Missä säilytätte lakanoita?
Minä ja kaksi lasta asumme asunnossa, jossa on kaksi vaatekaappia ja pieni vaatehuone. Vaatekaapit ovat lapsien vaatteille ja minun vaatteeni ovat tuolla vaatehuoneessa, missä on myös ulkovaatteita ja lakanat, pyyhkeet, verhot jne. Vaatehuone on tosi ahdas ja sotkuinen ja meillä on ollut esim lakanoita ja pyyhkeitäkin vain kahdet jokaiselle. Nyt joululahjaksi tuli lisää pussilakanoita ja pyyhkeitä, joten nyt en oikeasti tiedä, miten tämän asian järjestän. Mihinkään erilliseen lipastoon tai kaappiin ei ole oikein tilaa. Olen miettinyt sellaisia sängynaluslaatikoita, mutta mahtuuko niihin mitään ja onko niitä hankala käyttää (esim onko imurointi hankalaa, mahtuuko niihin oikein mitään ja onko ne vaikea pitää järjestyksessä)? Vai onko muita ehdotuksia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sinulla on liikaa turhaa tavaraa.
Ihanko totta? Onko tosiaan liikaa, jos kolmen ihmisen vaatteet eivät mahdu kahteen pieneen vaatekaappiin ja vaatehuoneeseen? Siis vaatehuoneessa on ihan kaikki minun vaatteeni, koko perheen kengät, kesäulkovaatteet, lakanat, pyyhkeet, varapeitto ja pari tyynyä, luistimet, sukset, monot, juhlavaatteet, matkalaukut. Ja esim kuten sanoin, niitä lakanoita ja pyyhkeitä ei ole kuin kaikille kahdet. Ja vaatehuone on noin kolmen neliömetrin kokoinen.
Oletko hyödyntänyt vaatehuoneen kattoon asti. Harvemmin käytetyt tavarat ylös hyllyille laatikoihin.
Juu, ylähyllyllä on mm. varapeitto ja tyyny ja verhoja ja pöytäliinoja.
No niin, kuka tarvitsee muita verhoja kuin ne mitkä on ikkunassa?
Sellainen, joka on saanut sellaisetkin lahjaksi ja aikoo ne jossain vaiheessa vaihtaa. Ihmeellisiä nämä konmarittajat, kun ei mitään saisi säilyttää, vaan kaikki pitäisi heittää pois ja sitten ostaa uudet vasta kun oikeasti tarvii. En ymmärrä ollenkaan näitä neuvoja, että pitäisi nyt heti heittää ne vanhat lakanatkin pois, kun satuimme lahjaksi saamaan uusia. Kyllä noille ihan varmasti käyttöä tulee jossain vaiheessa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapset parin vuoden päästä muuttavat omilleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat lakanat kiertoon! Vie vaikka vinttiin odottamaan tarvetta askarteluun yms. Jos et raaski roskiin heittää.
... vinttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sinulla on liikaa turhaa tavaraa.
Ihanko totta? Onko tosiaan liikaa, jos kolmen ihmisen vaatteet eivät mahdu kahteen pieneen vaatekaappiin ja vaatehuoneeseen? Siis vaatehuoneessa on ihan kaikki minun vaatteeni, koko perheen kengät, kesäulkovaatteet, lakanat, pyyhkeet, varapeitto ja pari tyynyä, luistimet, sukset, monot, juhlavaatteet, matkalaukut. Ja esim kuten sanoin, niitä lakanoita ja pyyhkeitä ei ole kuin kaikille kahdet. Ja vaatehuone on noin kolmen neliömetrin kokoinen.
Oletko hyödyntänyt vaatehuoneen kattoon asti. Harvemmin käytetyt tavarat ylös hyllyille laatikoihin.
Juu, ylähyllyllä on mm. varapeitto ja tyyny ja verhoja ja pöytäliinoja.
No niin, kuka tarvitsee muita verhoja kuin ne mitkä on ikkunassa?
Ei kai sitä ikkunaankaan tarvitse verhoja, jos on sälekaihtimet. Mutta en minä silti koe maailman hirvittävimpänä syntinä, jos jollakulla on varalla kaapissa verhot tai parit. Tavara tosiaan on nykyajan läski, hirveä tarve joillakuilla nalkuttaa toisten kamoista.
Ap kaipasi vinkkejä tavaroiden säilyttämiseen, ei pois heittämiseen.
Yksi vinkki säilyttämiseen on juuri se että pois sellainen tavara jota ei käytä. Jos ei vaihtele verhoja niin käyttämättömät verhot nurkista pois. Tulee kummasti lisää säilytystilaa. Myös pöytäliinojen määrä kannattaa käydä läpi, niitä ei yhden keittiönpöydän kanssa montaa tarvitse. Minulla esim. on vain ne verhot jotka ovat ikkunoissa. Vanhat on hävitetty ja kun tarvitsee uusia saa vanhat lähtöpassin kierrätykseen. Mitä niitä säästelemään pula-ajan toivossa. Ruokapöytiä on kaksi, toiseen on yksi pellavaliina, toiseen kaksi. Hyvin on niillä pärjätty eikä vie liikaa tilaa.
