Kysymys teille, jotka ette pääse kyykkyyn
Miksi ette pääse? Tarkoitan siis kantapäät maassa ja pehva melkein maassa polvet koukussa -asentoa. Ymmärrän jos maha ottaa vastaan tai polvet eivät taivu mutta onko muita syitä?
Itselleni kyykky onnistuu helposti mutta en saa jalkoja auki polvet suorina kuin 90 astetta. En siis voi kehuskella laajalla liikkuvuudella minäkään.
Kyykkyyn pääsystä en ole huomannut olevan mitään erityistä hyötyä. Sieniä poimiessa ja marjastaessa hetkellisesti käyttöä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsettekö kyykkyyn niin, että peppu osuu maahan ja kantapäät maassa?
En. Miten tuo on edes mahdollista, jos ei peppu satu olemaan tosi iso?
Ota vähän leveämpi kyykkyasento, ja sitten siirrät painoa taaksepäin ja nojaat ylävartalolla eteen että paino pysyy jaloilla etkä pyllähdä.
Eikö nämä ole ihan vastakkaiset toiminnot? Ei minun ylävartaloni ole niin pitkä, että sillä saa niin pitkälle nojattua. Jos peppuni on maassa, koko painopisteeni on pakosti jalkojen takana eikä niiden päällä.
Nivelrikot molemissa polvissa. En edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota vähän leveämpi kyykkyasento, ja sitten siirrät painoa taaksepäin ja nojaat ylävartalolla eteen että paino pysyy jaloilla etkä pyllähdä.
Eikö nämä ole ihan vastakkaiset toiminnot? Ei minun ylävartaloni ole niin pitkä, että sillä saa niin pitkälle nojattua. Jos peppuni on maassa, koko painopisteeni on pakosti jalkojen takana eikä niiden päällä.
Piti kokeilla tuota. Minä taas saan leveässä haarakyykyssä pepun (ihan normaalikokoisen) helposti maahan. Tuollainen kyykkyasento on minulle helppo.
Monet varmaan puhuvat erilaisista kyykyistä. Jokin aika sitten kauhisteltiin lehtien otsikoissa kuinka koululaiset eivät pääse kyykkyyn ja silloin puhe oli juuri tuosta move-testin kyykystä, polvet yhdessä ja kantapäät maassa. Sitä en siis minäkään pääse.
T.19
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi en pääse, mutta en ole koskaan päässy. Pääsen kyllä jos jalat ovat haarallaan, mutta polvet (lähes) yhdessä ei onnistu kantapäät maassa. Olen hoikka ja ex-kilpatason telinevoimistelija (=notkea ja yliliikkuvat nivelet), enkä siis kisavuosinakaan päässyt kyykkyyn.
Lapsistamme liikunnallinen ja notkea ei pääse kyykkyyn, ei-liikunnallisella rautakangella tuo oli niitä harvoja juttuja move-testissä jotka onnistuivat täysin.
Minäkin olen entinen voimistelija, hoikka ja nutkea mutta en pääse kyykkyyn jalat yhdessä. Se on jokin rakenteellinen juttu.
Kaadun selälleni, jos menen kyykkyyn. Miksihän?
Jos laitan jalat haaraan ja kurotan selkä kyyryssä käsiä pitkälle eteenpäin, niin sitten en ehkä kellahda kyykystä selälleni.
seuraava provo-otsikko:
olen köyhä enkä pääse kyykkyyn, mitä voi tehdä?
Fysioterapeutti on sanonut minulle, että on ihan rakenteellinen seikka ettei kaikki voi pitää kantapäitä maassa mennessään kyykkyyn. Nilkan ja pohkeen lihakset ja jänteet vaan eivät kaikilla mahdollista asentoa vaikka olisi kuinka notkea. Tuota on siis turha pitää minään testinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti kokeilla tuota. Minä taas saan leveässä haarakyykyssä pepun (ihan normaalikokoisen) helposti maahan. Tuollainen kyykkyasento on minulle helppo.
Monet varmaan puhuvat erilaisista kyykyistä. Jokin aika sitten kauhisteltiin lehtien otsikoissa kuinka koululaiset eivät pääse kyykkyyn ja silloin puhe oli juuri tuosta move-testin kyykystä, polvet yhdessä ja kantapäät maassa. Sitä en siis minäkään pääse.
T.19
Ehkä tuossa tulee mittasuhteet vastaan. Jos sääri on pidempi kuin reisi, eihän peppu voi mitenkään ylettyä lattiaan siten, että paino pysyy pelkästään jaloilla. Sehän tarkoittaisi sitä, että polvienkin pitäisi olla nilkkojen takana.
En ole koskaan päässyt, en edes lapsena ja nuorena, jolloin harrastin voimistelua, balettia ja joogaa ja väännyin vaikka mihin asentoihin. Olen edelleenkin hoikka ja liikunnallinen ja niveletkin ovat yliliikkuvat, mutta kyykkyyn en pääse enkä tiedä syytä. Mutta eipä se ole mua haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.19
Ehkä tuossa tulee mittasuhteet vastaan. Jos sääri on pidempi kuin reisi, eihän peppu voi mitenkään ylettyä lattiaan siten, että paino pysyy pelkästään jaloilla. Sehän tarkoittaisi sitä, että polvienkin pitäisi olla nilkkojen takana.
tai sitten takapuolen pitää roikkua todella pahasti...
Oon normaalipainoinen ja urheilullinen, yleisesti liikkuvuuteni on hyvä, mutta kyykkyyn en pääse. Nilkat eivät taivu tarpeeksi ja painopiste jää liian taakse.
Leveään kyykkyyn pääsen, jos polvet ja jalkaterät ovat aukikierrossa, mutta tähän "oikeaan" kyykkyyn en pääse.
Silloin kun reuma oli pahempi en päässyt edes sohvalle kunnolla istumaan saati siitä ylös. Ikä 27v.
Vierailija kirjoitti:
Oon normaalipainoinen ja urheilullinen, yleisesti liikkuvuuteni on hyvä, mutta kyykkyyn en pääse. Nilkat eivät taivu tarpeeksi ja painopiste jää liian taakse.
Leveään kyykkyyn pääsen, jos polvet ja jalkaterät ovat aukikierrossa, mutta tähän "oikeaan" kyykkyyn en pääse.
Se leveä kyykky on se "oikea" kyykkyasento, joka on ihmiselle luontainen ja mihin jokaisen pitäisi päästä. Ei ne alkuihmiset savannilla missään jumppatestikyykyssä istuskelleet.
Eikö ne lyhyet jalat yllä maahan asti ? kyllä kyykkyyn pääsee ellei ole painoa liikaa, ja normi liikkuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta hoikka 2 v lapseni istuskelee tuolla lailla koko ajan. Itse isopeppuisena ei onnistu, en saa kantapäitä maahan.
Ei ole onnistunut edes lapsena. En saa kantapäitä maahan vaikka mikä olisi.
Muuten! Kun istutte maassa, pääsettekö ylös seisoma-asentoon ilman käsien apua, eli ainoastaan jalkoja käyttäen? Jotkut eivät ilmeisesti pääse, kiinnostaa!
Minä taasen painan 125 kg (pituutta 171cm) ja pääsen kyykkyyn (kantapäät maassa) ihan helposti ja voin kyykyssä olla aika pitkiäkin aikoja.