Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
201/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Puuta polttamalla ei välttämättä säästä lämmityksessä kovin paljon rahaa ostopuilla. Itse laskin omassa talossa että voisin puutapolttamalla säästää ilmaisilla puilla noin 300€ talvessa ja se on ehdoton maksimi. Mutta kun työ haittaa lämmitysharrastusta ja puistakin joutuu maksamaan, niin säästö jää tuosta alle puoleen. Ei maksa vaivaa. Toki rintsikassa säästö on varmaan selvästi suurempi kuin modernissa talossa.

Kannattaa vähän katsoa niitä vakuutuksia ja pyytää muualta tarjouksia jos tuntuu kalliilta. Miesän 2002 rakennetussa omakotialossa kiinteistön vakuutus on alle 200€ vuodessa, ei se minusta ole mikään kohtuuton summma. Omavastuut kannattaa määritellä aika suuriksi, jos talo palaa, niin se on aika yhdentekvää että onko omavastuu 300€ vai 2000€.[/quote]

Jos puut ostaa valmiina halkoina, säästö ei tosiaan ole merkittävä. Mutta ostan puut rankoina, jolloin säästö on huomattava. Tämä taitaa sitten olla tapauskohtaista, mutta jos en puilla lämmittäisi olisi kokonaiskustannukset lämmityksen suhteen aivan jotain eri luokkaa.

Vakuutuksenne vaikuttaa kyllä todella edulliselta. Toki minun vuotuinen laskuni sisältää, talon, ulkorakennukset ja irtaimiston. Olen kilpailuttanut vakuutukset viimeksi heinäkuussa. Yksi vakuutusyhtiö tarjosi 50,- pienemmällä vuosimaksulla, mutta korvattavuussuhteisiin olisi tullut selkeät heikennykset, joten pystyttelin tutussa ja turvallisessa. Olen luonteeltani sellainen että luen tosi tarkkaan kaikki vakuutussopimusten tekstit. Omavastuu tietysti on sellainen, että sitä nostamalla saisi ehkä summaa pienemmäksi. Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa mikä on sen vaikutus mihinkin!

Vierailija
202/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti oma rauha kirjoitti:

Puuta polttamalla ei välttämättä säästä lämmityksessä kovin paljon rahaa ostopuilla. Itse laskin omassa talossa että voisin puutapolttamalla säästää ilmaisilla puilla noin 300€ talvessa ja se on ehdoton maksimi. Mutta kun työ haittaa lämmitysharrastusta ja puistakin joutuu maksamaan, niin säästö jää tuosta alle puoleen. Ei maksa vaivaa. Toki rintsikassa säästö on varmaan selvästi suurempi kuin modernissa talossa.

Kannattaa vähän katsoa niitä vakuutuksia ja pyytää muualta tarjouksia jos tuntuu kalliilta. Miesän 2002 rakennetussa omakotialossa kiinteistön vakuutus on alle 200€ vuodessa, ei se minusta ole mikään kohtuuton summma. Omavastuut kannattaa määritellä aika suuriksi, jos talo palaa, niin se on aika yhdentekvää että onko omavastuu 300€ vai 2000€.

Jos puut ostaa valmiina halkoina, säästö ei tosiaan ole merkittävä. Mutta ostan puut rankoina, jolloin säästö on huomattava. Tämä taitaa sitten olla tapauskohtaista, mutta jos en puilla lämmittäisi olisi kokonaiskustannukset lämmityksen suhteen aivan jotain eri luokkaa.

Vakuutuksenne vaikuttaa kyllä todella edulliselta. Toki minun vuotuinen laskuni sisältää, talon, ulkorakennukset ja irtaimiston. Olen kilpailuttanut vakuutukset viimeksi heinäkuussa. Yksi vakuutusyhtiö tarjosi 50,- pienemmällä vuosimaksulla, mutta korvattavuussuhteisiin olisi tullut selkeät heikennykset, joten pystyttelin tutussa ja turvallisessa. Olen luonteeltani sellainen että luen tosi tarkkaan kaikki vakuutussopimusten tekstit. Omavastuu tietysti on sellainen, että sitä nostamalla saisi ehkä summaa pienemmäksi. Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa mikä on sen vaikutus mihinkin!

En näköjään osannut lainata oikein (edellä). Sori.

Ap Omakoti oma rauha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut mikä kaduttaa on liian iso tontti. Eikä se ees oo kauan iso jotain 1500 neliöö mutta vois olla puolet pienempi. Muuten paikka on täydellinen kaksi kilometriä keskustaan, kauppa tien toisella puolella, toisella puolella metsä missä pururata, uimarantaan 300 metriä ja vain yksi naapuri jota olen tervehtinyt kymmenen vuoden aikna kaksi kertaa.

Pystyisikö tontin puolittamaan ja myymään toisen puolikkaan pois? Noin lähellä kaupunkia pikkutontti menisi varmasti kaupaksi, jos kaava vaan sallii sellaiseen rakentamisen.

Vierailija
204/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut mikä kaduttaa on liian iso tontti. Eikä se ees oo kauan iso jotain 1500 neliöö mutta vois olla puolet pienempi. Muuten paikka on täydellinen kaksi kilometriä keskustaan, kauppa tien toisella puolella, toisella puolella metsä missä pururata, uimarantaan 300 metriä ja vain yksi naapuri jota olen tervehtinyt kymmenen vuoden aikna kaksi kertaa.

Pystyisikö tontin puolittamaan ja myymään toisen puolikkaan pois? Noin lähellä kaupunkia pikkutontti menisi varmasti kaupaksi, jos kaava vaan sallii sellaiseen rakentamisen.

Tätä olen miettinyt tai että rakentaisi siihen itse talon ja vuokraisi sen. Ja nythän tullut niitä mini talojakin niin mahtuisi kaksikin.

Vierailija
205/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa 30 vuotta. Olin aika nuori kun tämä vanha talo miehen kanssa hankittiin. Talo on rakennettu -61. Puutalo. Asuinneliöitä 100 ja pihaa semmonen reilu 3000 neliötä. Kaikki peruspalvelut tässä lähiössä ja asun aivan sen keskiössä, mutta kaupunkiin on kuitenkin 14 km matkaa. Kaksi vuotta sitten meille tuli ero. Oli vähän pakkorako jäädä tähän ja lunastaa mies ulos. Kaikki tapahtui niin äkkiä ja yllättäin, että ei ollut oikein muuta ratkaisua.

Tässä on sähkö/puulämmitys. Puut pitää ostaa. Opettelin käyttämään sirkkeliä ja hankin pienen halkomakoneen. Puut tilaan yhdeltä maajussilta. Hän tuo ne tuohon pihalle, mutta loppu on hoidettava itse. On aika raakaa hommaa. Olen 52 vuotias nainen ja mun vanhemmat on kuolleet. Mulla on vaan yks sisko omaisista elossa ja hän asuu 600 kilometrin päässä perheineen.

Ruohoa on tontilla riittämiin ja leikkaamiseen menee yksi kokonainen ilta viikossa. Lumenluonti on oma hommansa. Lisäksi täytyy huolehtia siitä että talo ja ulkorakennukset pysyvät kunnossa. On maalausta ja sen semmoista. Vanhassa talossa tuntuu aina olevan jotain.

Olen kyllä välillä tosi väsynyt. Jotta sähkökustannukset saa pidettyä aisoissa, lämmitän aika paljon puilla koska se on mahdollista. Kustannukset on näin toimien huomattavasti pienemmät kuin sähköä käyttämällä. Mutta se kaikki puuhomma. Sirkkelöinti ja halkominen keväällä. Sitten puiden pinominen kuivattavaksi. Kesällä sitten puut sisään. ja talvella niiden kantaminen sisään...

Tilaa minulla on kyllä ihan loistavasti. Ja vaikka naapureita on joka puolella, kyllä on rauhallista. Kaupunkiin vaan on matkaa. Julkisia ei ole, joten sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yrittää vähentää turhaa autolla ajoa. Auto maksaa, renkaat, huollot, vakuutusmaksut, verot, bensat...

Josta pääsenkin sitten siihen, että talosta ja muista rakennuksista tontilla menee aika kovat vakuutusmaksut. Niistä ei juuri kukaan edellä puhunut mitään. Lisäksi kiinteistövero. Mutta tällaisessa vanhassa talossa se nyt ei ole kovin suuri. Uudemmissa varmaan ihan eri summaluokkaa.