Meillä on lentolaukku, isompaa matkalaukkua olen "vuokrannut" ystävältä. On yksi urheilukaupan kassi viikonloppureissuja varten, lapsilla on reput, ne säilytetään omissa huoneissa. Itse en omista reppua, ei ole tarvetta. Kumisaappaat säilytän niin että ne joissa on suurimmat varret on pystyssä ja pienivartiset on suurivartisten sisällä. Ei vie paljoa tilaa. Tankoon voi hankkia sellaisen kankaisen hyllykön kengille. Tai ommella itse ylimääräisistä verhoista.
Enkä ole edes minimalisti tai konmarituksen kannattaja.
Mitenköhän paljon sinä kuvittelet, että minulla noita pöytäliinoja ja verhoja tuolla on. Siellä on kahdet verhot, yksi isompi pöytäliina ja pari pientä kaitaliinaa. Ja miksi kuvittelet, että niitä ei käytetä? Ja tuolla aiemmin sanoin, että on yksi isompi matkalaukku, jonka sisällä pari urheilukassia ja reppu. Sinulla on näköjään ihan samanlaisia tavaroita, mutta silti vain minulla on mielestäsi liikaa tavaraa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta isompaan asuntoon.
Ilmeisesti näin olisi tehtävä, että konmarittajat suovat minulle edes yhdet verhot ja toisenkin talvitakin. :D Logiikka tuntuu menevän niin päin, että tarve määräytyykin säilytystilan mukaan eikä käytön mukaan. Jos on ahtaat säilytystilat, niin kaikki tarpeellinenkin on näköjään liikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta isompaan asuntoon.
Ilmeisesti näin olisi tehtävä, että konmarittajat suovat minulle edes yhdet verhot ja toisenkin talvitakin. :D Logiikka tuntuu menevän niin päin, että tarve määräytyykin säilytystilan mukaan eikä käytön mukaan. Jos on ahtaat säilytystilat, niin kaikki tarpeellinenkin on näköjään liikaa.
ap
Paljon olet hyviä vinkkejä saanut mutta siitä huolimatta monet ehdotukset ei sinulle kelpaa. Fakta on, että tarvitset lisää säilytystilaa ja sinulla on kolme vaihtoehtoa toteuttaa se. Yksi: järjestä vaatehuone uudelleen niin että hyödynnät häkkivarastoa enemmän. Kaksi: karsi tavaroita. Kolme: ota käyttöön asunnon hyödyntämätön säilytystila esim. hankkimalla sängynaluslaatikoita.
Jos kaipaat konkreettisia ideoita niin Ikean kuvastosta/nettisivulta löytyy hyviä ratkaisuja, samoin Pinterestistä.
Häkkivarastoa kannattaa tosiaan hyödyntää enemmän. Mutta siitä vaatehuoneestakin voisi saada enemmän irti, jos sen varustaisi uudestaan. Onko siellä hyllyjä ja tankoja sopivassa suhteessa? Onko tankojen päällä hyllyjä kattoon asti? Onko tankojen alle jäävä tila hyödynnetty verkkokoreilla tai hyllyillä?
Vuokrakämpässä ei ymmärrettävästi saa tehdä seiniin reikiä, mutta jos itsellä olisi ajatus miten vaatekomeron saisi varusteltua paremmin, niin tähän voisi varmaan saada vuokrantantajalta luvan, koska uudet hyllyt ja systeemit jäisivät paikalleen seuraavalle asukkaalle eikä huoneen puolelle seinään tulisi reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta isompaan asuntoon.
ap
Paljon olet hyviä vinkkejä saanut mutta siitä huolimatta monet ehdotukset ei sinulle kelpaa. Fakta on, että tarvitset lisää säilytystilaa ja sinulla on kolme vaihtoehtoa toteuttaa se. Yksi: järjestä vaatehuone uudelleen niin että hyödynnät häkkivarastoa enemmän. Kaksi: karsi tavaroita. Kolme: ota käyttöön asunnon hyödyntämätön säilytystila esim. hankkimalla sängynaluslaatikoita.
Jos kaipaat konkreettisia ideoita niin Ikean kuvastosta/nettisivulta löytyy hyviä ratkaisuja, samoin Pinterestistä.
