Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille, jotka ette pääse kyykkyyn

Vierailija
30.12.2017 |

Miksi ette pääse? Tarkoitan siis kantapäät maassa ja pehva melkein maassa polvet koukussa -asentoa. Ymmärrän jos maha ottaa vastaan tai polvet eivät taivu mutta onko muita syitä?

Itselleni kyykky onnistuu helposti mutta en saa jalkoja auki polvet suorina kuin 90 astetta. En siis voi kehuskella laajalla liikkuvuudella minäkään.

Kyykkyyn pääsystä en ole huomannut olevan mitään erityistä hyötyä. Sieniä poimiessa ja marjastaessa hetkellisesti käyttöä.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin tuon move-testin ja se kyykky tehdään siinä siis niin, että jalat on lantion leveydellä haara-asennossa, kädet suoraan ylös, kantapäät lattialla ja polvet ei saa mennä varpaiden etupuolelle. Siitä sitten pitäisi päästä sen verran matalalle, että reidet on noin vaakatasossa ja ylävartalo ei saa kallistua liikaa eteen.

Se ei siis ole syväkyykky tai polvet yhdessä.

Vierailija
62/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun nilkat ei taivu. polvet kyllätaipuisi mutta nilkat ei. ollut näin jo lapsena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeutti on sanonut minulle, että on ihan rakenteellinen seikka ettei kaikki voi pitää kantapäitä maassa mennessään kyykkyyn. Nilkan ja pohkeen lihakset ja jänteet vaan eivät kaikilla mahdollista asentoa vaikka olisi kuinka notkea. Tuota on siis turha pitää minään testinä.[/quote

Miksi tätä sitten turhaan Move testeillä mitataan. Hölmö mitata jos ei liikunnallinen notkea ihminen tähän rakenteellisista syistä pysty...

Vierailija
64/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin tuon move-testin ja se kyykky tehdään siinä siis niin, että jalat on lantion leveydellä haara-asennossa, kädet suoraan ylös, kantapäät lattialla ja polvet ei saa mennä varpaiden etupuolelle. Siitä sitten pitäisi päästä sen verran matalalle, että reidet on noin vaakatasossa ja ylävartalo ei saa kallistua liikaa eteen.

Se ei siis ole syväkyykky tai polvet yhdessä.

Joo, kokeilin ja pääsen tolleen niin alas että takareidet menee aivan sääriä myöten. Tosin ku tässä koneella olen istunut koko aamun, niin vähän jäykältä tuntui. Olen siis tuo alapeukkuja saanut 45-vuotias, joka mainitsi myös syväkyykyn. 

Vierailija
65/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pääsen, jos pidän jalkoja niin harallaan kuin vain pystyn. Jalat yhtään lähempänä toisiaan syväkyykky ei onnistu, koska painopiste siirtyy tukialueen ulkopuolelle ja minun pitäisi sukeltaa reisien tason alapuolelle, mikä ei notkeuden puolesta onnistu ja kantapäät jäävät edelleen vahvasti ilmaan.

Olen tämän artikkelin Raisa Reisiluu:

https://lihastohtori.wordpress.com/2016/03/19/kyykky-kehon-mittasuhteet…

Vierailija
66/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykin aina kantapäät ilmassa. No problemo.

Vierailija
67/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla bmi oli yli 53 ja silti pääsin noin. Herätän ihmetystä sillä miten teen jotain mitä normikokoiset ei pysty. On siihen syykin -mulla on geneettisesti yliliikkuvat nivelet. Suoritin joku päivä sen iltapäivälehdessä olleen haasteen saada kädet maahan, joka kädet ollen poskilla tai sitten kämmenet kyynärpäissä kantapäiden ollessa maassa. Molemmat meni ekalla. 

Vierailija
68/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen nilkkani kaatumisen jäljiltä operoitiin molemmilta puolilta ja nilkka ei taivu 90 astetta enempää. Olen ontunut nyt 20 vuotta eikä kyykkyyn meno onnistu, vaikka tekisin mitä. Tai onnistuu, jos toinen jalka on suorana eteenpäin. Mutta yhdellä jalalla en enää nouse kyykyssä ylös.

Tämähän on Pistoolikyykkynä tunnettu liike, todella veemäinen mutta tehokas.

Vierailija
69/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeutti on sanonut minulle, että on ihan rakenteellinen seikka ettei kaikki voi pitää kantapäitä maassa mennessään kyykkyyn. Nilkan ja pohkeen lihakset ja jänteet vaan eivät kaikilla mahdollista asentoa vaikka olisi kuinka notkea. Tuota on siis turha pitää minään testinä.[/quote

Miksi tätä sitten turhaan Move testeillä mitataan. Hölmö mitata jos ei liikunnallinen notkea ihminen tähän rakenteellisista syistä pysty...

Minä sain 80 luvulla teininä jälki-istuntoa opettajan uhmaamisesta, koska en pystynyt istumaan jalat suorassa ja panemaan päätä polviin. Yritti väkisin työntää selästä kakun huusin kivusta, iski jälkkäriä, kun uhmaan.

T. Se fysioterapeutille tutkittu, jonka polvi-ja Akilles jänteet rakenteellisesti liian tiukat

Vierailija
70/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadun jos laitan kantapäät maahan tuossa kyykyssä. Kantapäät ilmassa pääsen. Tai jos on kengät jalassa ja vähän korkoa.

Vierailija
71/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet sökönä, syy epäselvä. Kulumaa ei pahasti ole. Ei vaan pääse enää kyykkyyn vaikka purisi hampaat halki. Vaivat alkaneet jo nuorena.

Vierailija
72/72 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa pääsen, jos pidän jalkoja niin harallaan kuin vain pystyn. Jalat yhtään lähempänä toisiaan syväkyykky ei onnistu, koska painopiste siirtyy tukialueen ulkopuolelle ja minun pitäisi sukeltaa reisien tason alapuolelle, mikä ei notkeuden puolesta onnistu ja kantapäät jäävät edelleen vahvasti ilmaan.

Olen tämän artikkelin Raisa Reisiluu:

https://lihastohtori.wordpress.com/2016/03/19/kyykky-kehon-mittasuhteet…

Täällä myös Raisa Reisiluu. Huomaan esim. istuessa, että muiden reisiluut näyttävät silmiini todella lyhyiltä. Konkreettisinta tämä on lentokoneissa ja busseissa. Junissa on yleensä enemmän tilaa.