Halvemmaksi minulle tulee asua tässä kuin kaupungissa, mutta jaksaminen on alkanut mietityttämään. Kun töissäkin pitää jaksaa vielä käydä. Onneksi on töitä!

Jotain varmaan unohtui, mutta nyt täytyy poistua koneelta.

Sullahan varmaan on lapset jo siinä iässä, että pystyvät tekemään osansa pihatöistä?

Vierailija
206/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katunut on hieman liioiteltu sana meidän kohdalla, mutta kymmenen vuotta omakotitalossa riitti. Muutimme kerrostalosta omakotitaloon kun lapset olivat alle kouluikäisiä. Ratkaisu oli loistava ja kaikki tyytyväisiä. Kun lapset kasvoivat, alkoi tuntua järkevältä muuttaa pienempään asuntoon, joka olisi lähempänä lasten harrastuksia ja jossa ei olisi niin paljon huolehtimista. Vanhin lapsi muutti pois kotoa jokin aika sitten ja me muut muutimme rivitaloon. En muista, koska olisin viimeksi ollut näin tyytyväinen elämääni. Ei huolta pihatöistä, lumitöistä, katon korjaamisista, putkirempoista jne. Lisäksi olemme kovia harrastamaan ja matkustamaan, joten tällainen ”helpompi” asumismuoto on meille tässä elämäntilanteessa paljon parempi kuin omakotitalo. Aikansa kutakin.

Vierailija
207/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22 vuotta ok-taloelämää takana. En kadu. Remppaa on tehty ja hyvää elämää vietetty. Asutaan sen verran sivussa ettei kunnan viemäriä ole ja jatkuva paskakaivon tyhjentäminen pumppuautolla kirvelee lompakossa jonkin verran. Ollaan ilmeisesti niitä peräkylän juntteja...

Myöskin peräkylän juntti, joten ihmettelen, että noin kirpaisee. Itsellä kaksi jätevesikaivoa, yksi harmaille ja toinen "ruskeille" likavesille. Samaan tankkiin ne imetään parin vuoden välein ja maksu on 25e kerta. Vesi tulee kyläyhteisön vesisosuuskunnan lähteestä, 20 senttiä kuutio. Siinä vertailukohtaa kaupunkien veden hintaan, joka pitää sisällään jätevesimaksun.

Vierailija
208/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia. Niitä ei koskaan saatu. Ei vaikka kuinka yritettiin. Siihen sitten silloin aikanaan tyydyttiin. Eli aika lailla yksin tässä mennään eteenpäin.

Toki ystäviä on. Kaikki asuvat kaupungissa. Ei heitä viitti ruinata apuun. Olen ajatellut, että jos joku tarjoutuu, niin sitten asia erikseen. Mutta kaikilla on omat kiireensä, oma elämä ja omat ongelmat.

Näillä mennään. Toisaalta minulla on toistaiseksi kaikki hyvin, kun olen saanut olla terveenä. Jos tässä jotain tapahtuu terveyden kanssa, menee kyllä koko paketti uusiksi.

Toisaalta tälläisen vanhan omakotitalon myyminen tuntuu tänä päivänä vähän sellaiselta, että mitenkä mahtaa olla... Tuntuu että kaikista löytyy jotain vikaa kauppojen jälkeen ja sitten alkaa lypsäminen myyjältä. Tämän talon kyllä pitäisi olla ihan kunnossa. Mutta sillä, miten tällaista vanhaa taloa eletään, ei välttämättä kaikki hallitse ja tuhoa voi saada nopeastikin aikaan. Tai mistä minä tiedän, mutta näitä tarinoita tuntuu olevan iltapäivälehdissä vähän väliä nykyään. 

