Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako myydä vanha asunto kun perin isomman?? Apua!

Vierailija
29.12.2017 |

Minulla on velaton kaksio Helsingissä. Olen asunut siellä alle 2v, eli vero menisi, jos myisin nyt.
Perin kuitenkin 4 makuuhuonetta + olohuone asunnon, joka tarvitsee remonttia. Olen rintaperillinen, mutta asunto tarvitsee siis mittavan remontin, koska siellä on tupakoitu sisällä ainakin 30 vuotta. Kannattaako ottaa lainaa ja remontoida, vai myydä kaksio, jolloin jää ylikin rahaa remontin jälkeen?
Toisaalta kaksio on hyvässä kunnossa ja saisin vuokratuloja, jos laittaisin sen vuokralle. Minulla on säästöjä noin 10 000€, mutta luulen remontin nielevän paljon enemmän rahaa. Miten itse tekisitte? En ole mikään talousnero, siksi kaipan vinkkejä tai näkökulmia, mistä kannattaa lähteä liikkeelle tai mitä ottaa huomioon.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä et missä tuo perintökämppä on, et kannattaako siihen laittaa pennin jeniä kiinni.

Vierailija
22/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Riippuu ihan siitä et missä tuo perintökämppä on, et kannattaako siihen laittaa pennin jeniä kiinni.

Vanha Herttoniemi, lähellä Herttoniemen kirkkoa. Olen nähnyt aina siellä käydessäni paljon lapsiperheitä, eli luullakseni kiva paikka lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, kadehdittava tilanne! Sanoitkin jo, että haluat itse muuttaa neliöön. Pidä kajsio, asu siinä 2 v. ka laita se sitten vuokralle. Ennenkuin 2 v. tulee täyteen, ehdit suunnitella neliön remonttia ja tehdä/teettää sitä. Siivota ja puhdistaa osaat itsekin. Yövy siellä ja vietä aikaa, että tiedät tarkemmin, miten haluat remontoida. Ota remonttilainaa. Saat sitä hyvään hintaan, koska vakuuksia on yllin kyllin. Jatkossa saat vuokratulojakin, joilla maksaa kaikkia kuluja.

Vierailija
24/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana, kadehdittava tilanne! Sanoitkin jo, että haluat itse muuttaa neliöön. Pidä kajsio, asu siinä 2 v. ka laita se sitten vuokralle. Ennenkuin 2 v. tulee täyteen, ehdit suunnitella neliön remonttia ja tehdä/teettää sitä. Siivota ja puhdistaa osaat itsekin. Yövy siellä ja vietä aikaa, että tiedät tarkemmin, miten haluat remontoida. Ota remonttilainaa. Saat sitä hyvään hintaan, koska vakuuksia on yllin kyllin. Jatkossa saat vuokratulojakin, joilla maksaa kaikkia kuluja.

Kiitos viestistä. Kateutta ei kannata tuntea, tähän liittyy myös läheisen yllättävä poismeno, joka oli ja on varsin raskas tapahtuma.

Vierailija
25/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen uutisissa sanottiin, että Helsingissä asuntojen hinnat ovat nousussa. Nyt ei kannata myydä, ota vuokralainen siihen kaksioon, saat vuokratuloa, jolla maksat lainoja.

Vierailija
26/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on nyt 2 velatonta asuntoa?

Et todellakaan myy, jos sijaitsee alueella, jossa saa helposti vuokrattua. Mihin laittaisit vapautuvan rahan?

Remonttiin ja siitä jäisi jäljelle vielä paljon...

Vierailija
27/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan myy, jos sijaitsee alueella, jossa saa helposti vuokrattua. Mihin laittaisit vapautuvan rahan?

Pohdin ja jos oletan remontin maksavan esim 30 tuhatta, josta olen jo säästänyt 10 000, niin eihän sitä lainaa tarvitse paljon ottaa. Koska haluan muuttaa tuohon asuntoon, haluan teettää kuitenkin kaiken kunnolla enkä vain minimoida pahimmat vahingot vaan niin, että se on oikeasti viihtyisä.

Vierailija
28/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään asuntoa ei kannata myydä. Ostaja voi aiheuttaa vesivahingon ja pyytää isot remonttikorvaukset vielä 5 vuoden päästä kaupasta. Jos et maksa niin sitten käydään "oikeutta" vuosikausia ja huijarilakihenkilöt rahastavat enemmän kuin asunnon hinta oli alunperin. Maksaja vaihtuu vuorotellen eri oikeusasteissa ja kukaan ei tiedä lopullista maksajaa, mutta summa on iso.

Vierailija
29/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohdin ja jos oletan remontin maksavan esim 30 tuhatta, josta olen jo säästänyt 10 000, niin eihän sitä lainaa tarvitse paljon ottaa. Koska haluan muuttaa tuohon asuntoon, haluan teettää kuitenkin kaiken kunnolla enkä vain minimoida pahimmat vahingot vaan niin, että se on oikeasti viihtyisä.

