Vanhempien huonot pöytätavat ällöttää
Pakko avautua jonnekin, kun alkoi taas niin kuvottaa! Vanhemmillani on siis inhottava tapa puhua ruoka suussa, syödä suu auki, niistää ja röyhtäillä ruokapöydässä ja joskus myös pieraistaan kovaan ääneen ruoan jälkeen, vaikka muut vielä söisivät. Jotenkin tulee niin paha olo, kun näkee toisen jauhavan ruokaa suu auki ja kun alkaa huutaa toiselle puolelle keittiötä jollekin niin, että murusia lentää suusta tai ruoka menee väärään kurkkuun. Näitä läheltä piti tukehtumistilanteita meillä on ihan joka päivä ja niistä tulen vainoharhaiseksi, kuuntelen aina öisin, ettei kukaan yski ja olen alkanut itse kärsimään psyykkisistä nielemisvaikeuksista noiden tilanteiden takia.
Miten tämän kehtaisi ottaa puheeksi?
Olen siis itse vasta 14-vuotias ja asun vielä kotona, niin ongelma on ihan jokapäiväinen.
Ja sukulaisten mielestä olen hienosteleva nirppanokka. :-(
Kommentit (23)
Minua ällötti isäni ruokatavat, erityisesti maiskuttelu, lapsena niin paljon, että 11-vuotiaana kieltäydyin enää syömästä muun perheen kanssa samassa pöydässä samaan aikaan. Pitkän tappelun jälkeen sain lopulta luvan mennä syömään omaan huoneeseeni. Tätä jatkui kunnes muutin kotoa pois. Vieläkin alkaa oksettaa, kun joku maiskuttaa ruokaa. Oikeastaan jo koko tuo sana oksettaa.
Minua inhottaa syödä vanhempieni luona, koska omat aterimet ovat samalla yleiset ottimet, ettei tulisi turhaa tiskiä. Siellä se ui haarukat kurkku- ja punajuuripurkeissa ja omilla ruokaisilla veitsillä leikataan palasia tuotteista ja sitten sitä suussa ollutta haarukkaa siirrellään leikatusta palasta toiseen ja niitä palasia tyrkytellään kaikkien pöydässä istuvien lautasille ja lautasilta takaisin niihin purkkeihinsa. Sama härkkiminen on margariinirasian kanssa. Yöks!
N 42