Miten niin ei kelpaa? Oletko lukenut viestejäni ollenkaan? Vaatehuoneen kerroin järjestäneeni ennen joulua ja karsineeni silloin tavaraa. Ja olen moneen kertaan sanonut, että juuri mitään turhaa ei kaapeissa enää ole. Sängynaluslaatikkovinkeistä ja muista vinkeistä olen kiittänyt montaakin vastaajaa ja joitakin viestejä olen pelkästään yläpeukutellut. Ainoa, jota olen hieman vastustellut, on tuo häkkivarastoon vieminen, koska olen mukavuudenhaluinen ihminen, mutta en ole sitäkään kokonaan tyrmännyt. Minä olen tässä nyt joutunut todistelemaan, että minulla ei tosiaan ole siellä komerossa kymmeniä pareja turhia kenkiä eikä pöytäliinojakaan enempää kuin peruspalstalaisella, mutta silti minun nähdään pelkästään komeron ja asunnon pienuuden takia hirveänä hamstraajana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Häkkivarastoa kannattaa tosiaan hyödyntää enemmän. Mutta siitä vaatehuoneestakin voisi saada enemmän irti, jos sen varustaisi uudestaan. Onko siellä hyllyjä ja tankoja sopivassa suhteessa? Onko tankojen päällä hyllyjä kattoon asti? Onko tankojen alle jäävä tila hyödynnetty verkkokoreilla tai hyllyillä?
Vuokrakämpässä ei ymmärrettävästi saa tehdä seiniin reikiä, mutta jos itsellä olisi ajatus miten vaatekomeron saisi varusteltua paremmin, niin tähän voisi varmaan saada vuokrantantajalta luvan, koska uudet hyllyt ja systeemit jäisivät paikalleen seuraavalle asukkaalle eikä huoneen puolelle seinään tulisi reikiä.
Juu, tuo on kyllä totta, että komeroon saisi varmasti tehokkaammin hyllytasoja ja tankoja ja muita systeemejä. Siellä on nyt kahdella seinällä parikymmentä senttimetriä leveät hyllyt, neljä kummallakin puolella. Ja peräseinällä on tanko ja sen yläpuolella ja alapuolella koko seinän pituiset hyllytasot. Tangon alapuolelle saisi varmasti paljon enemmän sitä tasotilaa jotenkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta isompaan asuntoon.
ap
Miten niin ei kelpaa? Oletko lukenut viestejäni ollenkaan? Vaatehuoneen kerroin järjestäneeni ennen joulua ja karsineeni silloin tavaraa. Ja olen moneen kertaan sanonut, että juuri mitään turhaa ei kaapeissa enää ole. Sängynaluslaatikkovinkeistä ja muista vinkeistä olen kiittänyt montaakin vastaajaa ja joitakin viestejä olen pelkästään yläpeukutellut. Ainoa, jota olen hieman vastustellut, on tuo häkkivarastoon vieminen, koska olen mukavuudenhaluinen ihminen, mutta en ole sitäkään kokonaan tyrmännyt. Minä olen tässä nyt joutunut todistelemaan, että minulla ei tosiaan ole siellä komerossa kymmeniä pareja turhia kenkiä eikä pöytäliinojakaan enempää kuin peruspalstalaisella, mutta silti minun nähdään pelkästään komeron ja asunnon pienuuden takia hirveänä hamstraajana.
ap
En ole sanonut sinua hamstraajaksi, en vain ymmärrä miksi sukset ja muut tiettynä vuodenaikana tarvittavat tavarat eivät voisi olla häkkivarastossa. Olisin onnesta soikeana, jos edes omistaisin noin kolmen neliön vaatehuoneen. Meillä on vain ulkovarasto, jonne on pakko viedä esim. matkalaukut.
Yksi vinkki säilyttämiseen on juuri se että pois sellainen tavara jota ei käytä. Jos ei vaihtele verhoja niin käyttämättömät verhot nurkista pois. Tulee kummasti lisää säilytystilaa. Myös pöytäliinojen määrä kannattaa käydä läpi, niitä ei yhden keittiönpöydän kanssa montaa tarvitse. Minulla esim. on vain ne verhot jotka ovat ikkunoissa. Vanhat on hävitetty ja kun tarvitsee uusia saa vanhat lähtöpassin kierrätykseen. Mitä niitä säästelemään pula-ajan toivossa. Ruokapöytiä on kaksi, toiseen on yksi pellavaliina, toiseen kaksi. Hyvin on niillä pärjätty eikä vie liikaa tilaa.
Meillä on lentolaukku, isompaa matkalaukkua olen "vuokrannut" ystävältä. On yksi urheilukaupan kassi viikonloppureissuja varten, lapsilla on reput, ne säilytetään omissa huoneissa. Itse en omista reppua, ei ole tarvetta. Kumisaappaat säilytän niin että ne joissa on suurimmat varret on pystyssä ja pienivartiset on suurivartisten sisällä. Ei vie paljoa tilaa. Tankoon voi hankkia sellaisen kankaisen hyllykön kengille. Tai ommella itse ylimääräisistä verhoista.
Enkä ole edes minimalisti tai konmarituksen kannattaja.