Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien huonot pöytätavat ällöttää

Vierailija
31.12.2017 |

Pakko avautua jonnekin, kun alkoi taas niin kuvottaa! Vanhemmillani on siis inhottava tapa puhua ruoka suussa, syödä suu auki, niistää ja röyhtäillä ruokapöydässä ja joskus myös pieraistaan kovaan ääneen ruoan jälkeen, vaikka muut vielä söisivät. Jotenkin tulee niin paha olo, kun näkee toisen jauhavan ruokaa suu auki ja kun alkaa huutaa toiselle puolelle keittiötä jollekin niin, että murusia lentää suusta tai ruoka menee väärään kurkkuun. Näitä läheltä piti tukehtumistilanteita meillä on ihan joka päivä ja niistä tulen vainoharhaiseksi, kuuntelen aina öisin, ettei kukaan yski ja olen alkanut itse kärsimään psyykkisistä nielemisvaikeuksista noiden tilanteiden takia.
Miten tämän kehtaisi ottaa puheeksi?
Olen siis itse vasta 14-vuotias ja asun vielä kotona, niin ongelma on ihan jokapäiväinen.
Ja sukulaisten mielestä olen hienosteleva nirppanokka. :-(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tuskasi, ystäväiseni. Muutosta tuskin vanhempien puolelta on luvassa, mutta kun pääset omaan kotiin, ei tuota ainakaan joka päivä tarvitse enää sietää. Vierailut kotona ovat silti edelleen yhtä tuskaa :(

Vierailija
2/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vielä ihmettelevät, miksei ruoka maistu. :/ No miksiköhän ei...

Ap

Vierailija
4/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Heimlichin otekin in tullut varsin tutuksi.

Oksettaa ja ahdistaa. Eniten häiritsee tuo, että en enää itse saa ruokaa niellyksi tukehtumisenpelon takia, mutta käyn miekkarilla muutenkin niin voin puhua tuostakin siellä. :D

Ap

Vierailija
5/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallistakin ihmistä tuollaiset tavat ällöttävät, mutta sinulla taitaa olla vielä jotain yliherkkyyttä, jos vanhempien ällöttävät tavat aiheuttavat psyykkisiä ongelmia. 

Oman kokemukseni mukaan mikään sanominen ei auta, korkeintaan loukkaantuvat. Ei siinä auta kuin yrittää kestää ja katsoa jonnekin muualle kuin sinne aukiolevaan, mässyttävään suuhun.

Omasta lapsuudestani muistan, että kun menin kolmannelle luokalle ns. vähän parempaan kouluun niin huomasin siellä heti, että nämähän kaikki käyttävät veitsiä ja haarukoita. Halusin itsekin sitten opetella, kun meillä kotona syötiin vain haarukalla. Otin itselleni ruokailuun veitsen lisäksi ja heti tuli veljiltä vinoilua, että mitä oikein yrität hienostella. Ja tämä ihan Helsingissä!

Vierailija
6/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin vois luulla ihan höpö höpöksi, mutta käyn kylässä perheessä, jossa rouva puhuu aina syödessään. Sylki ja ruoan murusia lentää pitkin ruokapöytää. Koitan omaa ruokaa varjella maitopurkkien taakse ja vaikka millä systeemillä. Mihinkään leikkeleisiin en koske jotka ovat avoimissa rasioissa tarjolla. Tarjoilut voi tosiaan maustaa syljellä ja valmiiksi suussa käyneellä ruoalla.

Vierailija
7/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan siskon kanssa aina "mummon mynthonsämpylöistä", joskus löytyi mummon leipomasta sämpylästä pastilli, joka oli varmaan tippunut suusta leipoessa. 😦 Yäk!

Maaseudulta ollaan kaikki, Helsinki on herroille. :DD

Ap

Vierailija
8/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Olen sinua huomattavasti vanhempi mutta ahdistun joidenkin lähisukulaisteni ruokailutavoista. Inhottaa se hotkiminen ja mässytys. Kerran joku leikkasi kahvipöydässä kynsiään avonaisen margariinirasian ollessa vieressä. 

Minullekin tuli mieleen, että sinulla on jotain yliherkkyyttä, kun asia häiritsee noin paljon. Tunnistan itseni tuosta: kiusaannun todella paljon asioista, joita muut eivät välttämättä edes huomaa, ja pienet asiat jäävät vaivaamaan päiväkausiksi. Ehkä teillä on myös sellainen ilmapiiri, että joistain asioista ei voi puhua tai epäkohtia ei voi ottaa esille. Tuokin pätee jossain määrin minun lapsuudenperheeseeni.

Toivottavasti saat selvyyttä asioihin, jottei tuo häiritsisi sinua enää. 

Vierailija
9/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mollaamista harrastetaan lähinnä siis äidin puolelta, isän suvussa osataan käyttäytyä. Kuitenkin harmittaa tuo, että pidetään hienostelijana ja kaikki vähänkään "hienompi" on kamalaa. :/

Ap

Vierailija
10/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä puhutaan siskon kanssa aina "mummon mynthonsämpylöistä", joskus löytyi mummon leipomasta sämpylästä pastilli, joka oli varmaan tippunut suusta leipoessa. 😦 Yäk!

Maaseudulta ollaan kaikki, Helsinki on herroille. :DD

Ap

Mun vanhemmat käyttäytyy ruokaillessa samalla tavalla, mutta syövät aina nojatuoleissansa eivätkä koskaan pöydän ääressä, siis vaikka olisi keittoa yms. Jos siellä kyläillessä sattuu syömään pöydän ääressä, niin siitä lähinnä loukkaanutaan ja vedetään palkokasvi nenään, kun ei muka seura kelpaa. Myös vessassa siellä käydään ovi auki ja toinen lukee toiselle telkkarin tekstityksiä samalla. Soittaminen sinne päin on myös kivaa kun aina jossain vaiheessa alkaa kuulua lorinaa ja sen jälkeen vessan veto, mutta ei käsien pesua. Myös piereskellään ja röyhätäillään ihan miten sattuu ja kun pyytää lopettamaan, niin vastauksena on vain ettei edes huomannut tehneensä niin. Myös julkisilla paikoilla voidaan kommentoida täysin avoimesti toisten ihmisten ulkonäköä yms.  "kuiskaamalla" toiselle useamman metrin päähän. 

T. Helsinkiläinen, joka on 7 vuotiaasta hävennyt vanhempiaan

Vierailija
11/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, myös omia ulosteitaan ja ulosteongelmia kommentoidaan  ihan milloin vain missä vain.

T. Se helsinkiläinen

Vierailija
12/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut todella herkkä, päiväkodista soitettiin aina, että olen vatsataudissa, vaikka oikeasti saatoin oksentaa jos jollakin oli voita sormissa tai syysmato valui nenästä. Alan voimaan helposti pahoin.

Ap

Vierailija
13/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, tunnistan tuonkin kuiskailun. 😂 Oltiin pari vuotta sitten Tampereella, käytiin torilla ja mummo näki kun miespari käveli käsi kädessä. Mummo "kuiskasi" parin metrin päähän siskolle ja mulle: "Kattokaa tytöt, homoja!" Arvatkaa tekikö mieli vajota maan alle...D:

Ap

Vierailija
14/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

XDD

Vierailija
15/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Miten näin monella on samankaltaisia kokemuksia, ja omat tuntemukset asian tiimoilta ovat niin samanlaisia, ällötystä ja häpeää? Itsekin tunnistan tuon, että käydään vessassa ovi auki, tai siis toinen vanhemmista käy. Ei ole oikein kivaa, jos on vanhempien luona kahvilla ja yhtäkkiä alkaa kuulua "lorilorilori" tai pahimmassa tapauksessa jopa "plötsplöts prööt", eikä käsiä tietenkään pestä. Niin epäkunnioittavaa, ajattelematonta ja suorastaan junttia!

On kokemusta tuostakin, että ihmisiä osoitellaan ja kommentoidaan. Etenkin ulkomailla: äiti tuntuu ajattelevan, että koska ne eivät ymmärrä kieltämme, eivät ne näe tai huomaa sitä sormella osoitteluakaan!

- 8

Vierailija
16/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa luettavaa.

Vierailija
17/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahetket samassa pöydässä isäni kanssa on jotain käsittämätöntä. Hotkii kamalaan tahtiin, kuulostaa siltä että hengästyy. Kuumaa ruokaa pyörittelee maiskuttaen suussa, keiton ryystää. Jos pyytää syömään hiljaisemmin, hän yleensä vaan alkaa pitää pahempaa ääntä tahallaan. On tullut ruokapöytään myös kalsareissa. Inhottaa, oma ruokahalu menee heti. Nykyään tosin täytyy sietää tuota vain kun menen käymään.

Vierailija
18/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös maiskutetaan ja ryystetään kaikki, myös ihan vesi lasista. Myös alasti hengailu on ihan ok jos on hiki tai menossa vaikka tunnin päästä saunaan. Sitten sillä alastomalla perseellä istutaan siinä nojatuolissa.

T. se helsinkiläinen

Vierailija
19/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko jatkaa tätä keskustelua? Menen käymään suihkussa ja toivon palatessa, että tänne on ilmestynyt lisää viestejä :)

Vierailija
20/23 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Ap lähti just mummolaan ja yhtä kamalaa täällä on kuin kotonakin syödessä. Mummolla on haava kädessä eikä sen takia viitsi pestä käsiään, kohta meinasi tehdä salaattia. Ehkä minä tarjoudun tekemään sen... 😂

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän