Näkökulma: Aktiivimallin vastustus kertoo henkisestä ilmastosta - onko Suomen työttömät hemmoteltu pilalle?
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200631509_pi.shtml
Mielipiteitä tästä? Oma mielipiteeni: toivottavasti tuo äijä jää vielä työttömäksi.
Kommentit (117)
Malli toimii myös toisin päin. Aktiivisten työttömien työttömyysturva paranee, sillä omavastuupäivien määrä putoaa seitsemästä viiteen.
Ajatelkaa tuota, mikä palkinto ja porkkana. Töiden loputtua menetät vain viideltä arkipäivältä työttömyyskorvauksen, etkä seitsemältä. Tosin tuota omavastuuaikaa ei pitäisi tulla, jos on kokonaan työtön, niin eiku miten se menee.
Paljonko kevennetään työssä olevien verotusta ja työttömyysturvamaksuja? Tokihan niihinkin puututaan, jos niillä saatavaan vastikkeeseenkin..
Vierailija kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa, etten tunne ketään, joka on työtön vain siksi, ettei työtä ole tarjolla. Ihmiset voivat olla todella huonoja vaikkapa muuttamaan työn perässä, ottamaan vastaan omalle koulutustasolle sopimatonta työtä tai tekemään realistisia suunnitelmia oman työllistymisensä eteen. Ne ihmiset, jotka oikeasti soveltuvat työmarkkinoille, työllistyvät ennen pitkään.
Eli me vähänkin pidempään työttömänä olleet emme mielestäsi sovellu työmarkkinoille?
Miksi meitä sitten väkisin yritetään sinne tunkea, jos kerran olemme liian huonoja. Halvemmaksihan se teille hyviksille tulisi, jos jättäisitte meidät rauhaan.
En kyllä nyt ihan heti keksi, miten minusta niin äkkiä tuli työmarkkinoille sopimaton. Alkuvuodesta 2014 vielä pääsin heti työhön johon hain. Sitten firmalla meni vähän huonosti - tuskin oli vain minun vika; ainakaan en saanut kielteistä palautetta - ja työt loppui. Nyt olenkin ongelmajätettä yhtäkkiä. Ja kyllä, kelpaa muukin työ kuin se mitä olen tehnyt, olen valmis opiskelemaan, aloittamaan harjoittelijana, ja olen hakenut töitä myös työssäkäyntialueeni ulkopuolelta. Ehkä vika on sitten tuo etten osaa tehdä realistista suunnitelmaa? On mulla työkkärin kanssa tehty työllistymissuunnitelma, eivät he sitä epärealistiseksi ole moittineet, mutta ehkä hekään vain eivät osaa.
Nyt mennään jo yli 40 000 - ehditäänkö saamaan vaaditut täyteen jo tänään? Vastustuksen kannatuksen kasvu vaikuttaa eksponentiaalisselta, laaja aon tyytymättömyys.
Kyllä tuo Vartiainen ei oikein sovi ulkoisen habituksensa puolesta puhumaan mistään aktiivisuuteen liittyvästä! En tunne yhtäkään työtöntä joka olisi noin rapakunnossa. Tekee oikein pahaa katsoa miten vaivalloisesti hengittääkin.
Malli ei toimi käytännössä kuten teoriassa.Riippuu suuresti esim. asuinalueesta.
Vaikka koneet tekisivätkin tulevaisuudessa lähes kaikki työt, niin se ei poista yhteiskunnan rakenteellisia ongelmia eli hyvinvointi- ja terveyserojen kasvua. Osattomat ihmiset (sairaat ja työttömät) ovat niitä, joiden elämästä katoaa merkitys ja suunta. Vaikka heille jokaiselle annettaisiin joka kuukausi 10000 e, niin se ei auttaisi. Osattomuus kasvattaa kurjuutta ja vie vaikutusmahdollisuudet.
Uskomaton polarisaatio suomalaisessa yhteiskunnassa vain parinkymmenen vuoden aikana. Kukapa olisi uskonut aikaisemmin, että Suomikin olisi 2020-luvulle tultaessa tällainen luokkayhteiskunta.
"Ensi vuoden alussa voimaan tulee työttömyysturvan aktiivimalli. Siinä työtön joutuu entistä enemmän ottamaan henkilökohtaista vastuuta työllistymisestään. Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta työnhaussa ja kouluttautumisessa tai muuten hänen työttömyysturvansa alenee hieman."
Jäi vaan tälläkin sanomatta ettei pelkkä aktiivisuus riitä!
Vierailija kirjoitti:
Malli ei toimi käytännössä kuten teoriassa.Riippuu suuresti esim. asuinalueesta.
Sipilän hallituksen himmelit tulevat suoraan insinöörin kaavakirjasta ja käytännön tasolla tämäkin tulee olemaan täysi katastrofi. On kyllä Kelat ja TE-toimistot tukossa ensi viikolla.
Ei mua haittaisi sellainen ollenkaan, että koneet hoitaisi kaikki työt ja joka kansalainen saa jonkun kiinteän summan rahaa jolla elelisi hyvin. Mutta tähänhän vaadittaisiin sitä, että näillä voittoa konetyöntekijöineen takovilla firmoilla olisi joku "yhteishyvä"velvollisuus ja jakaisivat tuloistaan muille. Eli joku automaation myötä kohoava veroprosentti tai vastaava ja eihän se kenellekään tulosta haluavalle ahneelle käy.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka koneet tekisivätkin tulevaisuudessa lähes kaikki työt, niin se ei poista yhteiskunnan rakenteellisia ongelmia eli hyvinvointi- ja terveyserojen kasvua. Osattomat ihmiset (sairaat ja työttömät) ovat niitä, joiden elämästä katoaa merkitys ja suunta. Vaikka heille jokaiselle annettaisiin joka kuukausi 10000 e, niin se ei auttaisi. Osattomuus kasvattaa kurjuutta ja vie vaikutusmahdollisuudet.
Noh, noh. Vaikka olenkin työtön, ei tässä se ole ongelmana, ettei ole elämässä merkitystä ja suuntaa. Ihan rahapula vain. Kymppitonni kuussa auttaisi paljon. En minä työtä muuten tarvitsisi kuin rahan takia. Sinulla on omituinen paapova asenne työttömiin.
No joo, se kyllä pännii myös, että nyt työttömänä en saa opiskella, vaikka mieli tekisi. Pitää tyytyä itseopiskeluun, josta en saa mitään virallista todistusta.
Vaikutusmahdollisuudet on ihan ne samat kuin töissä käydessäni oli, ei ne ole mitenkään muuttuneet.
Suomalaiset tarvitsee keppiä, ei ne muuten opi.
Islannissakin juopotteleva nuoriso saatiin kuriin vasta pakolla.
Minä voin oikein mielelläni ottaa tuon Koskisen työpaikan, niin hän pääsee sitten sijastani nauttimaan kehumastaan aktiivimallista. Saisi Iltalehtikin samalla toimittajan, joka ei laukoisi tuollaista paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin tulet saamaan kepistä.
Kyllähän minäkin olen tilastojen mukaan työllistynyt noiden työkkärin aktivointitoimenpiteiden ansiosta, mutta kun oikeasti kävi vain niin että yksi työhakemus tuotti tulosta ihan sattumalta juuri sen aktivointitoimen aikaan. Töitä olin hakenut jo ennen tuota aktivointiakin.
Vierailija kirjoitti:
Millä kepillä saat 35 työtöntä yhteen työpaikkaan?
Jos töitä olisi niin hyvin moni työtön olisi jo ajat sitten mennyt töihin, jos se olisi vain omasta halusta kiinni.
Onko se niin vaikea käsittää ettei työttömät kaikki ole työttömiä omasta halustaan, moni kymmeniä vuosia työelämässä ollut on nyt työtön näiden lukuisten yyteitten takia.