Vierailija
209/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katunut. Ikävuodet 1-22 menivät omakotitalossa. Sitten kymmenkunta vuotta kerros- ja rivitaloasumista ja nyt taas kymmenen vuotta asuttu vanhassa omakotitalossa. Vituttaa. Joulunpyhinä alkoi autotallin katto vuotaa. Viime vuonna paloi 20000 € talon kattoremonttiin. Lämmitysremontti maksoi melkein 20000 €. Keittiö pitäisi uusia, samoin sauna ja pesuhuone. Ulkoverhouslaudat ja ikkunanpokat kaipaavat ehostusta. 200 neliössä on liikaa siivottavaa. Sitten on ne normaalit pihahommat, nurmikon leikkuu, naapurin puista tulevien lehtien haravointi, lumityöt jne. jne. Palkkatyönä vie voimia jo siinä määrin että kotona haluaisi vaan olla. Odotan jo innolla, että pääsisin taas takaisin kerrostaloon.

210/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

En ole vielä keksinyt katumisen aiheita. Asuttu 1,5v 200m2 omakotitalossa Helsingissä ja täällä nyt ei ole pahemmin lumitöitä näin vuosina ollut... Autopaikatkin on ihan muutaman metrin päässä tiestä, joten lumisenakaan talvena ei mikään katastrofi.

Meillä käy siivooja ja itse teemme aika vähän meidän remonteista. Sadevesikourut käy puhdistamassa joku firma. 

Eikö blogissa kerskailu jo riittäisi?

Niin tässä oli minusta aika oleellista kertoa jos ei kadu, mitä helpotuksia on mahdollista ostaa, koska nämä voi aika selkeästi vaikuttaa vastaukseen. Suomessa saisi toki vain kertoa kurjistelusta ja köyhistelystä, mutta en jaksa salailla näin typeriä asioita. Jos joku köyhä kommari ei kestä kuulla sitä, että joku voi ostaa enemmän palveluita kuin hän, niin sitten ei voi mitään. :D Älä lue sitä blogia jos noin kirpaisee.

Vierailija
211/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin omakotitaloon, katuisin sitä syrjäisen sijainnin, vaivannäön ja kustannusten takia.

- kustannukset = hankintamenoa lukuunottamatta 370€/kk. Tällä rahalla emme saisi n 250m2 asuntoa mistään. Lisäksi toki 788€/v kiinteistövero ja 40€/v nuohous, pikkurahoja tästä ilosta.

Mikä on talon lämmitysmuoto, jos pääsette noin halvalla noin ison talon lämmityksessä? Väittäisin että on mahdoton päästä noin alhaisiin neliökuluihin ilman tiheää takan polttamista, mutta sitten unohdit työlistalta puiden teon ja takan lämmittämisen...

Meillä on okt 235m2. Asumiskulut 330e kuukaudessa sisältäen kiinteistöveron ja nuohouksen. Lämmitysmuoto puu/sähkö. Emme pidä puiden tekoa isona vaivannäkönä, koneet tekee suurimmat työt, puut tilataan tukkeina suoraan pihaan. Sijainti on juuri se mitä halusimme, vaivannäköä on juuri sen verran kun haluamme. Tontti 3h on oma. Vesi ei maksa mitään.

Vierailija
212/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa 30 vuotta. Olin aika nuori kun tämä vanha talo miehen kanssa hankittiin. Talo on rakennettu -61. Puutalo. Asuinneliöitä 100 ja pihaa semmonen reilu 3000 neliötä. Kaikki peruspalvelut tässä lähiössä ja asun aivan sen keskiössä, mutta kaupunkiin on kuitenkin 14 km matkaa. Kaksi vuotta sitten meille tuli ero. Oli vähän pakkorako jäädä tähän ja lunastaa mies ulos. Kaikki tapahtui niin äkkiä ja yllättäin, että ei ollut oikein muuta ratkaisua.

Tässä on sähkö/puulämmitys. Puut pitää ostaa. Opettelin käyttämään sirkkeliä ja hankin pienen halkomakoneen. Puut tilaan yhdeltä maajussilta. Hän tuo ne tuohon pihalle, mutta loppu on hoidettava itse. On aika raakaa hommaa. Olen 52 vuotias nainen ja mun vanhemmat on kuolleet. Mulla on vaan yks sisko omaisista elossa ja hän asuu 600 kilometrin päässä perheineen.

Ruohoa on tontilla riittämiin ja leikkaamiseen menee yksi kokonainen ilta viikossa. Lumenluonti on oma hommansa. Lisäksi täytyy huolehtia siitä että talo ja ulkorakennukset pysyvät kunnossa. On maalausta ja sen semmoista. Vanhassa talossa tuntuu aina olevan jotain.

Olen kyllä välillä tosi väsynyt. Jotta sähkökustannukset saa pidettyä aisoissa, lämmitän aika paljon puilla koska se on mahdollista. Kustannukset on näin toimien huomattavasti pienemmät kuin sähköä käyttämällä. Mutta se kaikki puuhomma. Sirkkelöinti ja halkominen keväällä. Sitten puiden pinominen kuivattavaksi. Kesällä sitten puut sisään. ja talvella niiden kantaminen sisään...

Tilaa minulla on kyllä ihan loistavasti. Ja vaikka naapureita on joka puolella, kyllä on rauhallista. Kaupunkiin vaan on matkaa. Julkisia ei ole, joten sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yrittää vähentää turhaa autolla ajoa. Auto maksaa, renkaat, huollot, vakuutusmaksut, verot, bensat...

Josta pääsenkin sitten siihen, että talosta ja muista rakennuksista tontilla menee aika kovat vakuutusmaksut. Niistä ei juuri kukaan edellä puhunut mitään. Lisäksi kiinteistövero. Mutta tällaisessa vanhassa talossa se nyt ei ole kovin suuri. Uudemmissa varmaan ihan eri summaluokkaa.

Halvemmaksi minulle tulee asua tässä kuin kaupungissa, mutta jaksaminen on alkanut mietityttämään. Kun töissäkin pitää jaksaa vielä käydä. Onneksi on töitä!

Kannattaa vähän katsoa niitä vakuutuksia ja pyytää muualta tarjouksia jos tuntuu kalliilta. Miesän 2002 rakennetussa omakotialossa kiinteistön vakuutus on alle 200€ vuodessa, ei se minusta ole mikään kohtuuton summma. Omavastuut kannattaa määritellä aika suuriksi, jos talo palaa, niin se on aika yhdentekvää että onko omavastuu 300€ vai 2000€.

Joo, vakuutuksia kannattaa kilpailuttaa, jos pystyy. Meillä ei ole pankkilainalla takaajia, ja pankki vaati laajan kotivakuutuksen. Se maksaa meidän isohkoon omakotitaloon taajamassa 252€ neljä kertaa vuodessa (3 kk välein), eli vakuutus tekee yli tonnin vuodessa.

Vierailija
213/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Älä lue sitä blogia jos noin kirpaisee.

Ei sitä mielikuvituspaskaa lue kuin joku 15v pissis ja sen isosisko

214/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Älä lue sitä blogia jos noin kirpaisee.

Ei sitä mielikuvituspaskaa lue kuin joku 15v pissis ja sen isosisko

Oho ottaapa koville... :D 

Vierailija
215/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nurmikonleikkaus on yllättävän harvinaista nykyään.Ei se kasva kun on liian kuuma,kylmä tai märkää.

Vierailija
216/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin ihan mielenkiinnosta tuosta lumen kolaamisesta, että miksi sitä pitää kolata. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni aunut okt-talossa, n. 20 v. Turun seudulla ja senkin jälkeen ahkerasti vieraillut vanhempieni luona. Eivät minun vanhempani ole tehneet lumitöitä. Jos on tullut lunta, niin sen päältä on kävelty, jolloin on tullut polku. Ja autoilla on vain peruutettu pihasta, jolloin lumi on talloutunut alle. En muista koskaan olleen mitään ongelmaa.

Jos lumen jättää autotielle pakkautumaan tiiviiksi,kohta se on imeyttävä suo johon auto jää kiinni alamäessäkin.Tämän opin kantapään kautta.

Vierailija
217/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän ketjuun vastailee ihmiset jotka eivät kadu? Kun nimenomaan nyt kysyttiin kokemuksia niiltä jotka katuu? Ihmeellinen netti-ilmiö tämä, että on pakko päästä sanomaan että "en minä ainakaan!".

Tötötö-töttöröö! Fanfaarit vuoden ensimmäiselle idiootille! Lue aloitus uudelleen. Pitäisikö sen olla muodossa "Te, jotka kadutte omakotitaloon muuttamista.. ." Minä ainakin vastasin kysymykseen "Oletko katunut omakotitaloon muuttamista?" Jatkokysymyksestä puuttui sanat "Jos, niin".

Ai mutta kun olemme av:llä, niin oletushan on, että kukaan ei halua asua omakotitalossa. Happamia ja silleen.

Sinun mielestäsi muut olettavat että "kukaan ei halua asua omakotitalossa", älä nyt viitsi, tiedät varsin hyvin että jokainen tietää, että osa haluaa ja tykkää. Se ei kuitenkaan ole kenenkään etu, että omakotitaloasumista saisi vain hehkuttaa, että ne vaiennetaan jotka ei ole siitä tykänneet. On aika tärkeä pohtia muuttoa omakotitaloon kunnolla ennenkuin niin tekee, meitä ihmisiä kun on erilaisia, joillekkin se sopii ja toisille se taas voi olla yhtä helvettiä monestakin eri syystä ja itseäni ainakin kiinnostaa tietää niitä syitä miksi omakotitaloasuminen ei ole välttämättä sellainen paratiisi kuin jotku asiaa kuvailee.

Hyviä pointteja on tässä ketjussa kyllä tullut, jotka vahvistavat sitä, että omakotitaloasuminen ei olekkaan minun juttuni. Tämä taas on hyvä asia, koska vaikka olisikin minun juttuni, niin en voisi omakotitaloon muuttaa, joten on ihan hyvä, että se alkaa myös tuntumaan minusta huonolta vaihtoehdolta.

Vierailija
218/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä katunut. Sitten kun vaarin käsissä ei vasara enää pysy, kuka tekee korjaukset ? Kaikki eivät ymmärrä etenkään lvi-jutuista tasan mitään. Mummo ei ehkä uskalla kiivetä kattoa korjaamaan t. osaakaan. Ulkopuolinen heitti arvion 15-25 tonttua ja talo kohoaakin joitain senttejä, jos he tekee katon+rännit. Lasten elämä on muualla eikä heitä kiinnostakaan. Vanhassa talossa asuva ehtii juuri lyödä luurin ikkunakauppiaalle korvaan, kun kattomaakari rimputtaa ovikelloa, sitä ei kukaan ole sanonut.

Joku väitti veden olevan ilmaista. Oma kaivo? Juu, mutt ne kaivon laitteet pitää joskus uusia (korjata).

Myyntikin on hirveän vaikeata.

Alkaa kiinnostaa se vaihtoehto, että maksaa vuokraa jonkin satasen ja joku muu huolehtii kaikesta.

Vierailija
219/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vakuutuksia kannattaa kilpailuttaa, jos pystyy. Meillä ei ole pankkilainalla takaajia, ja pankki vaati laajan kotivakuutuksen. Se maksaa meidän isohkoon omakotitaloon taajamassa 252€ neljä kertaa vuodessa (3 kk välein), eli vakuutus tekee yli tonnin vuodessa.

Kannattaa kilpailuttaa myös pankkeja. Suurin osa kotivakuutuksen kustannuksista tulee irtaimiston vakuuttamisesta, eikä se kyllä liity mitenkään pankkiin. Irtaimisto ei sisälly asunnoon kiinnityksiin mitenkään. Ei pankilla ole mitään perusteita vaatia panttinsa turvaksi muuta kuin rakennuksen vakuutusta.

Vierailija
220/351 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin ihan mielenkiinnosta tuosta lumen kolaamisesta, että miksi sitä pitää kolata. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni aunut okt-talossa, n. 20 v. Turun seudulla ja senkin jälkeen ahkerasti vieraillut vanhempieni luona. Eivät minun vanhempani ole tehneet lumitöitä. Jos on tullut lunta, niin sen päältä on kävelty, jolloin on tullut polku. Ja autoilla on vain peruutettu pihasta, jolloin lumi on talloutunut alle. En muista koskaan olleen mitään ongelmaa.

Jos lumen jättää autotielle pakkautumaan tiiviiksi,kohta se on imeyttävä suo johon auto jää kiinni alamäessäkin.Tämän opin kantapään kautta.

Turussa lunta on harvoin niin paljon että siitä tulisi ongelma vaikka ei kolaisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän