vaan kaipaa mitää moralisointeja vaan ihan kylmää faktaa mitkä mun oikeudet on ja miten tehdä kun koti on menossa alta. Ja paljon oon saanutkin hyviä neuvoja ja tukea, eli kiitos niistä!
Ja koska mut ollaan leimaamassa nyt ihan vaiks mikskä niin sen verran sanoisin mun tilanteesta ennen tätä yhteen muuttoa mun nykyisen miehen kanssa. Mä asuin mun silloisen avomiehen kanssa kunnan vuokrakämpässä ja hän siis on mun 6 ja 4-vuotiaiden isä. Niin tää suhde oli hyvin vaikea, mies joi ja oli paljon ties missä. Myös riitelyä oli ja väkivallan uhkaa jollei ihan suoranaista väkivaltaa. Katsoimme molemmat parhaaksi muuttaa erilleen kumpikin omaan kämppään. Tutustuin samoihin aikoihin mun nykyiseen mieheen, joka oli mun avomiehen täys vastakohta, vanhempi ja tasapainoinen ja turvallinen. Aloimme seurustella ja puolen vuoden kuluttua muutimme yhteen asumaan. Mutta exä ei ole jättänyt mua rauhaan vaan on esim stalkannut minua. En ole kokonaan pystynyt irtautumaan hänestä koska meillä on edelleen yhteisiä asioita. Hän on tarvinnut mun apua vaikka hänen pitäis antaa elatusapua mulle!!! Nykyinen mieheni on saanut tietää tästä ja on tästä mulle suuttunut ja nyt sitten kostaa mulle mm tuomalla uuden naisen meidän kotiin ja ajamalla mut ja lapset pois. Ap
"Tarvinnut sun apua" mihin, kun nykyinen mies on siitä suuttunut?
Hoitanu hänen asioitaan, koska ei itse siihen kykene, hankkinut asunnon, ostanut lääkkeitä ja ruokaa ym ym. Ap
Jaa millä rahalla, jos ei sinulla kerran ole tuloja? Eli uusi mies on elättänyt sinun ja lastesi lisäksi myös ex-miestäsi??? Mitä hittoa, nyt on kyllä niin härskiä menoa että toivottavasti mies pääsee sinusta pikimmiten eroon eikä kukaan muu enää haksahda sinuun sekaantumaan.
Ap pystyy hoitamaan väkivaltaisen exän asioita, mutta ei omiaan? Paskin provo evö.
Kannattaa ottaa heti yhteyttä Kelaan. Jos olet tuloton tai pienituloinen ja on lapsia, niin käsittääkseni voit kysyä rahaa muuttoon ja takuuvuokraan.
Tietysti myös ensisijassa tulee ilmoittautua työttömäksi, jos siis et ole, niin alkaa ainakin työmarkkinatuki tulla sinulle tuloksi.
Kai olet hoitanut niin, että Kelasta saat elatustukea jos lasten isällä ole tuloja.
Jos asunto on miehen, et maksa vuokraa eikä ole vuokrasopimusta, niin ei paljon ole sanomista.
Kuukausi on aika lyhyt aika, se kannattaa tarkistaa, mutta irtisanomisajan koskevat yleensä virallista vuokralaista.
Jos sinulla ei ole kuitteja esittää, että olet rahaa johonkin miehen taloudessa laittanut, niin mitään et siitä hyvitystä tai ositustakaan saa.
Koska olet lapsien kanssa jäämässä asunnottomaksi, niin kyllä asunto sinulle järjestyy.
Ainakin jos asut kaupungissa tai isommassa taajamassa.
Väkisin ei kannata siihen jäädä, vaan alkaa hoitaa asioita mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa heti yhteyttä Kelaan. Jos olet tuloton tai pienituloinen ja on lapsia, niin käsittääkseni voit kysyä rahaa muuttoon ja takuuvuokraan.
Tietysti myös ensisijassa tulee ilmoittautua työttömäksi, jos siis et ole, niin alkaa ainakin työmarkkinatuki tulla sinulle tuloksi.