Työpaikoillakin tämä tiedostetaan oikein hyvin ja monet määräaikaiset yrittää koko ajan päteä ja etsiä virheitä muiden määräaikaisten tekemisistä, koska pelkonahan on koko ajan se jatketaanko kaikkien määräaikaisia sopimuksia.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Asia ei koske minua henk.koht., mutta käsite "aktiivimalli" alkaa pikkuhiljaa loukata munkin älyäni.
Ja tämä Tanskan (tai Ruotsin) mallin mainitseminen on ihan diibadaabaa. Siellä on toki Suomea helpompi sekä irtisanoa, mutta myös palkata työntekijöitä. Paikallisissa TE -toimistoissa on suhteessa monikertainen määrä henkilökuntaa tukemassa työttömien työllistymistä verrattuna Suomeen. Sekin vaikuttaa, että Tanska on pieni, aika tiiviisti asuttu maa (välimatkat ovat lyhyet, muuttaminen työn perässä helpompaa), Suomi taas on iso ja harvaanasuttu maa ja alueelliset erot suuret. Koko tanskalainen kulttuuri ja henkinen ilmapiiri on erilainen kuin meillä ja sekin vaikuttaa siihen, miten suhtaudutaan työttömyyteen, aktiivisuuteen ja oma-aloitteisuuteen.
Ei meillä ole mitään Tanskan mallia, kun ei ole Tanskaa! Sieltä on plokattu tänne pari yksityiskohtaa tai otsikkoa ja päädytty "aktivointiin", joka oikeasti on uhkailua ja kiristystä.
Tyhmät päättäjät ja virkamiehet kopioivat muista maista, kun oma luovuus ei riitä tuottamaan uusia ideoita - ja työpaikkoja. Mitä jos vaihdettaisiinkin ihmisiä sieltä päästä, mistä homma kusee pahiten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on tietämätön: työttömyyskorvaus on korvaus siitä, ettei töitä jaeta kaikille vaikka näin kuuluisi tehdä. Valtio siis maksaa vahingonkorvausta siitä ettei tee hommiaan. Työttömyyskorvaus ei ole palkka "työnhausta". Toivottavasti automatisaatio vie kaikkien työt niin loppuu tuo ruikutus.
Kuka sitä automaatiota suunnittelee, tuottaa ja huoltaa, jos automaatio vie kaikki työpaikat?
Fiksu ihinen suunnittelee elämänsä niin, että ei ole jonkun halvan robotin korvattavissa. Monia ammatteja on kadonnut maailman sivu, mutta uusia on aina tullut tilalle. Ennen vanhaan kun teollistuminen alkoi pitivät kaiken maailman rukilla kehrääjät meteliä kun Kehruu-Jenni vei työt. Ei ne työpaikat siitä kuitenkaan mihinkään loppuneet. Ja itsensä elättäminen on jokaisen oma velvollisuus, ei se ole mikään valtiovallan tehtävä. Mitä tulee kolumnistiin, niin asiaa tuo puhuu. Tässä maassa on liikaa työnvälttelijöitä.
Mä en tunne tuota viimeistä lajia kuin romaaneja. Mutta tätähän ei saa ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo Vartiainen ei oikein sovi ulkoisen habituksensa puolesta puhumaan mistään aktiivisuuteen liittyvästä! En tunne yhtäkään työtöntä joka olisi noin rapakunnossa. Tekee oikein pahaa katsoa miten vaivalloisesti hengittääkin.
Se on jäänyt johonkin pulskien pankkiirien ja patruunoiden aikakaudelle. Ei älyä, että kokoomuslaisen tulisi olla nykyään dynaaminen maratoonari. Stubb voisi ottaa lenkkikaveriksi.
Et kuitenkaan kertonut, miten tämä auttaa niitä työttömäksi jääviä? Eihän ihmisiä tarvita töihin yhtä paljoa, kun koneet hoitaa työt. Tästä automaatiostahan hyötyy vain ihmisiä pellolle pistävä firma, työttömien kurittamista vaan tiukennetaan ja syytetään heitä siitä ettei niitä töitä ole.