Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
321/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten työttömänä voi alkaa yrittäjäksi menettämättä tukia? Itse olen pitkään ollut yrittäjä, ja mitään tukia en ole saanut, vaikka joskus olisi ollut miten vähän töitä.

Työntekemisessä on se idea että tukia ei nosteta. 

Toki yrittäjäkin voi saada ainakin asumistukea ja toimeentulotukea. 

Eikö asumistukea saadakseen pitäisi ilmoittaa etukäteen vuoden tulonsa, vai muistanko väärin? Jos on yrittäjä niin tuotahan on monesti aika mahdotonta tietää etukäteen?

Mä olisin kerran elämässäni tarvinnut asumistukea, kun sain työnantajan konkurssin takia vakityöstä potkut ja pyörin jonkin aikaa sekalaisissa, melko huonosti palkatuissa freelance-töissä. Kun en pystynyt esittämään paperia siitä, miten paljon tulen seuraavan vuoden aikana ansaitsemaan, ansioni laskettiin tuoreimman toteutuneen verotuksen mukaan. Eli ajalta, jolloin olin vakkaritöissä. 

Ei tullut asumistukea. Sattumoisin ei tullut myöskään soviteltua päivärahaa, ja toimeentulotukea en viitsinyt edes yrittää, koska sekin aika kannatti ennemmin käyttää free-keikkojen säätämiseen. Tarinan opetus: jos tarvitset jotain tukia, varmista että siirryt kokoaikaisesta vakityöstä kokoaikaiseksi työttömäksi ja siitä taas kokoaikaiseen vakityöhön. Jos yrität jotain välimuotoa, et sovi systeemiin.

Vierailija
322/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten työttömänä voi alkaa yrittäjäksi menettämättä tukia? Itse olen pitkään ollut yrittäjä, ja mitään tukia en ole saanut, vaikka joskus olisi ollut miten vähän töitä.

Eikö asumistukea saadakseen pitäisi ilmoittaa etukäteen vuoden tulonsa, vai muistanko väärin? Jos on yrittäjä niin tuotahan on monesti aika mahdotonta tietää etukäteen?

Mä olisin kerran elämässäni tarvinnut asumistukea, kun sain työnantajan konkurssin takia vakityöstä potkut ja pyörin jonkin aikaa sekalaisissa, melko huonosti palkatuissa freelance-töissä. Kun en pystynyt esittämään paperia siitä, miten paljon tulen seuraavan vuoden aikana ansaitsemaan, ansioni laskettiin tuoreimman toteutuneen verotuksen mukaan. Eli ajalta, jolloin olin vakkaritöissä. 

Ei tullut asumistukea. Sattumoisin ei tullut myöskään soviteltua päivärahaa, ja toimeentulotukea en viitsinyt edes yrittää, koska sekin aika kannatti ennemmin käyttää free-keikkojen säätämiseen. Tarinan opetus: jos tarvitset jotain tukia, varmista että siirryt kokoaikaisesta vakityöstä kokoaikaiseksi työttömäksi ja siitä taas kokoaikaiseen vakityöhön. Jos yrität jotain välimuotoa, et sovi systeemiin.

Eli yrittäjät saavat huonommin tukea kuin työttömät vaikka tekevät kaikkensa itsensä elättämiseen. Silti ne ovat työttömät jotka pääsääntöisesti itkevät internetissä. 

Asumistukea muuten maksetaan kyllä takautuvastikin joltakin ajalta.  Ei kai sinulle voida mitään asumistukea myöntää jos ei kukaan tiedä tulojasi.  Olisit tehnyt selostuksen ja pätevän arvion niin eiköhän se olisi läpi mennyt. 

Toimeentulotukea et tietenkään saa jos et sitä haekaan... ihan oma vikasi. 

Olit jälleen laiska etkä viitsinyt edes hakea ilmaista rahaa... nyt sen sijaan pillität internetissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yrittäjät saavat huonommin tukea kuin työttömät vaikka tekevät kaikkensa itsensä elättämiseen. Silti ne ovat työttömät jotka pääsääntöisesti itkevät internetissä. 

Asumistukea muuten maksetaan kyllä takautuvastikin joltakin ajalta.  Ei kai sinulle voida mitään asumistukea myöntää jos ei kukaan tiedä tulojasi.  Olisit tehnyt selostuksen ja pätevän arvion niin eiköhän se olisi läpi mennyt. 

Olit jälleen laiska etkä viitsinyt edes hakea ilmaista rahaa... nyt sen sijaan pillität internetissä. 

Mistä olet saanut päähäsi, etteikö työttömät tekisi kaikkeaan itsensä elättämiseksi?

Vierailija
324/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi, etteikö työttömät tekisi kaikkeaan itsensä elättämiseksi?

Sittenhän aktiivimalli ei ole ongelma.  Hienoa että työttömät ovat kaikkeen valmiita työllistyäkseen. 

Vierailija
325/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ringetten pelaaja olen ammatiltani. Kotikunnassa vaan ei ole kuin harrastelijajoukkueita joten minulla ei ole mitään mahdollisuuksia saada palkkatyötä ikinä.

Vierailija
326/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ringetten pelaaja olen ammatiltani. Kotikunnassa vaan ei ole kuin harrastelijajoukkueita joten minulla ei ole mitään mahdollisuuksia saada palkkatyötä ikinä.

Minä olen ammatiltani x-box pelaaja. Pelaan Battlefieldiä kaiket päivät ja aktiivimalli ei sovi mulle eikä palkkatöitä ole tarjolla.  

Vierailija
327/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon ihmisille, juurikin palkanlaskijoille ja kirjanpitäjille töitä  riittää. Itse olen ollut alalla n. 15 vuotta, enkä valmistumisen jälkeen ollut kuin 2 kk työttömänä.

Työhön hakijoita ei ihan satamäärin ole, mutta kokemusta kaivataan. Suosittelen koko ajan pitämään taitoa yllä ja oppimaan lisää. Lue alan kirjoja, lehtiä, seuraa verohallinon sivuja, lue alan lakitekstejä yms.

Tilitoimistosta saat monipuolista kokemusta, mutta työ on hektistä ja vaativaa.

Vierailija
328/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.

Sama.

Työttömänä viimeiset 15v.

Eikö siinä ajassa olisi ehtinyt jo kouluttautumaan :O

Vierailija
329/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa työttömäksi pohjoiseen, lähihoitaja-sairaanhoitaja.

Älä luule oman tilanteesi perusteella, että töitä riittäisi muuallakin kuin etelässä.

Jännä juttu että olen välillä ihan huvikseni käynyt tekemässä muutaman kuukauden pätkiä esim kotipaikkakunnallani pohjoisessa kun olen halunnut olla kotimaisemissa ja aina olisi jatkoakin ollut tarjolla...

Sh/lh

Miksi keksit omiasi?

Viimeksi hakemaani lähihoitajan tehtävään oli hakijoita 186kpl. Vieläpä yksityinen pulju.

Et ole kyllä hoitajaa nähnytkään, tai sitten olet joku suhteilla pelaava p.n nuolija..

Vierailija
330/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon alalla on nykyään työsopimuksissa pitkät irtisanomisajat. Esim. 3 kk on aika yleinen. Alan toimijat tämän kyllä tietää ja ymmärtää, mutta usein uusi paikka saattaa jäädä saamatta kun edellisestä paikasta ei pääse irti tarpeeksi nopeasti. Katselehan vastavalmistunut nyt hetki vielä rauhassa niitä työpaikkoja :)

Vierailija
331/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotäti kirjoitti:

Taloushallinnon alalla on nykyään työsopimuksissa pitkät irtisanomisajat. Esim. 3 kk on aika yleinen. Alan toimijat tämän kyllä tietää ja ymmärtää, mutta usein uusi paikka saattaa jäädä saamatta kun edellisestä paikasta ei pääse irti tarpeeksi nopeasti. Katselehan vastavalmistunut nyt hetki vielä rauhassa niitä työpaikkoja :)

Olen iitse parikin kertaa saanut paikan pätevämpien edestä, kun olen ollut valmis aloittamaan heti. Joskus työttömyydestä oli etuakin. Nykyään ole vakitöissä eri alalla. Noista töistä toinen oli vakituinen, mutta ei ollut minun juttuni ja etsin työtä muualta. Työssä ollessa se on helpompaa saada töitä kuin työttömänä joka tapauksessa kuitenkin.

Vierailija
332/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alanvaihtaja kirjoitti:

Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?

Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.

No höpö höpö. Ne ohjelmat ei niin automaattisia ole, etteikö siihen tarvittaisi ihan oikea ihminen viemään homma loppuun. Lisäksi ohjelma ei tarkista, suunnittele, ajattele, eikä tulkitse esim. verolakeja. Tilinpäätöstä ja veroilmoitusta ei mikään ohjelma itsestään tee ja kirjanpidon tekeminen on paljon muutakin kuin kuittien tallentamista.

Yllä olevasta asenteesta kai sitten johtuu, että kirjanpitäjiä ei juuri arvosteta, kun luullaan että kaikki tapahtuu itsestään sekunneissa.

Vierailija
333/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alanvaihtaja kirjoitti:

Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?

Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.

No höpö höpö. Ne ohjelmat ei niin automaattisia ole, etteikö siihen tarvittaisi ihan oikea ihminen viemään homma loppuun. Lisäksi ohjelma ei tarkista, suunnittele, ajattele, eikä tulkitse esim. verolakeja. Tilinpäätöstä ja veroilmoitusta ei mikään ohjelma itsestään tee ja kirjanpidon tekeminen on paljon muutakin kuin kuittien tallentamista.

Yllä olevasta asenteesta kai sitten johtuu, että kirjanpitäjiä ei juuri arvosteta, kun luullaan että kaikki tapahtuu itsestään sekunneissa.

Sähköisesti ostolaskut kierrätetään kentällä niin, että järjestelmä etsii siihen automaattisesti tiliöinnin ja laittaa laskun kiertoon ennalta tehdyn kierron perusteella. Kirjanpitäjä on jatkossa enemmän neuvova asiantuntija ja onhan selvää, että homma pyörii nykyistä vähemmällä henkilökunnalla.

Olen itse enstisellä työpaikalla ollut ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja kun homma alkoi kunnolla toimia, niin mitäpä teki työnantaja? Pisti yt:t pystyyn. Nyt sinne on tullut uusia asiakkaita ja työntekijämäärä on vain pienentynyt minunkin lähtöni jälkeen.

Vierailija
334/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?"

50-v mamu.

Vierailija
335/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puutarhurin ja leipuri-kondiittorin tutkinnot. Puutarhurin työtä rakastan, mutta vakipaikkaa ei ole vielä löytynyt (niitä kuitenkin on avoimena harvakseltaan). Teen puutarhurin työtä huhtikuun alusta marraskuulle. Nyt olen ansiosidonnaisella ja etsin mitä vaan työtä.

Vierailija
336/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.

Sama.

Työttömänä viimeiset 15v.

Eikö siinä ajassa olisi ehtinyt jo kouluttautumaan :O

Tietenkin olisi. Erinäisistä syistä johtuen tilanne on tämä. Jossittelu ei nyt auta.

Vierailija
337/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli työttömänä useamman vuoden. Koulutukseltaan diplomi-insinööri.

Töissä meillä oli jouluavustajana lääketieteen maisteri. Ei kuulemma ole ollut töitä tarjolla.

Itse olen ollut työttömänä liiketalouden koulutuksen jälkeen.

Vierailija
338/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTM, pääaine viestintä. Opintoja myös kauppatieteistä. Teen tällä hetkellä pienipalkkaista viestintään liittyvää osa-aikatyötä, enkä ole onnistunut saamaan minkäänlaista kokoaikatyötä tai pysyvämpää hommaa alalta.

Vierailija
339/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTM, en suosittele kenellekään. Paitsi jos haluat sostyöntekijäksi.

Vierailija
340/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli työttömänä useamman vuoden. Koulutukseltaan diplomi-insinööri.

Töissä meillä oli jouluavustajana lääketieteen maisteri. Ei kuulemma ole ollut töitä tarjolla.

Itse olen ollut työttömänä liiketalouden koulutuksen jälkeen.

Lääketieteen maisteri :DDDD ei ihme, että töitä ei löytynyt