Kai olet hoitanut niin, että Kelasta saat elatustukea jos lasten isällä ole tuloja.Jos asunto on miehen, et maksa vuokraa eikä ole vuokrasopimusta, niin ei paljon ole sanomista.
Kuukausi on aika lyhyt aika, se kannattaa tarkistaa, mutta irtisanomisajan koskevat yleensä virallista vuokralaista.Jos sinulla ei ole kuitteja esittää, että olet rahaa johonkin miehen taloudessa laittanut, niin mitään et siitä hyvitystä tai ositustakaan saa.
Koska olet lapsien kanssa jäämässä asunnottomaksi, niin kyllä asunto sinulle järjestyy.
Ainakin jos asut kaupungissa tai isommassa taajamassa.Väkisin ei kannata siihen jäädä, vaan alkaa hoitaa asioita mahdollisimman pian.
Kelaan kun ottaa yhteyttä ja saavat siellä selville, että on oltu kirjoilla väärässä asunnossa ja nostettu perusteettomia tukia, on rahan virta luultavasti sinne Kelaan päin, eikä aloittajalle. Toki ainakin lapsille järjestetään asunto vaikka sijaiskodeissa.
Juu, mutta oletin, että ap ei ole enää kirjoilla entisessä paikassa
Sehän olisi selvinnyt kun asuntoon on muuttanut uusi asukas.
Jos taas se asukas asuu siellä pimeästi, niin hänelle nyt voi ilmoittaa, että ap muuttaa sinne vanhaan asuntoon takaisin.
Pimeästi asunut asukas tuskin nostaa äläkkää, kun ei ilmeisesti hänelläkään ole puhdas omatunto.
Jos vanha asunto on siis tavallaan vapaana ap voi muuttaa sinne.
Muuten voi kääntyä rauhassa Kelaan jos kirjoilla nykyisessä tai ei ainakaan siellä vanhassa asunnossa.
Olen miettinyt, että miten kela toimii, jos tosiaan on takaismaksettavia tukia, mutta kuitenkin olemassaoleva tilanne on se, jossa oikeus toimeentulotukeen ja asumistukeen?
Jos ei ole maksuvalmiutta maksaa takaisin ja toimeentulotuki on kaikkien oikeus.
Tai jos asumistuki ja toimeentulotuki Kelalta evätään, niin silloinhan on oikeus hakea kunnalta harkinnanvaraista tukea.
Eihän kukaan voi elää ilman mitään tuloa, vai voiko?
Jos esim. asumistuesta tukee takaisin perintää, Kela lähettää laskun. Jos ei ole varaa maksaa, Kela perii liikamaksunsa muista Kelan maksettavista etuuksista. Mikäli ei saa Kelasta mitään etuutta, veronpalautukset menee myöhemmin ulosottoon. Toimeentulotuki voidaan evätä, jos muut tulot ovat yhteensä niin suuret, että toimeentulotukioikeutta ei synny. Tai tiliotteen saldo näyttä suurta summaa (eli katsotaan että immeinen voi tuloillaan, säästöillään itsensä elättää).
Vierailija kirjoitti:
Mies kertoi eilen et on tavannut baarissa uuden naisen. Tää nainen muuttaa meille asumaan ja mulla ja lapsilla on tammikuun loppuun aikaa etsiä uusi koti.
Oon ihan sokissa. Miten mies voi tehdä meille näin? Tiedän et meillä ei ole viime aikoina mennyt hyvin, mutta tää tuli kyllä ihan puskista!
Mitä mun pitäisi tehdä? Voiko sossu auttaa hätämajoituksessa tms? Eihän mulla ole edes vuokraan rahaa!?!
Trolololo, ja mies pihalle.
Asiaan ei voi ottaa kantaa, ennen kuin tiedetään lähtökohdat:
- Onko "mies" aviomies vai avomies?
- Ovatko lapset vain äidin vaiko molempien?
- Kuka omistaa asunnon, tai jos se on vuokra-asunto, kuka on sen päävuokralainen?
Muutenhan tämä on pelkkää (beep)jauhantaa...
Jos ja kun haet toimeentulotukea niin otapa huomioon että tulosi ja menosi katsotaan kahdelta tai kolmelta viime kuulta. Käytännössä siis: jäät plussalle koska miehesi on maksanut asumisen ym kulut ja todennäköisesti ruokkinutkin teidät. Joudut toimittamaan myös sen miehen tulo- ja menotiedot vaaditulta ajalta jos olette virallisesti asuneet yhdessä eli olleet samaa ruokakuntaa. Näin ollen katsotaan että sinulla pitäisi nyt olla rahaa koska menoja ei ole juurikaan ollut.
Jos et ole tuossa virallisesti kirjoilla niin oikeutesi ovat tasan nolla, mies voi heittää teidät pihalle vaikka tänään. Jossain kuitenkin olet kirjoilla (entisessä asunnossa?) ja jos nostat sinne tuet, mukaan lukien yh-tuet, on lain suoma turva tässä tapauksessa niin´ikään nolla. Pahempi juttu on se jos olet vuokrannut kämppää eteenpäin eli olet syyllistynyt petokseen.
Käsittämätön tilanne, toivottavasti otat opiksesi tästä. Vanhin lapsesi on joutunut sopeutumaan ensin sekavaan elämään nuorempien lastesi isän kanssa ja sitten tuli tämä uusi joka nyt heittää teidät pihalle. Oletko kykenevä huolehtimaan lapsistasi? Sinulla ei ole tuloja, ei ilmeisesti työhistoriaa, ei mitään. Pahimmassa tapauksessa tuossa käy niin että lapset otetaan huostaan kunnes saat asiasi kuntoon tai katon pään päälle.
Paikalle sattunut outo ihmetelijä kirjoitti:
Asiaan ei voi ottaa kantaa, ennen kuin tiedetään lähtökohdat:
- Onko "mies" aviomies vai avomies?
- Ovatko lapset vain äidin vaiko molempien?
- Kuka omistaa asunnon, tai jos se on vuokra-asunto, kuka on sen päävuokralainen?
Muutenhan tämä on pelkkää (beep)jauhantaa...
Johan se tuolla tuli ilmi. Asunto on miehen omistusasunto, lapset äidin ja äiti lapsineen muutti miehen asuntoon (avomies, ei avio-) muutama kuukausi sitten jostain kaupungin vuokrakämpästä.
Toisin sanoen elelemään siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Turvakotiin ja jatkossa VARAUDU ASIOIHIN! Aina pitää olla 3kk välttämättömät menot puskurissa
Niin, välttämättömät. Ei 3kk vuokra, takuuvuokra ja tarvikkeet lapselle.
Aloittaja taisi häipyä "parhaat" neuvot taskussaan ja vaatii nyt siellä miestä muuttamaan pois ja antamaan puolet omaisuudestaan hänelle :)
Nyt ei enää kannata pörrätä mieheltä toiselle. Pitäisi oppia elämään omillaan eikä kierrättää lapsiaankin "isäpuolen" luota toisen luo.
Ajattele lapsiasi, että heilläkin olisi kerran elämässään ihan oma koti.
Kuka siellä Ap:n vuokra-asunnossa asuu? Ymmärsinkö oikein, että se on tämä väkivaltainen exä, joka ei maksa elatusapuja ja Ap kuittaa ne elatustukina Kelasta? Aphan sanoi että on auttanut exää asunnon kanssa. Kummallinen case kerta kaikkiaan.
Jaa millä rahalla, jos ei sinulla kerran ole tuloja? Eli uusi mies on elättänyt sinun ja lastesi lisäksi myös ex-miestäsi??? Mitä hittoa, nyt on kyllä niin härskiä menoa että toivottavasti mies pääsee sinusta pikimmiten eroon eikä kukaan muu enää haksahda sinuun sekaantumaan.