Vuokratuotosta joudut maksamaan veroa 30%. Paljonko jää käteen mahdollisesti?

Voisit ottaa remonttilainaa 20 000€, jos lyhennät vaikka 500€/kk, saat sen suht nopsaa maksettua pois. Tai lyhennys vuokratulojen mukaan?

Vierailija
30/36 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin isomman asunnon ilman remontointia. Myyntituloilla hankkisin pienemmän sijoitusasunnon, jonka laittaisin vuokralle. Ei mielestäni ole järkeä pitää niin isoa asuntoa sijoitusasuntona. Kaikki tulevat remontit korjaukset ym. maksavat tietysti enemmän, kun isommasta asunnosta kyse. Tai sitten remontoisin asunnon, jonka jälkeen tekisin samoin eli myisin sen ja ostaisin pienemmän sijoitusasunnon.  Hankkisin ammattilaisen arvion onko asunto järkevämpää myydä rementoituna vai remontoimatta. Jos remontti tulee nostamaan asunnon arvoa huomattavasti niin ehdottomasti tällöin kannatta hankkia pankista lainaa remonttia varten. Jäisin asumaan nykyseiseen asuntoon, jos siellä kerran viihtyy. 

Vierailija
31/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remppa maksaa itse tehtynä OK-materiaalein 200 €/kuiva neliö ja 500 €/märkä neliö. Jonkun muun tekemänä 500/1000 €. Siitä voit laskea karkeaa budjettia. Keittiö koneineen siihen päälle.

Laminaattia ei kannata, eikä välttämättä edes saa laittaa kerrostaloon. Eikä missään nimessä jos aikoo itse siellä asua. Vinyylilankkua/vinyylikorkkia tai parkettia. Jos on jo parketti niin hionta ja vaikka sävyvahaus tekee siitä kuin uuden ja modernimman näköisen.

Seinistä ja katosta kannattaa kysyä joltain maalarilta, jos sitä tervamuhjua on oikein reilusti niin ei voi suoraan maalata päälle ihan millä tahansa maalilla vaan pitää joko pestä tai esikäsitellä muulla tavoin. Kalusteet vaan suoraan palasiksi ja kaatikselle.

Purkuhommat kannattaa ainakin tehdä itse, tai palkkaa vaikka jonkun sukulaispojan kavereineen repimään ja kantamaan. Ammattiukko ottaa ammattiukon palkan siitäkin, tuo on ihan hyvä säästökohde etenkin kun ei ole mikään kiire.

Protip: jos asunnossa on useampi kuin yksi vessa niin älä työstä molempia samaan aikaan vaan pidä toinen koko ajan käyttökunnossa. Säästää työmiesten aikaa ja hermoja kun ei tarvi lähteä minnekään saunatiloihin tai lähihuoltikselle vessassa käymään.

Vierailija
32/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piinttynyt tupakka ei lähde pintarempalla.Vaati otsonoinin.

Varsinaiseen kysymykseesi:

Pitäisin ja korjaisin sen neliön,jos tilantarvetta ja sijainti ok .

Myisin kaksion joko nyt tai kun 2v täynnä.Vuokrattuna saat vain harmaita hiuksia.Kannattanee tietysti ensin miettiä mikä olisi tuotto ( n.500€ /kk?)ja arvonnousu =sijainti.

Kaksiosta saadut varat sijoittaisin.Jos teet näin älä missään nimessä sorru pankkisi ehdotuksiin,ottavat kyllä yhteyttä.

Vierailija
33/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin näin: remontoisin lainarahalla tuon isomman asunnon halvoilla materiaaleilla siis esim. valkosta maalia kaikkiin pintoihin. Otsonoinnilla saa hajut pois. Keittiön kaappien ruiskumaalaus tai vaihto. (sun 10000e riittää näihin kyllä) Myisin tuon isomman asunnon, maksaisin saaduilla rahoilla perintöveron.

Sitten ostaisin kaksi yksiötä, jotka laittaisin vuokralle. Jatkaisin itse asumista itse valitsemassani kaksiossa.

Vierailija
34/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vasta kun sulla on ne lapset ja se mies. Ethän sä tiedä vielä, että tuletko saamaan niitä lapsia taikka haluaako tuleva miehesi asua alueella, jonka mummosi on aikoinaan valinnut.

Vierailija
35/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma ja peritty asunto. Tarkoitus on myydä molemmat ja ostaa rahoilla unelmien asunto.

Vierailija
36/36 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison asunnon remontti Helsingissä täysin ulkopuolisella teetettynä (keittiö,kylpyhuone ja wc uusiksi) maksaa lähemmäs satatuhatta. Älä ainakaan tee mitään halpaa remppaa ja kuvittele, että arvo sen myötä nousee. Ostajat ovat nykyään aika valveutuneita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme