Töissä epämukava tuoli aiheuttanut selkäjumin. Voinko vaatia uutta tuolia?
Olen ollut 2kk kyseisessä paikassa töissä ja tuolia en millään saa säädettyä niin että olisi mukava ja hyvä olla. Selkä on niin kipeä ja jumissa niskasta takapuoleen asti etten pysty nukkumaan.
Voinko vaatia uutta tuolia työnantajalta?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä säätöihin. Uusi tuoli vain pahentaa tilannetta.
Olen yrittänyt säätää mutta joko säätövara ei riitä tai juuri siinä kohtaa ei ole säätöä. Selkänojakin kaartuu taaksepäin omien lapaluiden kohdalla, eli ei voi nojata ilman että selkää kaartuu taaksepäin. Eli ei tue koko selkää ja tämä istuma-asento kun vain ristiselkä kiinni selkänojassa aiheuttaa selkäjumin. Myös istuinosan reuna painaa takareisiä vaikka säädetty ääriasentoon.
Katsoin netistä että sama tuoli joka minulla oli vanhalla työpaikalla saa vielä ostettua. Siinä tarpeeksi säätöjä ja hyvä pitkälle ihmiselle.
Ap
Ota yhteyttä työterveyteen. Jos teillä on työterveyshuolto järjestetty hyvin, niin sieltä tulee fysioterapeutti tarkistamaan työpisteesi ergonomian.
Kunnollinen työtuoli on työnantajankin etu. Jo pari sairaslomapäivää kipeän selän vuoksi tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin uusi tuoli. Itse asiassa voisit ehkä ensin puhua asiasta ihan pomosi kanssa ja ottaa yhteyttä työterveyteen vasta sitten, jos asia ei etene pomolle puhumalla.
Kaikki tuolit ei vain sovi kaikille. Minä olen tosi lyhyt ja tuota ongelmaa on tosi paljon tietokoneella työskennellessä. Ostin kotiin kalliin pelituolin ja ei hyvänen aika miten tässä kelpaakin olla. Töissä sitten saakin kärvistellä enemmän. Jaloittelu ja venyttely auttaa tai seisaaltaan työskentely jos on mahdollista.
Menet työterveyshuoltoon ja kerrot ongelmasi.
Jos et tiedä, missä se on, kysy pomolta.
Paitsi että työnantajan kannattaa hoitaa työntekijän ergonomia-asiat kuntoon, se on myös niiden vastuulla.
Olen jo kysynyt tuota työfyssarin tarkistusta, mutta ei ole sellaista palvelua heillä.
Täytyy loman jälkeen ehdottaa tuota uutta tuolia. Edellisellä työnantajalla sain uuden tuolin työfyssarin lausunnolla.
Ap
Kuule kun duunarit saa sen mitä annetaan eli halvimmat perusmallin tuolit. Johtajilla on kalliit ja monipuoliset tuolit vaikka eivät niissä paljon edes istuskele. Kertoo nääs hierarkiasta työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun duunarit saa sen mitä annetaan eli halvimmat perusmallin tuolit. Johtajilla on kalliit ja monipuoliset tuolit vaikka eivät niissä paljon edes istuskele. Kertoo nääs hierarkiasta työpaikalla.
Missä työpaikassa? Meillä kunnon tuolit kunnon säädöillä ja työfyssarin neuvoilla saa ihan perusassaritkin, juuri ne jotka istuu perseellään koko päivän.
Vaatia on jo lähtökohtaisesti ruma sana.
Eli kerrot ongelmistasi esimiehelle ja ehdotat tuolin vaihtoa. Tuolistahan ei välttämättä ole kyse eli joku ergonomian asiantuntija voisi tulla tarkastamaan työpisteesi.
Työpöytä on mahdollisesti väärällä korkeudella tms. Pöydän vaihto malliin, jossa korkeus on säädettävissä on auttanut monia. Osan päivästä tekee töitä seisoma-asennossa.
Myös erinäiset taukojumppaliikkeet auttavat.
Ja muistathan pitää lihaskunnosta ja liikkuvuudesta huolta vapaa-ajallasi? Jumit ja kivut iskevät ensimmäisenä liikkumattomaan ihmiseen.
Kannattaa perehtyä säätöihin. Uusi tuoli vain pahentaa tilannetta.