Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti on soitellut terveyskeskuksiin ja udellut mun tietoja

Vierailija
01.01.2018 |

Kävin toissapäivänä terkkarilla, ja siinä tietojen päivityksessä tuli tarkistettua myös lähiomaiset. Tietoihin oli jostain syystä lisätty mieheni lisäksi äitini. Asiaa ihmetellessäni kävi ilmi, että äitini on soitellut pari kertaa vuodessa ja udellut mun tietoja selittäen että on mun lähin omainen ja mä olisin pyytänyt häntä konsultoimaan mun diagnooseja! Virkailija vakuutti, ettei tietoja hänelle kuitenkaan ole luovutettu.
Puhelut, ja satunnaiset sähköposti-utelut(!) ovat kuulema alkaneet jo 10 vuotta sitten kun muutimme miehen kanssa yhteen.
Viimeisin utelu on lähtenyt pari kuukautta sitten, kun hän sai siskoni kautta tietää minun käyneen lapsettomuus tutkimuksissa.

Tämän tiedon jälkeen mulla on ollut todella kuvottava olo, loukattu ja ahdistunut. Miksei äiti ole suoraan kysellyt mitä mulle kuuluu? Mitä hän tekee tiedolla jos olen flunssan takia sairaslomalla? Mitä se hänelle kuuluu käytänkö e-pillereitä?
Uteleeko hän muiden sisarusteni tietoja samalla tavalla?

Mitä mun pitäisi tehdä, avautua asiasta äidille vai antaa olla?
Ainakin hän on nyt poistettu ja "pidätetty" mun potilastiedoista, eli laitettiin merkintä ettei häntä voi asettaa lähiomaiseksi, eikä tietenkään anneta mitään tietoja missään tapauksessa.

Ei minulla mitään salattavaa ole, olisin voinut hyvin kertoa hänelle flunssani ja pcos:ni, jos hän vain olisi kysynyt :(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleen, että miten noissa voidaan olla varma kenelle tietoja luovutetaan? Jos äiti esiintyisikin minuna koska kyllähän hän henkilötunnukseni muistaa ulkoa. Karmiva ajatus

Ei puhelimitse anneta edes omia tietoja kuin soittoajan puitteissa. Sen kertovat, koska on seuraava vastaanottoaika ja kenelle, mutta silloinkin niin, että soittavat tiedoissasi olevaan puhelinnumeroon vastaussoiton. Et voi sanoa, että puhelimesi unohtui kotiin ja soitat kaverin puhelimesta, silloin kehottavat tulemaan paikan päälle asiaa varmistamaan tai soittamaan sitten, kun saa sen oman puhelimen taas käyttöön.

Mistä te oikeasti keksitte, että soittamalla ja omaiseksi ilmoittautumalla saisi kenenkään terveystietoja?

Vierailija
22/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän noin voi lisätä lähiomaiseksi, eihän? Tuli mieleen tuosta vuosien takainen sählinki terveystietojeni kanssa, kun aina kun kävin terveyskeskuksessa tai sairaalassa ja varmistettiin lähiomaiset, aina sinne oli äitini tullut takaisin, vaikka hänet sieltä monesti oli poistettu ja laitettu mieheni. Olikohan tuossa kyse jostakin järjestelmähäiriöstä, kun mieheni pysyi lähiomaisena silti? Vai olisiko äitini oikeasti pystynyt soittamaan ja selittämään jotakin, joka olisi saanut jonkun hänet lisäämään lähiomaisekseni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan kyllä ettei tietoja todellakaan ole annettu, vaikka toisen pitäjän terveyskeskuksessa hänen tuttuja (entisiä työkavereita) töissä onkin. Sieltä hän tietoja eniten on kalastellut. 

Laitoin äidille viestin että hänet on nyt poistettu lähiomaislistaltani, ja jos hän minun elämästä haluaa tietää niin kysyy minulta. Nyt jännittyneenä odotan pitkää vastausta siitä kuinka häntä on syvästi loukattu.

-ap

Vierailija
24/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu oli soittanut ja kysellyt minun tietojani.

Vierailija
25/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on aina niin HUOLISSAAN että siksi jokainen vierailu tai puhelinkeskustelu muistuttaa poliisikuulustelua.

Välillä yrittää udella asioitani kavereiltanikin. Toivottavasti ei pääse terveystietoihini käsiksi.

Hän on vain sellainen huolehtivainen, hyvä äiti.

En jaksa tavata häntä kovin usein, mutta joulupöytään kutsun joka vuosi. Ja joka vuosi hän neuvoo veljeäni ruokailussa. Jos ei muuta keksi, niin opastaa kuinka paljon saa haarukkaan ottaa ruokaa yhdellä kertaa.

Veljeni on viisikymppinen ja minä pari vuotta häntä nuorempi. Äiti vain haluaa auttaa kun on niin HUOLISSAAN.

Minunkin pitäisi kuulemma olla veljestäni huolissani. Ja kun en ole niin silloin olen välinpitämätön. Paha ihminen.

Ei ole kyse mistään vanhuudenhöperyydestä. Ihan sama meininki meillä oli silloin kun äiti oli nelikymppinen ja minä ja veljeni parikymppisiä.

Ainoa ero on se, että enää en jaksa kuunnella sitä mistä kaikesta nyt taas pitäisi olla huolissaan.

Vierailija
26/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näitä lähiomaisia voi vain jäädä tietoihin, jos niitä ei ole erikseen poistettu.. ex miehiä ja muita. Itse huomasin tässä, että vanhemmillani on edelleen käyttöoikeudet pankkitiliini. Kyseessä tili jonka he minulle lapsena avasivat. Eipä ole käynyt vuosien mittaa edes mielessä tämä asia, olen jo yli 30v.

Vierailija
27/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydähän ne lokitiedot varmuuden vuoksi. En luottaisi nyt siihen, että sanotaan ettei mitään tietoja ole luovutettu. Sen verran omituista on tuo nimen lisääminen lähiomaiseksi ilman, että sinä tiedät asiasta. Ja jos joku työntekijä on antanut tietoja TAI katsonut niitä ilman syytä niin viet asian eteenpäin. Hänen ei kuulu olla töissä.

Itse ottaisin myös äidin kanssa asian puheeksi ja kysyisin suoraan, mitä hän oikein ajattelee tekevänsä?

Mulla selvisi täysin yllättäen, että lapsen isä, jonka kanssa emme asu yhdessä, on merkitty mun lähiomaiseksi. Multa ei oltu edes kysytty onko ok. Ainoastaan vanhemmillani on vara-avain joten tieto esim tajuttomuudesta tarpeen mennä heille, ei lapsen isälle. Kiitos neuvola... ihmeellistä toimintaa.

Neuvolan tiedoissa EI ole lähiomaista, sairaalan tiedoissa on. Jos et ole itse ilmoittanut ketään, siellä ei ole kenenkään nimeä.

Vierailija
28/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleen, että miten noissa voidaan olla varma kenelle tietoja luovutetaan? Jos äiti esiintyisikin minuna koska kyllähän hän henkilötunnukseni muistaa ulkoa. Karmiva ajatus

Ei puhelimitse anneta edes omia tietoja kuin soittoajan puitteissa. Sen kertovat, koska on seuraava vastaanottoaika ja kenelle, mutta silloinkin niin, että soittavat tiedoissasi olevaan puhelinnumeroon vastaussoiton. Et voi sanoa, että puhelimesi unohtui kotiin ja soitat kaverin puhelimesta, silloin kehottavat tulemaan paikan päälle asiaa varmistamaan tai soittamaan sitten, kun saa sen oman puhelimen taas käyttöön.

Mistä te oikeasti keksitte, että soittamalla ja omaiseksi ilmoittautumalla saisi kenenkään terveystietoja?

Tämä menee nyt OT, pahoittelut.

Tuli vain mieleen yksi kesäpäivä kun äitini kyläillessä meillä jouduin soittamaan henkilökohtaisen puhelun.

Siitä tuli ihan kilpajuoksu.

Minä ravasin pitkin pihaa, ja äitini ravasi perässä että saisi kuulla mitä sanon.

Äiti liikkui varsin ketterästi vaikka hänellä on kumpikin polvi ja nilkka leikattu reuman takia ja ylipainoakin kymmeniä kiloja 😰

Vierailija
29/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun velikin oli saanut puhelimessa mun koetulokset, joten en luota etteikö sanoisivat

Vierailija
30/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen kauan äitisi on jaksanut kysellä potilastietojasi, jos ei kuitenkaan ole saanut mitään irti. Vähän kyllä käy mielessä, että on kumminkin joskus onnistunut.

Vierailija
31/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini on aina niin HUOLISSAAN että siksi jokainen vierailu tai puhelinkeskustelu muistuttaa poliisikuulustelua.

Välillä yrittää udella asioitani kavereiltanikin. Toivottavasti ei pääse terveystietoihini käsiksi.

Hän on vain sellainen huolehtivainen, hyvä äiti.

En jaksa tavata häntä kovin usein, mutta joulupöytään kutsun joka vuosi. Ja joka vuosi hän neuvoo veljeäni ruokailussa. Jos ei muuta keksi, niin opastaa kuinka paljon saa haarukkaan ottaa ruokaa yhdellä kertaa.

Veljeni on viisikymppinen ja minä pari vuotta häntä nuorempi. Äiti vain haluaa auttaa kun on niin HUOLISSAAN.

Minunkin pitäisi kuulemma olla veljestäni huolissani. Ja kun en ole niin silloin olen välinpitämätön. Paha ihminen.

Ei ole kyse mistään vanhuudenhöperyydestä. Ihan sama meininki meillä oli silloin kun äiti oli nelikymppinen ja minä ja veljeni parikymppisiä.

Ainoa ero on se, että enää en jaksa kuunnella sitä mistä kaikesta nyt taas pitäisi olla huolissaan.

Jep. Minulla on tuollainen äiti. Ja tuollainen isosisko. Isosiskoni voitelee jopa aviomiehensä leivät. Suuttui minulle verisesti, kun en suostunut maksamaan aviomiehen opintoja.

Äitini on aina huolissaan. Aina. Jo lapsna meitä kiikutettiin lääkäriin milloin mistäkin syystä.

Kumpikaan ei osaa elää ns tavallista huoletonta elämää. Ainoastaan elämää jossa jokin iso huoli vie kaiken huomion.

Tuo on sairaus. Nimeltään läheisriippuvuus.

Vierailija
32/32 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. On todella karmivaa jos henkilötunnusta oikeasti käytetään henkilön tunnistamiseen koska sitä ei todellakaan ole siihen tarkoitettu. Hetu on pelkästään YKSILÖIMISTÄ varten (esim. etteivät samana päivänä syntyneet samannimiset henkilöt mene viranomaisten rekistereissä sekaisin keskenään).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi